Vážený pán Ing. Štrba.
V nadväznosti na stanovisko príslušnej sekcie si Vám dovoľujeme zaslať nasledovné stanovisko:
1) Aké kroky podnikli alebo podniknú orgány Slovenskej republiky na zabezpečenie potravinovej sebestačnosti na najbližšiu zimu v súvislosti s krízou vyvolanou šírením vírusu SARS-CoV-2?
Pre Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR je dlhodobo prioritou zvýšenie produkcie potravín na Slovensku, v tejto súvislosti realizuje ministerstvo veľké množstvo aktivít, ktoré sú uvedené na webovom sídle ministerstva v časti “čo sme presadili vo vláde – Potravinárstvo a obchod” (https://www.mpsr.sk/co-sme-presadili-vo-vlade/400). MPRV SR samozrejme využíva a bude využívať všetky možnosti na zvýšenie produkcie potravín na Slovensku.
Slovenské poľnohospodárstvo je súčasťou Spoločnej poľnohospodárskej politiky Európskej únie (SPP EÚ) a riadi sa základným legislatívnym balíkom SPP EÚ. Slovenská republika vo formácii ministrov na úrovni Rady pre poľnohospodárstvo a rybné hospodárstvo žiadala aktivovať opatrenia, ktoré má v právomoci delegovane prijať Európska komisia. Komisia prijala podľa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1308/2013 zo 17. decembra 2013, ktorým sa vytvára spoločná organizácia trhov s poľnohospodárskymi výrobkami opatrenia, ktoré zahŕňajú súkromné skladovanie pre sektor mlieka a mliečnych výrobkov pre sušené odstredené mlieko, maslo a niektoré syry v dĺžke trvania min. 90 a max. 180 dní, súkromné skladovanie pre špecifické rezy hovädzieho, ovčieho a kozieho mäsa v dĺžke trvania 90, 120 alebo 150 dní, zvýšenie flexibility pri manažovaní, zmene a vykonávaní operačných programov v sektore ovocia a zeleniny a v sektore vína, trhová stabilizácia v sektore mlieka, zemiakov a kvetov, kde bude povolený odklon od pravidiel hospodárskej súťaže po dobu 6 mesiacov. EK už skôr prijala ďalšie opatrenia tzv. zelených pruhov (hraničné priechody so “zeleným jazdným pruhom” by mali byť otvorené pre všetky nákladné vozidlá vezúce akýkoľvek tovar a kontrola a zdravotný skríning dopravných pracovníkov by nemal trvať dlhšie než 15 minút), opatrenia pre sezónnych zamestnancov, zjednodušenie kontrol, zníženie administratívnej záťaže a zvýšenie preddavkov. Ministerstvo zároveň od začiatku krízy riešilo problémy poľnohospodárov, chovateľov a spracovateľov v rámci krízového štábu ministerstva a presadzovalo ich záujmy aj na úrovni Ústredného krízového štábu. Okrem iného sa ministerstvo podieľa na zabezpečení plynulosti poľnohospodárskej výroby každodennou administráciou žiadostí poľnohospodárov o vstup pracovníkov poskytujúcich poľnohospodársku mechanizáciu, služby a servisných pracovníkov zo zahraničia v spolupráci s ÚVZ SR.
2) Zmenili sa priority orgánov Slovenskej republiky v súvislosti s touto krízou v tom, aké plodiny sa majú túto jar na Slovensku vysádzať v snahe dosiahnuť potravinovú sebestačnosť počas najbližšej zimy?
