Nastal čas, aby si občania SR presadili nové volebné zákony pod vedením komunálnych politikov.

V tomto volebnom období sme sa mohli presvedčiť, že vládna moc, tak ako po minulé roky, ani teraz neplní sľuby, ktoré sú podmienkou pre výkon takých funkcií ako je prezident SR, poslanec NR SR či člen vlády – vrcholného orgánu výkonnej moci. Všetci sľubujú na svoju česť a svedomie v prvom rade vernosť Slovenskej republike. V druhom rade sľubujú, že svoje povinnosti budú plniť v záujme občanov a blaha slovenského národa, menšín a etnických skupín. V treťom rade, že budú zachovávať ústavu a ostatné zákony a preto budú pracovať tak, aby sa uvádzali do života. Česť a svedomie predstaviteľov vládnej moci sa vyparili hneď, akonáhle zaujali svoje pracovné pozície v úradoch štátnej moci. A keď sa vytratili česť a svedomie, znamená to, že tí, čo boli volení pre výkon politických funkcií, už v svojej väčšine nie sú zástupcami svojich občanov – voličov. Stali sa prisluhovačmi cudzích záujmov a cudzej moci.

Prečo sa to deje nám, občanom SR, podobne ako občanom ďalších štátov nášho „demokratického“ Západu ?

Nikomu nie je podozrivé, že za predstaviteľov vládnej moci pre každé volebné obdobie je veľmi ťažko zvoliť tie politické strany, či z kandidátov za prezidenta SR, ktorí sa prezentujú ako politici či politické subjekty národne orientovaní a vlastenci ?

Nikomu nevadí, že záujmy takých nadnárodných štruktúr ako OSN, Európska únia, nadnárodné korporácie, Svetová zdravotnícka organizácia – WHO, Bankové domy, rôzne nadnárodné inštitúcie neziskového charakteru či vôbec záujmy globálneho kapitálu sú prezentované ako niečo, čomu sa občania národného štátu musia ( ! ) podriadiť za každú cenu ?

V skutočnosti občanom – voličom to určite vadí, ale v rozhodujúcich momentoch sme všetci podriadení iba svojej účasti na realizácií takých volebných zákonov, ktoré umožňujú, aby sa štátnej moci mohli chopiť politické strany, ktoré svoje aktivity, programy či názory viac či menej prezentujú v rámci štruktúr globálneho kapitalizmu, pre ktorý sú v dnešnej dobe národné štáty v skutočnosti prežitkom a preto musia zaniknúť. Voľby v skutočnosti nie sú v moci občanov – voličov, sú skôr zástierkou, pretože za skutočne demokratických podmienok sa zástupcovia občanov majú svojich voličov báť a nie správať sa autoritatívne a suverénne. Toto ich správanie vychádza z presvedčenia, že sú povinní za každú cenu presadzovať hodnoty západnej a zvlášť americkej spoločnosti, pričom ich pokladajú za jasné univerzálne zákony, ktorým sa má každý národ a jednotlivec podriadiť. Toto správanie sa politikov vládnej koalície teda vychádza z idey unipolárnej globalizácie.

Názorným príkladom je Európska únia, ktorá smeruje k tomu, aby došlo k politickej integrácií – ustanoveniu európskeho super štátu. Brusel má hlavnú zásluhu na tom, že bola aj v rámci EÚ nastolená globálna politika organizovania strašenia obyvateľstva národných štátov „pandémiou“ koronavírusu, čim došlo k ďalšiemu oslabeniu štátnej suverenity SR. A vládna moc sa v týchto dňoch postarala o schválenie dohody o obrannej spolupráci SR a USA, čim bolo jasne deklarované podriadenie sa záujmov svetovej mocnosti a teda aj samotnej idey unipolárnej globalizácie. Keďže prezidentka SR urýchlene ratifikovala schválenú dohodu, tak nie je problémom konštatovať, že investície USA do kandidátky na prezidentku SR sa oplatili ( boli jej udelené dve ceny ).

Nikomu už dlhé roky nevadí, že v prípade volieb do NR SR sa o dôveru občanov – voličov uchádzajú politické strany, ktoré v našich podmienkach predstavujú skôr zhluky či rôzne súkromné záujmové skupiny ako silné a dôveryhodné politické strany s celonárodnou pôsobnosťou. Príkladom určitého mizéria v charaktere a pôsobnosti politických strán je také zoskúpenie ako je „Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti“. A nemôžem nájsť ani jednu politickú stranu, ktorá by verejne deklarovala, že v podmienkach SR je potrebné zásadným spôsobom zmeniť volebné zákony tak, aby bol zabezpečený oveľa dôslednejší výber politických strán či kandidátov z radov občanov a posilnený vplyv občanov na politické štruktúry. Rovnako sa nemôžem dozvedieť nič o iniciatívach tých politických strán a hnutí, ktoré sa kvôli volebnému kvóru do NR SR nedostali a v podstate ostali v pozícií mŕtveho chrobáka.

Dnes som sa dopočul o iniciatíve ZMOS presadiť pre voľby do NR SR niekoľko volebných obvodov. Petičná akcia za vyhlásenie referenda je založená na tom, že je potrebné namiesto jedného volebného obvodu zabezpečiť, aby bolo viac volebných obvodov, pretože sa má týmto spôsobom dosiahnuť, aby si občania mohli zvoliť poslancov z regiónov, ktorých poznajú a ktorí dokážu riešiť potreby konkrétnej časti krajiny. Toto rozhodnutie predstaviteľov ZMOS pokladám za unáhlené, nedomyslené a vytrhnuté z celého obsahu – kontextu volebného systému. Ak už máme niečo riešiť v rámci zákona o voľbách do NR SR, tak je potrebné stvoriť alternatívne návrhy nového zákona o voľbách do NR SR, ktorý bude nie v prospech niekoľkých zainteresovaných skupín, napríklad na úrovni vyšších územných celkov, ale bude skutočne zohľadňovať vplyv a moc občanov z každého okresu v SR.

To, čo navrhujú predstavitelia ZMOS v konečnom dôsledku je to iba mrhanie energiou občanov a komunálnych politikov. Kvitujem, že predstaviteľom ZMOS došla určitá trpezlivosť, ale takáto plánovaná „reforma“ neprinesie žiadne zásadné zmeny. Musí byť navrhnutý, prediskutovaný a aj za účasti občanov SR schválený úplne nový zákon o voľbách do NR SR. A potom možno bude potrebné, aby návrh nového zákona o voľbách do NR SR bolo daný na schválenie do referenda. To, čo viem s určitosťou tvrdiť, je mi jasné: nemôžeme čakať na politické strany, ani koaličné a ani opozičné, že navrhnú nové volebné zákony pre voľby do NR SR, pre voľbu prezidenta SR a pre voľby do Európskeho parlamentu. To, čo navrhli predstavitelia ZMOS, je absolútne nedostatočné. Takže musíme nájsť stručne odpovede na dve položené otázky.

