Pre život potrebuje každá spoločnosť najmä dve veci: životný priestor a služby. Každý človek musí jesť, vzdelávať sa, pracovať. Každý potrebuje lekára, remeselníka, túži po kultúre. Celá spoločnosť potrebuje odvetvia priemyslu, dostupnosť energií, služby, verejnú správu, sociálnu istotu, vnútornú aj vonkajšiu bezpečnosť.
Nový zastupiteľský orgán by mal mať dve oblasti tvorby – regióny a združenia. Prvú časť snemovne by tvorili zástupcovia regiónov. Ľudia čo v regióne žijú, svoje problémy poznajú najlepšie. Vedia čo musia chrániť, čo budovať, komu pomôcť aj čomu zabrániť. Dokázali to aj v časoch Kovidu aj v čase krízy na Ukrajine. Pripravuje sa nová štruktúra organizovania regiónov. Tvorcovia by mali pamätať aj na spôsob priamej voľby kandidátov do NRSR tak, aby každý územný celok si mohol vybrať a zvoliť dvoch zástupcov a priamo ich delegovať do NRSR.
Druhú skupinu by tvorili odborníci združení v profesijných zväzoch podľa vzdelania a profesií. Každý štát potrebuje poľnohospodárstvo, remeselníctvo, finančníctvo, lekárstvo, služby, obranu, ochranu, obchod, umenie, … . Ak má skutočne nastať zmena a nie iba výmena, potom odborné skupiny musia mať v najdôležitejšom zastupiteľskom úrade vlastné zastúpenie. Aj v tomto prípade by platil princíp priamej voľby kandidátov do NRSR tak, aby každý zväz mal dvoch volených a priamo delegovaných zástupcov.
Vyvolený a zvolený poslanec musí dôveru voličov považovať za česť. Musí si byť vedomý toho, že prospech voličov, majiteľov štátu, ktorý on bude spravovať, má väčšiu hodnotu ako jeho osobné blaho a prospech. Poslanec musí so všetkou vážnosťou a zodpovednosťou rešpektovať sľub daný voličom. V opačnom prípade má jedinú možnosť – opustiť zastupiteľský orgán a uvoľniť miesto náhradníkovi ktorý nastúpi po nových voľbách. Počas volebného obdobia má poslanec iba jednu povinnosť – pracovať pre dobro občanov. To si musí uvedomiť aj pri každom hlasovaní. Prospech občanov je vždy na prvom mieste. Koniec koncov – to je účel prísahy. Pozbaviť mandátu zástupcu regiónu bude v právomoci príslušného regiónu a to isté bude platiť aj v prípade profesijných zväzov. Zmenu vykonajú referendom.
V predchádzajúcej časti ma čitateľ obvinil, že neviem čo je imperatívny mandát. Asi sa ozval politik, možno priamo poslanec. Tu je jadro nefunkčnosti súčasne platného systému. Poslanec nepovažuje sľuby dané voličom za príkaz, ale iba za cestu ku kreslu. Medovým motúzom nezáväzného sľubu si otvorí dvere a čo potom odhlasuje už nikoho nesmie zaujímať. Predsedu možno, voliča nie. Dokonca ak nastane stav, že voliči vyslovia neschopnej vláde zostavenej a riadenej poslancami nedôveru, stavajú sa na zadné a trvajú na dodržaní práva škodiť celé štyri roky. Preto sľub poslanca daný voličovi musí byť pre neho alfa – omega. Sľub = povinnosť = príkaz (imperatív)!!! Ak to chápe ináč, nemá právo uchádzať sa o priazeň voličov. Zmena o ktorej hovorím to vidí práve tak.
Zostavený parlament si na prvej schôdzi zvolí predsedu a potrebné orgány. Už z podstaty veci nebude možné vytvoriť kartel, rozdeliť zákonodarný orgán na vyvolencov a vydedencov.
Parlament zostavený zo zástupcov regiónov a zástupcov profesií výrazným spôsobom podporí odborné riešenie problémov, ktoré trápia Slovensko a obmedzí sústavný boj politických strán o moc. Posilní postavenie regiónov aj profesijných zväzov. Nebudú musieť chodiť po kolenách od čerta k diablu prosiť, dúfať a veriť. Budú mať svojich overených delegátov priamo u prameňa správy štátu.
Navrhovaný systém je revolučný a stretne sa nepochybne s odporom politikov. Definitívnu podobu zmeny by mali vo verejných diskusiách na pôde verejnoprávnych médií zobrať do rúk vzdelanci z relevantného prostredia. Čas venovaný tejto téme bude určite lepšie využitý ako nekonečné, zbytočné a trápne debaty arogantných diskutérov v nedeľu a vôľa občanov.
Už počujem námietky a prirovnania k niektorým vojnovým štátom. Vopred upozorňujem, že kritici sa mýlia. Návrh ktorý predkladám má okrem profesii aj zástupcov územnej správy. Som presvedčený, že jedno bez druhého nemôže dobre fungovať. Parlament bude spravovať celý štát. Nie iba túto krajinu na úkor občanov.
A ešte jedna poznámka. Nebola to práve politická strana, čo k moci dostala najväčšieho agresora pred Druhou svetovou vojnou?
Aj vďaka našej národnej vlastnosti hľadať dôvody prečo sa TO nedá, bude ťažké otvoriť čo i len diskusiu k nastolenej téme. Napriek tomu verím, že politická strana ktorá by s touto myšlienkou začala pracovať a dala si ju volebného programu ako sľub voličom, mohlo by sa o štyri roky niečo zmeniť.