Výkon hodný Thálie alebo ekonomické barbarstvo.

Nedávno absolvoval premiér vlády SR obligátne kolečko po ministerstvách a verejnosti urobil s príslušným ministrom odpočet práce za 1,5 roka od volieb.  Tlačové besedy sa viedli v duchu dosiahnutých úspechov v jednotlivých rezortoch bez akejkoľvek sebakritiky, komparácie prijatých opatrení s okolitým svetom, dopadmi na obyvateľstvo ale najmä dopadmi na dosť napätú ekonomickú situáciu v štátnom rozpočte SR.

Pri tom všetkom sa chcem pozastaviť pri TB na Ministerstve dopravy SR. Z úst premiéra Fica sme sa dozvedeli, že minister Ráž „rozostaval“ Slovensko.  Nuž neviem, čo nové sa začalo stavať po októbri 2023, kedy ministra Ráža uviedli do funkcie.  Jednoznačne naskočil do kolotoča nedokončenej D1, ktorej „neverending story“ ( nikdy nekončiaci príbeh) sledujeme už 30 rokov. Čo je však najväčšia tragédia tejto story je jeho cena a dopady na životné prostredie.  Cena, za ktorú by v Číne postavili cestu cez Himaláje za 5 rokov a do 30 rokov by ju aj dvakrát podľa potreby zmodernizovali.

Poďme sa zastaviť pri úseku Turany – Hubová, kde sa už niekoľko rokov dejú veci v rozpore so zdravím rozumom, v rozpore so záujmami obyvateľstva, v rozpore so záujmami ochrany životného prostredia, v rozpore s ochranou a zdravím obyvateľstva  a v rozpore s ekonomickými pravidlami a záujmami ochrany štátneho rozpočtu SR .

Na uvedený problém ma osobne upozornili zástupcovia regionálnej kancelárie SOPK a starostovia dotknutých obcí regiónu združených v ZMOT ( Združenie miest a obcí Turca – 69 obcí a miest).

Tak prejdime k faktom. Ide o posledný úsek diaľnice Bratislava – Košice v rozsahu 13,5 km.  Uvedený úsek prechádza územím klasifikovaným v ochrannom pásme NATURA 2000 ( len krátke vysvetlenie lokality Natura 2000 tvoria Územia európskeho významu alebo chránené vtáčie územia) . V rámci prípravných prác na tomto úseku z roku 2012 NDS zabezpečením doplňujúcej správy, ktorá hodnotí vplyv stavby D1 na životné prostredie  splnila požiadavku Európskej komisie (EK) na zrealizovateľnosť stavby v chránenom území. Ďalším krokom NDS mali byť diskusie na tému vplyvu stavby na  životné prostredie v regióne s dotknutými osobami resp. subjektami, čo v praxi sú obyvatelia regiónu združených v ZMOT ale i ochranármi. NDS v rámci ochrany biotopu už predtým presmerovala pôvodný zámer stavby – trasy diaľnice mimo Šútovskú epigenézu, mimo sústavy Kraľovianskych jazier  a nové technické riešenie malo ochrániť aj Rojkovské rašelinisko. 

Vyjadrenie Európskej komisie bolo absolútne súhlasné, EK akceptovala postup SR pri skúmaní vplyvov výstavby diaľnice na životné prostredie. Generálne riaditeľstvo pre životné prostredie  EK odsúhlasilo finálnu správu nezávislého experta Petra Rotha, ktorá konštatovala, že výstavba úseku medzi Martinom a Ružomberkom nebude mať významný negatívny vplyv na integritu území Natura 2000 a stavba môže byť financovaná z európskych fondov.

Na plánovanom úseku diaľnice sa mal pôvodne stavať jeden tunel – Havran cca 2 km dĺžky, všetky ostatné časti sa mali viesť pozemnou trasou, resp. nadzemnou trasou viaduktami. Z uvedeného dôvodu štát prostredníctvom NDS pristúpil k vyvlastňovaniu pozemkov fyzických osôb a urbariátov ako dovtedajších vlastníkov pozemkov z drvivou prevahou lesného porastu. Toto celé zahŕňala príprava terénu pre pôvodnú a EK schválenú trasu diaľnice. Celé tieto prípravy, výkup, vytýčenie trasy, výrub porastov, vystavanie betónových pätiek  pod pylóny viaduktov stálo 40 miliónov euro, ktoré boli vyplatené a zrazu niekto rozhodol, že stavba sa bude realizovať inak.

