Je to jedna z múdrostí, ktoré dedíme z pokolenia na pokolenie. Len niektorí jedinci a aj skupiny (politické strany) to nechcú pochopiť. V uplynulých dňoch nás zamestnávala veľmi „dôležitá téma“ ako bolo odvolávanie podpredsedu NR SR Michala Šimečku. Som presvedčený, že Michala Šimečku poriadne ľudia žijúci v rôznych kútoch Slovenska ani nepoznajú. Možno jeho otca ale už vôbec nie jeho deda. A prečo aj. Táto téma sa nikoho bytostne nedotýka a ani nedotkne.
Ale výrazne sa dotkne zvýšenie dane z pridanej hodnoty na 23%. Taktiež zvýšenie poplatkov za 30 rokov nedokončených diaľnic. Pozorne som si vypočul dôvody zmeny sadzby na DPH a aj pomyselné dopady. A napadlo ma len jediné – stačilo zrušiť maturitu z matematiky. Počkať si niekoľko rokov a vyrukovať s nezmyslami s tým, že ovečky uveria….
Za 30 rokov budovania SR som nepočul, že by niektorá vláda povedala, že napriek volebnému víťazstvu ideme pokračovať v tom, čo predchádzajúca vláda začala. Stále tá istá pesnička – to nie my, to tí pred nami. Nik nie je za nič zodpovedný, pretože tí následní pokračujú rovno v tom istom ďalej. Vždy sú nachystané tábory „našich ľudí“, dokonca niektoré finančné skupiny sú tak „nadnárodné“, že im je jedno, kto vládne – vždy si prídu na svoje.
Je viac ako isté, že naše verejné financie nie sú v poriadku. Je už rok po voľbách a nepočul som o pomenovaní konkrétnych vinníkov za stav v štátnej pokladnici. Máme Útvar hodnoty za peniaze, NKÚ SR, Generálnu prokuratúru – doslova vykradnutú štátnu pokladnicu a nič – ticho.
Je mi jasné, že na strane vlády je treba pristúpiť ku konsolidácii verejných financií. Konsolidovať ekonomiku sa dá viacerými spôsobmi, nie len zvyšovaním daní a poplatkov.
Zníženie neúmerného schodku štátneho rozpočtu je dobrou príležitosťou na „ospravedlniteľné“ zásadné nepríjemné rozhodnutia – to po prvé.
Po druhé: keďže rozpočet má vždy dve strany – príjmovú a výdavkovú – vyvážená konsolidácia by sa mala dotknúť oboch strán, tu pridať, tam ubrať. Celú volebnú kampaň sme počúvali ako niekto intenzívne parazitoval na verejných financiách cez dotačné schémy. Ako budú „tvrdo a nekompromisne“ zastavené kohútiky. Nuž tak ich zastavme. Nič lepšie na ozdravenie verejných financií na strane výdavkov nemôžme urobiť. Letmo som si pozrel jedno z ministerstiev, ktoré uverejnilo výzvy na poskytovanie dotácií – nie eurofondov ale financií z rozpočtu SR.
MŽP SR zverejnilo viac ako pol miliardy Eur na niekoľko veľmi všeobecne pomenovaných výziev, na ktoré ak chcete napasujete čokoľvek. Čo takto na dva roky zastaviť financovanie „našich“ mimovládok dotáciami zo štátneho rozpočtu ?
V Slovenskej republike máme jedno svetové prvenstvo na počet obyvateľov – máme 15 (slovom pätnásť) ministerstiev + podpredsedu vlády pre Plán obnovy a eurofondy – čo je v podstate 16. ministerstvo. Až na to posledné menované na každom ministerstve existuje dotačná schéma. Ak jedno ministerstvo má výzvy na viac ako pol miliardy €, tak všetky ministerstvá vedia bohato skonsolidovať štátny rozpočet, ak sa dotačných schém na dva roky vzdajú.
Po ohlásení zvyšovania DPH na 23% sa vyrojilo mnoho diskutérov, TB, blogérov na tému, ako sa to dotkne bežného človeka. Áno, súhlasím. Vždy to nakoniec zaplatí bežný občan. No nie je to len o každodenných potrebách ako sú potraviny, oblečenie alebo spotrebný tovar. Bude to o službách všeobecne. Nik však nepovedal, že to bude dvakrát. Pretože zvýšenie DPH sa dotkne aj samospráv miest a obcí. Ich rozpočty sú viac ako dosť napäté. Vďaka tomu môžeme očakávať kolapsy alebo radikálne zvyšovanie aj miestnych daní a poplatkov. Zároveň škrty v kapitolách, cez ktoré sa na miestnej úrovni dotuje kultúra, šport, charita alebo školstvo. Zvýšená DPH a deregulácia cien energií môže pre niektoré samosprávy znamenať ich kolaps v rozpočtoch alebo obmedzenie základných funkcií samospráv.
Sám som zvedavý ako budú za zmenu DPH v NR SR hlasovať poslanci a primátori miest a obcí s mandátom poslanca NR SR.
A čo sa tak pozrieť na extrémne drahé nákupy americkej vojenskej techniky pre NATO, akože pre armádu Slovenskej republiky podriadenej veleniu NATO? Sú to hlavne útočné zbrane, ktoré aj tak budú pod kontrolou a riadením špecialistov NATO, takže ťažko hovoriť o obrannom záujme štátu. Odložením alebo zrušením a zrušením ďalších nákupov môžeme hneď získať aspoň, 1,4 miliardy na zníženie schodku. A našli by sa aj iné zbytočné položky v rozpočte štátu.
Dobrá vláda hľadá riešenia na podporu domáceho podnikateľského prostredia, aby sa čo nnajviac platilo daní na Slovensku a nie v daňových rajoch. Zvyšovanie daňovej záťaže obyvateľstva vždy viedlo len k ožobračovaniu vlastného obyvateľstva a jeho chudobe.
Rodičia a študenti pozor, nie len knihy zdražejú, ale zdražejú aj školské poplatky, poplatky za internáty predražia štúdium. Možno zmodernizujú aj samotné školstvo a nebude potrebné maturovať len z matematiky ale nebude sa vôbec maturovať, veď načo stresovať deti, nie?….
Máme 30 rokov nedokončené diaľnice s najdrahšími výrobnými nákladmi na výstavbu 1 km, máme tiež bohatú súkromnú spoločnosť, ktorá sa zaviazala, že vybraté mýto sa vráti späť do výstavby – a realita? Vyše 30 rokov nevieme dokončiť jednu 350 km dlhú diaľnicu a preinvestovali sme možno aj 5 diaľnic… Zvýšime si poplatky, zvýšime daň, čo automaticky znamená nárast cien stavebných materiálov a čakáme zázrak?
Keď sa konečne začali znižovať úroky na hypotékach, tak štát pripravuje zvýšenou daňou nárast ceny stavebných materiálov a tým aj dokončených nehnuteľností.
Nechcem strašiť, ale je tu predsa len jedna skupina, ktorá sa bude „tešiť“. Tou sú exekútori. Pretože som presvedčený, že nastane nárast exekučných titulov z dôvodov platobnej neschopnosti občanov, inštitúcií ako OZ ale aj samospráv.
Na záver sa vrátim k nadpisu “Menej je niekedy viac“. Som presvedčený, že opak je dnes pravdou – Viac bude znamenať menej (peňazí ) ale viac problémov.
Ing. Tibor Danáč, MSc.