Dnes budeme grilovať niektorých predstaviteľov vlády a pozrieme sa na niektoré dezinformácie, ktoré šíria:
Na úvod si povedzme čo to vlastne dezinformácia je. Pre objektívnosť si uvedieme názor Národného bezpečnostného úradu (NBÚ):
„Pojem dezinformácia zatiaľ nebol v Slovenskej republike kodifikovaný. Väčšinou sa preberajú definície uvádzané v odborných publikáciách či oficiálnych európskych dokumentoch, ktoré sú si podobné a vystihujú podstatu. Dezinformácie zároveň môžu byť súčasťou širšieho procesu informačného ovplyvňovania, ktorý sa označuje pojmom informačné operácie“.
„Informačné operácie môžu okrem cieleného šírenia potenciálne škodlivých informácii zahŕňať aj zber citlivých údajov, podnecovať ľudí k akcii (násilnej alebo nenásilnej) a otvorene alebo skryte propagovať určitú stranu (napríklad štát). Takéto systematické využívanie informačných operácií sa zaraďuje medzi tzv. hybridné indikátory, ktoré sa kombináciou ďalších dvoch indikátorov stávajú hybridnou hrozbou. Informačné operácie sú najčastejšie využívaným hybridným indikátorom nie len zahraničných aktérov v rámci hybridnej hrozby“.
NBÚ priznáva, že pojem dezinformácia nebol v SR kodifikovaný. Keďže informácie, ale aj dezinformácie sa šíria prevažne v mediálnom priestore, uvedieme si názor Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR):
„Predmet definície dezinformácie musí byť jasne stanovený. Definícia, ktorá odkazuje na objektívny štandard, ako je napríklad “objektívne nesprávne informácie” alebo “fakticky nesprávne informácie”, ponúka väčšiu právnu istotu a predvídateľnosť ako definícia, ktorá odkazuje na neurčité pojmy ako sú “nepravdivé informácie”.
„Ak pri vyhodnocovaní obsahu chýba zlý úmysel, obsah by sa nemal považovať za dezinformáciu ale za chybnú informáciu. V súlade s tým by sa mali zvážiť rôzne opatrenia, ktoré sú primerané a zabezpečia správnu rovnováhu s ochranou slobody prejavu“.
Informácia alebo aj dezinformácia môžu byť väčšinou prevzaté alebo originálne (vytvorené autorom). Pri vyhodnocovaní dezinformácie sa musí brať do úvahy hlavne zdroj, predmet dezinformácie, autor, čas dezinformácie, aktuálnosť, šírenie dezinformácie a skúmanie či šíriteľ dezinformáciu šíri úmyselne alebo nie. V SR chýba napríklad oficiálny subjekt, ktorý by vedel bez pochybností vyhodnotiť či šírená informácia je dezinformácia alebo nie. Tento subjekt by mal mať schopnosť vyvrátiť dezinformáciu. Pritom tu zohráva úlohu aj čas kedy bola informácia resp. dezinformácia podaná. Neraz sa totiž stáva, že po určitom čase informácia vyhodnotená ako dezinformácia sa stane pravdivou informáciou na základe priebehu budúcich udalostí. Dokazovanie, že daná informácia je dezinformácia je teda veľmi problematické. A to aj preto, lebo napríklad nepresná informácia nemôže byť vyhodnocovaná ako dezinformácia. Tiež napríklad je rozdiel medzi propagandou a dezinformáciou.
Propaganda apeluje primárne na city a predsudky, nie na rozum. Nepracuje len s dezinformáciami, ale aj s pravdou a polopravdami, prípadne informácie zamlčiava. V súčasnosti je jednou z jej najčastejších podôb tzv. spin
doctoring, prekrúcanie reality, v snahe presvedčiť cieľové publikum o tom, že niečo je inak, ako si toto publikum myslí. Ide o manipuláciu s kladením dôrazu na odlišnú interpretáciu skutočnosti tak, aby vyznela pozitívne alebo tak, ako si to niekto želá. A žiaľ spin doctoring sa stáva pracovnou metódou vládnych predstaviteľov hlavne na Západe a politikov ich lokajských vlád.
