Percento meškajúcich vlakov narastá

Ako vidno z fotky v mojom profile, mojím koníčkom je cyklistika, no skôr by som to nazval cykloturistika, konkrétne cestná. O čo ide? To sa s dvoma kamarátmi občas vychytíme brázdiť okolie po hlavných či vedľajších cestách a zvyčajne ide o jazdy s dĺžkou okolo 100km. Keď však chceme vidieť aj iné, podstatne vzdialenejšie kúty Slovenska, robíme to tak, že ráno sadneme na vlak aj s bicyklami, odvezieme sa niekam a potom sa celý deň vraciame domov. Okrem najvýchodnejšieho východu sme takto prešli už celé Slovensko. Nemeškajúce vlakové spoje sú preto pre nás dôležité, najmä keď musíme prestupovať.

 

Pre človeka je prirodzené, že nevenuje pozornosť niečomu, čo funguje a začne si to všímať až vtedy, keď sa objavia nejaké problémy. Tak to bolo aj so mnou a s vlakmi. Z obdobia, keď som študoval v Bratislave a dochádzal z domovského Zvolena, sa mi nevybavujú žiadne problémy s meškaním. Ak sa nejaké vyskytli, tak buď boli minimálne alebo také raritné, že som im nevenoval pozornosť. Potom sme začali s kolegami využívať vlaky v rámci našej cykloturistickej záľuby a spočiatku to vyzeralo bezproblémovo, no potom prišla v roku 2013 prvá facka. Chceli sme sa dostať do Trenčína, lenže pri Turčianskych Tepliciach sa pokazil rušeň a stáli sme tu dve hodiny. Samozrejme sme tým pádom vo Vrútkach nestihli plánovaný prípoj a rezervácia miest pre bicykle na vlaku Vrútky-Trenčín bola zrazu zbytočná. To mohlo spôsobiť, že by sme sa do ďalšieho vlaku nedostali, ak by bol plný. Našťastie nebol, no do Trenčína sme aj tak dorazili s obrovským meškaním oproti pôvodnému plánu.

 

Postupne som začal sledovať, ako sa objavujú 10-15 minútové meškania rýchlikov, pretože nám zakaždým skomplikovali presadanie. Podľa grafikonu sme vždy na prestup mali mať pohodlnú rezervu, no so spomínaným meškaním sa pre nás cestovanie zrazu stalo bojom s časom. Až príliš často sme si obhrýzali nechty a nervózni tŕpli, či chytíme prípoj.

 

Treba tiež myslieť na to, že cestujeme s bicyklami, ktoré komplikujú situáciu. Najviac mi v tejto súvislosti utkvel v pamäti zážitok, ktorý zároveň poukázal na ďalšiu z príčin meškaní. Cestoval som do Levíc a bicykel mi sprievodčíčka, staršia pani, zamkla v oddelení na to určenom, čo bolo v poriadku. Keď sme sa však blížili k Leviciam a sprievodčíčky nebolo, začal som byť nervózny. Potom sme dokonca zastavili na stanici a ja som sa stále nemohol dostať k svojmu bicyklu! Vyskočil som teda z vlaku na perón a čakal, kedy sa pani objaví, pretože musela predsa vypraviť vlak. Aj sa tak stalo. Vyklonila sa z dverí a keď ma zbadala vypadli z nej pamätné slová: „Ja som na vás zabudla! Ale nebojte sa, VLAK BEZO MŇA NEODÍDE.“ No došľaka! S takýmto prístupom sa teda nečudujem, že vlaky meškajú. Rozumiem, že človek môže mať niekedy zlý deň, nedarí sa mu, je nevyspatý, možno mu práve prišla z banky sms s informáciou o výplate, ktorá bola hlboko pod očakávaniami a podobne, no akosi som nadobudol pocit, že všeobecne na železnici nastúpila akási všeobecná ležérnosť.

