A sme znovu v ” tom “. Druhá vlna pandémie prišla omnoho skôr, ako si kto predstavoval, všetci zainteresovaní zodpovední ju totiž očakávali až na jeseň. Z tohto hľadiska je aj preto veľmi závažným faktom to, že čelní predstavitelia Francúzka a Nemecka, Macron a Merkelová cez to všetko, že im muselo byť vedomé, že covid – 19 nebol úplne zlikvidovaný presadzovali znovuotvorenie schengenu, tzn. otvorenie hraníc v dobe letných dovoleniek. Dovoľujem si vysloviť osobný názor, že tento počin bol rozhodujúcim počinom pre opätovný import koronavírusu z krajín, kde sa s touto nákazou nedokázali vysporiadať úspešne. Tento moment a nie to, čo unisimo neustále premieľajú naši politici bez rozdielu či ide o koaličných alebo tých opozičných bol tou rozbuškou, ktorá nám v masovej miere znovu doviezla koronavírus. Chápem, že ľudia mali už dosť obmedzujúcich opatrení a chceli si užiť viac voľnosti v podobe dovoleniek v zahraničí, no covid – 19 to náležite využil a ešte s väčšou silou udrel a to nielen na dovolenkárov, u ktorých aj cez varovania a odporúčania zodpovedných nevycestovať a zostať doma túto výzvu neuposlúchli. Zlyhali hlavne vrcholoví politici, ktorí boli dobrými výsledkami z prvej vlny uchlácholení a vo svojich varovaniach a odporúčaniach málo razantní. No ak už sa stalo, že značná časť našich spoluobčanov toto ignorovala a išli do rizikových krajín dovolenkovať, mala naša vláda s tým rátať a pri ich návrate vykonávať priamo na hraničných priechodoch fyzickú kontrolu vracajúcich sa osôb spolu s meraním teploty, prípadne i s použitím rýchlotestov, alebo s ich registráciou. Spoliehanie sa na dobrovoľnosť nemá a nemala v tomto prípade žiadnu opodstatnenosť. Takisto sledovanie takýchto osôb cez mobilnú aplikáciu sa ukázalo keď už nie protiústavné, tak aj prakticky ťažko vykonateľné. Vláda teda nesie plnú zodpovednosť za terajší stav a reči o tom, že sa zanedbala príprava vyhľadávačov potencionálne nakazených neobstojí, keďže ide iba o sekundárny problém. Primárne sa mali zabezpečiť dôsledné kontroly na hraniciach a to sa nestalo. V takýchto a nielen v takýchto prípadoch by sa malo dôsledne a logicky riadiť pomerom – príčina a dôsledok, čo zrejme nie je vlastné ani koaličným a ani opozičným politikom. Naháňajú teda iba vietor v plachtách či chytajú koňa za chvost a obyčajní, slušní a dobrí ľudia na ich amaterizmus a neschopnosť iba doplácajú. Netvrdím, že mám patent na rozum, ale ak by naši politici naplno a v každej situácii poznali význam slova PREVENCIA, neboli by terajšie výsledky v nákaze také alarmujúce. Je ešte jeden faktor, ktorý sa verejnosti predkladá ako skutočnosť, aj keď je pozadie celkom iné. Vláda na čele s Matovičom vehementne upozorňuje na to, že sprísnené opatrenia boli vynútené obrovským nárastom infikovaných, no popritom zamlčuje skutočnosť, že sa omnoho viac testuje ako pri prvej vlne nákazy. Takže ak by sme to zobrali aritmeticky, tak by sa dalo povedať, že zvýšené počty nakazených priamo súvisia so zvýšeným počtom testovaných osôb. Nie som zástancom konšpiratívnych teórií, som ale presvedčený o tom, že aspoň tie základné sprísnené opatrenia / rúško, odstup, ruky / je potrebné dodržiavať, ale zároveň som logicky presvedčený o tom, že ostatné sprísnené opatrenia, týkajúce sa hlavne socializácie osôb mohli byť riešené inak a citlivejšie. Mnohí kritici uzatvárania rôznych prevádzok či športových a kultúrnych podujatí argumentujú tým, že sú aj iné riešenia ako zabrániť šíreniu nákazy akými sú len tie terajšie, pretože bez dotovania strát na zisku štátom ide o likvidačné rozhodnutia. V mnohom majú aj pravdu. Tu však sa núka porekadlo o tom, že môže byť aj vlk nažratý a ovca celá. Môj názor nie je úplne totožný so Sulíkovým, i keď má čiastočne pravdu, ale ani neprijatie žiadnych opatrení by nič nevyriešilo, iba zhoršilo. Avšak ak by sa našiel určitý úzus v tom, že by bolo možné nechať v obmedzenom režime fungovať prevádzky a podujatia s dohodnutým počtom ľudí a dodržaním minimálne tunelovej dezinfekcie osôb a zaužívaný spôsob ROR / rúško, dohodnutý odstup, ruky /, potom by mohli takto fungovať všetky hromadné podujatia či prevádzky. Predpokladá to však zodpovednosť a disciplinovanosť zúčastnených, čo ako doterajšia prax ukazuje nie vždy existuje.
