• Peter Zajac-Vanka Ing.

    Ide len o zlyhanie predstaviteľov BBSK v doprave, alebo aj o niečo viac?

    Publikované 25.01. 2020 o 23:34 Karma článku: Počet pozretí: Počet komentárov:

    Len pred pár hodinami som získal obraz toho čo sa deje vo verejnej preprave osôb v BBSK, poslal som to na svoj blog v Pravde, ale článok tu v HS ma vyprovokoval uverejniť materiál aj tu. A celý:

    Nerozumiem tak tomu, čo sa vlastne odohráva s verejnou dopravou v Banskobystrickom kraji, ale po štrajku autodopravcov mám dôvod sa domnievať, že ide o politiku. Predvolebnú politiku.Pamätníci vedia, ako začala „kontrarevolúcia“ voči prezidentovi Salvatorovi Allendemu a jeho vláde v 1973 v Chile.Treba mať rozhľad i do dnešných dní. Západu vtedy nevadili nepokoje a štrajky dopravcov, ani následné  prevzatie moci fašistickým generálom Pinochetom, lebo veď potreboval sa zbaviť nepohodlných…V súčasnosti to vidíme i v Brazílii, Bolívii, Venezuele…a vidíme to dnes i na Banskobystrickej župe…lebo je mesiac pred voľbami. Veci sa nedejú náhodne a ak áno, to čo sa udialo,  je obrovská hanba svedčiaca o neschopnosti predstaviteľov Banskobystrického kraja v súčasnosti. Dokonca to považujem za hospodársku sabotáž voči štátu.

    Nerozumiem tak tejto problematike, ale čítať s porozumením viem. Ani k vám čitateľskej verejnosti sa však nemusí dostať pravda písaná priamo človekom „od fachu“, ktorý najprv krútil hlavou a potom napriek všetkým rizikám spísal v čom je problém a kto ho zapríčinil.

    …a môžeme očakávať, že takéto javy sa budú vyskytovať určite po voľbách, ak nevyhrajú tí, čo po víťazstve vo voľbách tak túžia…lebo verejná doprava je všade taká, ako ju popisuje v blogu Marek Modranský z B.Bystrice:

    Situačná správa z vlády SR:

    „Za to, že nejazdia autobusy v Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK), nemôže vláda ani štát, ale vedenie samosprávneho kraja. TASR o tom informovala Jana Krištofová z odboru komunikácie Ministerstva hospodárstva (MH) SR“ Link https://www.hlavnespravy.sk/vlada-stat-nemozu-za-ze-bbsk-nejazdia-autobusy/2030165   Prameň:Bratislava 25.01.2020 (TASR/HSP/Foto:TASR-Branislav Caban)  PODSTATOU JE, ŹE DOPRAVA ĽUDI SA ZASTAVILA…

    Marek Modranský: Lunterovci vo vedení BBSK nesmú hazardovať s ľuďmi v celom kraji

    blog vyšiel 25.1.2020 v Bystricoviny.sk  Link:

    https://www.bystricoviny.sk/blog/marek-modransky-lunterovci-vo-vedeni-bbsk-nesmu-hazardovat-s-ludmi-v-celom-kraji/  aj tu : 

    https://slobodnyvysielac.sk/2020/01/25/marek-modransky-lunterovci-vo-vedeni-bbsk-nesmu-hazardovat-s-ludmi-v-celom-kraji/

     Moja poznámka: Ak by sa takéto situácie opakovali po 1.3.2020 a budem v parlamente, dôkladne prešetríme takéto situácie a dokonca budeme poslaneckým prieskumom predchádzať vzniku takýchto diletantských aktivít i zlyhaní v zodpovednosti verejných činiteľov. Lebo najbližšie sa to môže stať kdekoľvek – napríklad aj v BSK, kdekoľvek…

    článok je dlhší, ale oplatí sa ho prečítať – je to správa a to pravdivá

    Marek Modranský: Lunterovci vo vedení BBSK nesmú hazardovať s ľuďmi v celom kraji 

    Marek Modranský je predsedom Inštitútu verejnej dopravy v Banskej Bystrici. Už 13 rokov  členom Výkonného výboru UITP v Bruseli a  držiteľom certifikátu experta pre oblasť tendrov a uzatváranie zmlúv o výkonoch vo verejnej doprave v rámci EÚ.

