Drvivá väčšina ľudí sa pozerajú na politikov len z pohľadu akejsi reality show. Počúvajú a dajú sa klamať ich vyhláseniami, ich cirkusovým vyčíňaním, strápňovaním, či škandálmi. Na Smer, ako na vládnucu stranu plnú škandálov, na SNS s veľmi zábavným predsedom a rezortom, ktorý ide ožobráčiť Slovensko o 1,5 miliardy €. Na Bugára, ako zradcu svojich voličov, keď pred štyrmi rokmi sľuboval, že nikdy so Ficom. A na cirkusovú opozíciu plnú klaunov, narkomanov, LGBŤákov, liberálnych fašistov, rusofóbov a proamerických riťolezov. Skrátka najpopulárnejšia a najsledovanejšia reality show pre plebs.
Ale pozrime sa na týchto hercov (alebo skôr klaunov) z pohľadu biznisu. Predovšetkým sa zamerajme na politické strany, ktoré nemajú šancu dostať sa do parlamentu, alebo do vlády. Ako merketer som sa neraz zamyslel nad týmito prežívajúcimi stranami a nikdy som nechápal, načo vlastne kandidujú. Veď sami vedia, že ich šanca na akúkoľvek zmenu v tejto krajine je nulová.
Prečo taký Kolár, Danko, Matovič, Sulík, Ducker, Hlina, a aj Harabin, ktorí musia vedieť, že aj keď prelezú s odratými ušami do parlamentu, tak skončia v opozícii. Alebo aj keď nebodaj vystrelí motyka, ako v prípade Siete, či Most-Híd v posledných voľbách, a dostanú sa do vlády, ich vládnuci potenciál bude nulový.
Všetko mi dalo zmysel, keď to sám Matovič v diskusii s Kotlebom povedal: Ak budú ľudia voliť Kotlebu, okradnú štát o niekoľko miliónov, ktoré im musí podľa zákona vyplatiť. Wow. Trafená hus zagága.
Nemusel som ani veľmi rešeršovať a našiel som všetko, čo som potreboval.
– Ak politická strana dosiahne od 3% do 5%, tak hoci sa nedostane do parlamentu, štát jej vyplatí asi 2.000.000 €.
– Ak bude mať od 5% do 10% (väčšina darmožráčov, neschopákov a opozičných šašov v parlamente), dostanú od štátu príspevok od 3 do 7 miliónov €.
– Vládnuca strana si príde asi na 15 miliónov €.
Ak sa na to pozrieme z pohľadu podnikania, tak ísť do politiky je vlastne dokonalý biznis model. Okrem investície treba aj nejaký líder s veľkohubými vyhláseniami ako Harabin, Matovič, Hlina, Kolár, atď. Fico je v tomto dokonalý – charizmatický a perfektný rečník. Pred pár rokmi bol rozhovor s Flašíkom, ktorí sám povedal, že čím charizmatickejší líder, tým lacnejšia kampaň. No aj tak s menej ako 10.000.000 € nerátajte, ak chcete vládnuť a dostať sa k miliónovým tendrom. Inými slovami, SMER nielenže zarobil čisto na voľbách cez 5.000.000 €, ale aj cez korupciu a predražené tendre si jeho členovia a ich investori prišli na niekoľko stoviek miliónov €. Takže tých investovaných 10 mil. € je kvapka v mori a mega lukratívny biznis.
Ale zostaňme pri tých 3- až 8-percentných straničkách. Zrátajme si ich polročný marketing pred voľbami. Jeden billboard stojí asi 100 € na mesiac. Ak ich dáme na pol roka 300 po celom Slovensku pred voľbami, to je smiešnych 180.000 €. Zaokrúhlime to na 200.000 € a líder nejakej politickej strany má vycapenú držku na pol roka po celom Slovensku. Do toho dáme tlačené mesačníky a týždenníky, kde väčšie inzeráty stoja asi 2000 €, prídeme na sumu max. 100.000 €. Internetová reklama – facebook, instagram – max. 50.000 €. Do toho ešte nejaké promočné akcie a na koniec, výplaty zamestnancov marketingového teamu. Ak by som to všetko nadhodil tak prídeme veľmi ťažko na sumu 600.000 €.
Ak táto strana teda dosiahne len minimum, teda 3%, za čo dostane asi 2.000.000 €, tak po voľbách je investor v pluse 1.400.000 €. Ak sa tá kampaň spraví dobre, môže preletieť až do parlamentu a tam už to ide 3.000.000 € a viac. No nešiel by do toho nejaký pracháč typu Kolár, Matovič, Kiska, Truban, či Hlina, pre ktorých investícia 600.000 € sú drobné na kávu? Títo ľudia si z toho spravili doslova a do písmena biznis.