 

Do práce chodievam každý deň popri železničnej stanici Zvolen mesto, ktorá má informačnú tabuľu s odchodmi vlakov umiestnenú tak, že sa dá čítať aj od cesty. Začal som si preto len tak pre zaujímavosť všímať, pri koľkých vlakoch sa objaví informácia o meškaní vlaku. Možno je to len môj subjektívny pohľad a možno chodievam v časoch, kedy sú spoje z nejakého dôvodu špeciálne náchylné na meškania, no môj odhad je 25-33%. A musím povedať, že ma tieto meškania začali vyslovene poburovať a bolo mi jedno, či ide o päťminútové meškanie alebo polhodinové. Posledná kvapka, ktorá rozhodla o tom, že napíšem tento článok, prišla pred nejakým časom, keď som sa potreboval dostať do Banskej Bystrice relatívne napresno. Akcia, na ktorú som išiel, začínala o osemnástej na námestí a vlak mal mať príchod 17:42, čiže pohodlne by som to stihol. Keď som však prišiel na stanicu Zvolen mesto a uvidel na tabuli, že z opačnej strany má prísť zmeškaný rýchlik, ktorý dorazí presne v čase plánovaného odchodu môjho vlaku, vedel som, že sa meškaniu nevyhnem. No ešte stále som bol v norme – natesno, ale predsa. Už zo Zvolena sme teda vyrazili s približne desaťminútovým meškaním, no potom mi hlavou preblesla hrôzostrašná myšlienka: Toto je osobný vlak a je možné, že ho nechajú stáť na niektorej stanici, aby uvoľnili koľaj pre vlak z opačnej strany. S niečím takým som sa stretol až príliš veľakrát. Tým pádom by sa meškanie mohlo zväčšiť a nestihol by som začiatok akcie. Všetko vyriešil kamarát, s ktorým som mal ísť na toto podujatie. Volal mi, aby zistil, kde som a keď som mu vysvetlil situáciu, prišiel po mňa autom na stanicu do Radvane. Ako sa ukázalo, nebolo to potrebné, vlak sa nekrižoval a hneď pokračoval ďalej, no už len to, že sme túto možnosť reálne zvažovali a konali na jej základe, je dostatočnou ukážkou našej dôvery v súčasnú železničnú prepravu. V aute som potom nadával ako pohan a povedal som, že napíšem železniciam, aby mi poslali štatistiku meškaní za posledných päť rokov, aby som si overil, či som len ja príliš citlivý, alebo naozaj sa kvalita cestovania v tomto parametri z roka na rok zhoršuje.

 

A tak sa aj stalo. Železnice mojej žiadosti na základe infozákona vyhoveli v zákonnej lehote. No dopadlo to inak, ako som chcel. Uvedomujem si, že je to sčasti moja chyba, mal som totiž žiadať výpis všetkých vlakových spojov, ktoré meškali, spolu s dôvodmi meškaní, ja som však požiadal o „všetky dostupné štatistiky meškaní vlakov spoločnosti ZSSK za posledných päť rokov na celom území SR vrátane dôvodov meškaní“, čo je niečo iné. A železnice sa podľa toho zachovali. Tu je link na ich odpoveď, z ktorej vyplynulo v podstate len toľko, že ZSSK má povinnosť pod hrozbou sankcií zabezpečovať dopravu tak, aby percento vlakov meškajúcich viac ako päť minúť nekleslo pod stanovenú hranicu, čo sa im aj darí, pretože z tejto štatistiky sú vyňaté všetky meškania, ktoré nespôsobila ZSSK, ale správca infraštruktúry, čiže ŽSR. Potom sa percento nemeškajúcich vlakov pohybuje neustále na úrovni 99%. No keď sa zarátajú meškania spôsobené zo strany ŽSR, výsledok je taký, že percento meškajúcich osobných vlakov sa z roka na rok zhoršuje, s výnimkou minulého roka:

 

2012 – 94,19% vlakov išlo načas,

 

2013 – 93,54% vlakov išlo načas,

 

2014 – 91,88% vlakov išlo načas,

 

2015 – 90,48% vlakov išlo načas,

 

2016 – 92,93% vlakov išlo načas.

 

Mám chuť zakonšpirovať si a poznamenať, že aj to zvýšenie v roku 2016 bolo možno spôsobené len nejakou zmenou v určovaní, čo sa ešte berie za meškanie a čo nie, možno sa vyvíja tlak na zamestnancov, aby nezaznamenávali meškania až tak striktne, respektíve aby písali čo najviac meškaní do päť minút, čo sa nezapočítava do štatistík, každopádne držme sa faktov a povedzme si, aká je realita podľa predložených čísel: Na Slovensku mešká v priemere približne jeden vlak z desiatich a po extrapolácií má táto štatistika tendenciu zhoršovať sa.

