Elektromobilita nás zachráni? Nie je to inak?

Žijeme bizarnú dobu. Slabomyseľná Grétka zneužívaná ambicióznymi rodičmi (a tí ktoviekým) svojimi agresívnymi naivitami udáva tón toho, čo je „in“, a ešte aj najväčší spiatočník na Zemeguli, pápež, sa jej klania a je div, že jej ešte nebozkával nohy, lebo ten ich už bozkával naozaj kde-komu.

Do toho nám bruselskí papaláši sľubujú „Green  Deal“, ako hotovú vec, s tým, že spásou bude elektromobilita. Tvárili sa, že jazdiť na elektrinu bude vlastne zadarmo a niektoré vlády to z hlúposti naozaj aj skúšali. Ibaže teraz, ako následok bezhlavých pandemických „opatrení“, elektrina zdražela tak, že niektoré výrobné prevádzky krachujú. A čo my, občania a majitelia áut?

Všetko je za niečo. S Prírodou sa nedajú robiť jednorazové experimenty, vždy sa to vráti ako bumerang. A keď uvážime, že demokraticky volení politici majú po svojom zvolení relatívne krátku dobu, aby nielen vládli, ale aj zvládli aktuálne problémy, tak je zamiesené na omyly. Príkladom je španielska vláda, ktorá na módnej vlne najskôr fotovoltaickú výrobu elektriny vyvolala a finančne podporovala, aby ju neskôr zrušila ako pridrahú. Najnovšie tu teda máme kampaň s direktívou preferovať elektromobily. Benzínové a naftové motory uvrhli bruselskí papaláši do kliatby. Ale za akú cenu?

 

Ako ďaleko zájdem?

   Pred časom som si náhodou v električke vypočul rozhovor dvoch starších pánov. Ten jeden sa ako dôchodca z dlhej chvíle rozhodol, že využije možnosť lacnej výpožičky elektro-vozítka a urobí si s kamarátmi výlet z Bratislavy do Budmeríc. Z výletu bola ale dráma, lebo na ceste späť nevedeli, kde by našli možnosť dobiť batérie. A to je dnes prvotný problém celej elektro-mobility.

Časopis AutoBild Slovensko upozorňuje, že automobilka Tesla má, predovšetkým v USA, rozvinutú infraštruktúru nabíjacích staníc známych ako Supercharger. Takáto nabíjačka dokáže energiu elektromobilu doplniť v priebehu desiatok minút. V Spojených štátoch ich nájdete na 1 600 miestach, celkovo majú motoristi k dispozícii takmer 14 500 konektorov.

Ani desaťtisíce nabíjacích bodov však vodičom nepomôžu v prípade, že sa ich veľké množstvo stretne na jednom mieste. Presne to zachytáva video Stevena M. Conroya na Youtube. Zaznamenal, ako počas Dňa vďakyvzdania na mieste Madonna Inn v Kalifornii prišlo na nabíjanie viac než 15 automobilov značky Tesla naraz. A každému trvá nabitie desiatky minút, na rozdiel od pár minút u klasických áut. Najväčším nedostatkom elektromobilov v budúcnosti teda v skutočnosti nemusí byť ich cena, či dojazd. V elektromobilite došli v Európe najďalej hypernadšeneckí Nóri a dnes čelia aj najväčším problémom (viac TU)…

 

Achilova päta elektromobilu

Základom tejto novej technológie je batéria. Tá vydrží len asi 200 000 km, potom ju treba vymeniť. Ale cena batérie je polovica auta! Navyše batérie musia byť stále v teple. Teda v zime musíte mať garáž a udržiavať v nej teplotu cca 20 ° C, inak batériu zničíte. Alebo ju neustále celú zimu na vonkajších parkoviskách ohrievať, teda musí byť napojená na elektriku! Z toho istého dôvodu je elektromobil v zime na dlhé cesty nepoužiteľný, lebo kapacita batérie klesne aj pod 50%.

