Výroba na sklad, nepredajné zásoby, vysoká nekvalita: Píše sa rok 2020 a nie je to o socializme!

Je to o situácii v ekonomike, kam dospel globálny ekonomický „zázrak“ v rokoch 2019 a 2020. Doslova „svietiacim“ príkladom je výrobca lietadiel BOEING a jeho „hviezdy na globálnom trhu“  BOEING 737 MAX, ale sú aj iné „značky“ a výrobcovia. Napríklad továrne na automobily luxusného použitia. Furt nejaký problém… Málo sa ale vie, že aj fabriky na potravinársku produkciu zo sveta dovážanej k nám ( hydinové, bravčové, hovädzie mäso), fabriky na výrobu oceľových produktov, samotné oceliarstvo, fabriky na plastovú produkciu… aj keď, samozrejme, hitom 2019 je Boeing.

Čo sa deje?

Extrémizmus vo zvyšovaní efektivity: Siaha dosiahnúť efekt 0,00…za každú cenu, aj za cenu totálnej nekvality zakrývanej schopnosťou výmeny „kus za kus“ (to poznáme pri reklamáciách čohokoľvek dlho i u nás v predajných sieťach i renomovaných obchodných domoch. Pokazené? Dajte a netrápte sa – vymeníme). Ba zašlo to až tak ďaleko pri snahe o digitalitáciu služieb obchodu, že poskytované služby „sa zmluvne kontrahujú“ internetom, apkami, akákoľvek porucha sa rieši „digitálne“ bez nutnosti osobne overovať, podpisovať, preverovať: korporácie stanovia paušály v percente reklamácií a malé „prípady“ sa do toho zmestia finančným paušálom, takže sa ušetria pracovné kapacity živých ľudí – takto to dnes beží vo finančníctve, v poisťovníctve (riešenie škôd, riešenie úhrad z poistení života), bankové úverové operácie, atď…

Horšie je, ak to skončí, ako povedzme u Boeingu – katastrofou, pádom lietadla a smrťou všetkých čo boli na palube. Obete sa odškodnia, trosky sa pozametajú …a –život ide ozaj ďalej? Bez postihu? Bez zastavenia produkcie?

Pretože toto s leteckými haváriami je veľmi, veľmi citlivá téma, dovolím si iba pripomenúť, že jediná havária nadzvukového lietadla Concorde  (britsko-francúzskeho leteckého konzorcia s desiatkami lietadiel na pravidelných linkách po svete) dňa 25.júla 2000 stačila na to, aby lietadlá Concorde viac nevzlietli a celá výroba i prevádzka sa zastavila. No áno, to bolo ešte za „rytierskych“ čias priemyslu, v roku 2000.

Boeingy môžu padať, môžu byť zostrelené, môžu mať poruchy, ale americká korporácia je „príliš veľká aby si dovolila skrachovať“ a tak beží výroba na sklad,  hľadajú sa predaje pre doteraz nepredajné zásoby (prečo si kúpili tie stroje v Kazachstane?). V 60-tych rokoch bol synonymom nekvality „japonský zapaľovač“ (nehorel a nehorel!), v 20-tych rokoch 21.storočia je to lietadlo, ktoré padá i keď by „nemalo dôvod“. Pripomenulo mi to starý vtip o kotúčovom toaletnom papieri za socializmu, že nikdy sa neroztrhol na mieste perforácie, preto „odborníci-vtipkári“ odporúčali konštruktérom lietadiel perforovať krídla bezpečných lietadiel podľa čs. patentu na WC-papier…  

Prečo sa to deje?

V situácii, keď je konkurencia prakticky zlikvidovaná a „konkurenti“ možno patria do tej istej finančnej globálnej korporácie (iba sa o tom nevie), všetky manažmenty firiem „idú v efektivite“ na ideálnu jedničku  a v stratách „na nula celá nula“. Finančný efekt je prvoradý. Už sa to nielenže nespája s hmotnou substanciou výroby, ono sa to už nespája ani s kvalitou a spokojnosťou zákazníka: zákazníka vie globálny trh uspokojiť „náhradou“ a „výmenou“ a „kompenzovaním“…takže „náááčo toľko emócií“…pri páde lietadla to ale akosi nesedí, však?

Diať sa to začalo dávno – pradávno:

Pamätá si ešte niekto na príčiny choroby šialených kráv- BSE? Ano, prióny, ako dôsledok nekvalitne zdeštruovaného a prepracovaného materiálu na krmivo hovädzieho dobytka.  Mimochodom, vraj tými granulátmi kŕmili aj iné zvieratá – psov, mačky, ale aj hydinu…písal sa rok 1996 a v Británii horeli kopy mŕtvych kráv vonku po poliach, premiér musel presviedčať národ o neškodnosti konzumácie stejku, pretože ľudia zo strachu pred BSE prestali hovädzinu vôbec jesť. Český profesor Famfule, vedec, ktorý mi pomáhal pochopiť kvalitu výroby mäsokostnej múčky v kafilériách (tá technológia to bol môj exportný artikel v 80.rokoch) potvrdzoval: pod extrémne vysokým tlakom a  vysokými teplotami sa deštruuje všetko bioživočíšne tak, že sa substancia rozkladá a zanikajú „aj prióny“. Ale už od 1985 v UK a v 1996 vôbec sa dbalo na efektivitu produkcie a viem si predstaviť, ako pri výrobe mäsokostnej múčky manažéri dávali technológom príkaz šetriť – znižovať eneregetickú náročnosť (teda dávať nižšiu teplotu) a čas (teda čas deštruovania pod tlakom- prípadne znižovať tlak). Výsledkom bolo, že sa pôvodný materiál nerozložil a nepremenil stopercentne. A VZNIKLI PROBLÉMY. A tie sa sporadicky vyskytujú dodnes (Španielsko, Poľsko, Francúzsko 2008).

