Rýchlosť, ktorou sa rozbehla naša nová vláda, najmä jej predseda, by otriasla sebavedomím aj Bolta. Je obdivuhodné čo premiér stihne vykonať za jeden týždeň. Má môj obdiv a držím mu palce. Niekedy však, by mu prospelo, keby spomalil.
Zachytil som asi len časť tlačovky, kde Róbert Fico predstavoval zámery vlády podporiť prechod klasického automobilového priemyslu, na moderný. Skrátka namiesto spalovákov vyrábať električky. Kým on kreslil budúcnosť v pozadí stáli podpredsedníčka vlády, minister životného prostredia, minister školstva a podpredseda európskej komisie. Počul som iba predsedu vlády a podpredsedu európskej komisie, ale pochybujem, že by niekto s prístojacích mal iný názor.
Je pravda, že nás od prvej chvíle živí najmä automobilový priemysel. Je pravda, že sme automobilová veľmoc. Je pravda, že na hlavu obyvateľa vyrobíme najviac aut na svete. A tiež je pravda, že v tomto priemysle je najviac pracovných miest. Výrobcovia sú vydesení z krokov normotvorcov Europarlamentu, ktorým zrejme noty píše profesorka Grétka. Ona vie, a osvietený svet nepochybuje, že autá a kravy sú vinovaté za topenie snehu na oboch póloch Zemegule. Vydávajú jedno nariadenie za druhým. Namiesto kráv chrobáky, namiesto spaľovacích motorov elektrika. To, že Grétke chýba všetko, čo sa ostatné deti učili v piatok, kým ona protestovala chápem, ale neviem si vysvetliť, prečo jej názory preberajú zákonodarcovia. Na automobily so spaľovacím motorom už vydali sedem noriem a – nič. Otepľuje sa. Ľady sa topia. Príroda opakuje čo už niekoľko krát urobila a o čom všetci čo chodili do školy aj v piatok vedia.
Jediné vysvetlenie vidím v tom, že europoslanci sa vozia v autách. Málo ich jazdí v tankeroch, v nákladných lodiach, na motorových jachtách. Na lietadlách sa síce vozia radi, ale to sa nepočíta. Oni musia lebo môžu. Šéfka aj z Viedne do Bratislavy. Hádam by tých šesťdesiat kilometroch neťahala na bicykli. A už vôbec ich nezaujímajú spaľováky vo vojenskej technike. O norme na letecké a lodné motory sme nepočuli ani slovo. Tie vydychujú orgován. Čistá grétkovina.
Pán premiér, nie fabrike na električky a autobatérie. Ich výroba zanikne hneď, keď si stúpenci Grétky priznajú fatálnu neznalosť matematiky. Bude to vtedy, keď do pomýleného šetrenia životného prostredia zarátajú aj jeho devastáciu pred tým, než si do električky sadnú, keď prirátajú náklady na jej likvidáciu keď naposledy vystúpia. Keď výsledok obohatia o výrobu batérii a náklady na likvidáciu. Keď prirátajú ekologické záťaže na výrobu elektrickej energie z vetra a slnka a likvidáciu vrtúľ a kolektorov. Vyzerá to tak, že v električkách sa bude voziť iba Grétkina najbližšia rodina a my ich bude tlačiť. Cena by tomu už teraz odpovedala.
Ale späť k tlačovke. Už som vymenoval kto stál pri maľovaní. Je to opäť také naše. Také polovičaté. Nebol tam minister financií, neboli zástupcovia obchodu s autami, predstavitelia poisťovní, niekto z dodávateľov surovín, najmä tých vzácnych, ani energetik tam nebol. Možno preto chýbali, lebo ich farby by neboli až tak krásne pastelové.
Dovolím si vysloviť vlastný názor. Čo je doma, to sa ráta. Máme drevo, máme liečivú vodu, máme krásnu prírodu. Máme mládež s ktorou sa dá pracovať. Zatiaľ síce prevládajú farby dúhy, ale to je možné zmeniť na farby olympijských kruhov. Tam by mala smerovať pozornosť našich vlád. Namiesto vyvážania surového dreva by sme mali vyrábať a vyvážať od huslí po drevodomy, namiesto liečivej vody v potokoch a devastovanej prírody, by sme mali modernizovať kúpele, citlivo stavať plničky minerálok a zveľaďovať krajinu. To by mala byť naša budúcnosť, to by bola ekológia 21. storočia.