Jarné práce začali v tomto roku s približne dvojtýždňovým predstihom oproti bežnému začiatku (v niektorých okresoch už v polovici februára). Dvojtýždňový posun začiatku jarných prác sa netýkal len nížin, ale prakticky celého územia Slovenska. Koncom 16. týždňa bolo na Slovensku vysiatych 100 % plánovanej výmery pšenice jarnej, 99 % jačmeňa jarného, 100 % raže jarnej, 97 % ovsa, 71 % ostatných obilnín, 71 % kukurice na zrno, 85 % slnečnice, 91 % repky jarnej, 98 % cukrovej repy, 77 % plánovanej výmery zemiakov, 99 % hrachu na zrno a 74 % ostatných strukovín. Práce na poliach prebiehajú bez ohľadu na pandémiu pri zachovaní všetkých ochranných opatrení voči ochoreniu COVID-19 a spracovanie úrody bude prebiehať v druhej polovici hospodárskeho roka. Výber do rotačného cyklu plodín poľnohospodárskych subjektov je závislý od mnohých faktorov ako agro-klimatické podmienky, predplodina, dostatok kapitálu, dopyt, infekčný tlak škodcov, dostupnosť mechanizácie a skladových priestorov a i. a je na samotnom zvážení agronómov.
3) Akým spôsobom budú orgány Slovenskej republiky vynucovať vysádzanie plodín na zabezpečenie potravinovej sebestačnosti počas najbližšej zimy?
MPRV SR a ani žiadny iný štátny orgán nie je z hľadiska svojho ústavno-právneho postavenia a kompetencií oprávnený prikazovať alebo vynucovať od poľnohospodárskych subjektov pestovanie konkrétnej plodiny alebo trvalej kultúry.
4) Aké kroky podnikli alebo podniknú orgány Slovenskej republiky v snahe zvýšiť chov hospodárskych zvierat na zabezpečenie potravinovej sebestačnosti počas najbližšej zimy?
Pokiaľ ide o vytvorenie stabilných podmienok pre chovateľov hospodárskych zvierat, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR si uvedomuje potrebu zabezpečenia systémových opatrení. Za takéto opatrenia považujeme už uplatňujúcu sa štátnu pomoc vo forme úľav na environmentálnych daniach, na platby poistného v poľnohospodárskej výrobe, na odstraňovanie a likvidáciu mŕtvych hospodárskych zvierat. Ďalšie schémy štátnej pomoci sú v štádiu príprav. Ich nastavenie si vyžaduje určitý čas a určenie presných pravidiel s cieľom zabezpečiť, aby boli adresné a efektívne. Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, Ing. Ján Mičovský, CSc., sa v uplynulých dňoch osobne stretol s predstaviteľmi jednotlivých chovateľských organizácií s cieľom prerokovania problémov a ich riešení u jednotlivých komodít. Ďalšie stretnutia sú naplánované v blízkej budúcnosti. Jednou z priorít aktuálneho vedenia agrorezortu je stabilizácia živočíšnej výroby tak, aby sa chov zvierat na Slovensku neriadil podpornou politikou, ale regionálnou príslušnosťou a dopytom s cieľom zlepšenia sebestačnosti.
S úctou
Mgr. Martin Horváth
Odbor komunikácie a marketingu I Kancelária ministra
—————————————————————————
Moje zhrnutie:
Zdá sa, že najbližšiu zimu by sme mali prežiť (dodávam, že je otázne, pri akých cenách); zdá sa, že aj v prípade hospodárskych zvierat sa ASI bude niečo robiť, to ešte uvidíme; s repkou na poliach už neurobíme nič, nič sa tým nerobilo a štát s tým údajne nemôže nič spraviť. Ja dodávam, že nie že nemôže, ale nechce, pretože keby politici chceli, tak sa spravia opatrenia, pretože keď mohli okamžite zaviesť napríklad zákaz zhromažďovania, povinné rúška pod hrozbou obrovských pokút a podobne, a to všetko bez zákonných úprav (!), som si istý, že by sa dalo niečo robiť aj v oblasti poľnohospodárstva. Nie som nadšený z odpovede ministerstva v tejto oblasti. Počkajme si však na najbližšiu zimu. Aj keď je možné – a ja dúfam –, že už s inou vládou a s iným premiérom.