V prvej chvíli je veľké nadšenie, že sú na cyklochodníky schválené peniaze. Hlas širokej verejnosti ale aj volených zástupcov je vo veľkej zhode. Veď kto z nás by sa nechcel previezť po bezpečných cyklochodníkoch aj s rodinou či kamarátmi. Máme teda schválený zámer, aj politickú zhodu. Hlasovaním schvália poslanecké zbory peniaze a už sa nevieme dočkať, kedy vyrazíme na prvý cyklovýlet v príjemnom počasí. Potom však príde nie jedna, ale niekoľko ľadových spŕch, keď ubehnú mesiace a neraz roky a cyklochodníky sa nestavajú.
Poslanec nemusí byť právnik ani stavbár, má zastupovať občanov a presadzovať ich záujem. Ale keď poslanci začneme počúvať zo zákonov omielané frázy: o výberových konaniach na projektové dokumentácie, znalecké posudky na výkupy pozemkov, nedajbože súdne spory, územné konania, územné rozhodnutia, stavebné povolenia, výberové konania na zhotoviteľa, vestníky a subdodávatelia, kolaudačné rozhodnutia a iné tlak dvíhajúce procesy, tak sa z toho roztočí žalúdok.
Súčasná legislatíva SR je veľmi skostnatelá a priam zatuchnutá. Najmä zákon o Verejnom obstarávaní. Neviem ako to funguje v iných krajinách, ale v tomto musí prísť na Slovensku k zásadnej zmene. V nemom úžase hľadí našinec na televíznu obrazovku, keď vidí ako za 10 dní postavia v „nedemokratickej“ Číne novú nemocnicu. Alebo nový krásny most vo Francúzku ponad údolie rastie doslova pred očami.
Z vlastnej skúsenosti uvediem príklad cyklistického prepojenia Zvolena a Banskej Bystrice. Ako poslanec BBSK som mal úprimnú radosť, keď sme v rozpočte na rok 2020 schválili nemalé peniaze na cyklotrasy. Na moju otázku, či sa konečne začne stavať v roku 2020, prišla tá ľadová sprcha v podobe odpovede, že v roku 2020 sa dostaneme len do 2.stupňa projektovej dokumentácie. Iba zlosť a zúfalosť zostane v človeku!
Rovnako je to aj s opravami ciest. Schválené sú nemalé peniaze. Motoristi, starostovia a ďalší užívatelia sa potešia, že konečne. No nestihnutou či zrušenou súťažou sa opravy prekladajú do ďalšieho roka. A ty šofér tráp sa! Kľučkuj medzi výtlkmi a nič si auto! V celosvetovom rebríčku kvality ciest obsadilo Slovensko v roku 2018 zo 137 krajín až 73 priečku. Už nás predbehli krajiny ako Ekvádor, Namíbia, Rwanda, Azerbajdžan, Albánsko či KEŇA.
To je už dosť silná „káva“ aby sme sa nad kvalitou našich ciest a počtom cyklochodníkov vážne zamysleli.
Kritika je potrebná, ale potrebujeme aj riešenia. Vymýšľať vymyslené čo funguje v iných krajinách, možno v susediacom Rakúsku, by stálo za obkukanie. Veď vo svetovom rebríčku kvality ciest sú na šiestom mieste. Tiež sa radi hrdia, že sú zelenou krajinou v čom by sme sa tiež mohli podučiť.
Volič u nás si zvolí svojich zástupcov a čaká, že správne rozhodnú. Občana, aj keď sa pozriem aj z môjho pohľadu daňového poplatníka nemusí zaujímať, kto a o čom rozhoduje. Dane si vzorne platím tak prečo sa nerobí? Vyhováranie nikoho nezaujíma a keď všetko dlho trvá, narastá nervozita a sklamanie.
Na zamyslenie je otázka, prečo by poslanecké zbory priamo hlasovaním nemohli vyberať projektantov ja zhotoviteľské firmy? Odpoveď je jednoduchá: MOHLI. Všetky podklady by museli byť zverejnené niekoľko dní vopred na úradných stránkach samospráv a VÚC, občan – volič by mal možnosť tiež sa oboznámiť kto sa do súťaže prihlásil, žiadne čakacie doby a lehoty odvolania, no a nakoniec poslanecké zbory svojim hlasovaním verejne pred očami voličov schvália a vyberú. Žiadne otváranie obálok po kanceláriách, výberové komisie ktoré sa poskladajú podľa nepísaného kľúča a licitovanie cien na počítači pri elektronických aukciách. Zvolení zástupcovia občanov musia verejne niesť zodpovednosť za svoje hlasovania a zvolený štatutár (primátor, župan či starosta) zodpovednosť za podpísanie, či nepodpísanie uznesenia.
Tak by poslanecké zbory verejne pred očami svojich voličov hlasovali o zámeroch výstavby či opráv (cyklistická a cestná infraštruktúra napríklad), verejne hlasovali o peniazoch a nakoniec verejne hlasovali o projektantoch a firmách, ktoré z peňazí daňových poplatníkov zákazku dostanú. Úlohou zamestnancov úradov, bude príprava podkladov v zákonom stanovených termínoch do zastupiteľstiev, tak aby sa celý proces prípravy a schvaľovania stal naozaj transparentným ale aby sa najmä urýchlil.
Vlastnícke právo je definované Ústavou SR. Musíme si však povedať či je v národnom ale aj spoločenskom záujme budovať cestnú a cyklistickú infraštruktúru alebo čakať na nekonečne sa ťahajúce spory. Riešením sú predovšetkým flexibilné a novelizované zákony Slovenskej republiky.
Peter Košík
Bývalý vyšší dôstojník letectva OS SR
Kandidát strany VLASŤ na poslanca NR SR