 

Je jeden z desiatich veľa alebo málo? Subjektívne hovorím že je to veľa, neakceptovateľne veľa, avšak objektívne by som chcel vidieť vývoj štatistík meškaní vlakov aj v štátoch „vyspelého sveta“. A nemusí ísť hneď o superdochvíľne Japonsko, stačilo by napríklad Nemecko, Francúzsko či Veľká Británia. A čo tak porovnanie s krajinami V4? Dovolím si však predpokladať, že hoci sme v minulosti boli na slušnej, porovnateľnej úrovni, v súčasnosti už zaostávame.

 

Ako sa vrátiť na pôvodné pozície? To by bolo na hlbšiu analýzu, no problém meškaní sa dá riešiť napríklad na úrovni technickej modernizácie vozového parku, čiže vyradením vyslúžilých lokomotív, ktoré majú vysokú poruchovosť, respektíve ich častejším servisovaním. Na úrovni personálnej je to zložitejšie, ide na jednej strane, samozrejme o slabú finančnú motiváciu železničiarov, no možno ide o súčasť celkového morálneho úpadku v spoločnosti a toto je jeden z jeho prejavov. Alebo, ako sa hovorí, ryba smrdí od hlavy a problémy treba hľadať vo vedení konkrétnych organizácií. Riešení môže byť veľa, každopádne treba niečo robiť, takáto úroveň kvality cestovania v parametri meškaní je neprípustná, ak chceme o sebe tvrdiť, že sme súčasťou modernej/vyspelej civilizácie.

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidla preštudovali a porozumeli im.

author photo

Peter Štrba

O AUTOROVI

AUTOR V ČÍSLACH

Počet článkov: 40

Celkové hodnotenie: 13.66

Priemerná čítanosť: 2824

icon Top za 7 dní

iconNajnovšie z HS

icon Najčítanejšie z HS

  • NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

    POČASIE NA DNES

  • icon FOTO DŇA

  • Vybrali sme

    Transparency International Slovensko: Hnutie Sme rodina profitovalo pred parlamentnými voľbami z viac ako 30 hodín nelegálnej reklamy

    0icon

    Bratislava 27. novembra 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR–Jakub Kotian)   Hnutie Sme rodina profitovalo tri týždne pred tohtoročnými parlamentnými voľbami z viac ako tridsiatich hodín nelegálnej reklamy v…

    Trump oznámil, že opustí Biely dom, ak volitelia potvrdia Bidena ako prezidenta

    0icon

    Washington 27. novembra 2020 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Evan Vucci)   Americký prezident Donald Trump vo štvrtok uviedol, že opustí Biely dom, ak zbor voliteľov zvolí za prezidenta USA…

    Bolo to strašne náročné. Jedno zaváhanie a bola by som v hotelovej posteli, vraví Vlhová

    0icon

    Bratislava 27. novembra 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)   Desať jázd v paralelnom obrovskom slalome absolvovala vo štvrtok Petra Vlhová v rakúskom Lechu. A väčšinu v rýchlom…

    Matovič: Zaočkovať sa dám, ale pripadalo by mi férové, aby som ako kapitán lode bol zaočkovaný úplne posledný

    0icon

    Bratislava 27. novembra 2020 (HSP/Foto:TASR - Pavel Neubauer)   Premiér Igor Matovič bol vo štvrtok večer hosťom relácie televízie JOJ Na hrane. Počas vysielania odpovedal…

    Mimovládky z oblasti vzdelávania žiadajú premiéra a ministra školstva, aby sa deti vrátili do škôl

    0icon

    Bratislava 27. novembra 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR-Michal Svítok)   Mimovládne organizácie z oblasti vzdelávania a Slovenské národné stredisko pre ľudské práva (SNSĽP) žiadajú premiéra Igora Matoviča (OĽaNO)…

    Alžírčan cestuje do Nemecka už druhý rok, policajti ho zadržali na hraniciach a poslali do Sečoviec

    0icon

    Stakčín 27. novembra 2020 (TASR/HSP/Foto:Facebook-Polícia SR-Banskobystrický kraj)   Policajti oddelenia hraničnej kontroly sídliaci v obci Topoľa v okrese Snina kontrolovali v pondelok (23. 11.) v…