Totalitárny návrh novely Trestného zákona dočasnej ministerky Kolíkovej v časti dezinformácií predstavuje úmysel širokého výkladu bez objektívnej definície. Cieľom je umožniť súdom a orgánom činným v trestnom konaní stíhanie a odsúdenie nepohodlných osôb na základe subjektívneho voľného výkladu sudcu. Ohrozuje sa tak sloboda slova a prejavu možným politickým zneužitím navrhovaných častí novely.
Má to však háčik. Sloboda slova a prejavu je zaručená Ústavou SR a príslušnými medzinárodnými dohodami a zmluvami ako i Všeobecnou deklaráciou ľudských práv, Chartou základných práv EÚ, Európskeho dohovoru o ľudských právach. Tieto normy sú nadradené totalitárnemu návrhu amatérky Kolíkovej. Predvčerom sa skončilo pripomienkové konanie k návrhu novely Trestného zákona. Bolo vznesených 605 pripomienok, z toho 398 zásadných a šesť hromadných!!! Je to priamy dôkaz neschopnosti Kolíkovej, ktorá sa drží svojho kresla ako kliešť, hoci už dávno mala odstúpiť. Ak bude novela Trestného zákona ohľadne šírenia dezinformácií prijatá v navrhovanej podobe môžeme sa tešiť na chaos a na množstvo podaných trestných oznámení z rôznych strán. Bude zaujímavé sledovať vývoj podaných trestných oznámení na predstaviteľov vlád, parlamentu alebo iných politikov, ktorým by podľa prijatej novely hrozili tresty za šírenie dezinformácií. Alebo sa sucho skonštatuje, že táto množina politikov nemôže byť stíhaná lebo požívajú výhodu imunity?
Takže poďme k výrokom predstaviteľov tejto bábkovej vlády:
Ivan Korčok:
„Medzinárodný deň ľudských práv nám pripomína, že ľudské práva sú univerzálne, nedeliteľné a neodňateľné. Pripomína nám aj to, že ich nemožno považovať za samozrejmosť. Veď len niekoľko sto kilometrov od nás, v Bielorusku, sú masovo perzekvovaní odvážni, slobodní občania a nezávislé médiá. Toto je fakt, pred ktorým si nemôžeme zatvárať oči.“
Dočasný minister Korčok nemá žiadne dôkazy o tom, čo tvrdí. Nepredložil žiadne dôkazy. Jeho vyjadrenie možno hodnotiť ako podozrenie na šírenie poplašnej správy s následkom vyhrotenia vojnového konfliktu, Jeho tzv. fakt je dezinformácia a spin doctoring. Korčok je politik – amerikanofil, ktorý nevyhodnocuje medzinárodné dianie podľa objektívnej reality, ale podľa želania Západu. Korčok si zločiny USA nevšíma lebo je iba poslušný lokaj Západu.
Jaroslav Naď k návrhu Dohody o spolupráci v oblasti obrany medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Spojených štátov amerických:
Dočasný minister Naď povedal:
„K rokovaciemu stolu o dohode sme sa po neúspechu predchádzajúcej vlády v roku 2018 vrátili s cieľom napraviť tento rest. Medzi spojencami ide totiž o úplne bežnú a štandardnú bilaterálnu dohodu, akú má 23 z 30 členských krajín NATO vrátane našich susedov – Poľska a Maďarska a bez ktorej je Slovensko ochudobnené o významné výhody,“
Skutočnosť je taká, že prodemokratickým silám v SR sa v roku 2018 podarilo odmietnuť návrh pokútnej a za chrbtom vlády pripravenej dohody ministrom Lajčákom. Tvrdenie Naďa je zavádzajúce, pretože nejde o štandardnú dohodu, ani o potrebnú dohodu. Naď sa pokúša vohnať armádu SR do podriadenosti armády USA, s poskytnutím priameho pôsobenia okupačných vojsk na území SR. Ide o ohrozenie vitálnych záujmov SR, ohrozenie suverenity a integrity SR. Jednoducho je tu podozrenie, že šírením proamerickej propagandy so spin doctoringom sa dopúšťa vlastizrady. Žiadne výhody pre Slovensko z pripravovanej dohody neplynú. Ide o manipuláciu a dezinformáciu.
Roman Mikulec k migrantom prechádzajúcim z Bieloruska do pobaltských štátov:
SR darovalo Litve demontovateľnú bariéru na zabezpečenie hraníc.
