Výroba na sklad, nepredajné zásoby, vysoká nekvalita: Píše sa rok 2020 a nie je to o socializme!

Je to o situácii v ekonomike, kam dospel globálny ekonomický „zázrak“ v rokoch 2019 a 2020. Doslova „svietiacim“ príkladom je výrobca lietadiel BOEING a jeho „hviezdy na globálnom trhu“  BOEING 737 MAX, ale sú aj iné „značky“ a výrobcovia. Napríklad továrne na automobily luxusného použitia. Furt nejaký problém… Málo sa ale vie, že aj fabriky na potravinársku produkciu zo sveta dovážanej k nám ( hydinové, bravčové, hovädzie mäso), fabriky na výrobu oceľových produktov, samotné oceliarstvo, fabriky na plastovú produkciu… aj keď, samozrejme, hitom 2019 je Boeing.

Čo sa deje?

Extrémizmus vo zvyšovaní efektivity: Siaha dosiahnúť efekt 0,00…za každú cenu, aj za cenu totálnej nekvality zakrývanej schopnosťou výmeny „kus za kus“ (to poznáme pri reklamáciách čohokoľvek dlho i u nás v predajných sieťach i renomovaných obchodných domoch. Pokazené? Dajte a netrápte sa – vymeníme). Ba zašlo to až tak ďaleko pri snahe o digitalitáciu služieb obchodu, že poskytované služby „sa zmluvne kontrahujú“ internetom, apkami, akákoľvek porucha sa rieši „digitálne“ bez nutnosti osobne overovať, podpisovať, preverovať: korporácie stanovia paušály v percente reklamácií a malé „prípady“ sa do toho zmestia finančným paušálom, takže sa ušetria pracovné kapacity živých ľudí – takto to dnes beží vo finančníctve, v poisťovníctve (riešenie škôd, riešenie úhrad z poistení života), bankové úverové operácie, atď…

Horšie je, ak to skončí, ako povedzme u Boeingu – katastrofou, pádom lietadla a smrťou všetkých čo boli na palube. Obete sa odškodnia, trosky sa pozametajú …a –život ide ozaj ďalej? Bez postihu? Bez zastavenia produkcie?

Pretože toto s leteckými haváriami je veľmi, veľmi citlivá téma, dovolím si iba pripomenúť, že jediná havária nadzvukového lietadla Concorde  (britsko-francúzskeho leteckého konzorcia s desiatkami lietadiel na pravidelných linkách po svete) dňa 25.júla 2000 stačila na to, aby lietadlá Concorde viac nevzlietli a celá výroba i prevádzka sa zastavila. No áno, to bolo ešte za „rytierskych“ čias priemyslu, v roku 2000.

Boeingy môžu padať, môžu byť zostrelené, môžu mať poruchy, ale americká korporácia je „príliš veľká aby si dovolila skrachovať“ a tak beží výroba na sklad,  hľadajú sa predaje pre doteraz nepredajné zásoby (prečo si kúpili tie stroje v Kazachstane?). V 60-tych rokoch bol synonymom nekvality „japonský zapaľovač“ (nehorel a nehorel!), v 20-tych rokoch 21.storočia je to lietadlo, ktoré padá i keď by „nemalo dôvod“. Pripomenulo mi to starý vtip o kotúčovom toaletnom papieri za socializmu, že nikdy sa neroztrhol na mieste perforácie, preto „odborníci-vtipkári“ odporúčali konštruktérom lietadiel perforovať krídla bezpečných lietadiel podľa čs. patentu na WC-papier…  

Prečo sa to deje?

V situácii, keď je konkurencia prakticky zlikvidovaná a „konkurenti“ možno patria do tej istej finančnej globálnej korporácie (iba sa o tom nevie), všetky manažmenty firiem „idú v efektivite“ na ideálnu jedničku  a v stratách „na nula celá nula“. Finančný efekt je prvoradý. Už sa to nielenže nespája s hmotnou substanciou výroby, ono sa to už nespája ani s kvalitou a spokojnosťou zákazníka: zákazníka vie globálny trh uspokojiť „náhradou“ a „výmenou“ a „kompenzovaním“…takže „náááčo toľko emócií“…pri páde lietadla to ale akosi nesedí, však?

Diať sa to začalo dávno – pradávno:

Pamätá si ešte niekto na príčiny choroby šialených kráv- BSE? Ano, prióny, ako dôsledok nekvalitne zdeštruovaného a prepracovaného materiálu na krmivo hovädzieho dobytka.  Mimochodom, vraj tými granulátmi kŕmili aj iné zvieratá – psov, mačky, ale aj hydinu…písal sa rok 1996 a v Británii horeli kopy mŕtvych kráv vonku po poliach, premiér musel presviedčať národ o neškodnosti konzumácie stejku, pretože ľudia zo strachu pred BSE prestali hovädzinu vôbec jesť. Český profesor Famfule, vedec, ktorý mi pomáhal pochopiť kvalitu výroby mäsokostnej múčky v kafilériách (tá technológia to bol môj exportný artikel v 80.rokoch) potvrdzoval: pod extrémne vysokým tlakom a  vysokými teplotami sa deštruuje všetko bioživočíšne tak, že sa substancia rozkladá a zanikajú „aj prióny“. Ale už od 1985 v UK a v 1996 vôbec sa dbalo na efektivitu produkcie a viem si predstaviť, ako pri výrobe mäsokostnej múčky manažéri dávali technológom príkaz šetriť – znižovať eneregetickú náročnosť (teda dávať nižšiu teplotu) a čas (teda čas deštruovania pod tlakom- prípadne znižovať tlak). Výsledkom bolo, že sa pôvodný materiál nerozložil a nepremenil stopercentne. A VZNIKLI PROBLÉMY. A tie sa sporadicky vyskytujú dodnes (Španielsko, Poľsko, Francúzsko 2008).