Čo potrebujeme dosiahnuť prijatím úplne nových volebných zákonov ?

Všetky tri nové zákony potrebujeme mať navrhnuté a schválené v takom znení, aby sa podarilo podstatne posilniť vplyv občanov – voličov SR na výber politických strán a kandidátov na zastúpenie v NR SR, na výber kandidátov pre voľbu prezidenta SR a na výber kandidátov z radov občanov za poslancov Európskeho parlamentu. Posilnenie moci občanov ako zdroja štátnej moci a významnej politickej sily má prispieť k následným zmenám, ktoré musia súvisieť: a) s kreovaním výkonnej moci – vlády SR a ďalších štátnych orgánov, b) s nastolením novej kvality vzťahov medzi výkonnou mocou a zákonodárnou mocou, doteraz organizovaného ako jasného konfliktu záujmov, c) s novými úlohami a povinnosťami verejnoprávnej RTVS.

Posilnenie moci občanov ako rovnoprávnych pred ústavou a zákonmi nebude na úkor nikoho ďalšieho, pretože nikto ďalší neexistuje. Bude však volebnými zákonmi upravené tak, aby sa podstatne obmedzil: a) vplyv oligarchov a ich bohatstva a finančných zdrojov na výber kandidátov a kampaň pred voľbami, b) vplyv súkromných mediálnych skupín, c) vplyv samotných politických strán a hnutí na delegovaní svojich kandidátov do NR SR, za kandidátov na funkciu prezidenta SR a za kandidátov za poslancov Európskeho parlamentu.

Kto by mal zohrať rozhodujúcu úlohu pri príprave návrhov nových volebných zákonov a v rámci ich schvaľovacieho procesu ?

Nemáme čas čakať na dobu, keď politické strany zmenia či upravia svoje programy, postoje a vízie k tomu, čo sa momentálne vo svete a u nás deje. V tomto volebnom období je potrebné pozornosť občanov zamerať na riešenie dvoch hlavných priorít, ktoré zásadným spôsobom a celkom negatívne ovplyvňujú každodenný život občanov a fungovanie celej spoločnosti ako aj nemožnosť účasti občanov na správe vecí verejných. Sú to tieto priority:

Priorita č. 1. Vyvinúť na vládnu moc dostatočné silný a účinný tlak k tomu, aby vládna moc prestala na území Slovenskej republiky realizovať globálnu politiku organizovania strašenia obyvateľstva národných štátov „pandémiou“ koronavírusu, ktorá bola zosnovaná rôznymi nadnárodnými a globálnymi štruktúrami. Uvedená globálna politika striktne vychádza z idey unipolárnej globalizácie, pretože zdravie a životy ľudí vraj musíme v prvom rade ochraňovať globálne. V politickom a občianskom či spoločenskom živote spoločnosti to znamená docieliť zrušenie všetkých, v súvislosti s „pandémiou“ koronavírusu, platných zákonov, nariadení, príkazov, pokynov a usmernení z úrovne v vládnej moci a ochranu zdravia a životov obyvateľstva vrátiť naspäť do bežného systému zdravotnej starostlivosti, založeného na výlučne personálnom vzťahu pacient – lekár s klinickým vyšetrením.

Priorita č. 2. Na úrovni komunálnej sféry – miestnej územnej samosprávy, regionálnych združení a samotného ZMOS priebežne pripraviť návrhy nových volebných zákonov pre voľby do NR SR, pre voľby prezidenta SR a pre voľby do Európskeho parlamentu. Zabezpečiť, aby rámcové návrhy zákonov boli prejednané v každom regionálnom združení, následne v rámci ZMOS a potom dané na pripomienkovanie a prejednanie orgánom miestnej samosprávy. Orgány miestnej samosprávy zaviazať k tomu, aby k rámcovým návrhom nových volebných zákonov boli verejnými zhromaždeniami občanov obcí a miest prijaté písomné stanoviska, ktoré vedenie ZMOS bude mať za úlohu predložiť politickým stranám a vládnej moci, aby v duchu stanovisk občanov z obcí a miest boli rámcové návrhy dané do paragrafového znenia a predložené na celospoločenskú diskusiu. K tomu bližšie viď bod. č. 7 predloženého rámcového návrhu o voľbách do NR SR. Poradie dôležitosti predkladania a presadzovania nových volebných zákonov je potrebné zosúladiť s termínmi, v ktorých sú plánované príslušné voľby. Podobne je potrebné postupovať aj v prípade priority uvedenej pod bodom číslo 1.

Nevylučujem účasť politických strán na presadzovaní uvedených priorít. Je to možné vzhľadom na ich súhlas a na ochotu pomáhať komunálnej sfére zorganizovať potrebné aktivity a iniciatívy a potom neskôr presadzovať prijatie nových volebných zákonov na republikovej úrovni.

Pokiaľ ide o občanov miest a obcí, predpokladám, že do plnenia obidvoch priorít majú byť zapojení tí občania, ktorí predpokladajú, že budú kandidovať do orgánov miest a obcí v tomto roku a tiež všetci ďalší občania, ktorým nebude vadiť, ak budú nútiť svojich komunálnych politikov viacej konať v ich prospech. Dokonca si myslím, že občan – volič sa môže pri svojom rozhodovaní, koho voliť, opierať aj o postoje kandidátov, ktorí budú mať príležitosť potvrdiť svoju ochotu presadzovať uvedené dve priority. Obidve priority totiž patria k tým osudovo zásadným politickým otázkam, ktorých riešenie umožní pre všetko obyvateľstvo SR vytvoriť lepšie všeobecné podmienky pre politický, hospodársky a spoločensko-kultúrny život celej spoločnosti.

Mám zatiaľ pripravené rámcové návrhy pre prípravu dvoch nových volebných zákonov: pre voľby do NR SR a pre voľby prezidenta SR. Plánujem si pripraviť rámcový návrh zákona aj pre voľby do Európskeho parlamentu. Dnes si dovolím uverejniť rámcový návrh zákona pre voľby do NR SR.

Náčrt nového zákona o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky

I. Východiska pre náčrt nového zákona o voľbách do NR SR.

Pre vládnu moc a väčšinu našich politikov ( zástupcov ) predstavuje väčšina z nás, občanov SR, iba masu ľudí na území SR, ktorú je treba určitým spôsobom usmerniť a ovládať. Usmerňovanie a ovládanie sa robí rôznym spôsobom, pričom za najlepší prostriedok sa pokladajú „demokratické prostriedky“, ako sú napríklad volebné zákony. Tie sú konštruované tak dômyselne, aby občania – voliči mali pocit, že sú postavené na správnych princípoch a preto sú demokratické.