    Právny stav dnešnej situácie, ktorú zavinili Lunterovci, však nie je uspokojivý. Ak tvrdia, že zmluva nie je platná, majú len dve možnosti. A to postupovať ako iné kraje – akceptovať zmluvy, ktoré podpísali ich predchodcovia, a začať konečne konať v rozvoji služieb, čo aj ľuďom pred voľbami sľubovali.

    A druhá možnosť je pre celý kraj obrovské riziko tým, že si aj dopravcovia môžu rovnako osvojiť právny názor vedenia župy, že zmluvy sú neplatné. Podľa toho zaujmú svoj postoj, a doprava v celom kraji zastane…

     Verejná autobusová doprava

    Na úvod pár čísel, aby sme vedeli, o čom sa píše a hovorí. Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) si zo zákona objedáva dopravu vo svojom regióne. SAD Zvolen robí ročne 20 miliónov km (350 autobusov), a druhá zmluvná SAD Lučenec vykonáva cca 9,2 miliónov km za rok (160 autobusov). Tým, že dopravcovia musia vykonávať nerentabilné spoje, kupovať nové autobusy, platiť naftu, vodičov a iné náklady, tak má s nimi kraj dohodu, akou formou im to bude uhrádzať. Funguje to tak v celej EÚ.

    Pre vyššiu kontrolu majú dopravcovia aj kontrolovaný zisk na úrovni len 3 – 4 %. Výška príspevku z rozpočtu kraja sa vypočíta ako rozdiel medzi celkovými nákladmi a tržbami od cestujúcich. Cestovné je regulované krajom a záväzné pre dopravcu, aby sa niektorým skupinám cestujúcej verejnosti poskytovali sociálne zľavy a výhody. Zmluva s dopravcom môže byť uzatvorená na max. 10 rokov, ale legislatíva umožňuje ju predĺžiť o ďalších max. 5 rokov, ak dopravca investuje do technickej základne – vozidiel, čo sa aj vykonáva.

    Prečo teda SAD Zvolen ruší spoje?

    Ako si to môže dovoliť? Naozaj takto vydierajú župu? Prečo župan nemá záložný plán a dopustil tento stav s ohrozením kraja?

    Áno, toto sú otázky, ktoré si v týchto dňoch po zverejnení rozhodnutia predstaviteľov SAD Zvolen o zastavení dopravy kladiete a snažíte sa dopátrať na ne aj odpovede. O to viac sme určite všetci zvedaví, čo bude naozaj v kraji od soboty 25. januára resp. od pondelka 27. Januára 2020, kedy sa potrebujeme dostať do práce, deti a mládež do škôl či starší ľudia do zdravotníckych zariadení na vyšetrenie.

    Predstavte  si, že Vám šéf v práci povie, že ráta s Vami na ďalších 5 rokov a chce, aby ste si kúpili nový notebook, oblek a auto, že Vám to bude počas tých 5 rokov splácať popri dohodnutej mzde. Vy to urobíte, lebo ste dohodnutí a veríte tomu, že to tak bude.

    No nakoniec tohto šéfa po pol roku vymenia a nový Vám povie, že s Vami už nepočíta, lebo má taký pocit a že Vám bude platiť ešte o 200 € mesačne menej a len 2 roky, potom si hľadajte zamestnanie inde. Zdalo by sa Vám to fér? NIE. Tiež by ste za ním prišli a nárokovali si doplatenie Vašej investície do notebooku či auta, pretože Vy ste si to kupovali kvôli JEHO objednávke a  nie preto, aby Vám to ostalo doma nevyužité ďalšie 3 roky, ale splácať to budete musieť tak či tak…  

    Toto je stručný popis toho, čo sa deje so SAD Zvolen a Lunterovcami v BBSK. Nie je to výpaľníctvo SADky, je to krivda spôsobená dopravcovi, ktorý tu desiatky rokov plní potreby kraja a je jedným z najväčších a najstabilnejších zamestnávateľov v regióne!

