Kam „poletí“ civilné dopravné letectvo?

Dostávam otázku, čo si myslím o budúcnosti dopravného lietania. Doma toho neexistujúceho, ktoré nás ako štát s absolútne najnižšou mierou rozlietanosti v EÚ (počet prepravených cestujúcich k počtu obyvateľov), ochránilo pred COVIDom. U nás cestujú prevažne mladí a zdraví, na západe cestuje masívne množstvo starcov. Takže nie opatrenia vlád nás ochránili, ale neschopnosť vlád z nás urobila rekordéra. Komplexnejšie príčiny toho, že máme takú nízku infikovanosť vírusom som popísal tu:

https://blog.hlavnespravy.sk/20331/kolko-bude-obeti-premiersko-vladnej-masovej-vrazdy/

Odpoveď na otázku z úvodu by nedokázala vyveštiť ani Sybilla, ani baba Vanga, ani Nostradamus. Celosvetovo bude civilné dopravné letectvo po kríze výrazne zdevastované. Predovšetkým v segmente prepravy cestujúcich. Vzhľadom na charakter tvorby zisku bude viac postihnutá diaľková preprava veľkokapacitnými lietadlami. Aj keď lietadlá stoja, fixné náklady sú naďalej významné a všetci veľkí tradiční národní prepravcovia krvácajú. Mnohí už prepúšťajú, najnižšie odhady hovoria o znížení o, možno na 30% zamestnancov. Krvácajú aj letiská s ďalším masívnym prepúšťaním. Postihnuté už sú subdodávateľské firmy.

Po kríze vznikne prebytok kapacity a to bude mať vplyv na všetky segmenty súvisiace s leteckým priemyslom. Od výrobcov, cez údržbu, lízingovky lietadiel, po výcvikové strediská. To má vplyv na iné služby: prípojná doprava (autobusy, vlaky), taxislužby, parkovacie služby. Návrat do predkrízového stavu bude trvať roky, projekcie hovoria o troch rokoch, skôr viac. Ceny leteniek pôjdu výrazne hore. Prebytok kapacity, nižšia obsadenosť pre vládne opatrenia, vyčistenie trhu o konkurenciu, rovnaké náklady, potreba prežiť, to všetko znamená vyššie ceny. Budú lietať len tí, ktorí musia. Aj za vyššie ceny.

Slovensko je štátom s absolútne najnižšou úrovňou rozlietanosti v EÚ. V prepočte na obyvateľa sme mali asi pätinu rozlietanosti priemeru EÚ, oproti susedným štátom maximálne polovicu ich úrovne, v porovnaní s Rakúskom asi osminu. Neexistuje štátna podpora, absentuje štátna politika leteckej dopravy. Totálne závisíme od zahraničných prepravcov. Rozsah obnovy závisí od dopytu, čiže od cestujúcich, mnoho ľudí stratí robotu v zahraničí. V cudzine pôsobí viac ako 95% slovenských pilotov, podobné množstvo technikov aj palubného personálu, v tom sme svetoví rekordéri. Kúpyschopnosť sa zníži, na dovolenky pôjde menej ľudí. Lietanie sa stane nedostupným pre veľkú časť slovenskej populácie.

Neexistencia vládnej politiky rozvoja leteckých prepráv nás už v minulosti postihovala nízkym počtom turistov, ich krátkymi pobytmi, zlomkovo využitými možnosťami kúpeľníctva, aj kongresovej turistiky. Nevidím žiadny vládny signál na pochopenie významu leteckej dopravy pre štát a na komplexné, premyslené rozvojové opatrenia. Národný prepravca nemá význam a už vôbec nebude fungovať veľa typov s malým množstvom lietadiel z každého typu, to je odsúdené na dotácie, ale nebude ich odkiaľ brať, budú iné priority. Pritom koncepčné návrhy existujú.

Politika EÚ je stavaná výlučne na ochranu monopolu tradičných prepravcov v starých krajinách EÚ, euroúradnícke obmedzenia budú ešte viac likvidovať malých. Treba sa pripraviť na veľmi zlý scenár. My sme najposlušnejší sluhovia diktátov euroúradníkov, preto skôr naďalej zostaneme najmenej rozlietaným štátom v EÚ, asi nebudeme tigrom. Očakávajme viac národného egoizmu, agresívnu ochranu národných prepravcov veľkých štátov a likvidovanie konkurencie nimi. Žraloci požerú malé ryby. Malí už krachujú, spoločnosti poskytujúce lízing lietadiel s posádkou nedokážu pri prebytku kapacity prežiť. Negatívne sa to dotkne toho mála, čo máme.