V  roku 2019 sme volili podľa dvoch zákonov. V prvom prípade to bol zákon o voľbe prezidenta SR a v druhom prípade zákon o voľbe do Európskeho parlamentu. Vo februári 2020 sme mali voľby do NR SR podľa zákona o voľbách do NR SR.

Momentálne platné volebné zákony svojou štruktúrou či kvalitou boli schválené tak, aby z každého občana mohol byť iba pasívny volič a nič viac. V tejto hre na demokraciu občan ťahá za kratší koniec a preto je možné s voličmi určitým spôsobom manipulovať. Rozhodol som sa spracovať náčrt prípravy nového zákona o voľbách do NR SR, ktorý by mohol byť významným prínosom pre efektívnejšie fungovanie politického systému Slovenskej republiky.

Základné východiska môjho náčrtu pre prípravu nového zákona o voľbách do NR SR sú:

    1. v súčasnosti platný zákon o voľbách do NR SR už nezodpovedá skutočným potrebám spoločnosti a teda občanom – voličom, ale plne vyhovuje politickým stranám a ich prisluhovačom,

    1. vládna moc z rôznych dôvodov stratila iniciatívu, vzdala sa svojej úlohy dôsledne zabezpečovať prípravu a priebeh volieb a priestor v SR získal ( neoprávnene ) mediálny a marketingový obraz politiky,

    1. výber kandidátov na poslancov NR SR má byť výsostne vec verejná a nie vec politických strán a hnutí, súkromných firiem ( spoločnosti, agentúr ) a ich prisluhovačov,

    1. príprava volieb do NR SR – je to obdobie, keď vec verejná je v rukách štátu a občanov ako základu štátnej moci. V tomto období sa majú nastoľovať rôzne politické témy na prediskutovanie nie s moderátormi, ale s občanmi, pričom náležitá pozornosť sa má venovať nielen programom politických strán a hnutí a kandidátov za Občiansky blok, ale aj samotným návrhom občanov SR, z ktorých môže byť vytvorená určitá databáza vhodná pre oblasť verejnej politiky. Poznámka: v tomto príspevku, ak použijem slovné spojenie “Občiansky blok“, tak mám na myslí kandidátov, ktorí nie sú navrhovaní za politickú stranu či hnutie.

    1. príprava volieb do NR SR – je to obdobie, ktoré má byť ukážkovým príkladom účasti občanov na správe vecí verejných. Aj občania so svojimi zástupcami v štátnych a samosprávnych orgánoch sa majú podieľať na výbere kandidátov na poslancov do NR SR, priebehu kampane pred voľbami a samotných volieb.

    1. príprava volieb do NR SR ako veci verejnej má byť jednoznačne doménou verejnej správy v SR. Znamená to, že svoje úlohy budú plniť štátne orgány a územná samospráva: mestá a obce.

    1. bude potrebné zredukovať proces oligarchizácie politiky v našej spoločnosti. Aj oligarchovia ako bohatí podnikatelia, ktorí majú svojim finančným vplyvom a svojim správaním sa veľký dosah na politiku, sa majú správať ako radoví občania, aby bola naplnená politická rovnoprávnosť v spoločnosti. Tu nejde iba o morálnu zodpovednosť, ale skôr o povinnosť štátu riešiť uvedený problém, čo súčasný volebný systém neumožňuje. Nový zákon o voľbách do NR SR bude mať povinnosť riešiť otázku finančného zabezpečenia volieb iným spôsobom.

II. Nový volebný systém pre voľby do NR SR

Podľa zákona o voľbách do NR SR v § 1 je uvedené, že voľby sa konajú na základe všeobecného, rovného a priameho volebného práva tajným hlasovaním podľa zásady pomerného zastúpenia.

Znakom pomerného zastúpenia je to, že kandidujú politické strany, nie priamo jednotliví kandidáti. Ďalším znakom je to, že existuje veľký volebný obvod, ktorý v § 11 je označený ako volebný kraj ( jeden ) pre celé územie Slovenskej republiky.

Ustanovenie § 3 zákona o voľbách do NR SR je vzhľadom na charakteristiku zásady pomerného zastúpenia zavádzajúce, pretože určuje, že za poslanca NR SR môže byť zvolený občan, ktorý má splniť iba tieto tri podmienky: a) v deň volieb dovŕši 21 rokov, b) má trvalý pobyt na území SR a za c) nenastali u neho prekážky vo výkone práva voliť podľa § 2 ods.2, písm. b) a c). Toto ustanovenie so zásadou pomerného zastúpenia neladí.

Navrhujem, aby voľby do NR SR boli organizované podľa nového volebného systému.

Namiesto jedného volebného kraja pre celé územie SR je potrebné určiť 79 volebných okresov, čo sa rovná počtu okresov v SR.

Pre každý volebný okres bude platiť zásada, že má pridelených do NR SR dva mandáty. Jeden mandát bude pridelený politickej strane ( hnutiu ), ktorá získa najviac volebných hlasov vo volebnom okrese. Druhý mandát bude pridelený kandidátovi za Občiansky blok, ktorý získa najviac volebných hlasov vo volebnom okrese.

Z uvedeného vyplýva, že NR SR bude tvoriť 158 poslancov volených na štyri roky, pričom polovica z nich ( 79 poslancov ) bude delegovaná na základe kandidátok politických strán ( hnutí ) s podporou hlasov voličov a druhú polovicu ( tiež 79 poslancov ) budú tvoriť tí kandidáti, ktorí boli priamo zvolení v rámci svojho volebného okresu.

Národná rada Slovenskej republiky bude spolovice tvorená voľbou politických strán a hnutí a spolovice priamou voľbou kandidátov z radov občanov, ktorých formálne označujem ako Občiansky blok.

Vzhľadom na počet poslancov NR SR v súčasnosti si nový spôsob volieb vyžiada novelu Ústavy SR, nakoľko článok 73, ods. 1 hovorí o tom, že NR SR má 150 poslancov, ktorí sú volení na štyri roky.

Podľa nového volebného systému sa voľby do NR SR budú konať podľa zmiešaného postupu: podľa zásady pomerného zastúpenia, ktoré určí zastúpenie politických strán a hnutí v NR SR a podľa zásady väčšinového volebného systému s relatívnou väčšinou hlasov, ktorá určí menovite, ktorí kandidáti sa stanú poslancami NR SR a budú reprezentovať daný okres v zastupiteľskom zbore.