Dôsledky

Kto dnes zaručuje stopercentnú kvalitu a kontrolu čo i len u potravín? Nieto ešte v lietadlách či automobiloch? O lietadlách a autách, povedzme i očkovacích látkach ani nehovoriac…

Čo tie mäsá a potraviny, čo budeme dovážať onedlho, keď sa podpíše zmluva EÚ –MERCOSUR a národné parlamenty budú mať iba pár hodín na podpísanie(ratifikáciu) či odmietnutie zmluvy, ktorá „zaručí“  aj slobodný import mäsa z Brazílie a iných L.A. krajín na Slovensko?

Kto zaručí za kvalitu a kto skontroluje technologicky vo výrobe, čo je kvalita?

Aj preto chcem do parlamentu SR. Keď už ma trolíci – diskutéri odhalili, že som na kandidátnej listine. Pozrite predchádzajúci blog…

Ale: MERCOSUR zmluva s EÚ a iné nekvality u nás NEPREJDÚ!

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidla preštudovali a porozumeli im.

author photo

Peter Zajac-Vanka Ing.

O AUTOROVI

Národohospodár, inžinier ekonóm s kvalifikáciou v zahraničnom obchode a manažmente - dnes dôchodca, bývalý predseda Spolku národohospodárov Slovenska, web www.spolok-narodohospodarov.sk a narodohospodari.sk webstránka: www.narodohospodari.sk, webstránky mi zostali, O.Z. už neexistuje

AUTOR V ČÍSLACH

Počet článkov: 43

Celkové hodnotenie: 26.33

Priemerná čítanosť: 1598

icon Top za 7 dní

iconNajnovšie z HS

icon Najčítanejšie z HS

  • POČASIE NA DNES

    FOTO DŇA

  • Vybrali sme

    KDH vyzýva vládu SR na generálnu opravu novelizovaného Trestného zákona

    0icon

    Opozičné KDH vyzýva vládu SR, aby umožnila v spolupráci so skutočnými odborníkmi generálnu opravu Trestného zákona. To, že nedávno novelizovaný Trestný zákon bude potrebné opäť…

    Po streľbe v Palm Beach je Trump odhodlaný a odkazuje : “Nikdy sa nevzdám“

    0icon

    Bratislava 16. septembra 2024 (HSP/ The Daily Wire/Foto:Foto:TASR/AP-Jose Luis Magana)   V nedeľu došlo v blízkosti republikánskeho prezidentského kandidáta Donalda Trumpa v jeho golfovom klube…

    Vyše 200 študentov sa zapojilo do online Detskej univerzity Komenského

    0icon

    Detská univerzita Komenského (DUK) aj v tomto roku ponúkla záujemcom možnosť online výučby. Zúčastnilo sa na nej 220 študentov.

    Šramková poskočila v rebríčku WTA na 102. miesto, vedie Swiateková

    0icon

    Slovenská tenistka Rebecca Šramková si vďaka finálovej účasti na turnaji WTA v tuniskom Monastire polepšila vo svetovom rebríčku o 34 priečok. Po nedeľnej prehre s…

    Kovalík je v rebríčku ATP na 117. mieste, na čele naďalej Sinner

    0icon

    Jozef Kovalík je naďalej najvyššie umiestnený slovenský tenista vo svetovom rebríčku ATP. Po daviscupovom týždni klesol v renkingu o štyri miesta a figuruje na 117.…

    V uplynulom týždni zaznamenali hasiči viac ako 1000 zásahov

    0icon

    V priebehu uplynulého týždňa zaznamenali príslušníci Hasičského a záchranného zboru 1051 zásahov. HaZZ o tom informuje na sociálnej sieti.

    Pogačar vyhral po sólovom úniku GP Montreal

    0icon

    Slovinský cyklista Tadej Pogačar ovládol preteky Grand Prix Montreal. Jazdec SAE Team Emirates triumfoval v nedeľu po sólovom úniku, druhý Španiel Pello Bilbao (Bahrain Victorious)…

    Spory sa vyostrili: Holečková odchádza z KDH

    0icon

    Poslankyňa Národnej rady (NR) SR Martina Holečková odchádza z KDH. Oznámila to na sociálnej sieti. Podľa svojich slov nedokáže ďalej pôsobiť v strane, ktorej krokom…

    Španiel Palou získal tretí titul v IndyCar

    0icon

    Španielsky pretekár Alex Palou z tímu Chip Ganassi získal svoj tretí titul v zámorskej formulovej sérii IndyCar. V záverečných pretekoch sezóny v Nashville mu k…

    Preto alebo pre to

    0icon

    Bratislava 16. septembra 2024 (TASR/HSP/Foto:Pixabay)   Vo vete môžeme použiť príslovku preto aj predložkové spojenie pre to Príslovka preto odkazuje na príčinu, účel, cieľ, ktoré…

    Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

    Ivan Štubňa

    Gustáv Murín

    Michal Durila

    Marián Tkáč

    Miroslav Iliaš

    Vášeň v Tebe

    Auto Trendy

    .

    Armádny Magazín

    TopDesať

    FOTO DŇA