    V ďalšom sa pokúsim skutočne objektívne vysvetliť dianie ohľadom zrušenia spojov prímestskej dopravy. V tejto oblasti pôsobím už od privatizácie SADiek na Slovensku v roku 2003, zažil som mnoho iných „súbojov“ na tejto pôde, a to aj ako vtedajší dopravný riaditeľ priamo v SAD Zvolen, alebo člen predstavenstva Dopravného podniku mesta Banská Bystrica či ako generálny tajomník Zväzu autobusovej dopravy, ktorý združuje všetky podniky SAD na Slovensku.

    Dnes sa na tento problém pozerám očami aj z pohľadu samosprávy, keďže som poslancom MsZ Banská Bystrica (a predsedom dopravnej komisie) už šiesty rok, navyše som dokonca osobne spracovával v roku 2018 Programové priority pre oblasť dopravy pre BBSK, ktoré boli v marci 2018 (už pod vedením Lunterovcov) schválené zastupiteľstvom BBSK.

    Svoj blog som pre prehľadnosť rozdelil na 2 časti. V prvej časti stručne popíšem najčastejšie otázky a odpovede týkajúce sa aktuálneho zastavenia dopravy v kraji. A v druhej časti podrobnejšie vysvetlím príčiny vedúce k rozhodnutiu SAD Zvolen zastaviť dopravu a dôvody BBSK súdiť sa s dopravcami.

    Je skutočne Kotleba príčinou celého sporu medzi SADkami a BBSK?

    Odpoveď znie: NIE. Marián Kotleba je len podľa Lunterovcov ich politická výhovorka na vzniknutý problém, pričom bol legitímne predsedom BBSK rovnako, ako je dnes Ján Lunter alebo jeho predchodcovia Milan Murgaš či Vladimír Maňka.

    Zmluvu so SAD Zvolen a SAD Lučenec  podpisoval ešte Milan Murgaš na obdobie 10 rokov tak, ako to bolo bežnou zákonnou praxou na celom Slovensku v každom kraji. Preto jej plnenie musel dodržiavať nielen samotný dopravca, ale aj jeho nástupcovia (V. Maňka či M. Kotleba).

    Práve Marian Kotleba je označovaný za hlavného vinníka súčasného sporu BBSK s dopravcami, ale kto pozná súvislosti, pochopí, že  bývalý predseda BBSK konal v tejto veci  plne v súlade so zákonom, bez akýchkoľvek špekulácií, pretože si plne uvedomoval (na rozdiel od Ján Luntera) dôležitosť  verejnej dopravy pre ľudí a rozhodne nechcel riskovať to, čo sa deje teraz. Treba si uvedomiť, že zastaviť dopravu má pre región a ľudí v ňom žijúcich obrovský dopad. A to platí aj v čase, keď možno tri štvrtiny z nás jazdia už len autom…

    Marian Kotleba podpísal pred uplynutím 10 – ročných zmlúv so SADkami dodatky na ďalších 5 rokov, ktoré predtým schválila krajská dopravná i finančná komisia, napokon aj zastupiteľstvo BBSK s podpornými právnymi stanoviskami Nariadenie EÚ 1370/2007 tento úkon dovoľuje, pričom musí byť odôvodnený napr. investíciou do technickej základne. A táto povinnosť investovať do nových autobusov tam v zmluve bola.

    Navyše kraj dosiahol úsporu v rokoch 2017 a 2018, kde sa dohodol so SADkami, že budú jazdiť za pevné ceny bez ohľadu na vývoj hlavných nákladov, čím stabilizoval aj rozpočet kraja (predĺžila sa aj doba odpisov) . Ušetril tak v posledných dvoch rokoch zmluvy sumu cca 8 miliónov eur.

    Treba poznamenať, že kontrakt so SADkami bol v každom regióne tak detailne vnímaný zo všetkých strán, že M. Kotleba by si v tom čase nedovolil podpísať niečo, čo by bolo za hranou zákona.  Veď po ňom poľovali všetci a čakali na akúkoľvek jeho chybu. Naopak, dosiahol úsporu pre kraj a doprava pritom fungovala bez problémov, naďalej sa dokonca pokračovalo aj v obnove autobusov za nové moderné ekologické modely.