Územie SR sa teda rozdelí na 79 dvoj mandátových volebných okresov. V každom z týchto volebných okresov sa zvedie volebný súboj v dvoch úrovniach:

    1. medzi politickými stranami a hnutiami, ktoré podali kandidátne listiny a boli zaregistrované,

    1. medzi kandidátmi z radov občanov príslušného okresu, na ktorých boli podané kandidátne listiny a boli zaregistrovaní.

Čo sa môže dosiahnuť novým volebným systémom pre voľby do NR SR ?

V demokratickej spoločnosti sa má dbať o to, aby nešlo iba o formálnu politickú rovnoprávnosť, ale sa musia hľadať spôsoby ( nástroje, inštitúcie ), ako posilniť vplyv občanov ako základu štátnej moci na odohrávajúce sa politické aktivity a procesy v spoločnosti. Dlhodobo prevláda taká politická prax, že občania nemajú zásadný vplyv na správu vecí verejných a politické strany doterajším volebným systémom, keď územie SR tvorí jeden volebný kraj, získali nad občanmi – voličmi absolútnu moc. Nový volebný systém má toto doterajšie postavenie zmeniť v prospech občanov – voličov a teda v konečnom dôsledku v prospech samotnej spoločnosti.

Doterajší volebný systém pre voľby do NR SR stále viac posilňuje proces oligarchizácie politiky, do ktorého občania nemajú prístup a ktorý sa deje ako posilňovanie súkromného na úkor verejného. Predpokladám, že nový volebný systém pomôže posilňovanie procesu oligarchizácie politiky zastaviť a ( konečne ) umožní vrátiť do politiky ľudí, ktorí budú dôslednejšie presadzovať verejný záujem, národnoštátne záujmy a potreby občanov – voličov. Nový volebný systém umožní hľadať nový typ – dobrého politického štátnika, ktorý bude presadzovať a spravovať spoločné dobro svojho konkrétneho národa a nie iba záujmy oligarchov a záujmy bruselských mandarínov.

Nový volebný systém sa stane jedným z dôležitých spôsobov účasti občanov na správe vecí verejných, čo bude v súlade s príslušným ustanovením Ústavy SR.

Zanikne 5% -ná klauzula pre postup politickej strany ( hnutia ) do zastupiteľského orgánu. Vinou tejto klauzuly bolo v rámci vyhodnotenia volieb do NR SR vo februári 2020 Štátnou volebnou komisiou olo podľa mojich zistení vyškrtnutých celkom 820 411 platných hlasov. Lenže tieto platné hlasy boli štátnou komisiou v zmysle zákona scudzené v prospech politických strán a hnutí, ktoré sa do NR SR dostali. Z počtu platných hlasov vo výške 820 411 vyplýva, že hlasy takéhoto množstva voličov predstavujú 43 mandátov v NR SR. Znamená to, že podľa platného zákona uvedené množstvo hlasov a uvedené množstvo kresiel bolo pridelených politickým stranám a hnutia, ktoré v skutočnosti uvedené množstvo hlasov nedostali. Toto si v našom malom štáte nesmieme dovoľovať, pretože sme si z občana – voliča urobili nesvojprávneho občana, ktorého volebné právo nebolo naplnené !!!

Mandát v zastupiteľskom orgáne získa tá politická strana, ktorá vo volebnom okrese dosiahne najviac volebných hlasov. Najsilnejšou politickou stranou ( hnutím ) sa stane tá politická strana ( hnutie ), ktorá v 79 volebných okresoch získa najviac mandátov. Jej postavenie však nebude dominantné, pretože bude potrebné spolupracovať a hľadať riešenia ( kompromisy ) aj s inými politickými stranami, rovnako ako aj s poslancami, ktorí získajú mandát v rámci Občianskeho bloku.

Novým volebným systémom zanikne klasické panstvo vládnej koalície, ktoré popri doteraz platnom volebnom systéme predstavuje inštitút, ktorý rázne a významne posilňuje oligarchizáciu politiky a má zhubný vplyv na prácu štátneho aparátu. Existencia vládnej koalície prináša na politickú scénu to, že spojením vlády SR a NR SR dochádza k takému nežiaducemu javu, ako je konflikt záujmov !!!

Vzhľadom na zánik klasického panstva vládnej koalície zanikne aj klasické poňatie opozície. Nebude možné, aby platilo, tak ako doteraz, že vládna koalícia a opozícia budú „zabetónovaní“ v svojich pozíciách na celé volebné obdobie !

Poslanecký zbor delegovaný za politické strany ( hnutia ) nebude mať možnosť rozhodovať s vedomím, že môže niekoho prevalcovať. Rovnako poslanci NR SR zvolení v rámci Občianskeho bloku nebudú mať možnosť rozhodovať bez spolupráce s poslancami za politické strany.

Tak poslanec za politickú stranu ( hnutie ), ako aj poslanec za Občiansky blok zároveň predstavujú reprezentantov svojho okresu. Táto reprezentácia dáva do rúk občanom okresu moc v prípade potreby zbaviť poslanca mandátu a umožniť ďalšiemu z kandidátov v poradí zaujať voľné miesto.

Existuje vzájomná nezávislosť volebných okresov, ktorá bude umožňovať, aby si voliči volebného okresu vyžiadali buď výmenu poslanca z poradovníka kandidátov alebo petíciou mimoriadne voľby v danom okrese.

Nový volebný systém pre voľby do NR SR zabezpečí kvalitnejší výber zástupcov občanov, posilní ich zviazanosť s voličmi okresu a zavedie možnosť odvolať tých, kde sa výber nepodaril. Nový volebný systém podstatne prispeje k skvalitneniu rokovaní parlamentu – NR SR.

Namiesto schvaľovania výsledkov politických obchodov uzatváraných mimo parlamentu by prebiehalo skutočné rokovanie ( snemovanie ) výhodné pre občanov a spoločnosť. Výsledok rokovania parlamentu by nebol vopred známy podľa bilancie koaličných hlasov, ale až pri záverečnom hlasovaní. Dá sa predpokladať, že zanikne taká politická prax v rámci života spoločnosti, ktorá umožňuje celkom ľahko, aby vládna moc ( vláda SR a NR SR ) zneužívala svoje mocenské postavenie v prospech určitých minoritných skupín či v prospech cudzích, nadnárodných síl.

1. Podávanie a registrácia kandidátnych listín

Nový volebný systém pre voľby do NR SR zákonite prinesie aj zmeny v záležitostiach týkajúcich sa podávania a registrácie kandidátnych listín.

Základom zmeny je dvoj mandátový volebný okres s jedným mandátom pre politické strany ( hnutia ) a s druhým mandátom pre kandidátov z Občianskeho bloku.

