Aby biznis mohol pokračovať, profitovať, musia ho ľudia akceptovať, musia sa zúčastňovať. Kupovať tovary a služby. Zoberme si na mušku veľmi ziskové odvetvia, napríklad bankovníctvo, farmaceutický priemysel a mediálne koncerny.
Bankovníctvo, ktoré nás v podstate pripravuje o slušnú životnú úroveň. Aj u nás už vyhnalo ceny nehnuteľností do absurdných výšok, čím determinuje náš život do medzí, aké okolo seba vnímame.
Farmaceutický priemysel by mal ľudí liečiť. Uzdravovať. Pozrime sa okolo seba, v akom zdravotnom stave sú dnes ľudia – pri tak úžasnom, vyspelom, vedou a výskumom podporenom priemysle.
Mediálny biznis je azda najväčšou katastrofou súčasnosti. Najmä televízia a internet škodí populácii ďalekosiahlo. Zdanlivo nevinná zábava spriada osudy zabávajúcich sa do zásadne negatívneho scenára. Liberálna demokracia to v tomto smere dotiahla už do takých medzí, že v budúcnosti, “po precitnutí”, by sme deň zavedenia drastickej cenzúry museli oslavovať ako globálny sviatok.
Všetci sa chceme mať lepšie, treba sa však v prvom rade zamyslieť aj nad tým, či nie je náhodou pravda, že sa máme práve tak, ako si zaslúžime. Nijak inak.