Ak si predstavíme, že všetky osobné autá na Slovensku budú na elektriku a priemerne najazdia za rok 15 000 kilometrov, bude ich priemerná spotreba 15 kW pri jazdení priemernou rýchlosťou 70 km/hod.. Tak spotreba elektrickej energie, len u áut, bude vyžadovať neustály výkon 900 MW. A pretože všetci budú dobíjať autá večer, tak bude potrebný okamžitý večerný a nočný výkon cca 2 500 MW. A pri dobíjaní batérií áut pri domácom zdroji to trvá aj 4 hodiny. Ibaže v noci sa na slnečnú energiu spoľahnúť nedá. A ak to má zachrániť (tak veľmi „zelenými“ fanatikmi ohováraná) jadrová energetika, tak jeden blok v Mochovciach má výkon „len“ 440 MW. Výstavba dvoch nových blokov trvala viac ako desať rokov a bola niekoľkonásobne predražená. Na taký nárazový večerný výkon navyše nie je dimenzovaná elektrická sieť, ani trafostanice.

 

Elektromobily životu nebezpečné?

   Francúzska poisťovňa AXA zverejnila štatistiky, podľa ktorých luxusné elektromobily majú nehodovosť vyššiu o 40%, ako u porovnateľných áut so spaľovacím motorom. Luxusné elektromobily majú totiž zvyčajne veľký výkon a ich motory sú podstatne živšie. Akcelerácia z 0-100 km/h trvá bežne do 5 sekúnd. Pre mnohých vodičov to je nezvyk, navyše ak sú na ceste nepriaznivé podmienky a oni nedokážu auto udržať na ceste. Elektromobily vo veľkých mestách sú zvýhodnené tým, že jazdia v BUS pruhoch. Na to nie sú ostatní účastníci premávky zvyknutí.

Ďalším fenoménom je ticho, akým sa elektromobil pohybuje. Zažil som to osobne v Číne, ktorá je veľmocou elekromobility. Veď tam predali až 1,256 miliónov áut s pohonom novej generácie, vrátane elektromobilov. Malé skútre sú prakticky všetky na batérie. A to je problém práve večer, keď sa ženú ako tichí zabijaci ulicami a aby ušetrili batériu, radšej ani nesvietia. Byť dnes chodcom vo veľkom čínskom meste je naozaj adrenalínové dobrodružstvo.

   Posledným dôvodom vyššej nehodovosti je, že vodiči sa čoraz častejšie začínajú spoliehať na elektronických pomocníkov, ktorí však ešte stále nie sú bez chýb. Moderné elektromobily sú riadené systémom, ktorý je treba z času na čas vylepšiť. Najhoršou situáciou pre inštaláciu systémovej aktualizácie je práve počas jazdy na ceste, no práve takýto prípad spôsobil elektrický konkurent Tesly v Číne. Elektrický Nio počas testovacej jazdy ohlásil vodičovi aktualizáciu softvéru a krátko na to vypol všetky svoje funkcie a šoféra uväznil v kabíne!

No a na vrchole pyramídy nových problémov je likvidácia horiaceho elektromobilu po havárii. Bežnými hasiacimi prostriedkami je to prakticky nemožné. Jediné zatiaľ známe riešenie je vložiť horiaci stroj do kontajnera s vodou. No ale pri hromadnej zrážke hrozí katastrofa. Kde by hasiči nabrali toľko kontajnerov a ako by ich vmanévrovali do zmäti rozbitých áut?

 

Je elektro, aj eko?

   Najväčším paradoxom je, že hlavná príčina zavádzania elekromobility je iluzórna. Čím väčšie batérie elektromobily totiž majú, tým je ich uhlíková stopa väčšia. Problémom nových elektromobilov je, že záťaž výroby batérií je väčšia než prínos fungovania elektromobilu bez lokálnych emisií. Podľa Bloomberg New Energy Finance elektromobil s veľkokapacitnými batériami musí jazdiť roky, aby dohnal záťaž, ktorú spôsobila len výroba samotných batérií.