Navrhujem, aby kandidátne listiny podávali:

    1. Politická strana ( hnutie ), ktorá je registrovaná podľa osobitného zákona, doručí kandidátnu listinu prostredníctvom svojho splnomocnenca v dvoch rovnopisoch a v elektronickej forme najneskôr 90 dní pred dňom volieb zapisovateľovi Okresnej volebnej komisie. V tomto prípade pôjde o mandát pre politickú stranu.

    1. Obecné a mestské zastupiteľstva, ak ide o kandidátov z radov občanov, ktorí sa neangažujú v rámci politickej strany, skôr v rámci obce a mesta. Lehota podania do 90 dní ostáva zachovaná.

    1. Verejné zhromaždenia občanov zorganizované v obciach, respektíve v mestách, ak ide o kandidátov z radov občanov, ktorí buď jednotlivo alebo na základe iniciatívnej skupiny občanov majú záujem kandidovať. Lehota podania do 90 dní ostáva zachovaná.

Politické strany nemôžu vytvárať koalíciu a tak podávať spoločnú kandidátnu listinu.

Ak kandidátne listiny podávajú obecné a mestské zastupiteľstva, respektíve verejné zhromaždenia občanov, v oboch prípadoch platí, že ide o kandidátov za tzv. Občiansky blok. Znamená to, že v praxi môže platiť, že určitý počet kandidátov na poslancov NR SR bude zaregistrovaný na základe kandidátnej listiny, ktorú podá orgán obce a mesta a určitý počet kandidátov na poslancov NR SR bude zaregistrovaný na základe kandidátnej listiny, ktorú podá verejné zhromaždenie občanov. V každom volebnom okrese to bude závisieť iba od schopnosti orgánu obce a mesta a schopnosti samotných občanov.

Tento spôsob podávania kandidátnych listín navrhujem preto, aby sa využila iniciatíva orgánov obce a mesta a iniciatíva skupín občanov, ktorí budú mať záujem navrhnúť kandidátov z radov spoluobčanov.

Zákon presne stanoví, čo má obsahovať kandidátna listina.

Kandidátna listina pre politickú stranu o. i. bude obsahovať:

    1. neskrátený názov politickej strany ( hnutia ),

    1. zoznam kandidátov, ktorí majú trvalý pobyt v príslušnom okrese, ktorý bude obsahovať základné informácie o každom z kandidátov a poradie na kandidátnej listine vyjadrené arabským číslom,

    1. podpis štatutárneho orgánu politickej strany a odtlačok jej pečiatky,

Kandidátna listina pre kandidáta z Občianskeho bloku o. i. bude obsahovať:

    1. neskrátený názov orgánu obce, respektíve mesta, napríklad: „Obecné zastupiteľstvo obce Kalná Roztoka“, neskrátený názov verejného zhromaždenia občanov, napríklad: „Verejné zhromaždenie občanov obce Kalná Roztoka“

    1. menný zoznam kandidátov ( kandidáta ) z príslušnej obce a mesta a s ich trvalým pobytom, ktorý bude obsahovať základné informácie o kandidátoch ( kandidátovi ) a poradie na kandidátnej listine vyjadrené arabským číslom,

    1. podpis štatutára obce v prípade, že kandidátnu listinu podáva orgán obce a mesta a podpis overovateľa zápisnice z verejného zhromaždenia občanov obce, mesta.

Ak kandidátnu listinu podpisuje štatutár obce, mesta, je potrebné pripojiť odtlačok pečiatky.

V prípade verejného zhromaždenia občanov to neplatí.

Ku kandidátnej listine musí byť pripojené :

    1. vlastnoručne podpísané vyhlásenie každého kandidáta uvedeného na kandidátnej listine,

    1. oznámenie o určení splnomocnenca politickej strany, orgánu obce a mesta a splnomocnenca verejného zhromaždenia občanov obce a mesta.

    1. zápisnicu zo zasadanie obecného – mestského zastupiteľstva a zápisnicu aj s prezenčnou listinou z uskutočnenia verejného zhromaždenia občanov.

Na kandidátnej listine môže každý subjekt uviesť najviac 10 kandidátov a najmenej 1 kandidáta.

Úhradu volebnej kaucie je potrebné vynechať, keďže vo volebnom okrese ide o dvoj mandátové voľby.

Zapisovateľ predkladá kandidátne listiny najneskôr 85 dní pred dňom volieb Okresnej komisií na preskúmanie a registráciu na jej prvom zasadaní.

Okresná volebná komisia zaregistruje najneskôr 75 dní pred dňom volieb kandidátne listiny, ktoré sú v súlade so schváleným zákonom. Registrácia kandidátnych listín je podmienkou vytlačenia hlasovacích lístkov.

Doteraz platí, že preskúmanie a registrácia kandidátnych listín je úlohou Štátnej komisie. Vzhľadom na zmenu volebného systému pre voľby do NR SR je účelné, aby preskúmanie a registrácia kandidátnych listín bola v právomoci Okresných volebných komisií. Ústrednej volebnej komisií má patriť úloha kontroly Okresných volebných komisií na celom území SR. Zároveň bude mať úlohu po zaregistrovaní kandidátnych listín určiť žrebom číslo, ktorým sa označí kandidátna listina každej politickej strany. Označovanie kandidátnych listín z Občianskeho bloku nebude potrebné.

Na základe prijatia nového zákona o voľbách do NR SR bude potrebné meniť zákon NR SR č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a zákon NR SR č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a doplnení ďalších zákonov.

2. Volebné orgány

Pre voľby do NR SR je potrebné zriadiť Ústrednú volebnú komisiu, Okresné volebné komisie a Okrskové volebné komisie.

Volebné komisie sa utvoria:

    1. zo zástupcov politických strán (hnutí ), ktoré podajú kandidátne listiny a tie sú zaregistrované,

    1. zo zástupcov orgánu obce a mesta, ktoré podajú kandidátne listiny a tie sú zaregistrované,

    1. zo zástupcov verejného zhromaždenia občanov, ktoré podajú kandidátne listiny a tie sú zaregistrované.

Funkciu odborných poradcov volebných komisií budú plniť zapisovatelia.

Zapisovateľa Ústrednej volebnej komisie vymenuje vláda SR najneskôr 105 dni pred dňom volieb.

Zapisovateľa Okresnej volebnej komisie vymenuje prednosta okresného úradu najneskôr 105 dní pred dňom volieb.

Zapisovateľa Okrskovej volebnej komisie vymenuje starosta obce, respektíve primátor mesta najneskôr 55 dní pred dňom volieb.

