Učitelia – pedagógovia, mali 20 rokov na zvládnutie PC (užívateľské rozhranie IT). Medzitým vyvinuli odborníci z VŠ – pedagógie (i príbuzných vied) veľa programov pre žiakov, študentov i pre ďalšie vzdelávanie učiteľov. V triedach by to malo fungovať, a pri rozšírených WAN SR sieťach, tiež i mimo škôl.
Uznávam, že osobný kontakt, MŠ, ZŠ 1-4, sa asi nedá nahradiť (teda viac lásky a menej “kriku”). Nedá sa nahradiť vystupovanie – odpoveď pred triedou, ale ani iné napr. krasopis a všetky zamerania umelecké-kultúrne. A ani „najlepší“ vzdelávací prostriedok – odpisovanie a ťaháky.
Žiaci, študenti nad 10 r. základné komunikácie zvládnu bez problémov (vidíme to na práci s mobilom). Výuka a didaktické testy prostredníctvom PC sú v súčasnosti bežné a dostupné.
Tak, prečo to sme už nemali pred pandémiou? No ako sa hovorí „ani kura nehrabe zadarmo“, iste to schopní vývojári SW nedajú len tak pre školy. A prečo by starnúci učitelia (rast platu zabezpečený podľa rokov, a najmä podľa stupňa školy), sa mali o dačo snažiť
To, že sa to dá – i lacné (aj darovaný SW) programy i pripojenia na sieť Internet (školský intranet), že sa dá vyučovať cez PC – sieť na diaľku, zrazu sa ukázalo pri mimoriadnej (nútenej) situácii v našej, Slovenskej spoločnosti. Teda je to jednoducho možné.
Aké sú skutočné príjmy pedagógov? Za objektívny údaj treba považovať ročný príjem, zo sociálnej poisťovne (tak ako sa berie pre dôchodok). Podľa toho sú príjmy (ročný POMB) učiteľov z priemernej mzdy – približne násobky: ZŠ – 1,4; SŠ – 1,6; VŠ – 2,2. Nie je to odborná analýza , tej sa bránia všetci zubami – nechtami. No prosím, nech ju urobia noví poradcovia predsedu vlády.
A koľko majú týždenne vyučovacích hodín, koľko žiakov, koľko dovolenky a iného voľna? To nechám na úsudok každého čitateľa. A aký je výsledok – čoraz viac upadajúce vedomosti vyštudovaných.
Netreba žiadne rapídne zmeny pre učiteľov a žiakov, ako to avizuje nový minister školstva SR Treba využiť ich skryté rezervy, a utlmiť, resp zastaviť, prehnané (ako sa ukázalo) žiadosti o zvýšenie platov, najmä zo strany tzv. nezávislých odborov, pre kastu pedagógov.
Ján Droppa. 26.03.2020.