Hodnotenie pritom vôbec nerieši ekologický dopad ťažby drahých kovov, ktoré sú pre výrobu batérií potrebné, rovnako ako neberie do úvahy presuny komponentov po svete, ani náročnosť recyklácie atď. Ide len o samotnú výrobu batérií a zdroje energií, ktoré sa pri tejto výrobe využívajú.

Navyše podľa nových štúdií naftové motory už vypúšťajú do ovzdušia minimum CO2 a ďalších škodlivín! Nový Mercedes triedy C 220d s dvojlitrovým štvorvalcom s výkonom 143 kW má emisie tak hlboko pod všetkými limitmi, že si od Green NCAP vyslúžil maximálnu známku takzvaného Indexu čistého vzduchu (Clean Air Index), teda 10. Tú inak dosahujú len elektromobily, ktoré neprodukujú lokálne výfukové emisie (a tie spôsobené elektrárenskými zdrojmi sa im podľa európskej legislatívy nepochopiteľne nezapočítavajú). Nemecký autoklub ADAC v reálnej prevádzke preveril emisie 13 dieselov s až neuveriteľnými výsledkami. Už spomínaný Mercedes 220d neprodukuje vôbec žiadne oxidy dusíka, podobne ako BMW 520d Touring alebo Opel Astra 1.6D (1mg/km). A naftový Citroën Berlingo sa dostal na hodnotu 7 mg /km.

Žiaľ, je to až absurdné, ale aj niektorí lokálni komunálni politici chcú predviesť svoje eko-údernícke myslenie a tak broja proti dieslovým autám, ktoré vyháňajú z miest pod jednostranne zameranými a hlavne mylnými argumentami. Predháňajú sa, kto bude mať skôr len elektrickú dopravu. A čo potom, keď elektrina (zo známych dôvodov chaotických pandemických „opatrení“ a umelo pestovanej ruso-fóbie) jednoducho nebude, tak ako pred tým varuje rakúska armáda?

Po všetkých týchto faktoch sa môžeme vrátiť ku konštatovaniu z úvodu tejto úvahy. Súčasní západní politici sa zo známych dôvodov uchyľujú k okázalým, ľúbivým a na pohľad efektným, ale krátkodychým riešeniam od mantinelu k mantinelu a neberú do úvahy dlhodobé následky. A tie sa už dostavili. Nebude ekologickejšie sa v najbližších euro-voľbách takýchto zúfalo naivne „zelených politikov“ jednoducho zbaviť?

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidla preštudovali a porozumeli im.

author photo

Gustáv Murín

O AUTOROVI

Gustáv Murín (1959, Bratislava), vedec (RNDr., PhD.) a zároveň úspešný spisovateľ. Debutoval v roku 1989 v češtine, na Slovensku bola kniha zakázaná. Doteraz vydal 70 kníh (z toho 7 v češtine, 2x anglicky, po jednej bulharsky, vo francúzštine, v hindí, holandsky, chorvátsky, maďarsky, nemecky, rusky, srbsky, španielsky a taliansky). Celkove sa predalo viac než 275 000 výtlačkov všetkých kníh autora. Vydal tiež 71 E-kníh, 9 audio-kníh, 8 DVD a 4 knihy v Braillovom písme. Až 486 textov autora bolo preložených do 51 jazykov. Literárne prezentácie absolvoval v 85 mestách a obciach Slovenska a 30 krajinách Európy, Ázie a Ameriky.
Viac informácií na https://tulacky.net/.
Texty v iných jazykoch: http://muringustav.blogspot.com.