Po voľbách 2023, kedy na Ministerstvo dopravy bol vymenovaný nominant Smeru Jozef Ráž ml. bola radikálne zmenená stratégia ministerstva aj NDS dostavby diaľnice v uvedenom úseku. Do hry vstúpil návrh výstavby ďalšieho tunela – Korbelka  v dĺžke cca 5,8 km. Čo výrazne mení situáciu hneď v niekoľkých faktoroch. Prvý je finančný. Pôvodný variant dostavby úseku v dĺžke 13,5 km  bol ešte v roku 2018 vyčíslený na sumu 890 mil., dnes 1 mld. eur. bez dane.   Dnes sa odhaduje najdrahší variant trasy s tunelom Korbelka až na  1,9 mld. eur bez dane. Rozdiel súm zaokrúhlime na 1 mld. bez dane, pretože toto číslo je podstatné pri ďalších faktoroch .  Druhým je fakt, že napriek súhlasu Európskej komisie s dofinancovaním uvedeného úseku diaľnice z európskych fondov, SR nepochopiteľne uvedené financovanie z eurofondov stiahla a stavba bude napriek ekonomickej situácii SR financovaná zo štátneho rozpočtu SR!

A tretím faktorom, pri ktorom sa chcem zastaviť je dopad na životné prostredie a to konkrétne na zdroje pitnej vody pre celý región ZMOTu.  Celá trasa dostavby úseku diaľnice Turany – Hubová aj s predpokladanou výstavbou tunela Korbelka je okrem chránenej oblasti Natura 2000 aj v chránenej oblasti vodného zdroja pitnej vody pre celú oblasť Turca.  Výstavba diaľnice už dnes ovplyvnila výdatnosť niekoľkých vodných zdrojov pre oblasť ZMOTu.  Na základe podkladov Martinských vodární len zdroj Blatnica poklesol z pôvodných 750 l/s v roku 2020 na súčasných 350 l/s.  A to sa buduje stavba pozemným , spôsobom resp. betónovaným pätiek pod budúce pylóny.  V prípade razenia tunela Korbelka možno očakávať výrazný vplyv na dosah pitnej vody pre región. Veľké prítoky podzemnej vody možno očakávať v oblasti východného portálu, v ktorej je strmý tektonický kontakt kriedových hornín v pozícii hydrogeologického izolátora v trase tunela na striedanie polôh na striedanie vápencov a dolomitov. Podľa niekoľkých expertíz tunel negatívne ovplyvní výdatnosť prameňov Korbelka, Kraľovany – Pod Kopu 1 – 5 a prameňa Rojkov. Taktiež výdatnosť prameňov Fatra a Teplica. Teplica má najnižšiu úroveň výveru a najvyššiu výdatnosť. Aj keď je úroveň výveru nižšia ako úroveň nivelety  tunela, nie je možné vylúčiť negatívny vplyv. Ľudovo povedané tunel Korbelka v jeho dĺžke 5,8 km bude v danej oblasti výdatne zásobenej spodnou pitnou vodou tvoriť jeden obrovský drén, ktorý odvedie pitnú vodu z regiónu a hrozí podľa expertov do 15 až 20 rokov úplné zastavenie výveru pitnej vody pre región ZMOT.

Uvediem z množstva odborných posudkov len jeden z roku 1017, kedy INGEO Žilina v posudku : „Posúdenie vplyvu výstavby a prevádzky diaľničného tunela Korbeľka na vodárenské zdroje podzemnej vody“ č. úlohy 176001 okrem iného konštatuje – „Nie sú známe zberné oblasti prameňov a tiež nie je  možné presne vymedziť  zbernú oblasť tunela Korbeľka. Pohľad na geologickú mapu indiguje, že je potrebné uvažovať s dosahom vplyvu výstavby a prevádzky na celú štruktúru Kopy. Všetky závery ohľadne vplyvu výstavby a prevádzky diaľničného tunela Korbeľka na vodárenské zdroje  podzemnej vody Teplica, Kraľovany Pod Kopou 1 – 5, Rojkov, Korbeľka a Fatra sú zatiaľ v rovine predpokladov, podporených len bodovými údajmi o geologickej stavbe a hydrogeologických pomeroch. Jedno je však nespochybniteľné – inžinierske dielo bude v prípade realizácie fungovať ako hlavný odvodňovací prvok a významne ovplyvní režim a množstvá podzemnej vody štruktúry Kopy“.  Už dnes, tak ako som uviedol je to zrejmé z podkladov Martinskej vodárenskej spoločnosti.

Je nepochopiteľné, že napriek povoleniam a súhlasom EK, dokonca aj s garantovaným financovaním dokážeme porušovať niekoľko smerníc EK a zákonov SR pri manipulácii s podzemnou vodou. Európska vodná charta zdôrazňuje, vo svojom bode VII. Vodné zdroje musia byť zachované.