Bude potrebná zmena delegovania do Ústrednej volebnej komisie. Do Ústrednej volebnej komisie deleguje politická strana ( hnutie ), ktorá podala kandidátne listiny, najneskôr 90 dní pred dňom volieb jedného člena a jedného náhradníka. Za kandidátov z tzv. Občianskeho bloku bude do Ústrednej volebnej komisie delegovať Okresná volebná komisia a to z členov, ktorí do tejto komisie boli delegovaní. Prvé zasadanie Ústrednej volebnej komisie sa uskutoční najneskôr 80 dní pred dňom volieb.

Do Okresnej volebnej komisie bude potrebné delegovať najneskôr 90 dní pred dňom volieb jedného člena a jedného náhradníka. Prvé zasadanie Okresnej volebnej komisie sa uskutoční najneskôr do 85 dní pred dňom volieb.

Do Okrskovej volebnej komisie bude potrebné delegovať najneskôr 55 dní pred dňom volieb jedného člena a jedného náhradníka. Prvé zasadanie sa uskutočňuje najneskôr 40 dní pred dňom volieb.

3. Hlasovací lístok

Hlasovací lístok sa vyhotoví pre:

    1. každú politickú stranu ( hnutie ), ktorej kandidátna listina bola Okresnou volebnou komisiou zaregistrovaná a pre

    1. kandidátov z tzv. Občianskeho bloku, ktorí boli Okresnou volebnou komisiou zaregistrovaní.

Vzhľadom na nový volebný systém volieb do NR SR navrhujem neorganizovať vykonanie volieb prostredníctvom voličského preukazu, ale iba prostredníctvom pošty.

Pokiaľ ide o hlasovanie, tak volič po vstupe do priestoru na úpravu hlasovacích lístkov vloží do obálky dva hlasovacie lístky. Jeden hlasovací lístok vloží s označením politickej strany ( hnutia ). Na tomto hlasovacom lístku môže zakrúžkovaním poradového čísla vyznačiť, ktorému z kandidátov dáva prednosť. Druhý hlasovací lístok volič vloží s menným zoznamov kandidátov za tzv. Občiansky blok, pričom tu môže pre platnosť hlasovania zakrúžkovať toho kandidáta, ktorému dáva prednosť.

4. Volebná kampaň pred voľbami do NR SR

Volebnú kampaň pred voľbami do NR SR navrhujem určiť na 60 dní, ukončenie volebnej kampane na 48 hodín pred začiatkom volebného dňa.

Kampaňou sa rozumie činnosť samotných kandidátov, politických strán a hnutí, miestnej štátnej správy, orgánov územnej samosprávy, verejných zhromaždení občanov a to v zmysle dokumentu, ktorý bude potrebné pre volebnú kampaň pripraviť a schváliť: Dohoda o kampani pred voľbami do NR SR.

Kampaň bude pozostávať zo základného balíka aktivít potrebných k dostatočnej propagácií politických strán a hnutí a ich kandidátov, rovnako ako kandidátov z tzv. Občianskeho bloku.

Kampani pred voľbami do NR SR bude zodpovedať zásadná zmena v spôsobe jej financovania.

Hlavná úloha v organizovaní kampane pred voľbami do NR SR pripadne okresným úradom ako miestnym orgánom štátnej moci a územnej samospráve na úrovni miest a obcí v každom okrese. Zákon má určiť povinnosť vzájomnej spolupráce a súčinnosti miestnej štátnej správy a územnej samosprávy a ich spoločnú súčinnosť s politickými stranami ( hnutiami ) a s kandidátmi za tzv. Občiansky blok.

Spolupráca a súčinnosť má byť zameraná na prípravu a schválenie Dohody o kampani pred voľbami do NR SR na podmienky príslušného okresu a to ešte pred začatím samotnej kampane a na plnenie jednotlivých dohodnutých aktivít a úloh.

Dohoda o kampani bude presne popisovať plánované predvolebné stretnutia s občanmi miest a obcí príslušného okresu a ďalšie rôzne aktivity, medzi ktoré bude možné zaradiť inzerciu, reklamy prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov v okrese, plagáty, programy politických strán a kandidátov za Občiansky blok, mimo veľkoplošných nosičov.

Okresný úrad bude môcť dohodnúť spôsob spolupráce s verejnoprávnou inštitúciou – RTVS v tzv. základnom režime propagácie kandidátov. Dohoda o kampani má byť schválená v takom znení, aby bol dodržaný rovnaký prístup k potrebám každého kandidáta a aby každý kandidát sa mal možnosť aj s ostatnými kandidátmi zúčastňovať stretnutí s občanmi.

Rokovaní o príprave a schválení Dohody o kampani sa majú právo zúčastňovať zástupcovia či splnomocnenci politických strán ( hnutí ), splnomocnenci orgánu územnej samosprávy a splnomocnenci verejného zhromaždenia občanov miest a obci, respektíve aj samotný kandidát, ak to situácia za Občiansky blok si to bude vyžadovať.

Dohoda o kampani pred voľbami do NR SR uzatvorená medzi okresným úradom a RTVS v tzv. základnom režime propagácie kandidátov bude obsahovať popis aktivít potrebných k propagácií politických strán ( hnutí ) a kandidátov za tzv. Občiansky blok v príslušnom volebnom okrese, ich organizačne a finančné zabezpečenie.

Navrhujem, aby garantom za prípravu kampane pred voľbami do NR SR bolo Ministerstvo vnútra SR a za partnerov pre spoluprácu boli určené okresné úrady a územná samospráva na úrovni miest a obcí.

Do kampane pred voľbami do NR SR nebude MV SR, a teda ani okresné úrady, zapájať súkromné média a agentúry. Súkromné média môžu v príprave volieb do NR SR informovať občanov v rámci svojho vysielania spravodajských a publicistických relácií, pokiaľ je to v súlade s ich platnou programovou skladbou. Súkromné média si môžu do svojich relácií pozývať kandidátov na poslancov NR SR za podmienok, že im zabezpečia rovnaký prístup do vysielania a bez nároku vynucovať si od nich úhradu určitých nákladov.

5. Finančné zabezpečenie nového volebného systému pre voľby do NR SR

Voľby do NR SR sú vecou verejnou, nie súkromnou a to od chvíle, keď sa v zmysle platného volebného zákona začnú robiť prvé potrebné úkony k príprave volieb. Vecou verejnou je teda celé obdobie prípravy volieb do NR SR, priebeh samotných volieb vrátane vyhlásenia výsledkov volieb a doriešenie prípadných volebných sťažnosti.

Vecou verejnou je teda aj samotná kampaň pred voľbami do NR SR.

Toto poňatie prípravy volieb do NR SR je rozhodujúce pre navrhnutie zásadnej zmeny v otázkach ich finančného zabezpečenia.

Všetky náklady na prípravu a realizáciu volieb do NR SR má hradiť štát zo svojho rozpočtu.