Opatrenia vlády na základe zvyšujúcich sa počtoch nákazy sú nesystémové a nepremyslené. Ak by som bol priateľom konšpirácii, skutočne by som sa domnieval, že zvýšené počty nakazených vládu plne oprávňujú k tomu, aby vyhlásila núdzový stav, keby… To keby je skutočne veľavravné a to v tom, že mnohým uniká to, že sa aj omnoho viac testuje, čo prirodzene generuje aj viac nakazených. Ak by to vláda urobila aj pri prvej vlne, tak by sme zrejme takým veľkým premiantom v Európe či aj na svete neboli. Takže sa dá z toho aj vydedukovať, že to môže byť aj úmyslom vlády, aby mohol byť vyhlásený núdzový stav, čo Matovičovi a spol. môže vyhovovať najme v tom, že môže odviesť pozornosť od znovunaštartovania ekonomiky, ktorú zatiaľ ťahajú iba veľké automobilky. Bolo by to celkom lacné konštatovanie, keby tu nebola tá druhá vlna koronavírusu. Ohrozuje nás všetkých a či je to už tak, alebo onak, sme v tom všetci spolu a všakovaké konšpiratívne teórie, vzájomné obviňovanie, či jalové hašterenie politikov na tomto fakte nič nezmení. Mediálne jatrený rozpor medzi Matovičom a Sulíkom nie je v takejto situácii namieste a ani mnohé kritické a kuvičie hlasy niektorých opozičných politikov nepridajú k upokojeniu jak politiky, tak aj spoločnosti. Toto obyčajní, slušní a dobrí ľudia nepotrebujú, ale naopak potrebujú, aby zodpovední boli skutočne zodpovední a rozhodní a nie iba nerozhodné trasorítky a slaboši. Od predsedu vlády sa preto oprávnene očakáva a to aj v prípade koaličného partnera SAS na čele so Sulíkom, ktorý má až prehnane blízko k podnikateľom a veľmi, veľmi ďaleko k ľuďom, že zmenia svoje konanie v prospech všetkých. Je zaujímavé, ako si Sulík spolu s Pellegrinim pomerne dobre rozumejú a dokonca si aj vo svojich vyjadreniach nadbiehajú. Asi mal Fico pravdu, keď v minulosti označil odídencov zo Smeru – SD slniečkármi a liberálmi, čo ako sa zdá sa ukazuje v plnej nahote. Nechcem byť prorokom, ale SAS na čele so Sulíkom tvoria v Matovičovej vláde piatu kolónu čo neustále podkopáva autoritu premiérovi. Ten je aký je, iného zatiaľ nemáme, avšak ak si neželá úplný rozpad koalície, mal by si vo vláde poupratovať.
Mnoho polemiky sa v laických i odborných kruhoch venuje absentujúcemu a ucelenému Plánu obnovy, ktorý sa už stáva verejnou hanbou, keďže aj v tomto prípade sa ukazuje amaterizmus a nekompetentnosť vlády a jej ministrov, či koaličných partnerov, keď sa stáva tento dôležitý dokument predmetom doslova licitácie akú by mal mať konečnú podobu. Vláda doposiaľ nezverejnila tento komplexný a dôležitý dokument a svojou váhavosťou či neschopnosťou urobila z toho akési preteky, kto z koaličných partnerov, kedy a v akej forme predloží svoj pohľad na vec. Ono by to ani nebolo také závažné, ak by to nebolo prezentované na verejnosti skôr ako sa o tom dohodli v koalícii. Potom to ozaj vyzerá tak, že Matovič vládu neriadi, ale že ho riadia koaliční partneri. Ak nie je vláda vo svojich výstupoch jednotná, tak potom sa dá skutočne uvažovať o tom, že je v kríze. Tak potom by sme už neboli iba v kríze medicínskej a spoločenskej, ale aj v kríze riadenia štátu a to si snáď neželá nikto z nás. Premiér Matovič, nech mi to nemá za zlé, pretože čo sa týka potláčania korupcie a potrestania zlodejov má moje plné sympatie, no nie je to v dnešnej dobe to hlavné, čo by mal Matovič a jeho vláda prednostne konať. Preto prechovávam nádej, že z plačlivej princeznej sa stane tvrdý a rozhodný princ, ktorý si bude stáť za svojim slovom a nebude meniť z hodiny na hodinu svoje rozhodnutia podľa toho, kto si čo praje. Záujem celospoločenský je jasný – poraziť krízu a to nielen medicínsku, spoločenskú, ale aj politickú, všetky tri nám silno búchajú na dvere – buďme preto jednotní, disciplinovaní a zodpovední. V opačnom prípade nastane anarchia a totálny kolaps a to by si mali uvedomiť nielen vo vláde, či v koalícii, ale i v opozícii a v neposlednom rade aj my, radoví občania.