Pani ministerka Šimkovičová oddeľte prosím Slovenský rozhlas od Slovenskej televízie.

Začnem z celkom inej strany. Mnohí z vás určite videli film Vtedy na západe. Niektorí aj viac krát. Čo sa týka spracovania audiovizuálnej tvorby ho považujem za jedno z najlepších filmových diel. Je to vysoká škola audiovizuálneho spracovania. Správne obrazovo-zvukové dielo informuje 70-timi percentami obrazom a 30 percent zostáva na reč, ruchy a hudbu. A film Vtedy na západe spĺňa do bodky tieto atribúty. Fantastické zábery kameramana Tonino Delli Colliho, či už celky krajiny, interiérov, akcií, alebo detaily tvárí nás informovali, kde, kto, v akom prostredí, čo chce robiť a čo si myslí. Exteriérové zábery nás informovali o drsnej krajine a spôsobe života miestnych a čo chcú urobiť. Veľmi ťažké zábery detailov tvárí vynikajúcej zostavy výrazových aktérov (Charles Bronson, Claudia Cardinale , Henry Fonda, Jason Robards, Jack Elam, Woody Strode , Gabriele Ferzetti, otec vystrieľanej rodiny Frank Wolff a jeho deti či krčmár Lionel Stander ) nám zase ilustrovali nálady či už nervové vypätie, očakávania niečoho, smútok, nádej, radosť, nevinnosť, gangsterstvo, zločin, spravodlivosť, napätie, špekulatívnosť, zákernosť, brutalitu atď. Pri pohľade na každého herca ste vedeli o čo ide, preto ste počuli podstatne menej reči, ako v iných filmoch a vôbec reč ich pocitov a názorov divákovi nechýbala. Strohú reč dotvárali autentické zvuky a fantastická hudba Ennio Morriconeho, ktorá vás naladila na ďalší dej. Jednoducho súzvuk a kombináciu všetkých štyroch zložiek vyprodukoval jasne zrozumiteľný, pútavý a poučný film s dramatickou zápletkou, ktorý len tak z pamäte nevymažete. Všetko dokonale zosúladil vynikajúci režisér Sergio Leone. Toľko teda k úžasnému spracovaniu filmu.

 

Prečo to spomínam, pretože sa momentálne rozhoduje o budúcnosti Rozhlasu a Televízie na Slovensku. Na úvod tohto procesu ma potešila správa, že ministerka Šimkovičová chce rozdeliť tieto dve inštitúcie opäť do pôvodného stavu. No skoro som vytriezvel z tejto nádeje. Vraj kvôli nákladom. A tak kvôli nákladom  cca 30 tim mniliónom Euro bude naďalej trpieť profesionalita najmä v televíznej časti. Prečo to tvrdím?

 

Rozhlasová a televízna žurnalistika sú dva diametrálne rozličné spôsoby spracovania informácie. Aj na Katedre žurnalistiky UK sme sa v treťom ročníku delili podľa záujmu do dvoch štúdijných smerov – televíznu a na druhej strane rozhlasovú žurnalistiku.

 

Tí starší si spomínajú na komentovanie športových prenosov legendárneho Gaba Zelenaya, ktorý vám len z reproduktoru rádia dokázal svojim opisovaním dokonale predstaviť prostredie, spôsob hry, náladu, napätie a všetky ostatné informácie tak, že ste si vedeli predstaviť, že sedíte na štadióne a sledujete svojimi očami futbalové stretnutie. Jeho slovné zvraty, popisy deja, pocitov i pohybu aktérov, lopty, prostredia a akcií dokonale nahradili vizuálnu stránku. Predstavivosť poslucháčov Gabo dokonalo uspokojil iba slovami. Bol to naozaj fenomén v rýchlom popisovaní situácií. Ak ste si už pri existencii televíznych priamych prenosov pustili zvuk Zelenaya a pozerali na prenos v televízii bez zvuku, tak ste si mohli porovnať majstrovstvo komentára. Prakticky ste vnímali „dvojnásobný televízny prenos“. Jediný mini rozdiel od obrazovej skutočnosti bolo meškanie komentára Zelenaya o sekundu, niekedy o dve. A to nebolo vôbec na škodu. Obraz príde okamžite, bol totiž rýchlejší ako slovo. Pri dnešných komplikovanejších digitálnych technológiách je to opačne, takže máte dojem, že komentátor komentuje skoro presne v čase, hoci v reálnom čase mešká o približne dve sekundy.