Hádajú sa tam, naťahujú, robia z toho cirkus, akože bojujú proti zlu. No mimo kamier sa len vyškŕňajú a plebs má z toho krásnu reality show, ala Big Brother, Farmu, či Hotel Paradise.
A Michelko? Dlho som ho pozoroval a videl som ako živorí. Prosil ľudí, aby mu posielali nejaké drobné za jeho dokonalé analýzy. Až sa jedného dňa naštval, praštil tým a ide tých 16 000 followerov využiť, aby s Harabinom dali aspoň tie 3%. Preto Harabin doteraz nezverejnil, kto za ním stojí a kto ho financuje? Je to typický jednorazový marketingový projekt. Vykešovať minimálne 2.000.000 € a ide sa ďalej.
V tomto celom financovaní mám dve otázky a nejaký politológ, alebo expert na parlamentný systém, by mi to mohol v komentároch vysvetliť:
– Ako si môže neznáma strana dovoliť marketing od 600.000 € do 10.000.000 € pred voľbami, ak štát vyplatí stranám príspevky až po voľbách? Logicky mi z toho vychádza, že do politiky môžu ísť len bohatí, alebo ľudia napojení na oligarchov a biznis investorov. Opravte ma ak sa mýlim.
– Ak teda dostane víťazná strana najviac peňazí, nie sú tak pri ďalších voľbách ostatné strany znevýhodnené v investíciách na marketing?
Slováci volia lídra a nie stranu
Ďalší problém je, že Slováci si zamenili parlamentné voľby s prezidentskými. Hovoria, že idú voliť Matoviča. OK, ale s ním tam dostanú ďalších 15 flákačov, ktorých nikto nepozná a nikto nevie, ako budú 4 roky hlasovať. Kto z Matovičových voličov vie vymenovať aspoň ďalších päť až desať ľudí na kandidátke? Iný vravia, že pôjdu voliť Harabina. OK, ale kto pozná, okrem Michelka, ďalších 15 ľudí na kandidátke? Kolárových voličov ešte chápem, tí idú voliť, aby tam dostali krásne bábiky a ich mená sú nepodstatné (to bol vtip). A voliči SMERu, babky-demokratky? Veď tie poznajú len Fica a Kaliňáka, ktorí tam už ani nie je (verím tomu, že to doteraz ani nespozorovali). A čo zvyšných cca. 70 smeráckych poslancov? Slováci volia lídrov, ale neuvedomujú si, že s ním tam dostanú ďalších 15 až 20, alebo až 70 nímandov.
Dajme si to do financií. Každým hlasom, aj tvojím, pošle Slovák na účet svojej volenej strany 20- až 22-tisíc €. Spýtaj sa teda, či miluješ svoju stranu na toľko, aby si jej poslal z tvojich daní 20.000 €, aby sa jej neznámi členovia mohli 4 roky len tak preflakovať. Miluješ Matoviča, Harabina, Druckera, Hlinu, Sulíka, Kolára, Danka a jeho neznámych členov na toľko, aby si im poslal 20.000 €? Mysli na to, ak budeš 29.2. vhadzovať svoj hlas do urny.
Mimochodom, už asi chápeš, že kupovanie hlasov za 5€ na východe Slovenska v dedinách asociálov, pri ktorých boli v minulosti prichytené niektoré politické strany, je geniálny biznis: investícia 5€ a profit 20.000 €. Veď tí politickí investori v Bratislave sa musia váľať od smiechu.
Aké je teda riešenie?
Presne ako všade vo svete, sú len 2-3 silné strany, ktoré si delia parlament. V Amerike dokonca len dve. Toto by si mali uvedomiť aj Slováci a dať týmto 3 až 8-percentným darmožráčom stopku.
– Ak je niekto za migrantov, LGBT, proamericky orientovaný, nech volí PS-SPOLU.
– Ak je niekto pronárodný, mal by voliť iba ĽSNS.
– A ak má niekto nostalgiu za Mečiarom, radi spomínajú za socializmom, alebo stále veria v nejaké istoty, tak im odporúčam SMER.
Ostatným stranám dať stopku a nechať ich pod 3%. Bude tak menej bordelu, menej cirkusu, menej hašterenia, ale hlavne všetko bude prehľadnejšie a transparentnjšie a teda menej rozkrádačiek. No a štát to bude stáť menej peňazí.
Strany ako SNS, OĽaNO, Rodina, Vlasť, KDH, Most, SMK, atď., to sú všetko marketingové projekty, start-upy a NEMAJÚ TAM ČO HLADAŤ. Slováci, nedajte týmto politickým podnikateľom zarobiť! Už nech skončí tento bordel a cirkus v politike!
S pozdravom, Michal.