AUTOR V ČÍSLACH

Počet článkov: 214

Celkové hodnotenie: 23.81

Priemerná čítanosť: 2780

icon Top za 7 dní

iconNajnovšie z HS

icon Najčítanejšie z HS

  • POČASIE NA DNES

    FOTO DŇA

  • Vybrali sme

    NAŽIVO: Deň po atentáte na Roberta Fica. Jeho stav je naďalej vážny. Ministri predstúpili pred novinárov. Eštok menoval motívy strelca

    0icon

    Bratislava 16. mája 2024 (HSP/Foto:TASR) Aktualizujeme  Aj dnes Vám v tomto online článku budeme prinášať najnovšie informácie  13:52- Obvinili strelca, ktorý v stredu (15. 5.)…

    Vonku sú vyjadrenia, z ktorých ostáva rozum stáť. Na ťahu je vláda

    0icon

    Bratislava 16. mája 2024 (HSP/Foto:Facebook/Peter Bardy, Marek Vagovič)   Strieľali na ústavného činiteľa, strieľali na demokraciu. Peter Bárdy z Aktualít píše, že je načase, aby…

    Predpoveď počasia na štvrtok

    0icon

    Bratislava 16. mája 2024 (TASR/HSP/Foto:Pixabay) Aktualizované 16. mája 2024 o 12:10 Situácia: Tlaková výš v našej oblasti slabne. Postupne zamračené. Teploty 15 až 20 stupňov…

    Bezpečnostný analytik Zábojník pre HS: Po týchto slovách, mali ochrankári ihneď konať. Žiaľ, nebolo to tak...

    0icon

    Bratislava 16. mája 2024 (HSP/Foto:Juraj Zábojník, archív)   Zdravotný stav premiéra Roberta Fica je v týchto chvíľach stabilizovaný, ale naďalej vážny. Podľa dobre informovaného zdroja…

    Mimoriadne vyhlásenie Pellegriniho a Čaputovej: Politické strany vyzvali k zásadnému kroku

    0icon

    Bratislava 16. mája 2024  (TASR/HSP/Foto:TASR - Jaroslav Novák) Aktualizované 16. mája 13:41 Zvolený prezident Peter Pellegrini vyzval všetky politické strany, aby načas prerušili alebo utlmili…

    Kričal opozičné heslá. Strelec v Handlovej nedávno protestoval proti Ficovi

    0icon

    Bratislava 16. mája 2024 (HSP/Foto:Screenshot)   Atentátnik Juraj C. sa minulý mesiac zúčastnil protivládneho protestu v Dolnej Krupej, kde zasadala vláda. Bol súčasťou skupinky ľudí,…

    Kto zastúpi Roberta Fica? Padajú prvé mená

    0icon

    Bratislava 16. mája  2024 (TASR/HSP/Foto:TASR - Ján Krošlák)   Vláda sa za zatvorenými dverami poradí, ako bude ďalej postupovať vo vedení krajiny po útoku na…

    Včerajšie výstrely neboli posledné? Šokujúce pokrytie atentátu na premiéra v podaní RTVS. Vládni politici by mali konať razantnejšie

    0icon

    Bratislava 16. mája 2024 (HSP/Foto:Screenshot RTVS)   Prinášame analýzu šokujúceho spravodajského a publicistického pokrytia atentátu na premiéra SR Roberta Fica zo stredy 15. mája 2024…

    Majk Spirit so silným odkazom po atentáte na predsedu vlády

    0icon

    Bratislava 16. mája 2024 (HSP/Foto:TASR-Pavol Zachar)   Slovenský raper Majk Spirit komentoval stredajšiu streľbu na šéfa vládneho kabinetu Roberta Fica (Smer-SSD) v Handlovej Podľa Majka…

    Korčok sa nestíšil ani po atentáte. Minister Šutaj Eštok mu poslal jasný odkaz

    0icon

    Bratislava 16. mája 2024 (HSP/ Facebook/ Foto: FOTO TASR - Ján Krošlák )   Porazený prezidentský kandidát Ivan Korčok po včerajšom atentáte na premiéra Roberta…

    Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

    Andrej Sablič

    Gustáv Murín

    Marián Tkáč

    Ivan Štubňa

    Miroslav Iliaš

    Vášeň v Tebe

    Auto Trendy

    Reklama

    Armádny Magazín

    TopDesať

    FOTO DŇA