    Na Slovensku vo štvrtok stúpol počet pozitívnych o 1849, pribudlo 22 úmrtí. Miera pozitivity dosiahla 16,9%

    0icon

    Bratislava 27. novembra 2020 (TASR/HSP/Foto:TASR–Roman Hanc)   Na Slovensku vo štvrtok (26. 11.) pribudlo 1849 pozitívne testovaných na nový koronavírus, vykonalo sa 10.928 testov. Pribudlo…

    Regulačný úrad posúdi oxfordskú vakcínu, v prípade priaznivých záverov by ju mohli nasadiť v decembri

    0icon

    Bratislava 27. novembra 2020 AKTUALIZOVANÉ (SITA/HSP/Foto:SITA/AP-Alastair Grant, Pixabay)   Britská vláda požiadala tamojší Regulačný úrad pre lekárske a zdravotnícke potreby (MHRA) o posúdenie vakcíny proti…

    Ľudovít Goga: Sme proti migrácii, ale naše stanovisko k maďarskému a poľskému vetu vzíde z rokovania s koaličnými partnermi

    0icon

    Bratislava 27. novembra 2020 (HSP/Foto:SITA-Marek Mrviš)   Je to ťažké rozhodovanie: EÚ by nemala členským štátom blokovať peniaze pre otázky právneho štátu, lenže európske peniaze…

    Blaha: "Výpoveď Moniky Jankovskej je preplesk pre slovenských novinárov". Má sa v nej spomínať aj nátlak vyvíjaný "siskármi a niekým z americkej ambasády" v kauze zmenky

    0icon

    Bratislava 27. novembra 2020 (HSP/Foto:TASR-Dano Veselský)   Tohtotýždňové priznanie bývalej sudkyne a nominantky Smeru-SD Moniky Jankovskej najmä vo veci korupcie v súdnictve sprevádzal zaujímavý a…

    TopDesať

    Tupac a Biggie: Smrť a konšpirácie 1. časť

    0 icon

    Na začiatku deväťdesiatych rokov sa stal rap jedným z najpopulárnejších žánrov a jeho predstavitelia sa začali nielen objavovať v tabuľkách najpopulárnejších skladieb, ale aj na titulných stránkach novín. Nová generácia raperov potom gangsterský život nielen opisovala, ale aj žila. Dve z najvýznamnejších mien svetového gangster rapu boli Tupac Shakur a The Notorious B.I.G. (známy tiež…

    Koľko stromov je potrebných na výrobu kyslíka pre jednu osobu?

    0 icon

    Význam stromov je v našom svete nekonečný a nedocenený. Stromy predstavujú cenný a v meste o to vzácnejší biotop pre veľké množstvo užitočných, chránených rastlín a živočíchov. Chcel by si vedieť viac o histórii našich predkov? Opýtaj sa stromov! Stromy predstavujú jedny z najdlhšie žijúcich organizmov na Zemi a sú tak nemými svedkami našej minulosti. Často sa používali ako…

    Prečo by sme nemali nosiť rovnaké pyžamo dva dni za sebou?

    0 icon

    Priemerný muž si mení pyžamo každých 13 nocí. Ženy obyčajne čakajú až 17 nocí. Väčšina žien má viac pyžám a majú tendenciu zabúdať na to, ako dlho sú už vonku. Aj keď sa plazenie do postele v dobre oblečenom pyžame môže zdať neškodné, môže to mať niektoré alarmujúce dôsledky. 1. Spíš v nezdravom prostredí

    Svoje problémy vyriešili po svojom. Tieto fotografie ťa dostanú do kolien

    0 icon

    Neexistujú žiadne problémy, ktoré by sa nedali vyriešiť. Tohto hesla sa držali aj títo ľudia, ktorí ťa vďaka týmto fotografiám dostanú do kolien. Svoje problémy sa rozhodli riešiť razantným spôsobom, ktorý sa podarilo zachytiť pomocou fotoaparátov. Často sa vraví, že ak to vyzerá hlúpo a funguje to, tak to vôbec…

    Čo je ekologickejšie? Kúpiť si umelý alebo živý vianočný stromček?