Dôsledky

Kto dnes zaručuje stopercentnú kvalitu a kontrolu čo i len u potravín? Nieto ešte v lietadlách či automobiloch? O lietadlách a autách, povedzme i očkovacích látkach ani nehovoriac…

Čo tie mäsá a potraviny, čo budeme dovážať onedlho, keď sa podpíše zmluva EÚ –MERCOSUR a národné parlamenty budú mať iba pár hodín na podpísanie(ratifikáciu) či odmietnutie zmluvy, ktorá „zaručí“  aj slobodný import mäsa z Brazílie a iných L.A. krajín na Slovensko?

Kto zaručí za kvalitu a kto skontroluje technologicky vo výrobe, čo je kvalita?

Aj preto chcem do parlamentu SR. Keď už ma trolíci – diskutéri odhalili, že som na kandidátnej listine. Pozrite predchádzajúci blog…

Ale: MERCOSUR zmluva s EÚ a iné nekvality u nás NEPREJDÚ!

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidla preštudovali a porozumeli im.

author photo

Peter Zajac-Vanka Ing.

O AUTOROVI

Národohospodár, inžinier ekonóm s kvalifikáciou v zahraničnom obchode a manažmente - dnes dôchodca, bývalý predseda Spolku národohospodárov Slovenska, web www.spolok-narodohospodarov.sk a narodohospodari.sk webstránka: www.narodohospodari.sk, webstránky mi zostali, O.Z. už neexistuje

AUTOR V ČÍSLACH

Počet článkov: 43

Celkové hodnotenie: 26.33

Priemerná čítanosť: 1597

icon Top za 7 dní

iconNajnovšie z HS

icon Najčítanejšie z HS

  • POČASIE NA DNES

    FOTO DŇA

  • Vybrali sme

    Predpoveď počasia na utorok

    0icon

    Bratislava 30. apríla 2024 (TASR/HSP/Foto:Facebook)   Situácia: Počasie u nás ovplyvňuje tlaková výš. Slnečno. Teploty 19 až 24 stupňov Celzia Na západnom Slovensku malá oblačnosť,…

    V apríli a máji sa konajú prijímacie skúšky na stredné školy

    0icon

    Termíny prijímacích skúšok na školský rok 2024/2025 na gymnáziá, stredné odborné školy, školy umeleckého priemyslu či konzervatóriá sa konajú v apríli a máji. Prijímacie pohovory…

    Florida zdolala Černákovu Tampu 6:1 a postúpila do semifinále konferencie

    0icon

    Hokejisti Floridy Panthers postúpili do semifinále Východnej konferencie zámorskej NHL. V piatom štvrťfinále zdolali v noci na utorok Tampu Bay Lightning 6:1 a v celej…

    Blanár rokoval s eurokomisárkou Urpilainenovou aj o nelegálnej migrácii

    0icon

    Bratislava 30. apríla (TASR/HSP/Foto:TASR-Jaroslav Novák)   Európske otázky, dianie na Ukrajine i strategická iniciatíva Globálna brána (Global Gateway) boli v pondelok v Bratislave hlavnými témami…

    Národné pochody sa blížia, rezervujte si oba termíny

    0icon

    Bratislava/Košice 30. apríla 2024 (HSP/Foto:Aliancia za rodinu)   Aliancia za rodinu tento rok opäť organizuje národné pochody. Tentokrát to budú dva pochody k dvom veľkým…

    Päť najväčších ukrajinských výziev nemá riešenie…

    0icon

    Bratislava 30. apríla 2024 (HSP/Foto:TASR/AP-Efrem Lukatsky)   Problémy Ukrajiny sú obrovské a mnohostranné, ale všetky sú tak či onak, podľa analýzy amerického politológa Andrewa Korybka,…

    "Globálna vzbura proti Amerike": Prvé krajiny sa rozhodli pre rázne kroky. Kto sa k nim pridá?

    0icon

    Washington 29. apríla 2024 (HSP/Foto:twitter)   Africké a blízkovýchodné krajiny sťahujú zlaté rezervy zo Spojených štátov, čím oslabujú dolár   Africké a blízkovýchodné krajiny začali…

    Rozhodli sa pre život napriek tlaku na potrat... a stali sa svedkami zázraku

    0icon

    Bratislava 30. apríla 2024 (HSP/Foto:Pexels)   "Rozhodli sa pre život napriek tlaku na potrat... a stali sa svedkami zázraku," príbeh s týmto názvom zverejnil na…

    Predaj softvéru na Deň práce: Office 2021 Pro len za 27,75 € a Windows 11 Pro len za 13,45 €. Kúpte si ho raz a používajte ho celý život!

    0icon

    Bratislava 30. apríla 2024 (PR článok/Foto:Godeal24)   Hľadáte platný produktový kľúč Office 2021? Operačný systém je pomalý? Vaše hľadanie sa končí tu! Upgradujte na lepší…

    Rozhodnutie Ruska dostalo USA do bezvýchodiskovej situácie, uvádzajú médiá

    0icon

    Bratislava 29. apríla 2024 (HSP/Foto:Facebook/JPMorgan Chase & Co.)   Rusko odpovedalo na zmrazenie aktív Západu, píše čínska publikácia Sohu „Rusko konečne urobilo krok - teraz…

    Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

    Marian Kotleba

    Milan Šupa

    Ivan Štubňa

    Gustáv Murín

    Dušan Hirjak

    Vášeň v Tebe

    Auto Trendy

    Reklama

    Armádny Magazín

    TopDesať

    FOTO DŇA