Čo po korona-panike?

V záplave nedomyslených likvidačných „opatrení“ a na hrane občianskeho vzdoru sme už pomaly zabudli, že sme tu mali len nedávno iný idiotský nápad Globalizačnej kliky. Symbolicky bola ich vývesným štítom duševne nekompletná Grétka a šíriacemu sa greténizmu sme unikli len vďaka korone! Grétka upadá do zabudnutia, ale ešte nedávno klima-aktivisti demonštrovali pred úradom vlády napriek zákazu zhromažďovania a Polícia sa len prizerala. Nezabúdajme, priatelia, čert a pseudo-aktivisti nikdy nespia!

Ak už ste unavení z absurdít umelo vyvolanej a udržiavanej korona-paniky, skúsme sa zamyslieť, čo nám chystajú po nej.

Elektromobily – všetko je inak?

   Všetko je za niečo. S Prírodou sa nedajú robiť jednorazové experimenty, vždy sa to vráti ako bumerang. A keď uvážime, že demokraticky volení politici majú po svojom zvolení relatívne krátku dobu, aby nielen vládli, ale aj zvládli aktuálne problémy, tak je zamiesené na omyly. Príkladom je španielska vláda, ktorá na módnej vlne najskôr fotovoltaickú výrobu elektriny vyvolala a finančne podporovala, aby ju neskôr zrušila ako pridrahú. Byrokrati v Bruseli ani počas korona-paniky neprestávajú s plánom „nulovej uhlíkovej stopy“, čomu má pomáhať masívny prechod na elektromobily. Ale za akú cenu?

Ako ďaleko zájdem?

   Pred časom som si náhodou v električke vypočul rozhovor dvoch starších pánov. Ten jeden sa ako dôchodca z dlhej chvíle rozhodol, že využije možnosť lacnej výpožičky elektro-vozítka a urobí si s kamarátmi výlet z Bratislavy do Budmeríc. Z výletu bola ale dráma, lebo na ceste späť nevedeli, kde by našli možnosť dobiť batérie. A to je dnes prvotný problém celej elektro-mobility.

Časopis AutoBild Slovensko upozorňuje, že automobilka Tesla má, predovšetkým v USA, rozvinutú infraštruktúru nabíjacích staníc známych ako Supercharger. Takáto nabíjačka dokáže energiu elektromobilu doplniť v priebehu desiatok minút. V Spojených štátoch ich nájdete na 1 600 miestach, celkovo majú motoristi k dispozícii takmer 14 500 konektorov.

Ani desaťtisíce nabíjacích bodov však vodičom nepomôžu v prípade, že sa ich veľké množstvo stretne na jednom mieste. Presne to zachytáva video Stevena M. Conroya na Youtube. Zaznamenal, ako počas Dňa vďakyvzdania na mieste Madonna Inn v Kalifornii prišlo na nabíjanie viac než 15 automobilov značky Tesla naraz. A každému trvá nabitie desiatky minút, na rozdiel od pár minút u klasických áut. Najväčším nedostatkom elektromobilov v budúcnosti teda v skutočnosti nemusí byť ich cena, či dojazd. Extrémne až bizarné príklady nájdete TU.

Elektromobily životu nebezpečné?

   Francúzska poisťovňa AXA zverejnila štatistiky, podľa ktorých luxusné elektromobily majú nehodovosť vyššiu o 40%, ako u porovnateľných áut so spaľovacím motorom. Luxusné elektromobily majú totiž zvyčajne veľký výkon a ich motory sú podstatne živšie. Akcelerácia z 0-100 km/h trvá bežne do 5 sekúnd. Pre mnohých vodičov to je nezvyk, ak sú na ceste nepriaznivé podmienky a oni nedokážu auto udržať na ceste. Elektromobily vo veľkých mestách sú zvýhodnené tým, že jazdia v BUS pruhoch. Na to nie sú ostatní účastníci premávky zvyknutí.

Ďalším fenoménom je ticho, akým sa elektromobil pohybuje. Zažil som to osobne v Číne, ktorá je veľmocou elekromobility. Veď tam predali až 1,256 miliónov áut s pohonom novej generácie, vrátane elektromobilov. Malé skútre sú prakticky všetky na batérie. A to je problém práve večer, keď sa ženú ako tichí zabijaci ulicami a aby ušetrili batériu, radšej ani nesvietia. Byť dnes chodcom vo veľkom čínskom meste je naozaj adrenalínové dobrodružstvo.

