Moje komentáre sú písané červenou farbou.
EDA
4.15. Vo všetkých troch kontrolovaných členských štátoch sme zistili nedostatky v správe účtov B. Týkajú sa predovšetkým vymáhania colných dlhov. Ide o opakujúci sa problém, o ktorom Komisia informovala aj vo svojich kontrolných správach. V predchádzajúcich rokoch sme podobné nedostatky zistili aj v iných členských štátoch ( 13) (pozri prílohu 4.3).
Komisia
4.15. Komisia kontroluje účet B pri každej inšpekcii týkajúcej sa TVZ, ktorú vykonáva. V prípade účtu tejto povahy (nezaručené a/alebo sporné prípady) je ťažké vyhnúť sa nedostatkom. Z tohto dôvodu bude Komisia pri každej svojej inšpekcií vykonávať aj naďalej kontrolu účtu B.
Ako som už v predchádzajúcich článkoch predstavil – čo vlastne je účet B ? Je to vlastne účet, na ktorom sa vedie súhrn vymeraných colných dlhov, ktoré neboli ešte zaplatené. Dnes sa požaduje povinné ručenie colného dlhu, je to jasne dané Colným kódexom. Tak sa na účet B dostávajú také prípady, keď už nebolo ručenie colného dlhu požadované – zistenie nových faktov, kontrola tovaru po prepustení, odhalenie OLAF-om .
Ak už nie je colná zábezpeka colného dlhu k dispozícii, konateľ a firma sú prakticky nekontaktný, narastajú aj sadzby úrokov z omeškania zaplatenia colného dlhu, tak sa zaplatí colný dlh aj spolu s úrokmi z rozpočtu štátu.
To samozrejme nikto nechce spôsobiť – výsledkom je zámerná absencia, alebo len formálna COLNÁ KONTROLA.
EK, OLAF a iné inštitúcie neodhalili konkrétnych dovozcov ktorí znížili dovozné faktúry, nezisťovali ako sa rozdielne financie uhradili, či bolo uhradené DPH, spotrebné dane, daň zo zisku. Tak pre to im moja analýza ktorá odhaduje ročnú stratu pri dovoze tovaru do EÚ vo výške najmenej 499 000 000 000 € nerobí starosti. Zvýšime a zavedieme nové dane.
EDA
4.16. V osobitnej správe č. 19/2017 sme informovali o vážnych nedostatkoch a medzerách, ktoré poukazujú na to, že členské štáty neuplatňujú tieto colné kontroly účinne ( 14). V tejto správe sa tiež poukázalo na výrazné riziká, ktoré vznikajú v dôsledku podhodnotenia tovaru v elektronickom obchode s krajinami mimo EÚ. Tieto riziká môžu znížiť hodnotu TVZ, ktoré plynú do rozpočtu EÚ ( 15).
Komisia
4.16. Pozri odpovede Komisie poskytnuté v osobitnej správe 19/2017. Komisia okrem toho 31. mája 2018 prijala vykonávacie rozhodnutie Komisie o kritériách a normách finančných rizík (FRC) pre tovar prepustený do voľného obehu. V rozhodnutí o kritériách a normách finančných rizík sa Komisia a členské štáty dohodli na spoločnom prístupe v rámci celej EÚ a súbore pravidiel na riešenie finančných rizík rovnakým spôsobom.
Odhaľovanie nedostatkov, konštatovanie, všeobecné závery – všetko to ide len po povrch uvedenej problematiky. Nikto nepovie že to nefunguje aj z dôvodu boja o clá do národných rozpočtov, boj o investície – investorov, ako sa môže v takom prostredí spolupracovať ?
Záver
Potom vznikne aj logická otázka – chce vôbec niekto spolupracovať ?? Kde sú politické strany, vlády, novinári, média – nepotrebujú kontrolovať príjmovú časť rozpočtov ??
Asi nie …….
Colná únia – moje komentáre, príspevky, odpovede.
https://miroslavjurco.blogspot.com/
https://twitter.com/miroslavjurco1?lang=sk
https://www.linkedin.com/in/miroslav-jur%C4%8Do-b85183155/detail/recent-activity/posts/
https://disqus.com/by/miroslavjurco/
https://www.youtube.com/channel/UCBVUAK9C1t5UnhGGWl_zkbA?view_as=subscriber