Od roku 199niečo sa na Slovensku rozhodlo, že je nutné stavať diaľnice. Mnoho politikov si na stavbe diaľnic robilo predvolebnú kampaň. Mnoho politikov svojim sľubom nedostalo, ale to je všeobecne známy Slovenský politický problém, rozdiel medzi realitou a sľubmi.
Pred určitým časom sme mali možnosť zachytiť informáciu, že nejakí tí, čo by tomu mali rozumieť tvrdia, že nie je nutné stavať diaľnice tam, kde sa to plánuje. Vzbudilo to väčšinou negatívne reakcie, občania zväčša podľa reakcií na diskusiách v it – denníkoch boli podľa mojich postrehov za stavbu diaľnic.
Mňa sa osobne dotýka výstavba diaľnice D3 cez Kysuce. Ráno na šiestu idem autom do práce v Žiline a po práci sa tou istou cestou číslo 11 vraciam späť. 40 kilometrov mi za ideálnych podmienok trvá cca 80/40 – teda 30 minút, v skutočnosti jazda trvá minimálne hodinu, ale väčšinou až hodinu a štvrť. Na Kysuciach panuje názor, že iba diaľnica to môže zmeniť. Je už pravidlom, že od križovatky 10 km pred Žilinou v Kysuckom Novom Meste sa tiahne 10 kilometrový rad stojacích áut až do Krásna Nad Kysucou, a veľmi ťažko sa dostanete na 40 kilometrovom úseku na priemernú rýchlosť 40km/hod. A podobne to je, keď sa ľudia vracajú domov, väčšinou to je v oboch smeroch, a priemerná rýchlosť na mnou jazdenom 40 km úseku sa vyšplhá ledva nad 30 km/hod!
Keďže cestu dobre poznám, viem, že sú 2 problémové uzly, ktoré brzdia dopravu.
-
- problémový úsek pri Kysuckom Lieskovci, kde sa z cesty číslo 11 odbočuje na krátkom úseku na 2 križovatkách + sú tam asi 4 prechody pre chodcov (na frekventovanej ceste medzinárodného významu).
- problémový úsek je semaforom riadená križovatka v Kysuckom Novom Meste, pred ktorou je taktiež prechod pre chodcov, ktorý je veľmi nebezpečný.
Môj názor je, že : ak na jednom aj druhom problémovom úseku , bude prerobená klasická križovatka na mimoúrovňovú s dostatočne dlhými pripájacími pruhmi, aby aj trabant nabral rýchlosť 70 -80 km/ hod. + Prechody pre chodcov vyriešiť podchodmi, alebo nadchodmi a cestu v meste oplotiť protihlukovými stenami, ktoré zároveň aj budú brániť chodcom či cyklistom v prechádzaní cez cestu a znížia hluk v mestách. Môže sa v oboch kritických úsekoch regulovať rýchlosť na 70km/hod(dnes je tam na 1. úseku obmedzenie na 70km/hod <a to sú tam slabo viditeľné prechody pre chodcov> a na 2. kritickom úseku je najvyššia povolená 50km/hod ). Hlavný prínos však je v tom, že nebude dôvod stáť v štrudli (zápcha mi príde dvojzmyselné a druhý zmysel nie mňam), a priemerná rýchlosť sa bude pohybovať cca 80km/hod. Teda čas na ceste sa skráti o 30 minut minimálne.
Stále sa však pýtam, prečo na toto musím prísť ja? Kto sa stará o to, aby fungovala doprava v krajine? Čo to boli za ľudia, keď neprišli na také jednoduché? Diaľnica je rýchla, ale na cestu z Čadce do Žiliny, kým sa postaví diaľnica, by bolo fajn urobiť to, čo som popísal vyššie.
Diaľnica zo Svrčinovca do Čadce už je skoro hotová, a v Čadci to je brutál, ale má to byť myslím budúci rok otvorené. Úsek z Čadce do Žiliny sa však ma dostavať až o nevieme koľko rokov, ešte sa nezačalo stavať, tak zatiaľ by sa to mohlo vyriešiť takto a diaľnica bude môcť počkať, lebo či pôjdem 90, alebo 130 to už taký rozdiel nie je, ako 130 a 30. Naozaj mi príde, že toto všetko je hra na nervy občanov, aby nevideli iné východisko, okrem diaľnice. Z jedného betónového stĺpu pod mostom na Skalitom, by ste postavili malé sídlisko, taká drahá je diaľnica. A urobiť dve mimoúrovňové križovatky nám ušetrí čas aj peniaze. Ja len toľko. Hádam sa tomu dá porozumieť.
Ja za tým vidím hru na mačku a myš. Mačka ako politik sa hrá s myšou tak, aby tá nevidela iné východisko, ako sa dať mačke zožrať. Môj názor je že oproti miliardam za diaľnice, ktoré budú môcť počkať na účte štátu do stavu, kedy budú skutočne potrebné, aj čas na prerobenie problémových uzlov je smiešne krátky, nakoľko diaľnica sa má postaviť nevedno kedy, ale vraj to v tomto desaťročí nebude. Urobiť mimourovnove krizovatky a nadchody či podchody moze trvat 3 mesiace. Ja som presvedceny, ze cesta z Čadce do Žiliny môže byť spojazdnená aj pri najväčšej záťaži na priemernych 80km/hod, oproti súčasným 30 km/hod. A radšej za tri mesiace 80 km/hod, ako 10 rokov 30km/hod.