(môstik od úvahy politologickej ku úvahe ekonomickej až národohospodárskej)
Hovoríte, že ekonomické otázky – to je nuda, netýka sa to mňa, nie je to vraj z praxe. Tak sa mrknime na toto….
Na vlastníctvo štátnych statkov a riadenie ekonomiky Slovenska (v zmysle toho, čo ešte zostalo v štátnom vlastníctve SR a s čím v súčasnej ekonomike SR vláda vlastne zaobchádza,) sa dá pozrieť očami exilového čs.ekonóma Václava Holešovského, ktorého praktickú časť popísal M.Polák v knihe Hlavou proti múru (citujem str.298 jeho knihy): Čo sa dá robiť s vlastníctvom podľa vlastníckych práv ako ich vtipne testoval už predo mnou
„kto môže robiť čo a s ktorými časťami čoho“?
Čo môže robiť teda súčasný parlament ako zákonodarný zbor SR a vláda SR ako výkonná moc a s čím?
Predovšetkým je základná otázka princípu: s čím?
Politologicky: s občanmi SR, teda s voličmi (tých sú len asi dva milióny) a obyvateľmi (všetkými ostatnými, čo nevolia ale žijú tu alebo dočasne v zahraničí – tých je 3,4 milióna).
Ekonomicky: s promilem majetku výrobných zdrojov, čo zostali po transformáciách, s nejakým tým percentom verejného majetku pod kontrolou štátu a so zbytkom cca 95 % majetku súkromného, obecného a cudzích investorov, kde sa dá kontrolovať už len daňová povinnosť a dodržiavanie práva platného v SR (avšak podriadeného legislatíve EÚpodľa Lisabonskej zmluvy)
Národohospodársky: s národným bohatstvom vo forme nerastného bohatstva, prírodného bohatstva, životného prostredia, počtu obyvateľstva, zdravia a vzdelania obyvateľstva SR ( v tom i rezidenti v SR, ktorí tu pracujú a sídlia, občanmi SR ale nie sú).
Politicky a právne: všetko, čo sa nachádza a s čím sa zaobchádza na území Slovenskej republiky, podlieha právu SR a kontrole SR.
Rozoberme si to na príklade zákonodarného zboru NR SR a vlády SR:
KTO
*KTO ? ( NR SR ako zákonodarný zbor volený zastupiteľskou demokraciou a v jedinom obvode partokraciou – zvolený kandidát MUSÍ byť členom alebo byť navrhnutý politickou stranou) a z volieb vzišlá vláda, ktorá bude vykonávať štátnu moc na základe legislatívy NR SR
*môže robiť ČO? ( riadiť a kontrolovať) a pritom všetky ostatné orgány a inštitúcie ako justícia, masmédiá, mimovládky – to sú dohliadacie inštitúcie k tomu, aby kontrola a riadenie prebiehalo podľa pravidiel
*s ktorými časťami ČOHO? ( hospodárstvo národohospodársky a ekonomicky, teda štátne, obecné hospodárstvo spolu v oblasti verejnej správy – u nás zložito rozdelenej na verejnú a štátnu správu ).
A teraz celá predvolebná agenda strán:
Takže aké že „zvýšime…znížime…zavedieme…zakážeme…? Čo to politici sľubujú za veci, čo splniť nemôžu? Veď si uvedomme: KTO môže robiť ČO?(KONTROLOVAŤ A RIADIŤ) s ktorými časťami ČOHO?…no a čoho? Maximálne fyzicky občanov SR a rezidentov v SR a organizačné právne subjekty v SR.
Načo potom toľko sľubov a predvolebných programov?… Zahodiť!
Všetko je to manipulácia, kým nemá zákonodarný zbor a výkonná moc, teda vláda, možnosť riadiť a meniť vlastnícke pomery v ekonomike SR a finančné a tovarové toky v SR.
A to NEMÁ. Tých stopäťdesiat štátnych úradníkov zákonodárneho zboru NR SR, to sú len dobre platení úradníci, ktorí momentom prísahy v NRSR získavajú dokonca suverenitu nad vlastnými stranami, ktoré ich tam nominovali. Zhruba 20 tisíc vládnych úradníkov zdola hore ( to je ozaj hrubý odhad, nemám presné údaje o ich počtoch), to sú štátni zamestnanci, ktorí kontrolujú, informujú, teda RIADIA, ale to je len iné slovo pre dennú administratívnu činnosť. Služobnú činnosť. Majú služobný pomer so štátom – zamestnanecký….
A globálne trhové korporácie si idú svojou cestou.
Ale trhy finančné i tovarové si idú svojou cestou.
A zisky plynú inam než do štátneho rozpočtu – čo je mimochodom jediný „mešec“, ten štátny rozpočet SR, ktorý vlastní, kontroluje a disponuje ním výkonná moc – vláda na základe zákonov prijatých NR SR.
V roku 2020 je to s tým disponovaním majetku takto:
Celkové príjmy štátneho rozpočtu na rok 2020 sa rozpočtujú sumou
17 440 033 521 Eur
Celkové výdavky štátneho rozpočtu na rok 2020 sa určujú sumou
19 650 718 511 EUR
(opäť – možno sa čísla zmenili, ale nie zásadne)
Je mi to takmer hlúpe napísať: Ale o akú ZMENU sa teda všetky politické strany usilujú? RAZ bol tento systém vybudovaný a takú zmenu, aby ten systém zmenili, nechce žiadna politická strana.
To by musela zmeniť v Ústave SR podmienky tak, aby zákony prijaté v SR nepodliehali žiadnym medzinárodným a zahraničným právnym normám. Najmä aktuálne nie zákonom podľa Lisabonskej zmluvy. Aby sme si o hospodárení a prílive i výdajoch skutočne rozhodovali sami,
To by musel zákonodarný zbor vrátiť do majetku vlády, teda štátu, strategické výrobné a distribučné podniky, ktorých zisky budú plynúť do štátneho rozpočtu a výdaje si budeme sami spravovať.
To by vláda musela zriaďovať štátne organizácie a štátne výrobné podniky.
Tým sa otvorí možnosť zmeniť toky financií, aby neodtekali zo štátu a zostávali v kolobehu financií vo vnútri finančného obehu štátu. A dramaticky by bolo možné naplniť štátny rozpočet na dvojnásobok súčasnej úrovne.
Atď.
Kvízová otázka na záver:
A ktorá politická strana má pod názvom motto: Odvahou proti systému?