    Zavádzajú Lunterovci verejnosť a je tento spor teda účelový?

    Nie je to žiadne tajomstvo. Ani prvýkrát, kedy súčasné vedenie župy prezentovalo účelové informácie, ktoré neboli pravdivé. A to len preto, aby si obhájili navonok svoje tvrdenia a zmanipulovali verejnú mienku. Zabúdajú, že už nie sú vo svojej vlastnej firme, kde si to mohli dovoliť, ale sú zástupcami samosprávy a narábajú s verejnými prostriedkami, za ktoré zodpovedajú  a riadia sa zákonom.

     Pýtam sa, ako je možné, že si objednajú právne štúdie za státisíce eur od svojej kamarátskej kancelárie a ich produkt (hotový materiál) odmietajú sprístupniť poslancom župy či verejnosti. Často sa stávalo, že informácie boli účelovo zatajované aj pred odbornými komisiami kraja a podklady  poskytované v rozpore s rokovacím poriadkom.

    Na pondelkovej tlačovej besede podpredseda BBSK Ondrej Lunter ukazoval peknú farebnú tabuľku s číslami, aké nehorázne sumy si žiada SAD Zvolen a ako sa vymykajú bežným sumám v predchádzajúcich rokoch. Znovu zavádzal novinárov aj verejnosť. Vysvetlím.

    Ak sa s niekým dohodnete, že bude pre Vás robiť určitý službu ďalších 5 rokov, dobrovoľne podpíšete zmluvu čo budete robiť a koľko za to budete mať zaplatené, tak si nastavíte na túto objednávku celú firmu, zainvestujete podľa možností a povinností do plnenia tejto objednávky.

    Ale po pol roku sa objaví nový predseda kraja, ktorý Vám cez média oznámi svoj pocit, že tieto zmluvy (dodatky) sú neplatné, že sa musí urobiť nový tender. Zároveň Vám ponúkne za nevýhodných podmienok zmluvu len na 2 roky, aby ste mu vlastne vykryli čas na prípravu možno aj pre s ním spriaznených nových dopravcov. Na toto by naletel asi len šialenec, ale určite nie zodpovedný majiteľ či štatutár akciovej spoločnosti (SAD Zvolen).

    Preto SAD Zvolen vyčíslila rozdiel, ktorý je v porovnaní s bežnou dotáciou v danom roku vyšší o takmer 12 miliónov €, pretože to nie je žiadosť o dotáciu, ale vyrovnanie investícií v prípade, že naozaj zmluvný vzťah končí skôr, ako bolo pôvodne dohodnuté.

    Mafiánske spôsoby 90 – tych rokov a vydieranie nepraktizujú SADky

    Hrať sa navonok na transparentnosť, to Lunterovcom celkom ide . Ale skôr tu platí príslovie, že zlodej kričí chyťte zlodeja.

    Ako som písal vyššie, je to úprimné a férové jednostranne tvrdiť, že zmluva je neplatná? Ak je neplatná, tak nech si zabezpečia v prvom rade alternatívu, aby nebola ochromená doprava v kraji, až potom nech sa vyberú na boj. Takto si to odnesú ľudia, pretože tancujú na vode a nemajú nič podložené. Nemajú žiadny plán B.

    Nie je korektné, že po voľbách do VÚC prídu ako úplne noví zástupcovia kraja otec so synom a začnú tlačiť na dvoch najsilnejších a najdôležitejších dodávateľov služieb pre obyvateľov kraja tým, že im podsúvajú nové, ale nevýhodné zmluvné podmienky na kratšie obdobie, ako mali pôvodne dohodnuté.

    Toto je tá integrovaná doprava, o ktorej hovorili všetkým? Takto idú rozvíjať verejnú dopravu v regióne? A nakoniec vidíme výsledok, že ani tú pôvodnú dopravu neudržali.   

    SAD Zvolen má cenu za dopravu v BBSK nižšiu ako je v iných krajoch

    Lunterovci žiadajú, aby sa ich zmluvní partneri (obidve SADky) direktívne prispôsobili len ich cenovým návrhom a novým  zmluvným podmienkam. Prečo? Veď obe strany sú predsa rovnocenní zmluvní partneri.

