Výroba na sklad, nepredajné zásoby, vysoká nekvalita: Píše sa rok 2020 a nie je to o socializme!

Je to o situácii v ekonomike, kam dospel globálny ekonomický „zázrak“ v rokoch 2019 a 2020. Doslova „svietiacim“ príkladom je výrobca lietadiel BOEING a jeho „hviezdy na globálnom trhu“  BOEING 737 MAX, ale sú aj iné „značky“ a výrobcovia. Napríklad továrne na automobily luxusného použitia. Furt nejaký problém… Málo sa ale vie, že aj fabriky na potravinársku produkciu zo sveta dovážanej k nám ( hydinové, bravčové, hovädzie mäso), fabriky na výrobu oceľových produktov, samotné oceliarstvo, fabriky na plastovú produkciu… aj keď, samozrejme, hitom 2019 je Boeing.

Čo sa deje?

Extrémizmus vo zvyšovaní efektivity: Siaha dosiahnúť efekt 0,00…za každú cenu, aj za cenu totálnej nekvality zakrývanej schopnosťou výmeny „kus za kus“ (to poznáme pri reklamáciách čohokoľvek dlho i u nás v predajných sieťach i renomovaných obchodných domoch. Pokazené? Dajte a netrápte sa – vymeníme). Ba zašlo to až tak ďaleko pri snahe o digitalitáciu služieb obchodu, že poskytované služby „sa zmluvne kontrahujú“ internetom, apkami, akákoľvek porucha sa rieši „digitálne“ bez nutnosti osobne overovať, podpisovať, preverovať: korporácie stanovia paušály v percente reklamácií a malé „prípady“ sa do toho zmestia finančným paušálom, takže sa ušetria pracovné kapacity živých ľudí – takto to dnes beží vo finančníctve, v poisťovníctve (riešenie škôd, riešenie úhrad z poistení života), bankové úverové operácie, atď…

Horšie je, ak to skončí, ako povedzme u Boeingu – katastrofou, pádom lietadla a smrťou všetkých čo boli na palube. Obete sa odškodnia, trosky sa pozametajú …a –život ide ozaj ďalej? Bez postihu? Bez zastavenia produkcie?

Pretože toto s leteckými haváriami je veľmi, veľmi citlivá téma, dovolím si iba pripomenúť, že jediná havária nadzvukového lietadla Concorde  (britsko-francúzskeho leteckého konzorcia s desiatkami lietadiel na pravidelných linkách po svete) dňa 25.júla 2000 stačila na to, aby lietadlá Concorde viac nevzlietli a celá výroba i prevádzka sa zastavila. No áno, to bolo ešte za „rytierskych“ čias priemyslu, v roku 2000.

Boeingy môžu padať, môžu byť zostrelené, môžu mať poruchy, ale americká korporácia je „príliš veľká aby si dovolila skrachovať“ a tak beží výroba na sklad,  hľadajú sa predaje pre doteraz nepredajné zásoby (prečo si kúpili tie stroje v Kazachstane?). V 60-tych rokoch bol synonymom nekvality „japonský zapaľovač“ (nehorel a nehorel!), v 20-tych rokoch 21.storočia je to lietadlo, ktoré padá i keď by „nemalo dôvod“. Pripomenulo mi to starý vtip o kotúčovom toaletnom papieri za socializmu, že nikdy sa neroztrhol na mieste perforácie, preto „odborníci-vtipkári“ odporúčali konštruktérom lietadiel perforovať krídla bezpečných lietadiel podľa čs. patentu na WC-papier…  

Prečo sa to deje?

V situácii, keď je konkurencia prakticky zlikvidovaná a „konkurenti“ možno patria do tej istej finančnej globálnej korporácie (iba sa o tom nevie), všetky manažmenty firiem „idú v efektivite“ na ideálnu jedničku  a v stratách „na nula celá nula“. Finančný efekt je prvoradý. Už sa to nielenže nespája s hmotnou substanciou výroby, ono sa to už nespája ani s kvalitou a spokojnosťou zákazníka: zákazníka vie globálny trh uspokojiť „náhradou“ a „výmenou“ a „kompenzovaním“…takže „náááčo toľko emócií“…pri páde lietadla to ale akosi nesedí, však?

Diať sa to začalo dávno – pradávno:

Pamätá si ešte niekto na príčiny choroby šialených kráv- BSE? Ano, prióny, ako dôsledok nekvalitne zdeštruovaného a prepracovaného materiálu na krmivo hovädzieho dobytka.  Mimochodom, vraj tými granulátmi kŕmili aj iné zvieratá – psov, mačky, ale aj hydinu…písal sa rok 1996 a v Británii horeli kopy mŕtvych kráv vonku po poliach, premiér musel presviedčať národ o neškodnosti konzumácie stejku, pretože ľudia zo strachu pred BSE prestali hovädzinu vôbec jesť. Český profesor Famfule, vedec, ktorý mi pomáhal pochopiť kvalitu výroby mäsokostnej múčky v kafilériách (tá technológia to bol môj exportný artikel v 80.rokoch) potvrdzoval: pod extrémne vysokým tlakom a  vysokými teplotami sa deštruuje všetko bioživočíšne tak, že sa substancia rozkladá a zanikajú „aj prióny“. Ale už od 1985 v UK a v 1996 vôbec sa dbalo na efektivitu produkcie a viem si predstaviť, ako pri výrobe mäsokostnej múčky manažéri dávali technológom príkaz šetriť – znižovať eneregetickú náročnosť (teda dávať nižšiu teplotu) a čas (teda čas deštruovania pod tlakom- prípadne znižovať tlak). Výsledkom bolo, že sa pôvodný materiál nerozložil a nepremenil stopercentne. A VZNIKLI PROBLÉMY. A tie sa sporadicky vyskytujú dodnes (Španielsko, Poľsko, Francúzsko 2008).

