My Slováci máme pomerne silnú tendenciu nemiešať sa a bočiť od tých, na ktorých pľujú. Tak zas raz spravím pravý opak. Oliver Andrásy si ironicky zažartoval na účet Oľgy Pietruchovej. Po diskusii Do kríža napísal, že aktivistka za potraty Oľga Pietruchová ho čiastočne presvedčila a jej matke by teda svojho času, ak by potrat chcela, ten potrat zaplatil. Bol to šibeničný humor. Veď aj médiá a sociálne siete usporiadali jeho rituálnu popravu. Režim vtip neznáša. Najmilšie slová zneli ako „fuj“ a „hnus“.
Oľga Pietruchová ho s neochvejnou vierou v progres o nič menej šokujúcim slovníkom, ale bez humoru a nadsázky, posiela do basy: „Ide o postoj starších mužov, ktorí si myslia, že môžu všetko, pre ktorých sexizmus, urážanie a obťažovanie žien je normou. Ďalší archetypálny samec, ktorý to nám, ženám, potrebuje objasniť. Ako sa hovorí, zdochýnajúci kôň najviac kope. V USA sedia takéto archetypy za sexuálne násilie v base, v lepšom prípade (pre nich) ich spoločnosť iba ignoruje. U nás sa ešte niektorí na ich vtipoch smejú, ale ako vidno aj z komentárov u neho, nie je ich veľa. Skrátka, ich éra končí, nazvala by som to súmrak sexistických starých mužov“.
Tu už som „fuj“ z médií nepočul. Ale, už sa nečudujem. Nepočul som ho ani vtedy, keď pochodujúcich za život v Košiciach označila za pedofilov. Nepočul som ho ani vtedy, keď voličov v Amerike označila rasisticky za biely odpad. Teraz sa tu vysmieva z veku a mužského pohlavia Olivera Andrásyho a zas nebudem počuť nič.
Oliverovi Andrásymu sa však podaril zázrak, ktorý sa nepodaril mnohým duchovným po dlhých rokoch kázania. Z potratárskych aktivistov dokázal v priebehu sekundy urobiť „bigotných“ proliferov, hoci iba „čiastočne“ vo vzťahu k Oľge Pietruchovej. Treba na tom ešte zamakať, pán Andrásy! Irónia a humor, ktoré urazili, ale aj niečo dôležité ukázali. Všetci potratári v sebe majú rovnako nastavený kompas, ak ide o nenarodený život Oľgy Pietruchovej, ale kompas im chýba, ak ide o iné deti.
Podobnú selektívnu slepotu som zažil tiež. Pani Blahová nás na základe neodborných hoaxov istého pána docenta verejne ohovárala, že pár sekundami počúvania tlkotu srdiečka nenarodeného bábätka odsúdeného na smrť potratom vlastne chceme to srdiečko bábätka uškvariť. Ale to, aby sa bijúce srdiečko dieťatka dalo roztrhať pri potrate, bránila ako levica.
Finančnú podporu pri využití „práva“ na potrat u matky Oľgy Pietruchovej každý správne odmietol (vrátane Olivera Andrásyho). Ale keď išlo o reálny prípad a Lucia Nicholsonová zverejnila, že zaplatila potrat rómskej mamičke v ťažkej sociálnej situácii, nezaregistroval som z liberálnej bubliny žiadne slová pohoršenia. Ponúkať rómskej mamičke vo finančných ťažkostiach preplatenie potratu je pritom grázlovstvo nehodné 21. storočia. Čím sa líšilo toto rómske dieťatko od Oľgy Pietruchovej? Najviac tým, že nedostalo meno a nestihlo vykričať svetu svoj názor na potrat.
Umožnenie potratu nie je právo, ale vred na práve. Starí právnici učili: Právo je umením dobrého a spravodlivého. Je „právo“ na potrat dobré? Je spravodlivé k deťom?
C. S. Lewis napísal výživný komentár k Žalmom. V Žalmoch sa nachádzajú aj niektoré ťažké pasáže preklínania. Počas jazdy nočným vlakom na začiatku druhej svetovej vojny cestoval v kupé s mladými vojakmi. Z ich konverzácie vyplývalo, že neveria tomu, čo čítajú v novinách o zverstvách nacistického režimu. Považovali za úplne samozrejmé, že sú to všetko lži a propaganda anglickej vlády stvorená iba preto, aby povzbudili ich jednotky prelievať krv ich blížnych. Desivé na tom bolo to, že nepociťovali žiadny hnev. A jeho napadlo, že tí najzúrivejší zo žalmistov, či hocijaké dieťa, ktoré vykrikuje: „To je nespravodlivosť!“ je na tom lepšie, ako tí mladí vojaci, ktorí nerozlišovali dobro od zla.
Ste kresťania, ale nie ste za obmedzenie práva na potrat? Nechcete meniť legislatívu v tom, že patrí všetkým ženám bez ohľadu na dôvody? Potom Pán Boh doprial tomu vysmievanému Oliverovi Andrásymu nielen viac nadania na humor a citu pre spravodlivosť, ale aj viac rozumu a logiky.
Ukážte mi iné právo v Ústave, pri ktorom by jeho úplné a štandardné využitie u všetkých ľudí viedlo k totálnemu zániku ľudstva…
JUDr. Mgr. Anton Chromík, Ph