   Posledným dôvodom vyššej nehodovosti je, že vodiči sa čoraz častejšie začínajú spoliehať na elektronických pomocníkov, ktorí však ešte stále nie sú bez chýb. Moderné elektromobily sú riadené systémom, ktorý je treba z času na čas vylepšiť. Najhoršou situáciou pre inštaláciu systémovej aktualizácie je jazda na ceste, no práve takýto prípad spôsobil elektrický konkurent Tesly v Číne. Elektrický Nio počas testovacej jazdy ohlásil vodičovi aktualizáciu softvéru a krátko na to vypol všetky svoje funkcie a šoféra uväznil v kabíne.

No a na vrchole pyramídy nových problémov je problém s likvidáciou horiaceho elektromobilu po havárii. Bežnými hasiacimi prostriedkami je to prakticky nemožné. Jediné zatiaľ známe riešenie je vložiť horiaci stroj do kontajnera s vodou. No ale pri hromadnej zrážke hrozí katastrofa. Kde by hasiči nabrali toľko kontajnerov a ako by ich vmanévrovali do zmäti rozbitých áut?

Je elektro, aj eko?

   Najväčším paradoxom je, že hlavná príčina zavádzania elekromobility je iluzórna. Čím väčšie batérie elektromobily totiž majú, tým je ich uhlíková stopa väčšia. Problémom nových elektromobilov je, že záťaž výroby batérií je väčšia než prínos fungovania elektromobilu bez lokálnych emisií. Podľa Bloomberg New Energy Finance elektromobil s veľkokapacitnými batériami musí jazdiť roky, aby dohnal záťaž, ktorú spôsobila len výroba samotných batérií.

Hodnotenie pritom vôbec nerieši ekologický dopad ťažby drahých kovov, ktoré sú pre výrobu batérií potrebné, rovnako ako neberie do úvahy presuny komponentov po svete, ani náročnosť recyklácie atď. Ide len o samotnú výrobu batérií a zdroje energií, ktoré sa pri tejto výrobe využívajú.

Navyše podľa nových štúdií naftové motory už vypúšťajú do ovzdušia menej CO2 (a ďalších škodlivín), ako elektromobily! Nový Mercedes triedy C 220d s dvojlitrovým štvorvalcom s výkonom 143 kW má emisie tak hlboko pod všetkými limitmi, že si od Green NCAP vyslúžil maximálnu známku takzvaného Indexu čistého vzduchu (Clean Air Index), teda 10. Tú inak dosahujú len elektromobily, ktoré neprodukujú lokálne výfukové emisie (a elektrárenské sa im podľa európskej legislatívy nepochopiteľne nezapočítavajú). Nemecký autoklub ADAC v reálnej prevádzke preveril emisie 13 dieselov s až neuveriteľnými výsledkami. Už spomínaný Mercedes 220d neprodukuje vôbec žiadne oxidy dusíka, podobne ako BMW 520d Touring alebo minimálne ako Opel Astra 1.6D (1mg/km). A naftový Citroën Berlingo sa dostal na hodnotu 7 mg/km.

Po všetkých týchto faktoch sa môžeme vrátiť ku konštatovaniu z úvodu tejto úvahy. Demokraticky volení politici sa zo známych dôvodov uchyľujú k okázalým, ľúbivým a na pohľad efektným, ale krátkodychým riešeniam od mantinelu k mantinelu a neberú do úvahy dlhodobé následky. A tie sa dostavia…

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidla preštudovali a porozumeli im.

author photo

Gustáv Murín

O AUTOROVI

Gustáv Murín (1959, Bratislava), vedec (RNDr., PhD.) a zároveň úspešný spisovateľ. Debutoval v roku 1989 v češtine, na Slovensku bola kniha zakázaná. Doteraz vydal 70 kníh (z toho 7 v češtine, 2x anglicky, po jednej bulharsky, vo francúzštine, v hindí, holandsky, chorvátsky, maďarsky, nemecky, rusky, srbsky, španielsky a taliansky). Celkove sa predalo viac než 275 000 výtlačkov všetkých kníh autora. Vydal tiež 71 E-kníh, 9 audio-kníh, 8 DVD a 4 knihy v Braillovom písme. Až 486 textov autora bolo preložených do 51 jazykov. Literárne prezentácie absolvoval v 85 mestách a obciach Slovenska a 30 krajinách Európy, Ázie a Ameriky.
Viac informácií na https://tulacky.net/.
Texty v iných jazykoch: http://muringustav.blogspot.com.