    0 icon

    Vianočný stromček začína byť v blížiacom sa období opäť súčasťou našich príbytkov. Ťažko uveriť, že na Slovensku ho poznáme už viac ako dve storočia. Aká je ale ekologickejšia verzia? Falošný alebo živý? Na naše územie sa tradícia zdobiť vianočný stromček dostala až koncom 18. storočia z Nemecka. Najprv sa udomácnil v…

    Vo svete IT

    Ktorí výrobcovia smartfónov dokázali vygenerovať najväčší príjem za uplynulý kvartál? Toto sú najnovšie čísla!

    0 icon

    Tento rok je nielen pre bežných ľudí, ale aj pre podnikateľov náročnejším ako pominulé roky. Dôvodom je aktuálne prebiehajúca pandémia. Na druhej strane treba povedať, že mnoho spoločností sa chytilo šance a podarilo sa im aj napriek sťaženým podmienkam dosiahnuť obdivuhodných výsledkov. Dobrým príkladom je výrobca smartfónov, spoločnosť Xiaomi, ktorý…

    Mozgový implantát umožnil dvom paralyzovaným ľuďom ovládať počítač pomocou myšlienok

    0 icon

    Podľa aktuálnych štatistík v populácii žije približne 1,9% ľudí trpiacich nejakou formou paralýzy. Ide tak o veľkú časť populácie, ktorá sa ráta v miliónoch. Vo všeobecnosti ide  o stav, ktorý v nejakej miere obmedzuje bežný život ľuďom v závislosti od objemu postihnutia. V novej štúdii publikovanej v magazíne NeuroInterventional Surgery…

    Zem a Venuše majú toho spoločného viac, ako sme si doposiaľ mysleli

    0 icon

    Tím výskumníkov, vedený Paolom Sossim, nedávno ukončil výskum, ktorý sa zameriaval na možný vznik života na Zemi. Jedným z bodov výskumu bol aj pohľad na atmosféru Zeme, ktorá existovala pred 4.5-miliardami rokov. Vedci tvrdia, že v tom období by našu planétu spoznal len málokto, píše portál Slashgear. Tá sa od…

    Skladací dron MJX Bugs 7, ktorý konkuruje aj overeným modelom od DJI, aktuálne kúpiš za skvelú cenu

    0 icon

    Spoločnosť MJX je už roky vo svete dronov známa najmä svojimi dostupnými, no za to stále naozaj kvalitnými dronmi, ktoré spájajú najlepšie technológie pre začiatočníkov a pokročilých letcov s naozaj nízkou finálnou cenovkou. Na trh sa len nedávno objavil ďalší zaujímavý dron, ktorý by určite nemal ujsť oku žiadneho nadšenca…

    Muž, ktorému chýba veľká časť mozgu, spochybňuje všetko, o čom sme si mysleli, že sme o vedomí vedeli

    0 icon

    V roku 2007 sa odohral naozaj zvláštny prípad. Do nemocnice vošiel Francúz, ktorý sa sťažoval na bolesť nohy. Už v minulosti sa lekárom hlásil s podobnými problémami a tí prišli na to, že za jeho problémy môže vyplnenie mozgových komôr mozgomiešnym mokom. Píše portál iflscience.com. Lekári sa teda rozhodli pozrieť…

    Armádny Magazín

    Prečo britské médiá zrazu odhalili nacistov na Ukrajine?

    0 icon

    Ukrajina, 27. november 2020 (AM) - Určite mnohí počuli, že „nacizmus na Ukrajine je výmyslom ruskej propagandy“. Západné ( ale a aj slovenské – pozn. AM) médiá používali toto zariekanie neustále.   Lenže stal sa „zázrak“. Britské médiá zrazu „zbadali“ neonacistov v Kyjeve a kvôli ich vplyvu na radikálov Albionu vyhlásili poplach. Labour

    Veterán studenej vojny, strategický bombardér Tu-95, uskutočnil svoj prvý let pred 68 rokmi

    0 icon

    ZSSR/Rusko, 27. november 2020 (AM) – V auguste 1945 zhodili Američania atómové bomby na japonské mestá Hirošima a Nagasaki. Táto udalosť kardinálnym spôsobom zmenila predstavy vo svete o priebehu budúcich vojen. Zdalo sa, že použitie atómových zbraní by dokázalo rozhodnúť akýkoľvek konflikt a už vtedy to bolo veľmi vážne – krajiny videl

    Assad rozprášil Turecký Bayraktarov mýtus!