Znamená to, že nebude potrebné riešiť zo strany politických strán ( hnutí ) a kandidátov za tzv. Občiansky blok otázku získavania finančných prostriedkov potrebných na propagáciu politickej strany ( hnutia ) a zaregistrovaných kandidátov.

V zmysle nového volebného systému pre voľby do NR SR bude potrebné, aby vláda SR svojim nariadením vydala pokyny k výške výdavkov na propagáciu politickej strany ( hnutia ) a ostatných kandidátov.

Výška výdavkov bude potom určená Dohodou o kampani pred voľbami do NR SR, ktorá bude spracovaná ( navrhnutá ) v zmysle nariadenia vlády SR pod vedením okresného úradu.

Riadiacim orgánom pre celú prípravu a realizovanie volieb do NR SR bude určené Ministerstvo vnútra SR.

Finančné zabezpečenie nového volebného systému pre voľby do NR SR zo strany štátu prinesie mnohé výhody pre našu spoločnosť a jej občanov a umožní, aby politické strany a kandidáti za tzv. Občiansky blok dostali rovnaké možnosti pre svoju propagáciu.

Nový zákon bude musieť pamätať na určité sankcie a postihy pre politické strany ( hnutia ), orgány územnej samosprávy, jednotlivých kandidátov a súkromné spoločnosti, ktorí preukázateľne vstúpia do kampane pred voľbami v prospech politickej strany ( hnutia ) či kandidáta a vynaložia k tomu vlastné finančné zdroje.

Zákon má umožňovať, aby kandidát na funkciu poslanca NR SR či samotná politická strana ( hnutie ) ktorí nebudú mať záujem, aby štát financoval kampaň pred voľbami do NR SR a zároveň odmietnu podpísať Dohodu o kampani pre príslušný okres, boli rozhodnutím Ústrednej volebnej komisie vylúčení z kandidátky pre príslušný volebný okres.

Navrhujem, aby zákon ukladal politickej strane ( hnutiu ), ktorá bola zaregistrovaná Okresnou volebnou komisiou k voľbám do NR SR, aby na účet štátu uhradila volebný príspevok za všetky volebné okresy v sume 2.000,- eur. V prípade zaregistrovaného kandidáta za tzv. Občiansky blok volebný príspevok stanoviť na sumu 100,- eur.

Príjmy z volebných príspevkov si štát započíta do príjmov pre úhradu nákladov pre voľby do NR SR a teda budú aj predmetom výdavkovej časti rozpočtu k voľbám.

Ak bude schválený nový volebný systém pre voľby do NR SR, potom bude potrebné zmeniť aj financovanie politických strán a hnutí za výsledky volieb do NR SR. Predpokladá sa, že za volebné obdobie 2020 – 2024 bude potrebné zo štátneho rozpočtu vyplatiť celkom 76,15 milióna eur. Pôjde o príspevky politickým stranám za volebné hlasy, príspevky na činnosť a príspevky za mandát. Navrhujem príspevky zo štátneho rozpočtu zredukovať na príspevky na činnosť, ktoré môžu dostať tak politické strany ako aj Občiansky blok. Ostatné príspevky – za volebné hlasy a za mandát patria v skutočnosti občanom – voličom a teda majú byť použité pre ich politické potreby.

Čo mám na myslí v prípade politických potrieb občanov ? V svojom projekte „Platforma pre vznik Občianskej iniciatívy a hnutia za nové prístupy v národnej politike a k spolupráci suverénnych národov Európy“ okrem iného doporučujem ustanoviť inštitúciu s názvom „Ústredie občanov pre správu vecí verejných.“ Táto stála inštitúcia by mala mať aj svoju určitú organizačnú štruktúru, v rámci ktorej bude potrebné zabezpečovať plnenie rôznych potrebných úloh. Ako významný základ financovania tejto novej inštitúcie, ktorá nebude v moci parlamentných strán a vlády SR, ale občianstva, môžu byť finančné zdroje zo štátneho rozpočtu za volebné hlasy a za mandáty použité práve pre činnosť uvedeného „Ústredia občanov pre správu vecí verejných.“

Poznámka: uvedený projekt je mimo tohto rámcového návrhu. Finančné zdroje zo štátneho rozpočtu za volebné hlasy a za mandáty môťu byť použité aj pre iné účely.

6. Zabezpečenie prieskumu verejnej mienky k voľbám do NR SR

Nový zákon o voľbách do NR SR má riešiť aj problematiku prieskumu verejnej mienky. Aj prieskum verejnej mienky má byť v kompetencií štátnych orgánov. MV SR ako hlavný garant pre prípravu a realizovanie volieb do NR SR bude zabezpečenie prieskumu verejnej mienky riešiť so Slovenskou akadémiou vied a jej Sociologickým ústavom. SAV si môže k príprave plánu prieskumu a jeho realizovania dohodnúť partnerov z radov pracovísk niektorých vysokých škôl v SR.

Prieskum verejnej mienky k voľbám do NR SR môžu z vlastnej iniciatívy robiť aj súkromné spoločnosti na svoje vlastné náklady.

7. Zabezpečenie celospoločenskej diskusie k príprave nového zákona o voľbách do NR SR

Navrhujem, aby celospoločenská diskusia k príprave nového volebného systému pre voľby do NR SR bola zrealizovaná na dvoch úrovniach:

    1. Na úrovni jednotlivých okresov v Slovenskej republike.

    1. Na republikovej úrovni.

V rámci základného ( okresného ) stupňa bude potrebné zrealizovať diskusné stretnutia občanov miest a obcí, zástupcov politických strán a hnutí – delegátov – v rámci organizovania Okresných konferencií občanov na území SR. Ministerstvo vnútra SR zozbiera všetky pripomienky, návrhy a dotazy k predloženému návrhu od okresných konferencií, z ktorých vypracuje záverečnú správu o celospoločenskej diskusií na základnej úrovni.

Záverečná správa bude:

    1. Podkladom pre dokončenie celospoločenskej diskusie na republikovej úrovni.

    1. Podkladom pre prípravu vládneho návrhu nového zákona o voľbách do NR SR.

Na republikovej úrovni MV SR ako garant celospoločenskej diskusie dohodne so zainteresovanými program verejných aktivít, do realizácie ktorých zapojí aj verejnoprávnu televíziu a rozhlas. V rámci programu verejných aktivít budú možné politické debaty zástupcov politických strán a hnutí, zástupcov vlády SR, predstaviteľov ZMOS, zástupcov mimovládnych organizácií, politológov, zástupcov vysokoškolských pracovísk humanitárneho zamerania, sociológov, filozofov, zástupcov občanov – delegátov z jednotlivých okresných konferencií.

