Do médií a do politiky sa dostalo už mnoho školákov z éry nového porevolučného školského systému. Staré kádre vymierajú a tak sa vytráca aj múdrosť, rozvaha, skúsenosť, logika a predvídavosť. Mladí si myslia, že sú najmúdrejší a s istotou bohov dokážu trepať hlúposti jedna radosť. Denno denne sme toho svedkami, ako mnohí novinári, skôr panovinári i naši mnohí politici, skôr papolitici sa blysnú hlúposťami, neznalosťami a strieľaním capov.
Popritom aj zakrpatieva slovná zásoba a spomínané dve kategórie sa snažia ohurovať ľudí používaním cudzích, zväčša anglických výrazov, aby si všetci mysleli, akí sú inteligenti!!! Niekedy je to až na smiech. Spomeniem, ako som pred rokom robil rozhovor s jedným poslancom dnešného parlamentu, ktorý v odpovedi použil slovo virálne video. Nemám rád tieto cudzie výrazy, ktorým rozumie možno 5 maximálne 10 % ľudí. Preto som ho zmenil na slovenské slovo. Keď som mu poslal rozhovor na autorizáciu, tak môj preklad opravil na virálny. Tak medzi nami nastala roztržka. On trval na virálny a ja na slovenskom slove. Za obsah odpovedí bol zodpovedný on, za jazykovú čistotu ja. Nakoniec som sa ho opýtal, či vie preložiť a čo znamená slovo virálny. Odpoveď ma zarazila: Nevie, ale tak sa to používa a on na tom trvá. Inak je to vcelku vzdelaný človek, ale správal sa ako tvrdohlavé malé dieťa.
Spomeniem aj ďalší nový obľúbený moderný termín politikov – naratív. Ak som si ho pozrel v anglickom slovníku a v slovníku cudzích slov absolútne nesúladí s jeho používaním a mohol by som pokračovať. Napr. iné možnosti ako voliť sme už pochovali. Volia samoobslužné pokladne v supermarketoch, nulté podlažie už nie prízemie a podlažie nie poschodie volí výťah, volia politici, dnešná mládež voli outfit (oblečenie) aj staršina sa voluje. A celkom vymizli slovenské slová ako vybrať si, určovať, smerovať a ďalšie. K tomuto slovu môžeme pridať ešte 4 výrazy – zdieľať, výzva, dám to a emócie. Týchto zle prekladaných 5 slov z angličtiny nahrádza v slovenčine skoro 200 slov a slovná zásoba zakrpatieva a začína sa vďaka anglickej štylistike dostávať na úroveň primitívnej hovorovej angličtiny. Preberanie stále viac cudzích, anglických a českých slovíčiek sa stalo trendom. Už napríklad nepočujeme slovenské slovo súvislosť, ale cudzie kontext!
V noci na tretieho februára som prepínal stanice a naďabil som na reprízu reláciu JOJ Krimi, ktorá oslavovala 2. februára 15 rokov. Pozrite si ju a zistíte, kam sa podela múdrosť, inteligencia, slovná zásoba a vzdelanosť. Stačili mi dva príspevky na 15-ste narodeniny a potom som prepol. Po vstupe moderátorky nastúpila „ikona“ JOJ-ky Eliška, ktorá na úvod príspevku zopakovala to, čo povedala moderátorka (traktor sa zrútil do rieky), ale vlastnou „slovenčinou zahlásila lepšie povedané zaspievala: „Podľa slov traktoristu, traktoristu zachytilo nebezpečne obiehajúce vozidlo“ (Traktor asi stiahol so sebou silák traktorista!!)…. Úžasná slovná zásoba a intonácia!!!
Hneď na ňu nadviazala svojou rozhlasovou reportážou zo zrážky dvoch automobilov tiež spevavá s detinskou intonáciou „preslávená“ redaktorka Diana, ktorá nám rozhlasovým opisom vysvetlila všetko, čo sme videli na obrázkoch . Aj sa významovo zopakovala. A nielen Diana absolútne nevníma, že nás informuje aj obraz, ale v spravodajstve JOJ-ky je to samozrejmosť. Asi majú úzus hlúpym treba dva krát ukázať a ešte aj dva- tri krát slovne zopakovať, aby vnímali. Asi majú ten pocit, že zdvojené, či strojené informácie hneď po sebe dokážu zamestnať hlúpe hlavičky, pre ktoré sa snažia vysielať tragédie.