    Dodnes si takýto prístup nedovolil žiaden zo županov, ale vždy akceptoval rozumný kompromis medzi tým,  koľko budú náklady na túto službu a s akým oprávneným ziskom. Každý kraj na Slovensku, každý predseda tento postup uplatňuje, len v BBSK si pôvodne výrobca tofu trúfol aj na toto sústo bez potrebnej praxe a odbornosti. 

    Dopravca SAD Zvolen možnosť zastavenia dopravy dlhé mesiace nepripúšťal, lebo nechcel do tohto sporu už od jesene 2018 zatiahnuť aj cestujúcich ako rukojemníkov. Teraz vidno, kto je zodpovedný za to, čo sa deje. Situácia presiahla medze únosnosti aj u dopravcu ako štandardnej obchodnej firmy, ktorá nesie zodpovednosť za vlastné hospodárenie a zo zákona musia jej štatutári zamedziť vzniku škody.

    Chcú ju Lunterovci zámerne oslabiť jednu z najstabilnejších firiem v kraji?

    Pôvod spoločnosti SAD Zvolen pramení z originálnej štátnej spoločnosti ČSAD založenej ešte v roku 1949. Odvtedy nepretržite prepravuje autobusmi ľudí v našom regióne. Ich autobusy slúžili ešte našim prastarým rodičom, a ďalším generáciám. V 90 – tych rokoch sa tieto spoločnosti zo strany štátu mierne zanedbali tým, že sa nekupovali nové autobusy.

    Preto sa v roku 2003 sprivatizovali a noví súkromní majitelia do nich investovali peniaze a nové vozidlá. Od tohto obdobia sa každá SADka zachovala, rozvíja a skvalitňuje svoje zázemie, aby bola schopná aj v ďalších rokoch garantovať plnenie prepravných služieb v ich regióne tak, aby nehrozil kolaps z dôvodu zanedbanej základne. V súčasnosti SAD Zvolen, a.s., ktorej 40 – percentným akcionárom je ministerstvo hospodárstva, zamestnáva viac ako 1 000 ľudí (zväčša šoférov) a je jedným z najväčších zamestnávateľov v kraji

    SAD Zvolen je štandardná akciová spoločnosť, nie príspevková organizácia kraja

    Predstavitelia SAD Zvolen sa musia riadiť zákonmi platnými pre štandardné obchodné spoločnosti, t.j. aj pri 10 – ročnom kontrakte na prímestskú dopravu musia dosahovať vyrovnané (kladné) hospodárenie, kde majú zároveň  kontrolovaný zisk. Strata a škoda, ktorej môžu zabrániť, nie je prípustná a musia vykonať všetky opatrenia, aby jej zabránili.

    Preto, ak BBSK chce zámerne platiť menej, ako majú pôvodne nastavené a dohodnuté podmienky, tak im bráni zákonná zodpovednosť nepristúpiť na túto hru a zachovať sa zodpovedne voči svojim akcionárom, zamestnancom, obchodným partnerom (dodávatelia PHM, leasingové spoločnosti  a ďalší).

    Z iného pohľadu môžeme uviesť príklad, ako postupujú iné spoločnosti, ktoré rovnako musia sledovať svoje príjmy a výdavky tak, aby dosahovali plánované kladné hospodárenie. Keď neplatíte za elektrinu, vypnú Vás, keď neplatíte za vodu, odstavia Vás, keď neplatíte za telekomunikačné služby, odpoja Vás. A preto sa pýtam, čo má robiť dopravca, keď mu niekto neplatí?

    MHD v mestách v BBSK bude fungovať

    Aj toto je dôkaz toho, že SAD Zvolen nerobí marketingový cirkus, a neberie si za rukojemníkov všetkých cestujúcich v kraji vrátane miest, ale zastavuje výkony len v tej časti jej výkonov, ktorú sú priamo financované len zo strany vinníka – BBSK. V mestách Brezno, Banská Bystrica, Zvolen a Žiar nad Hronom bude MHD zabezpečená v plnom pôvodnom režime.

