Čosi k Vianociam – Filioque.

Mnohí vedia, že Pravoslávne Vianoce (alebo Ortodoxné Vianoce) sa slávia 7. januára (Štedrý deň je 6. januára), lebo v krajinách ako Rusko, Ukrajina, Srbsko, Gruzínsko, ale aj Slovensko (hlavne na východe) a inde, kde je pravoslávna cirkev dominantná, sa riadia juliánskym kalendárom, na rozdiel od západného, gregoriánskeho.

Menej známe už je, ako k tomuto došlo. Peter Veľký si zvolil juliánsky kalendár najmä z praktických, politických a náboženských dôvodov, nie preto, že by si myslel, že je presnejší. Rusko bolo pravoslávnou kresťanskou krajinou a Ruská pravoslávna cirkev používala juliánsky kalendár na náboženské sviatky (napríklad Veľkú noc). Peter nechcel narušiť cirkevný život, takže zachovaním juliánskeho systému sa vyhol konfliktom s náboženskými autoritami. Pred Petrom používalo Rusko byzantský časový systém (roky boli počítané od “stvorenia sveta”, nie od narodenia Krista). V roku 1700 Peter prepracoval kalendár takto:

1.              zachovať juliánsky kalendár

2.              zmeniť počet rokov na Anno Domini (AD) ako západná Európa

Toto bol kompromis – modernizovať bez toho, aby sa všetko menilo naraz.

A statue of a person riding a horse<br /><br />AI-generated content may be incorrect.

Socha Petra Veľkého v St. Petersburgu (foto autor)

A teraz k podstate blogu. Hovorieva sa, že pravoslávna cirkev sa odštiepila od kresťanskej cirkvi, ale nebolo to celkom tak. Vysvetlenie zostručním.

Kresťanstvo sa v prvých storočiach po Kristovi nevyvíjalo všade rovnako a rozdiely a nezhody medzi gréckou východnou (pravoslávnou) a latinskou západnou (katolíckou) vetvou viedli v roku 1054 k rozkolu známemu ako Veľká schizma.

Teologické spory však začali už skôr. Boli vedené najmä otázkami týkajúcimi sa pápežského primátu a ‘Filioque’. Formula Filioque (lat., „a syna“) sa týka vychádzania Ducha Svätého. Podľa pôvodného znenia Nicejsko-carihradského vyznania viery „Duch Svätý vychádza z Otca“. Západné cirkvi k tomuto vyznaniu pridali „a Syna“ (lat. „Filioque“). Väčšina západných kresťanských cirkví používala túto klauzulu v kréde najmenej od 6. storočia, ale cirkev ju prijala až potom, čo ju pápež Benedikt VIII. pridal do viery v roku 1014. Pápež tak urobil na žiadosť cisára Henricha II., ktorému bol vďačný za to, že mu vojensky zachránil pápežstvo.

Časť kréda „… Duch Svätý vychádza z Otca a Syna má úplne zmenený význam oproti pôvodnému v nadväznosti na následníctvo odkazu Ježiša Krista cez pápežský inštitút. Pretože ak Duch Svätý môže byť vytvorený aj Synom (Kristom), tak z tohto následníctva vyplýva, že môže byť vytvorený aj pápežstvom a jeho pomocníkmi, biskupmi a kňazmi. Toto je pôvod tzv. „odpustkov“ v západnom kresťanstve, s čím pravoslávna cirkev jednoznačne nesúhlasila. Z tohto celého vidno, že od pôvodného kresťanstva „sa oddelila“ západná, rímska vetva a nie pravoslávna (ortodoxná).

 

Prajem vám príjemný zvyšok Vianoc a šťastlivý Nový rok.

 

Linky:
Korene dnešnej doby (video)
Problémy dnešnej doby (video)
Genesis of the Western Worldview (kniha; kto má kindle, tak zadarmo)

 

 


Blogy

Zdeno Drdol

Michal Durila

Marek Brna

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Milan Šupa

Šport

.

Armáda, konflikty, analýzy, história, vojenská technika

Zábava

.
.