Propagandistickú hlúposť vyjadrila na internete, nie v televíziách!!! aj prezidentka, ktorá vysvetľovala návštevu oficiálne ešte nezvoleného českého prezidenta blízkosťou oboch národov. Myslíte si, že by sa neobrátila s autom, keby začal vyhrávať Babiš? Blízkosť národov by určite bola v ofsajde!!! Čo nám to chcela Čaputova hlúpo natárať? Pohnútka nebola žiadna spriaznenosť českého a slovenského národa, ale Čaputovej a Pavelova blízkosť vyznania amerických zadníc. A to ich spojilo. Zaujímavé, že našej pionierke neprekážalo Pavelovo členstvo v KSČ, ako nomenklatúrneho kádra a práca pre kontrarozviedku GRU a ani členstvo jeho manželky v KSČ. Ale ako „dvaja najväčší kamaráti prezidenti“ sa tam objímali a oslavovali. Pokiaľ viem, Pavel bude ešte mesiac súkromná osoba. Českým prezidentom bude až v prvej dekáde marca. Ako argument použila, že pred prezidentskými voľbami prijal Zeman Šefčoviča. Prijal, ale neprišiel za ním ako mopslík. Toto morálny protokol z hľadiska funkcie nepripúšťa! Ale Čaputová si vybrala (nie zvolila pani prezidentka, volíme si iba zástupcov ľudu a zvolili sme si aj Vás!) ďaleko vyššiu formu demokracie, čo sa týka predvolebnej kampane, čo znamená, že nie Pavel doklusal za Čaputovou, ale naopak!!! Vyzerá to tak, že to nadšenie zničilo v prezidentskej kancelárii všetky telefonické linky.
V tejto súvislosti spomeniem tlačovku PS pred budovou parlamentu, kde jeho predseda Šimečka povedal o uplatnení sa kádrov z tejto skoro neviditeľnej strany, umiestňujúcej sa v prieskumoch čudesne stále na tretej priečke, na adresu Čaputovej, že je najlepšou prezidentkou, akú kedy Slovensko malo! Kedysi, keď sme chodili na hokej, Slovan mal útok bratov Šťastných a vtedy sme hovorili, že Slovan má prvý a jeden útok. A my máme prvú a zatiaľ jedinú prezidentku. Preto nemôže byť ani druhá najlepšia!
V relácii Interview na STV 24 sa „múdrosťami“ blysla aj Magda Vašáryová, ktorá cestu Čaputovej za Pavelom schvaľovala, vraj nepozná taký protokol, ktorý by to zakazoval. Zaujímavé, ako sme obrátili predchádzajúceho maďarského prezidenta na hraničnom moste pri neohlásenej súkromnej návšteve. Žiaľ, obe ženy sú na tom brehu rieky, ktorý sa začína z prebujnelej liberálnej demokracie rozpadávať a stále ho zaplavujú odpadky a chemikálie nového „Veľkého brata“!
V nedeľňajšej debate na STV o 5 minút 12 sa blýskal „múdrosťami“ Oľaňák Šipoš Počúvali sme jeho chujádovové verklíkové fantazmagórie. Moderátor Makara spomenul, že o Matovičovi sa hovorí, že je veľký stratég!!! (Myslím si, že by mu svedčala prezývka najhlbší potápač.) A Šipoš okamžite povyrástol. Stále dumám, z ktorej prašnej mozgovne, takéto niečo vypľulo. O ďalších hlúpostiach, ktoré zo seba v relácii Šipoš „vymietol“, by som mohol napísať tri až štyri strany. Spomeniem aspoň to, že v škole chýbal, keď sa učili výslovnosť hlásky s dvoma bodkami ako ö a stále nazýval spoludiskutujúceho poslanca krčmovo Groling a nie Groeling.
Ak by sa náhodou hlúposť dokázala zosobášiť s bohorovnosťou, s namyslenosťou, s prostoduchosťou, s pohŕdaním, s urážkami a s dehonestáciou v amerikánskom štýle, určite sa bude volať krátko – Naď. Tento hegerov jednošíkovec ako politický minielement to dokumentoval aj v spravodajskej JOJ-kárskej utorňajšej relácii Analýzy na hrane. Bolo to ťažko dopozerať, lebo človeku sa obracal žalúdok nad hulvátsko-nacistickým vyjadrovacím štýlom tohto skapínajúceho papolitika.
Ďalšiu krásnu hlúposť, či skôr nenávisť som si vypočul v piatok na programe ČT 1 v relácii Všechnopárty. Karel Šíp si pozval do štúdia veľmi talentovanú herečku, ktorá získala aj Českého leva, peknú Terezu Rambovú, predtým Voříškovú. Samozrejme, že jej nedal pokoj s premenovaním priezviska. A zaznela otázka, prečo si priezvisko omužila a nepoužíva prechyľovanie. A Tereza vypotila naozajstnú hlúposť a zároveň mnohokrát pertraktovanú českú nenávisť voči Rusku. Jej odpoveď? „Nemám rada ruskú koncovku …ová (pri ukončení mena na ov, čo je asi 90 % zo všetkých ruských priezvisk je to spolu…ovová, alebo pri skloňovaní mužského priezviska ovova.) preto som Ramba“. Nuž, táto herečka ani netuší, že je Slovanka a Slovania zväčša až na výnimky používajú na určenie žien prechyľovanie s príponou ová. Spomeňme Bulharov, nás, Bielorusov, Ukrajincov, ale aj národy Česka, či ďaľšie. Maďarky používajú koncovku né (čítaj nei), Islandanky tir atď. V Európe zväčša iba v anglosaskej a románskej komunite ženské priezviská nerozlišujú od mužských. Nuž, ale byť ženou a volať sa ako muž je dnes trendom pre zviditeľnenie sa.
