Prečo ??
- Slovenská polícia nechce prevziať informácie z Panamských papierov
- Európsky parlament, Európska komisia, Rada nechce spolupracovať
Už som sa spoluprácou uvedených inštitúcii zaoberal v predchádzajúcom článku.
Vysvetlenie je celkom jednoduché a hlavne zarážajúce – sila čiernej ekonomiky je tak obrovská, že diktuje podmienky pre oficiálnu – legálnu ekonomiku.
Vybral som teraz viacej časti zo správy vyšetrovacieho výboru.
Európsky parlament
2014-2019
A8-0357/2017 16.11.2017
SPRÁVA
o vyšetrovaní prania špinavých peňazí, vyhýbania sa daňovým povinnostiam a daňových únikov (2017/2013(INI))
Vyšetrovací výbor na preskúmanie prípadov porušenia práva Únie a nesprávneho úradného postupu pri jeho uplatňovaní v súvislosti s praním špinavých peňazí, vyhýbaním sa daňovým povinnostiam a daňovými únikmi
Spravodajcovia: Petr Ježek, Jeppe Kofod
A. keďže Parlament 8. júna 2016 zriadil vyšetrovací výbor na preskúmanie prípadov porušenia práva Únie a nesprávneho úradného postupu pri jeho uplatňovaní v súvislosti s praním špinavých peňazí, vyhýbaním sa daňovým povinnostiam a daňovými únikmi (PANA);
D. keďže pranie špinavých peňazí zahŕňa zatajovanie peňazí pochádzajúcich z nezákonnej činnosti vrátane medzinárodných trestných sietí s cieľom zakryť pôvod nezákonne získaných výnosov tak, aby sa zdalo, že pochádzajú zo zákonných zdrojov; keďže takéto trestné činy sú známe ako predikatívne trestné činy a podľa odporúčaní Finančnej akčnej skupiny (FATF) z roku 2012 a štvrtej smernice o boji proti praniu špinavých peňazí (AMLD) uplatňovanej od 26. júna 2017 zahŕňajú daňovú trestnú činnosť;
F. keďže tento výbor bol zriadený po uverejnení tzv. panamských dokumentov; keďže panamské dokumenty predstavujú najväčší únik informácií o praní špinavých peňazí, vyhýbaní sa daňovým povinnostiam a daňových únikoch, ku ktorému doposiaľ došlo; keďže 2,6 terabajtov dôverných informácií, ktoré unikli z advokátskej kancelárie a licencovanej správcovskej spoločnosti Mossack Fonseca, obsahovalo 11,5 milióna dokumentov a predstavuje viac údajov ako Wikileaks (2010), Offshore Leaks (2013), Luxleaks (2014) a Swissleaks (2015) spolu;
6. Medziinštitucionálna spolupráca
177. víta spoluprácu s Komisiou, pokiaľ ide o vypočutia pána predsedu Junckera a komisárov Jourovej a Moscoviciho, ako aj účasť úradníkov Komisie na schôdzach výboru; vyjadruje však poľutovanie nad tým, že niektoré z odpovedí poskytnutých počas výmeny názorov boli plne neuspokojivé;
181. pripomína, že napriek žiadostiam adresovaným Rade neboli výboru sprístupnené žiadne postačujúce dokumenty; spochybňuje preto politickú vôľu Rady posilniť transparentnosť a spoluprácu v boji proti daňovým únikom a praniu špinavých peňazí alebo dodržiavať zmluvu a zásadu lojálnej spolupráce; zdôrazňuje, že Parlament sa domnieva, že občania by mali mať možnosť vidieť pozície svojich vlád k takýmto dôležitým otázkam;
182. s poľutovaním poznamenáva, že od zriadenia vyšetrovacieho výboru Európskeho parlamentu pre panamské dokumenty sa Rada pokúša brániť jeho práci, a to aj vydaním podkladového dokumentu Výboru stálych predstaviteľov týkajúceho sa výboru PANA 1. júla 2016, v ktorom vyzval na koordinovaný a zjednotený prístup členských štátov na obmedzenie rozsahu vyšetrovania a na obhajované odmietnutie účasti na vyšetrovaní za určitých okolností;
184. konštatuje, že spolupráca zo strany skupiny Rady pre kódex správania (zdaňovanie podnikov) bola zatiaľ veľmi neuspokojivá a že to samo osebe predstavovalo vážnu prekážku v činnosti a zisteniach výboru PANA;
7. Závery
188. konštatuje, že základným problémom zakotveným v panamských dokumentoch je pohyb peňazí medzi rôznymi jurisdikciami v daňových rajoch aj mimo nich s cieľom neplatiť dane alebo vyprať špinavé peniaze; nazdáva sa, že je naliehavo potrebná väčšia politická vôľa, lepšia tvorba právnych predpisov a dôraznejšie presadzovanie a monitorovanie existujúcich pravidiel na boj proti týmto postupom;
190. konštatuje, že nedostatočná spolupráca a koordinácia medzi inštitúciami EÚ a jej agentúrami, členskými štátmi a príslušnými orgánmi v súvislosti s rôznymi právnymi predpismi týkajúcimi sa daňových únikov, vyhýbania sa daňovým povinnostiam a prania špinavých peňazí je systémovým problémom;
201. pripomína, že Komisia nie je dostatočne vybavená, pokiaľ ide o zdroje na zabezpečenie plného presadzovania právnych predpisov EÚ na boj proti praniu špinavých peňazí, daňovým únikom a vyhýbaniu sa daňovým povinnostiam;
207. vyjadruje poľutovanie nad nedostatočnou spoluprácou niektorých inštitúcií EÚ s výborom PANA; konštatuje, že to predstavuje porušenie zásady lojálnej spolupráce;
208. konštatuje, že uzavretá a tajnostkárska povaha, ako aj neúčinné pravidlá o rozhodovaní založenom na širokom konsenze skupiny Rady pre kódex správania (zdaňovanie podnikov) škodí účinnému a pohotovému formulovaniu, prijímaniu a vykonávaniu nevyhnutných právnych predpisov na boj proti daňovým únikom v rámci EÚ; zdôrazňuje preto potrebu lepšej zodpovednosti a transparentnosti, pokiaľ ide o opatrenia, vyhlásenia a pozície členských štátov zapojených do tejto skupiny, a potrebu dôkladnej reformy skupiny pre kódex správania;
210. hlboko ľutuje, že s delegáciami výboru PANA sa odmietol stretnúť veľký počet zainteresovaných strán, alebo že odmietli vystúpiť pred výborom PANA alebo neodpovedali na otázky uspokojivým spôsobom;
211. odsudzuje vraždu maltskej novinárky Daphne Caruanovej Galiziovej, jednej z novinárov, ktorí stáli v prednej línii boja proti korupcii a praniu špinavých peňazí, ktorá podala rozsiahlu reportáž o panamských dokumentoch a 16. októbra bola zavraždená pri explózii bomby nastraženej v aute; opakuje, že takéto prípady sú v členských štátoch absolútne neprijateľné;