    Navyše ako dôkaz zodpovednosti voči všetkým disciplinovaným zmluvným partnerom SAD Zvolen ponecháva v prevádzke aj vybrané prímestské linky, ktoré sú zazmluvnené v kombinácii s inými subjektmi (hlavní zamestnávatelia – napr. Continental a pod.) a mestami s kombinovaným režimom MHD – Brezno, Banská Štiavnica, Detva, Krupina, Hriňová, Nová Baňa.

    Ľudia v kraji nesmú byť vďaka Lunterovcom rukojemníkmi ich sporu so SADkami

    Banskobystrický samosprávny kraj má zákonnú povinnosť zabezpečiť dopravu pre ľudí. Za škody na hospodárskom živote v kraji pri nefungujúcej doprave sa musia zodpovedať tí, ktorí sú verejní činitelia v pozícii štatutárov samosprávy, a to je predseda a podpredseda. Je to ich zákonná povinnosť. Hazardovať takto s každodenným životom ľudí nie je úlohou kraja, ale naopak, vytvárať také prostredie, aby pre ľudí boli zachované všetky služby, na ktoré majú zo zákona nárok.

    Treba zdôrazniť, že verejná doprava má obrovské náväznosti na iné oblasti života v kraji (vzdelávanie, zdravie, zamestnanosť a iné.).

    Pravidelná osobná doprava nie je bežnou komoditou, t. j. službou alebo tovarom (ako si predstavujú Lunterovci), ktorú je možné bežným spôsobom obstarávať len v úzkom pohľade na plnenie zákona o verejnom obstarávaní (ako napr. cestársku soľ, a pod.). Verejnú dopravu nesmieme ani na určitý čas zdeformovať, utlmiť alebo úplne zastaviť a z ponuky na trhu ju vyňať.

    Je to nepretržitá verejná požiadavka v rámci zabezpečenia prepravnej služby v každodennej mobilite obyvateľstva na danom území. Verejná a individuálna doprava sú na trhu vo svojej originálnej podobe navzájom konkurenčné skupiny. Dopravné návyky verejnosti sú strednodobého až dlhodobého charakteru. Súvisí to najmä s obstarávaním vozidiel do domácností, čo spôsobuje odliv cestujúcich z verejnej dopravy a úbytok tržieb v dotovanom systéme.

    Preto, ak sa táto kontinuita ponuky súčasných spojení pretrhne alebo inak naruší, škody v podobe dôvery cestujúcej verejnosti a zmeny ich dopravných preferencií môžu byť vyššie ako akákoľvek plánovaná, no nedosiahnuteľná úspora.

    Zastavenie prímestských spojov preto hodnotia nielen cestujúci, ale aj starostovia obcí, ako mimoriadny zásah do života ich obyvateľov s prirodzenou potrebou dostať sa z obce do mesta, školy, nemocnice, či zamestnania. Podľa štatistík je každý desiaty cestujúci úplne odkázaný na tento spoj. Preto viacerí už v piatok po zverejnení nedohody predstaviteľov BBSK a SAD Zvolen kontaktujú dopravcu a plánujú si spoje objednať na priamo mimo neschopných zástupcov župy. A SAD Zvolen im plánuje vyjsť v ústrety, pretože im cestujúci ľahostajní nie sú.

    Počas roka som predstaviteľov BBSK videl na viacerých akciách sa prezentovať v tom najlepšom svetle, zatiaľ čo tento ohník so SADkami nechávali nezodpovedne dlho tlieť. Pamätám si dokonca fotku župana niekde pri Poltári k téme pestovania cesnaku. Skutočne neviem, či práve toto je priorita pre náš kraj, v ktorom žijeme a pôsobíme, aby sme zanedbali tak dôležitú oblasť, akou je každodenná verejná autobusová doprava.