Tých hlúpostí, ktoré nám denno denne tlačia do hlavy novinári a politici úzko súvisia s hlboko klesnutým národným sebavedomím a nedostatočným všeobecným vzdelaním nášho školstva, ktoré začína vychovávať čím ďalej, tým viac hlúpych ovečiek, ktoré neovládajú základné logické veci života. Ich počet sa neustále rozrastá viac a viac. Facebook, Instagram, Tik-Tok, Twitter a počítačové hry vedomosti, logiku a predvídavosť nenahrádza ani z piatich percent.
A tak si mladí volia zastupiteľov zo zlosti proti niekomu, podľa vizáže a podľa toho, ak sa niekto výrazný rozhodne v jeho komunite dať hlas hlupákovi, dajú ho všetci, aby nenarušili celok názorového stáda. Mladí v Bratislave volili PS. Keď som išiel do nášho obchodu, tak som sa pristavil pri známych mladých susedoch a podiškurovali sme. Opýtal som sa ich: “Koho ste volili?” Samozrejme PS a Valla. “Aj poslancov PS? Áno.” Opýtal som sa: „A viete pomenovať ktorých?“ A zostalo ticho. Nuž, volili len PS, bez toho, aby vedeli koho konkrétne zaškrtli len preto, lebo všetci v komunite si povedali, že budú voliť PS. Úžasné, kam baran zatúži, sprevádzajú ho tam ovečky.
A takto to chodí. Aj v nedeľu som v diskusných reláciách počul plno hlúposti najmä od členov vládnej koalície i „mozgového kreativca“ Krúpu. A deň, čo deň nás konfrontujú s opakujúcimi somarinami a útokmi na opozíciu, zveličujú a klamú podľa toho, ako im to vyhovuje.
Ale dodám aj z iného súdku – z reklamy a teleobchodu.
Dormeo nám pred, na a po Vianociach ponúkal na TA3 niekoľko krát denne kúzelnú ponuku!!!, hrejivú súpravu vankúša a deky s 50 % !!! zľavou v cene 29,90 Euro !!! Čo všetko dokázali reklamní majstri vytiahnuť z chlpov deky? Len to obodujem:
– najvrúcnejšie objatie, aké poznáte,
– 90 % zákazníkov je spokojných, alebo veľmi spokojných,
– učinkujúca: „Pre mňa už zima nie je zimou“,
– poteší novými krásnymi farbami a kúzelným dizajnom,
– zamilujete sa (do deky),
– umelá kožušina, hrejivé objatie po akom túžite,
– objatie pokožky plného šťastia,
– hrejivé, mäkučké objatie,
– prikrývka je mimoriadne pohodlná.
To som spomenul len tie najväčšie chválospevy prikrývky a vankúša za premrštenú cenu. Deku s príjemným povrchom dostanete aj dnes kúpiť bez zľavy do 10 Euro, rovnako ako aj vankúš. Nuž a dve šnúrky? Tie zručnejšie žienky si dokážu našiť aj gombík a vyendlovať dierku na zapínanie, aby ste deku mohli zapnúť okolo krku a nosiť ako poncho.
Takéto básnicky nadnesené chválospevy sú naozaj len na ohlupovanie a zvýšenie predaja za drahé tv ceny. A hlupáci jej naletia. Najmä tie zľavy z premrštených cien je móda v reklamách na internetoch . Najokatejšie sú zľavy v Mountfielde, kde aj po zľave sú výrobky o tretinu drahšie ako u konkurencie. Je to obyčajný hlúpy reklamný trik.
Neviem, čo stojí výživový doplnok Essentiale, ale slová reklamy sú neuveriteľne psychicky nátlakové: „Vy si užívate, ale čo vaša pečeň?“ Nuž, pečeň je jediný orgán v tele, ktorý ak „nestvrdne“ od nadmerného požívania alkoholu, alebo kvôli žltačke, sa stále sám obnovuje! Ale táto informácia vo vyučovaní už absentuje a tak hlúpi si myslia, že im doplnok pomôže. Nuž, kšeft farma firiem je kšeft snov. Veď ani jeden reklamný blok a to vo všetkých mediách sa nezaobíde bez „úžasných,“ doplnkoch stravy!!! Ak by ste ich všetky podľa reklamných mágov užívali, nezomreli by ste ako 100 ročný, ani ako 1000 ročný, ale boli by ste tu na večné časy a nikdy inak! Alebo aj nikdy viac?
Pavel Jacz