 

Tieto dva príklady som spomenul preto, že spojením rozhlasu a televízie sa začali kádre prelínať. Robil som okrem televízie aj v dvoch súkromných rádiách a zistil som ten obrovský rozdiel v poskytovaných informáciách. Pokiaľ som v televízii použil jednu holú vetu k obrazu, v rádiu som potreboval tri -štyri zložité na popis obrazu. Všetci „rozhlasáci“ sú v dobrom veľmi “ukecaní”, čo sa týka popisu situácie. A to aj musia byť. No, ak sa ocitnú pri spracovaní v televízii, tak je tá záplava slov zbytočná.

 

Mal som možnosť spolupracovať s rodeným rozhlasákom a vzal som ho ako moderátora motoristickej relácie. Od začiatku som ho musel zosekávať a vymieňať za holé vety jeho dvojminútové otázky, pri ktorých bol v zábere počúvajúci respondent a nič sa v obraze nedialo, iba sa kolega stále pýtal. Musím povedať, že som bol prísny, ale ani po polroku som ho nedokázal celkom uspokojivo skrotiť na televíznu tvorbu. Jednoducho rozhlasové spracovanie mal v sebe zakódované.

 

Keď Krajcer vymyslel spojenie z politických dôvodov na odstránenie riaditeľa Nižňanského prihlásil som sa do konkurzu na riaditeľa, pričom som spomenul , že chcem v konečnom dôsledku rozdeliť tento moloch opäť na Rozhlas a Televíziu. V druhom konkurze už Krajcer ako poslanec sa ma arogantne spýtal, či som prišiel na konkurz na RTVS alebo Slovenskej televízie. Táto arogantná otázka nebola pre neho ničím zvláštnym, pretože ako súkromná osoba vystupoval arogantne, ako moderátor bol veľmi arogantný k hosťom, no a ako politik sa správal superarogantne a tak je už dnes po „zásluhe“ v politickom zabudnutí.

 

Poďme teraz k RTVS. Od samého začiatku šéfovali tomuto molochu „rozhlasáci“. Najskôr prišla gen. riaditeľka rozhlasu Zemková , po nej ďalší Rezník a po ňom ďalší „rozhlasák“ Machaj. Samozrejme, že si do vedúcich miest v televízii nanominovali až na malé výnimky samých rozhlasákov, ktorí o televíznej tvorbe nemali ani šajnu. A keďže prvý útok na profesionalitu v televízii sa vydaril Rybníčkovi, keď prepustil naraz 2/3 odborníkov (!!!) a iba tretinu lemplov, tak mladých redaktorov nemal kto zaúčať. Na to trpí televízia dodnes. A keďže od vzniku molocha sú vo vedení televízie rozhlasoví šéfovia, profesionálne spracovanie napríklad spravodajských príspevkov žiari amaterizmom . Našťastie od spravodajstva JOJ-ky je profesionálne spracovanie na oveľa vyššej úrovni. Na úvod som spomínal podstatu vysokej školy filmu. Skúste si pozrieť mnohé dokumenty i spravodajstvo z produkcie STV a jej dodávateľov (mnohých ešte amatérskejších) a pochopíte, o čom ten amaterizmus je. A to nehovorím o dramaturgickom i ďalšom spracovaní dokumentárnej tvorby, reportáži a správ. Mnohí redaktori nemajú ani šajnu o tom, čo je to strih či dramaturgia a réžia celého príspevku a nepoznajú ďalšie nuansy televíznej žurnalistiky. Opäť opakujem, vďaka Rybníčkovi ich to nemá kto naučiť!!!

 

Ani slovenčina nie je ich silná stránka. Tu pôsobí zaradenie sa do davu a tak dnes počúvate od moderátorov ako z jednej liahne vo všetkých televíziách i rádií dnes najpopulárnejšiu otázku: „Ako vnímate….“ Iné ako keby neexistovali.  Niekto sa takto raz inteligentne opýtal a keďže neexistuje infekčnejšia choroba ako reč, dnes chcú byť inteligenti všetci!!! A slovná zásoba chradne. To je len jeden príklad slov, ktoré si redaktori osvojujú z češtiny i angličtiny a krásna slovenčina sa stáva skôr unikátom, ako pravidlom. Žiaľ, v telefónoch a počítačoch by krásnu slovenskú literatúru, ktorú by mali redaktori čítať, nájdete len veľmi ťažko!!! Ale o slovenčine konkrétnejšie niekedy inokedy.