AUTOR V ČÍSLACH

Počet článkov: 209

Celkové hodnotenie: 23.74

Priemerná čítanosť: 2781

icon Top za 7 dní

iconNajnovšie z HS

icon Najčítanejšie z HS

  • POČASIE NA DNES

    FOTO DŇA

  • Vybrali sme

    Žiga absolvoval prvú časť Konferencie predsedov parlamentov krajín EÚ

    0icon

    Podpredseda Národnej rady (NR) SR Peter Žiga (Hlas-SD), ktorý je poverený výkonom právomocí predsedu NR SR, v pondelok absolvoval prvú časť Konferencie predsedov parlamentov členských…

    Jedináková aj Kubalová postúpili do štvrťfinále a zabojujú o medaily

    0icon

    Slovenská reprezentantka v boxe Miroslava Jedináková postúpila na ME v Belehrade do štvrťfinále v kategórii do 60 kg. Medzi elitnú osmičku sa dostala po osemfinálovom…

    Blanár na Rade EÚ predstavil výsledky rokovania slovenskej a ukrajinskej vlády

    0icon

    Ukrajina bola hlavnou témou pondelňajšieho spoločného zasadnutia ministrov obrany a zahraničných vecí EÚ v Luxemburgu, ktorí sa však venovali aj konfliktu na Blízkom východe. Uviedol…

    "Vojna" Nottinghamu s rozhodcami, klub cíti krivdu po zápase s Evertonom

    0icon

    Anglický futbalový klub Nottingham Forest oznámil, že podal oficiálnu žiadosť o zverejnenie rozhovorov medzi rozhodcami po nedeľňajšej prehre 0:2 s Evertonom. Účastník Premier League chce…

    Turizmus po pandémii v Bratislave ožíva, vytvára to tlak na dopravné riešenia

    0icon

    Turizmus v Bratislave po pandémii COVID-19 ožíva. Doterajšie údaje ukazujú, že sa v počte návštevníkov vracia k číslam z rekordného roku 2019. V pondelok to…

    Primátor Prešova avizuje stiahnutie bodu o hazarde z programu zastupiteľstva

    0icon

    Bod programu týkajúci sa návrhu všeobecne záväzného nariadenia o zákaze umiestnenia herní na území mesta Prešov primátor mesta František Oľha plánuje stiahnuť zo stredajšieho (24.…

    Štátny tajomník Marek Eštok odcestoval na pracovnú cestu do Čínskej ľudovej republiky

    0icon

    Štátny tajomník Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky Marek Eštok odcestoval na pracovnú návštevu Čínskej ľudovej republiky (23. – 25. apríla 2024). Cieľom…

    Odhalenie NKÚ: Stámilionové Covidové Eldorádo

    0icon

    Bratislava 22. apríla 2024 (HSP/Foto:Screenshot Facebook)   Poslanci Smeru Tibor Gašpar a Richard Glück vo svojom videu na Facebooku upozorňujú na to, ako predchádzajúce vlády…

    Prezidentka bude tento týždeň úradovať z Košíc, stretne sa aj s primátorom

    0icon

    Prezidentka SR Zuzana Čaputová bude od utorka (23. 4.) do piatka (26. 4.) úradovať z Košíc. V utorok sa stretne s primátorom mesta Jaroslavom Polačekom…

    SNS navrhuje do súdnej rady svojho kandidáta: Štefana Harabina

    0icon

    Bratislava 22. apríla 2024 (HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian) Aktualizované 22. apríla 16:46 SNS navrhne za člena Súdnej rady exsudcu a neúspešného prezidentského kandidáta Štefana Harabina. Na Facebooku…

    Vášeň v Tebe

    Auto Trendy

    Reklama

    Armádny Magazín

    TopDesať

    FOTO DŇA