Máj bez domácich úloh aj na vašej škole ?

Médiami zarezonovalo tlačové vystúpenie Branislava Gröhlinga (1), bývalého ministra školstva za stranu Sloboda a solidarita. Jeho posolstvo je, aby školy vyskúšali za mesiac máj nedávať deťom domáce úlohy. S jednoduchým odôvodnením, aby sa deti všetko učivo naučili v škole, počas vyučovania, a v škole si to aj preopakovali. A doma by len oddychovali.

Citujem z jeho postu na facebooku (2)  “Škola môže fungovať aj bez povinných úloh. Pre rodičov a deti to znamená koniec večerov strávených pri úlohách. Pre školu je to možnosť učiť inak – tvorivo, prakticky a tak, aby žiak pochopil čo najviac učiva priamo v škole. “

Dovolím si prezentovať opačný pohľad – domáce úlohy sú pre žiakov a študentov stále potrebné. 

Hoci neučím v strednom a základom školstve, vo vysokom školstve som už takmer štvrťstoročie. Pri vyučovaní detí, žiakov, mladých ľudí platí jednoduchá schéma – učiteľ v predpísanom čase hodiny vysvetlí, koľko len môže. Na to, aby precvičil celé učivo so žiakmi, a overil si, koľko sa naučili, by potreboval ďalší vyučovací čas. A ten už nie je, veď počet (zaplatených) vyučovacích hodín, či celkový vyhradený čas an výučbu, býva obmedzený. Ďalšiu hodinu bude mať, dajme tomu, až o týždeň…a budú si žiaci pamätať, čo sa učili pred týždňom ? Veľmi ťažko, pokiaľ si to nezopakujú, kde inde ako doma, formou domácich úloh.  Aby žiak nezabudol, čo sa v škole učil, musí si zopakovať – niečo prečítať, niečo napísať – inak by zabudol.

Ďalši dôležitý aspekt domácich úloh je naučiť žiakov zodpovednej príprave na vyučovanie. Naučiť ich zvládnuť malý stres zo skúšania. Aby si vytvoril väzbu – v škole dávam pozor, potom si doma učivo zopakujem a pri skúšaní obstojím.

Vec má ešte ďalší rozmer – vzťah rodič a dieťa. Rodič  môže s dieťaťom stráviť čas aj pri nejakej duševnej činnosti – napríklad pri domácich úlohách potomka. Potom pri aktivitách oddychových. 

Voči školám by som nevyšiel s plošnou iniciatívou nedávať domáce úlohy. Čo pri domácich úlohách môže škola, vyučujúci optimalizovať, je ich forma, množstvo a primerané načasovanie. Lebo zabúda každý, i deti, a doma je priestor na zopakovanie.

(1)  https://fb.watch/kcDpHbhK65/

(2) https://www.facebook.com/branislav.grohling


Blogy

Milan Šupa

Erik Majercak

Peter Lipták

Zdeno Drdol

Miroslav Iliaš

Ivan Štubňa

Životný štýl

Armáda, konflikty, vojenská technika