Po ukončení celospoločenskej diskusie na republikovej úrovni vláda SR zabezpečí spracovanie vládneho návrhu zákona o voľbách do NR SR, ktorý po svojom schválení predloží na prerokovanie a  vydanie záverečného stanoviska ( súhlasu či nesúhlasu ) delegátom okresných konferencií v SR, ktoré bude zložená so zástupcov politických strán a hnutí, občanov miest a obcí a zástupcov samosprávnych orgánov.

Spôsob zabezpečenia celospoločenskej diskusie k príprave nového zákona o voľbách do NR SR, ktorý navrhujem, umožní, aby sa celospoločenská diskusia organizovala s cieľom masovej účasti občanov ( ich aktivizácie pre vec verejnú ), aby sa získali dôležité pripomienky, podnety a návrhy k príprave nového zákona a aby na základe aktívnej účasti občanov a ich samosprávnych orgánov bolo možné predložiť kvalitný návrh zákona na prerokovanie a schválenie do NR SR.

Výsledky celospoločenskej diskusie – záverečné stanoviska – majú byť aj silným argumentom pre zástupcov občanov ( poslancov ), ak príde čas prerokovania návrhu zákona a jeho schválenie v Národnej rade SR.

Organizovanie celospoločenskej diskusie k otázke prípravy nového zákona o voľbách do NR SR som navrhol tak, aby nebolo potrebné sa zaoberať otázkou vyhlásenia referenda. Záväzné stanoviska zo všetkých okresných konferencií by mali byť dostatočnou zárukou toho, aby NR SR nový návrh volieb do NR SR schválila v takom rozsahu, ako to bude vyplývať z pripomienok a návrhov delegátov.

Po ukončení okresných konferencií Ministerstvo vnútra SR pripraví do rokovania vlády SR konečný návrh paragrafového znenia zákona o voľbách do NR SR.

Alternatívou k tomuto postupu prípravy a schvaľovania na jednotlivých úrovniach riadenia je to, aby sa o novom návrhu zákona o voľbách do NR SR rozhodovalo v referende.

Dušan Hirjak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidla preštudovali a porozumeli im.

author photo

Dušan Hirjak

O AUTOROVI

Som na starobnom dôchodku. Niekoľko rokov som pracoval ako tajomník OV SZM v Humennom, ako konštruktér vo Vihorlate, .n.p. Snina, ako predseda Odborovej rady na výstavbe VN Starina, ako tajomník MNV a potom 5 volebných období ako starosta obce Stakčínska Roztoka. V rokoch 1989- 1994 som diaľkovo študoval na PU v Prešove filozofiu. Získal som akademický titul Mgr. a PhDr. Píšem básne ( občas ), rekreačne behám a baví ma venovať sa politickým otázkam. Niekedy som bol radovým členom KSČ a členom ĽM ( počas práce vo Vihorlate 1977-1985 - stranícka úloha ). Manželka Anna je na dôchodku, celý život pracovala v NsP Snina ako ženská sestra. Mám dve dcéry: Tatianu a Natašu. Obidve žijú a pracujú v Bratislave. Mám tri vnúčatá. Žijem v svojom rodinnom dome v Snine.

AUTOR V ČÍSLACH

Počet článkov: 242

Celkové hodnotenie: 15.42

Priemerná čítanosť: 936

icon Top za 7 dní

iconNajnovšie z HS

icon Najčítanejšie z HS

  • POČASIE NA DNES

    FOTO DŇA

  • Vybrali sme

    Paschke triumfoval na úvodnom podujatí sezóny v Lillehammeri

    0icon

    Nemecký skokan na lyžiach Pius Paschke triumfoval na úvodnom podujatí novej sezóny Svetového pohára. Na mostíku v nórskom Lillehammeri zvíťazil s náskokom 7,9 bodu pred…

    Pryč s reakcionářským potrubím!

    0icon

    Praha 24. novembra 2024 (HSP/Petr Hampl/Foto:TASR-František Iván)   Je jedna věc, kterou klimatické byrokracii upřít nemůžeme. Důslednost. Ve své snaze zničit přírodu a krajinu a…

    Ruský zákaz vývozu uránu do USA má viaceré zaujímavé dôsledky

    0icon

    Moskva/Washington 24. novembra 2024 (HSP/Foto:X@rosatom)   V máji Joe Biden podpísal zákon o zákaze dovozu ruského obohateného uránu napriek varovaniam, že tento krok sa môže…

    Prof. Viliam Fischer by sa voči covidu neočkoval. Povedal nám za akých podmienok by svoj postoj zmenil

    0icon

    Bratislava 23. novembra 2024 (HSP/Foto:HSP)   Je covid banálne ochorenie? Ako by transformoval slovenské zdravotníctvo? Čím ho nahneval šéf lekárskych odborov Peter Visolajský? Prečo na…

    Francúzsky televízny kanál dostal vysokú pokutu – označil potrat za hlavnú príčinu smrti na svete

    0icon

    Bratislava 24. novembra 2024 (HSP/The European Conservative/ Foto: X @CNEWS)   Francúzsky mediálny regulačný orgán Arcom udelil konzervatívnemu kanálu CNews vysokú pokutu - počas vysielania…

    Jeden zo sponzorov Trumpovej kampane chce kúpiť Nord Stream-2

    0icon

    Washington 24. novembra 2024 (HSP/Foto:TASR/AP-Stefan Sauer/dpa via AP)   Jeden zo sponzorov Trumpovej kampane chce kúpiť Nord Stream-2, aby okrem iného poskytol Washingtonu páku pri…

    Danko je presvedčený, že vláda nepadne a predčasné voľby nebudú. Z problémov obvinil Pellegriniho

    0icon

    Bratislava 23. novembra 2024 (TASR/HSP/Foto:Screenshot RTVS)   Podpredseda parlamentu Národnej rady (NR) SR a predseda SNS Andrej Danko je presvedčený, že vláda nepadne a predčasné…

    To najdôležitejšie z Ukrajiny

    0icon

    Kyjev 24. novembra 2024 (HSP/Foto:TASR/AP-Ukrainian Emergency Service via AP, Telegram) Aktualizované 24. novembra 7:28 V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších…

    Prosím, už dost!

    0icon

    Praha 24. novembra 2024 (HSP/Vidlákovy kydy/Foto:TASR/AP-Evgeniy Maloletka)   Tak nám Lipavský přijel do Kyjeva na summit o potravinové bezpečnosti a dojel sám. Žádný jiný pozvaný…

    Ščasný po triumfe Žiliny: "Dúfam, že sme potešili fanúšikov"

    0icon

    Futbalisti MŠK Žilina zvíťazili v šlágri 15. kola Niké ligy nad Spartakom Trnava 3:1 a znížili stratu na vedúci Slovan Bratislava na rozdiel jedného bodu.…

    FOTO DŇA