Dôsledky

Kto dnes zaručuje stopercentnú kvalitu a kontrolu čo i len u potravín? Nieto ešte v lietadlách či automobiloch? O lietadlách a autách, povedzme i očkovacích látkach ani nehovoriac…

Čo tie mäsá a potraviny, čo budeme dovážať onedlho, keď sa podpíše zmluva EÚ –MERCOSUR a národné parlamenty budú mať iba pár hodín na podpísanie(ratifikáciu) či odmietnutie zmluvy, ktorá „zaručí“  aj slobodný import mäsa z Brazílie a iných L.A. krajín na Slovensko?

Kto zaručí za kvalitu a kto skontroluje technologicky vo výrobe, čo je kvalita?

Aj preto chcem do parlamentu SR. Keď už ma trolíci – diskutéri odhalili, že som na kandidátnej listine. Pozrite predchádzajúci blog…

Ale: MERCOSUR zmluva s EÚ a iné nekvality u nás NEPREJDÚ!

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidla preštudovali a porozumeli im.

author photo

Peter Zajac-Vanka Ing.

O AUTOROVI

Národohospodár, inžinier ekonóm s kvalifikáciou v zahraničnom obchode a manažmente - dnes dôchodca, bývalý predseda Spolku národohospodárov Slovenska, web www.spolok-narodohospodarov.sk a narodohospodari.sk webstránka: www.narodohospodari.sk, webstránky mi zostali, O.Z. už neexistuje

AUTOR V ČÍSLACH

Počet článkov: 43

Celkové hodnotenie: 26.33

Priemerná čítanosť: 1598

icon Top za 7 dní

iconNajnovšie z HS

icon Najčítanejšie z HS

  • POČASIE NA DNES

    FOTO DŇA

  • Vybrali sme

    Poslanci večer debatovali o príspevku pre pozostalých aj zmenách v gastre

    0icon

    Poslanci Národnej rady (NR) SR ukončili stredajšie rokovanie debatou k viacerým poslaneckým návrhom. Na základe novely zákona o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov, ktorú predložila…

    Veľká cena Talianska zostane v kalendári minimálne do roku 2031

    0icon

    Monza 27. novembra 2024 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Luca Bruno)   Veľká cena Talianska zostane v kalendári svetového šampionátu F1 minimálne do roku 2031. Vyplýva to z predĺženia novej…

    Suarez predĺžil zmluvu s Interom Miami do konca budúceho roka

    0icon

    Miami 27. novembra 2024 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Rebecca Blackwell)   Uruguajský futbalový útočník Luis Suarez predĺžil zmluvu s americkým klubom Inter Miami s platnosťou do konca budúceho roka.…

    SR 18 nastúpi v Trenčíne proti Česku, predstaví sa aj na turnaji v Nórsku

    0icon

    Bratislava 27. novembra 2024 (TASR/HSP/Foto:TASR-Pavol Zachar)   Slovenskú hokejovú reprezentáciu do 18 rokov čaká v závere roka nabitý program. V decembri absolvuje až tri medzinárodné…

    AS Trenčín remizoval v mládežníckej Lige majstrov s Olympiakosom 1:1

    0icon

    Trenčín 27. novembra 2024 (TASR/HSP/Foto:TASR-Lukáš Grinaj)   Futbalisti AS Trenčín do 19 rokov remizovali v stredajšom prvom zápase 3. kola majstrovskej vetvy mládežníckej Ligy majstrov…

    Od štvrtka pokračuje tretia etapa obnovy ciest v centre mesta Banská Bystrica

    0icon

    Banská Bystrica 27. novembra 2024 (TASR/HSP/Foto:TASR-Tomáš Halász)   V centre mesta Banská Bystrica pokračuje od štvrtka (28. 11.) tretia etapa obnovy ciest zo získanej štátnej…

    Univerzita Mateja Bela pokračuje v tradícii univerzitných punčov a pomoci chorým deťom

    0icon

    Banská Bystrica 27. novembra 2024 (TASR/HSP/Foto:TASR-Branislav Račko)   Univerzita Mateja Bela (UMB) v Banskej Bystrici pokračuje v tradícii univerzitných punčov a 10. decembra ho bude…

    Botanická záhrada SPU pripravila expozíciu mäsožravých i vodných rastlín

    0icon

    Nitra 27. novembra 2024 (TASR/HSP/Foto:TASR-Henrich Mišovič)   Botanickej záhrade slovenskej poľnohospodárskej univerzity (SPU) v Nitre sa podarilo obnoviť kolekciu mäsožravých a vodných rastlín. Vďaka projektu,…

    Holanďan Dumfries predĺžil zmluvu s Interom Miláno do leta 2028

    0icon

    Miláno 27. novembra 2024 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Luca Bruno)   Taliansky futbalový klub Inter Miláno predĺžil zmluvu s Denzelom Dumfriesom do júna 2028. Dvadsaťosemročný holandský pravý obranca prišiel…

    Yamal získal cenu Golden Boy, je historicky najmladší držiteľ ocenenia

    0icon

    Španielsky futbalista Lamine Yamal získal cenu Golden Boy 2024 (Zlatý chlapec) pre najlepšieho hráča do 21 rokov pôsobiaceho v Európe. Vo veku 17 rokov a…

    FOTO DŇA