Táto kríza je devastačná. Letectvo bude úplne iné, prežijú len veľmi silní a chránení, bude to očistný proces, zároveň monopolizačný, čo je veľmi zlé. Letecký priemysel stráca bilióny. Budúcnosť závisí od dopytu, proces návratu bude dlhý, nikto ho nedokáže odhadnúť. Niektoré nízkonákladovky majú vynikajúci potenciál prežiť, disponujú hotovosťou, ale musia nájsť nový model ziskovosti. Zraniteľní sú tradiční národní prepravcovia. Je otázka, ktorí budú mať šancu získať vládny záchranný padák.

Ale my letci vieme, že po každej búrke prichádza vyjasnenie. Spolu s vami v to dúfa váš kapitán aerolínií. My vás vždy radi dopravíme za rodinami, do roboty alebo na dovolenky. Rád sa budem mýliť v odhade vývoja.

Publikované 10. mája 2020

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidla preštudovali a porozumeli im.

author photo

Peter Švec

O AUTOROVI

Bez nacionalizmu, čiže vlastenectva, je každý politik len príživník z peňazí platcov daní a každý vojak len vešiak na uniformu.

AUTOR V ČÍSLACH

Počet článkov: 263

Celkové hodnotenie: 28.53

Priemerná čítanosť: 1849

icon Top za 7 dní

iconNajnovšie z HS

icon Najčítanejšie z HS

  • POČASIE NA DNES

    FOTO DŇA

  • Vybrali sme

    Poškodení v kauze Chovanec adresujú výzvu. Jasný odkaz Miriam Lexmann

    0icon

    Bratislava 28. marca  2024 (TASR/HSP/Foto:Screenshot video/Youtube)   Poškodení v kauze Chovanec vyzývajú kandidátov na poslancov do europarlamentu, aby nezneužívali úmrtie ich blízkeho na svoju politickú…

    Tradičné preteky bez tradičnej oslavy, Temža je znečistená

    0icon

    Londýn 28. marca 2024 (TASR/HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)   Tradičné preteky univerzitných osemveslíc budú tento rok bez tradičnej oslavy, pri ktorej hodí víťazná posádka svojho kapitána do…

    Všetko je inak. Harabin objasnil, ako to je s odporúčaním pre jeho voličov, aby dali hlas Pellegrinimu

    0icon

    Bratislava 28. marca 2024 (HSP/Foto:TASR-Pavol Zachar)   Dnes sme najprv informovali, že prezidentský kandidát Štefan Harabin poskytol pred druhým kolom prezidentských volieb svoje odporúčanie koho…

    Prezidentka: Sme v klube, ktorý nám poskytuje ochranu teraz aj do budúcna

    0icon

    Bratislava 28. marca  2024 (TASR/HSP/Foto:TASR - Martin Baumann)   Členstvo v NATO poskytuje Slovensku bezpečnostné garancie na takej úrovni, aké by krajina jeho rozmerov nikdy…

    Návod na opravu naší ekonomiky

    0icon

    Bratislava 28. marca 2024 (HSP/Sichtarova/Foto:Facebook/Environmental, Social, and Governance)   Když jsme před více než třiceti lety prožívali revoluci, přáli jsme si stát se součástí západu.…

    Otvorený list Korčokovi. Takto sa k nej zachoval, keď bol ministrom zahraničia

    0icon

    Bratislava 28. marca 2024 (HSP/Foto:TASR-Pavel Neubauer)   Advokátka a bývalá politička JUDr. Zuzana Kondrlíková Plháková sa pred prezidentskými voľbami rozhodla podeliť s verejnosťou o svoju…

    Súkromná ZP Dôvera uzavrela vlaňajšok so ziskom takmer 20 miliónov

    0icon

    Súkromná zdravotná poisťovňa (ZP) Dôvera uzavrela vlaňajšok so ziskom 19,955 milióna eur. Zdravotná poisťovňa priblížila, že minuloročný zisk predstavuje 0,76 percenta z predpísaného poistného.

    Dôkaz, ako opoziční "odborníci" škodia Slovensku

    0icon

    Bratislava 28. marca 2024 (HSP/Foto:TASR-Jaroslav Novák, Pavel Neubauer)   Minister financií SR Ladislav Kamenický zo Smeru-SSD upozorňuje na dôsledky neustáleho a účelového očierňovania vlády opozičnými…

    Predpoveď počasia na štvrtok

    0icon

    Bratislava 28. marca 2024  (TASR/HSP/Foto:Pixabay) Aktualizované 28. marca 2024 o 12:11 Situácia: Do našej oblasti prúdi teplý vzduch. Premenlivá oblačnosť, na severe a východe prehánky.…

    Ivana Korčoka nespravodlivo napádajú! Ako to zastaviť?

    0icon

    Bratislava 28. marca 2024 (HSP/Foto:TASR - Dano Veselský)   Bývalý minister školstva Juraj Draxler sa na sociálnej sieti vyjadril k napádaniu, ohováraniu a štvavej kampani…

    Vášeň v Tebe

    Auto Trendy

    Reklama

    Armádny Magazín

    TopDesať

    FOTO DŇA