Bohužiaľ vedúci predstavitelia Ministerstva dopravy a Ministerstva životného prostredia majú na vec iný názor.  Minister Ráž, ktorý vraj rozostaval Slovensko si pozval všetkých starostov dotknutých obcí na individuálne rokovanie do Bratislavy. Každého si vypočul a slovne uistil, že ministerstvo bude postupovať tak, že realizácia dostavby diaľnice Turany – Hubová sa vyhne stavby tunela Korbeľka, čo by malo vážne dôsledky na pitnú vodu regiónu ZMOT.  O čo väčšie prekvapenie mali starostovia, keď im bol všetkým doručený list, kde im ministerstvo oznamuje, že tunel Korbeľka sa bude stavať.  Nuž, pekne je pokecať vždy s jedným starostom a následne všetkým poslať stanovisko. Odvaha zvolať všetkých naraz do zasadačky na ministerstve sa niekde ministrovi stratila alebo by sa stratili argumenty?

Ďalšiu otázku venujem ministrovi ŽP p. Tarabovi. Kto dal príkaz Okresnému úradu v Žiline odbor starostlivosti o životné prostredie, že dňa 31.01.2024 vydali Rozhodnutie č. OU-ZA-OSZP2-2024/003147-040, kde    povoľuje výnimku z environmentálnych cieľov podľa odseku 6 písm. b) bod I až 4 Vodného zákona, na realizáciu navrhovanej činnosti/stavby „Diaľnica Dl Turany lJubovů“ kat územie: Turany, Krpeľany, Stankovany, Svošov, Hubovú, Hrboltová, opustené úseky po zmene trasy Dl v kat území: Ratkovo, Šútovo a Kraľovany.  

Napriek uvedenej výnimke však OÚ Žilina na záver konštatuje (že by alibi?) – „Následným posúdením nového infraštruktúrneho projektu bolo preukázané, že počas výstavby stavebného diela dôjde k zhoršeniu stavu vodných útvarov v kvartérnych náplavov SKl 000500P Medzizrnové podzemné vody kvartérnych náplavov horného Váhu a jeho prítokov a v útvaroch podzemných vôd v predkvartérnych horninách S K2002 I OOP Medzizrnové podzemné vody Turčianskej kotliny a SK20027OKF Dominantné krasovo-puklinové podzemné vody Veľkej Fatry. Chočskýeh vrchov a Západných Tatier. Budú však vykonané všetky primerané technické opatrenia na zabránenie zhoršovania stavu vodných útvarov počas výstavby diela a následne počas prevádzky diela.  Vážený pán minister Taraba, vašou prvou a poslednou úlohou na MŽP SR je ochrana vody, pôdy a vzduchu. Veľmi dobre si pamätám, že do NR SR ste sa zviezol na  kampani Voda, pôda, les, o čom ste nemali ani potuchy a nepohli ste ani prstom.  Počas vášho pôsobenia na MŽP pod vami horí voda na Slovensku – Turiec, Šurany, Vrakuňa, Dunaj. Zvážte svoje odstúpenie v čase, kedy môžete ešte odísť so cťou, pretože ak vaše MŽP podalo trestné oznámenie na exministra Budaja za nečinnosť, tak nové vedenie isto podá na Vás za protispoločenskú činnosť.

A na záver sa obraciam verejne na ministra financií Ladislava Kamenického. Vám bol 17.6.2024 doručený list podpísaný zainteresovanými osobami, ktoré Vám opísali skutkový stav uvedeného ekonomického barbarstva. Keďže nemám ich súhlas, spomeniem len obce – starostovia – Krpeľany, Ratkovo, Kraľovany, poslanec MZ Turany, predseda ZMOT, podpísal aj člen expertnej skupiny Ministerstva dopravy SR, zástupca SOPK, predseda Slovensko-Poľskej obchodnej komory.  Dodnes nemajú odpoveď napriek vašim konsolidačným opatreniam, v ktorých chcete pokračovať je vám jedno, že na dostavbu minieme so ŠR SR 1 miliardu eur viac?   Preto to nemožno nazvať inak ako ekonomické barbarstvo a zároveň všetci protagonisti na TB by mali byť nominovaný na cenu THALIE za najlepší herecký výkon.

 

      Ing. Tibor Danáč, MSc., odborník v oblasti vody a ŽP v OZ PnP.

 

 

 


Blogy

Andrej Sablič

Matúš Pestrý

Tibor Danáč

Miroslav Urban

Zdeno Drdol

Marián Tkáč

Životný štýl

.
.

Armáda, konflikty, analýzy, história, vojenská technika

.