Dočasný minister Mikulec povedal:
„Je neprijateľné, aby sa Bielorusko zahrávalo so životmi ľudí z politických dôvodov. Odovzdanie tejto bariéry potvrdzuje náš záväzok podieľať sa na boji proti hybridnému útoku, ktorý treba rázne potlačiť, “
„Naša krajina stojí pri svojich partneroch z EÚ a sme pripravení pohotovo reagovať a pomôcť v rámci našich možností a kapacít.“
Ide o dezinformáciu a spin doctoring pretože jeho tvrdenia sú nepravdivé. Ak sa Bielorusko podľa neho zahráva zo životmi migrantov, prečo ich nepustia do zasľúbenej EÚ? Prečo nezaujal taký istý postoj čo sa týka migrantov prúdiacich do EÚ napr. cez Stredozemné more? Prečo sa SR chystá prijať určitý počet migrantov podľa rozvrhu EÚ? Tu nejde o migrantov, ktorí migrujú z núdze, ale o migrantov, ktorí začínajú obsadzovať cielene európsky priestor. EÚ dala nezmyselne miliardy eur na podporu migrácie do EÚ, miesto toho, aby tieto peniaze dala do obnovy prevažne Američanmi rozvrátených štátov a vrátila migrantov späť do materských krajín. Migranti sú pre SR hybridnou hrozbou.
Tieto ukážky dezinformácií a iných foriem manipulácie občanov sme si pripomenuli kvôli tomu, že občania SR sú denne masírovaní politikmi, ktorí nemajú ani odborné vzdelanie, ani znalosti o tom čo hlásajú. Napriek tomu si ich vyjadrenia korporátne médiá nevšímajú lebo sú nimi platení za „mediálny pokoj“.
Pravdivé je vyjadrenie klasika: Politikom sa nemá veriť. Politici sa musia kontrolovať.
PS: Ako perličku Vám ponúknem nie dezinformáciu, ale fakty o tom ako sa má „správne“ podnikať. Krásne nám to predvádza vyštudovaná bábkoherečka a dočasná ministerka Remišová s manželom. Stačí ak si otvoríte stránku www.orsr.sk (obchodný register), zadáte meno Milan Remiš a nájdené firmy vložíte na portáli vlády do centrálneho registra zmlúv. (www.crz.gov.sk).
Samozrejme nie je tam žiadny konflikt záujmov ani výhody podnikania v rodinnom kruhu. Ani prepojenie cez fondy EÚ, ktorým šéfuje Remišová a možnému dohadzovania zákaziek manželovi. Alebo je? Preštudujte a urobte si záver sami.
Dočasná ministerka Kolíková povedala nasledovný výrok uverejnenom v Novom Slove zo dňa 10.1. 2021:
Otázka: Môžete vylúčiť, že pána Lučanského 9. 12. 2020 na cele niekto zbil?
Ministerka o. i. uvádza: „Toto jednoznačne vyvrátili všetky záznamy z uvedenej udalosti. Dňa 15. 12. 2020 bola vykonaná kontrola… Kontrolu vykonala štvorčlenná kontrolná skupina poverených zamestnancov ministerstva spravodlivosti.“
Táto informácia je zavádzajúca a manipulatívna lebo 10. 1. 2021 ministerka nemohla zbitie M. Lučanského vylúčiť na základe vyjadrenia amatérskej skupiny zamestnncov ministerstva spravodlivosti. Podotýkam, že skoro rok po úmrtí generála Lučanského jeho smrť nie je objasnená a existuje množstvo indícií, že išlo o násilnú smrť!!!
Prečo doteraz pani ministerka nie je objasnené zabitie alebo lepšie povedané vražda generála Lučanského?
Z mesta SNP Ivan Štubňa
Viac na:
https://www.nbu.gov.sk/urad/o-urade/hybridne-hrozby-a-dezinformacie/dezinformacie/index.html
https://www.rvr.sk/zprava-erga-publikovala-spravu-definicia-dezinformacii-a-suvisiace-pojmy
https://www.mosr.sk/50774-sk/dca-moze-vyznamne-zvysit-uroven-bezpecnosti-slovenska-aj-nato/
https://noveslovo.sk/c/Otazky_o_komunikacii_ministerky_Kolikovej_v_Lucanskeho_kauze