    0 icon

    Sýria, 27. november 2020 (AM) - V marci 2020 uskutočnila Sýrska armáda bleskový protiútok na turecké pozície. Ten sa odohral ako odozva na útoky bezpilotných lietadiel smerom na Generálny štáb pro-sýrskych povstaleckých jednotiek v Sýrii v oblasti Idlib. Turci sa dostali do mieridiel sýrskeho odporu a pre Sultána to nebude ľahké.…

    Vojenská technika: Svet vie o najmenej 92 „stratených“ nukleárnych bombách - a ďalšie zaujímavosti

    0 icon

    Rusko, 27. november 2020 (AM) - 2. sv. vojna bola priestorom na realizáciu tých najfantastickejších projektov vojenských konštruktérov Preteky v zbrojení priviedli ku skonštruovaniu obrovských diel, rádiom riadených bômb, lietadlových lodí, ale aj nezvyčajných vzdušných lietadlových korábov. Od roku 1930 sa v ZSSR inžinierom Vladimírom V

    Hrdinovia získali ocenenia v ankete Vojenský čin roka 2019

    0 icon

    Slovensko, 27. november 2020 (AM) - Minister obrany Jaroslav Naď dnes spolu so štátnym tajomníkom rezortu obrany Marianom Majerom, generálnym tajomníkom Služobného úradu MO SR Petrom Kozákom, náčelníkom Generálneho štábu OS SR gen. Danielom Zmekom a hlavným poddôstojníkom OS SR štáb. nrtm. Marcelom Kaniakom zablahoželali laureátom pravidelnej ankety V

    Svetlo sveta

    25.11. Svätá Katarína Alexandrijská, mučenica čistoty

    0 icon

    Svätá Katarína Alexandrijská je mučenica, ktorá bola ako 18 ročná umučená rukami pohanského vládcu Maxentiusa. Cirkev ju zaraďuje medzi 14 svätých pomocníkov v núdzi, ktorých orodovanie u Boha sa uznáva ako osobitne účinné. Svätá Katarína bola o 1100 rokov identifikovaná svätou Johankou z Arku ako jednou z tých, ktorá sa…

    Hriech Lenivosti

    0 icon

    « Je dokonané » (Jn 19, 30)Šieste slovo, ktorým sa nám prihovára Ježiš z kríža, je vyslovené na zadosťučinenie hriechu lenivosti. Lenivosť je choroba vôle, ktorá spôsobuje, že zanedbávame svoje povinnosti. V bežnom živote sa prejavuje ako lenivosť, neochota, ľahostajnosť, ľahkovážnosť. Lenivosť v náboženskej oblasti je predovšetkým nevôľa k duchovnému…

    Otec Urbančok: Blíži sa bibliou predpovedaný koniec sveta ?

    0 icon

    Homília na 25. nedeľu po Turícach – Misál sv. Jána XXIII. Mt 24,15-35 Keď uvidíte ohavnosť spustošenia na svätom mieste, ako predpovedal prorok Daniel – kto číta, nech pochopí: vtedy tí, čo budú v Judei, nech utečú do hôr, kto bude na streche, nech nezostupuje vziať si niečo z domu,…

    Arcibiskup Fulton J. Sheen: Nebo nie je až tak ďaleko

    0 icon

    V jednej známej piesni sa hovorí: “Keď som pri tebe, som v nebi.” Nech to znie akokoľvek ľúbivo, toto nie je nebo, o ktoré človek na zemi zápasí. Ak chceme hovoriť o nebi, musíme najskôr pochopiť, prečo nebo je večnosť. Hovoriť o večnosti znamená pochopiť čas. V nebi nie je…

    Očistec je miestom utrpenia, ale zároveň predĺžením Božieho milosrdenstva po smrti

    0 icon

    Pre veľkú väčšinu ľudí je takmer nemožné dosiahnuť na tomto svete dokonalosť. A preto Cirkev hovorí o Očistci. Pre väčšinu z nás je nemožné zomrieť v stave dokonalosti. Ďakujme Bohu, že vo svojom milosrdenstve, nám ľuďom, dal Očistec. Očistec je pre nás rozšírením Božieho milosrdenstva z tohto sveta do nadprirodzeného.…

  • icon FOTO DŇA