 

Prosím teda ministerku Šimkovičovú, pre vyššiu profesionalitu rozdeľte moloch RTVS na SRo A STV!

 

Pavel Jacz 

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidla preštudovali a porozumeli im.

author photo

Pavel Jacz

O AUTOROVI

Dlhoročný televízny redaktor

AUTOR V ČÍSLACH

Počet článkov: 183

Celkové hodnotenie: 27.53

Priemerná čítanosť: 3270

icon Top za 7 dní

iconNajnovšie z HS

icon Najčítanejšie z HS

  • POČASIE NA DNES

    FOTO DŇA

  • Vybrali sme

    Nemci krôčik od postupu, Ehl: "Hrali sme svoju hru"

    0icon

    Ostrava 18. mája 2024 (TASR/HSP/Foto:TASR-Michal Runák)   Hokejisti Nemecka zvíťazili v sobotňajšom zápase "slovenskej" B-skupiny na MS v Ostrave nad Poľskom 4:2. Favorit zápasu sa…

    Kanada si zabezpečila postup, Tavares: "Podržal nás Binnington"

    0icon

    Praha 18. mája 2024 (TASR/HSP/Foto:AP/Petr David Josek)   Kanadskí hokejisti zvíťazili v sobotňajšom šlágri A-skupiny MS v Prahe nad Fínskom 5:3. O triumfe obhajcov titulu…

    Verstappen získal ôsmykrát za sebou pole position a vyrovnal zápis Sennu

    0icon

    Imola 18. mája 2024 (TASR/HSP/Foto:AP/Luca Bruno)   Holandský pilot F1 Max Verstappen z Red Bullu si ôsmykrát za sebou vybojoval pole position, keď triumfoval v…

    Muža obvineného z pokusu o vraždu premiéra vzali do väzby

    0icon

    Pezinok 18. mája 2024 (TASR/HSP/Foto:TASR-Martin Baumann) Aktualizované 18. mája 15:18 Muža obvineného z pokusu o vraždu premiéra Roberta Fica (Smer-SD) eskortovali na Špecializovaný trestný súd…

    Ktoré smery sú pre AFU v Charkovskej oblasti rozhodujúce a prečo

    0icon

    Bratislava 18. mája 2024 (HSP/Foto:Telegram)   "Severná" ofenzíva sa naďalej rozvíja a v posledných dňoch sa veľa diskutuje o tom, kde by sa mohla posilniť…

    Švajčiari nedali Dánom šancu, Josi: "Hrali sme veľmi dobre"

    0icon

    Praha 18. mája 2024 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Petr David Josek)   Švajčiarski hokejisti ešte nepoznajú na MS trpkosť prehry a v sobotu si zaistili postup do štvrťfinále. Vo…

    Kým Fico bojuje o život, niektorí ožívajú

    0icon

    Bratislava 18. mája 2024 (HSP/Foto:TASR-František Iván)   Pozn. autora: Každý článok týchto dní by mal začínať rovnako: Vážení spoluobčania, priatelia, hľadajme k sebe cestu. Bez ohľadu…

    Matovič ani po atentáte neprestáva a prilieva olej do ohňa

    0icon

    Bratislava 18. mája 2024 (TASR/HSP/Foto:Screenshot Facebook/ OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti)   Hnutie Igora Matoviča vyzvalo na odstúpenie ministra vnútra Matúša Šutaja Eštoka (Hlas-SD) z…

    Personalizované propagácie poháňané umelou inteligenciou nastavenou na revolúciu v nakupovaní, tvrdia experti z Promocodius

    0icon

    Bratislava 18. mája 2024 (PR článok/Foto:Screenshot)   Vo svete, kde je personalizácia kľúčom, sa podniky čoraz viac obracajú na technológie, aby zvýšili zapojenie zákazníkov. Najnovší…

    Atentát na premiéra – nové informácie o stave premiéra

    0icon

    Bratislava 18. mája 2024 (HSP/Foto:TASR-Ján Krošlák) Aktualizujeme  Aj dnes Vám v tomto online článku budeme prinášať najnovšie informácie  16:49 - Pred banskobystrickou nemocnicou sa zišlo zhromaždenie…

    Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

    Peter Haršáni

    Marek Brna

    Erik Majercak

    Pavel Jacz

    Gustáv Murín

    Vášeň v Tebe

    Auto Trendy

    Reklama

    Armádny Magazín

    TopDesať

    FOTO DŇA