    Obzvlášť, keď nám vo voľbách na župu obaja Lunterovci sľubovali integrovanú dopravu a výrazné skvalitnenie služieb. Ja som im veľmi fandil, kým som nevytriezvel vďaka realite, ktorú som zažil na pôde BBSK. Nakoniec vidíme, že aj pôvodná doprava zastala. Preto práve cesnak je dobrým prirovnaním k ich celkovej kampani a falošnej prezentácii dobra a transparentnosti: „Ráno liek, večer jed.“

    Obyvatelia BBSK vďaka nezodpovednosti na župe stratia dôveru vo verejnú dopravu

    Banskobystrický samosprávny kraj má zo zákona povinnosť zabezpečiť pre obyvateľov a návštevníkov kraja pravidelnú prímestskú autobusovú dopravu. Ľudia ju prirodzene potrebujú pre dopravu do zamestnania, škôl, či pre návštevu zdravotníckych zariadení alebo aj iné účely (rodinné, kultúrne a pod.).

    V každom samosprávnom kraji na Slovensku si túto povinnosť príslušné samosprávy plnia, avšak práve BBSK je výnimkou. Od nástupu Jána Luntera do funkcie predsedu BBSK sa prístup k spôsobu objednávania verejnej dopravy v kraji výrazne zmenil.

    Toto sú základné povinnosti, ktoré si plní každý kraj na Slovensku (s výnimkou BBSK):

      1. Neprerušiť ponuku služieb verejnej dopravy v regióne

     

      1. Garantovať vymedzený objem ponuky spojení pre obyvateľov a návštevníkov kraja

     

      1. Zabezpečiť ustálenosť verejnej objednávky vo vzťahu k vlastnému rozpočtu a zdrojom

     

      1. Efektívne využitie kapacít verejnej dopravy ako celku v regióne (vrátane žel. osobnej dopravy), ktoré nie sú vo výlučnej kompetencii VUC (aj MHD systémy)

     

      1. Cenová stabilita a kontrola výkonov verejnej dopravy

     

      1. Garancia úrovne kvality poskytovaných služieb vo verejnej doprave

     

      1. Zameranie sa tvorbu podmienok pre udržateľnú dopravu v regiónu

     

      1. Podpora ochrany životného prostredia

     

      1. Zabezpečenie cenovej úrovne pre cestujúcu verejnosť s ohľadom na socio-ekonomické pomery v regióne

     

      1. Podpora zamestnanosti a ostatných sociálnych služieb v kraji (vlastná zamestnanosť v prostredí dopravcu, spojenie do zdravotníckych, spoločenských a kultúrnych zariadení, apod.)

     

    Pýtam sa, aké opatrenia vykonali zástupcovia BBSK, aby tieto body naplnili? V iných krajoch to vedia a tu zrejme platia iné zákony, na ktoré sa stále vyhovára súčasné vedenie kraja…

    Význam verejnej dopravy si na Slovensku uvedomuje každý župan

    Vo voľbách na predsedu kraja nám Ján Lunter spolu so svojím tímom sľuboval skvalitnenie dopravy v celom kraji, založenie integrovanej dopravy a množstvo iných prvkov, ktoré mali obyvatelia a návštevníci kraja pozitívne pocítiť.

    Namiesto toho kraj dodnes neurobil žiadny krok, ktorý by stál za pochvalu v tejto oblasti. Skôr naopak, nové vedenie župy začalo krátko po nástupe na úrad BBSK spochybňovať samotné zmluvy s dopravcami, ktoré boli uzatvorené podľa zákona ešte predchádzajúcimi županmi. Zmluvy o službách, na základe ktorých platí župa kompenzáciu dopravcom za rozdiel medzi nákladmi a tržbami, podpisoval ešte vtedajší predseda BBSK M. Murgaš.

    Od tohto obdobia cítiť v kraji výrazné skvalitnenie služieb, obnovu starých autobusov za moderné a ekologické vozidlá, ako aj stabilitu výkonov. Spoje sa už neokresávajú, a skôr sa posledné roky hľadali spôsoby, ako znovu atraktívniť verejnú dopravu v kraji. Jej význam pochopil aj predchádzajúci župan V. Maňka, ktorým pokračoval v obnove vozidiel a rozvoji, a aj M. Kotleba, ktorý v súlade s európskou legislatívou predĺžil zmluvy s dopravcami o ďalších 5 rokov. To je zákonné maximum, po uplynutí tejto doby musí kraj vypísať verejné obstarávanie.

    Boj s overenými dopravcami nie je správna cesta

    Odlišný prístup k verejnej doprave však zaujal súčasný predseda BBSK Ján Lunter. Spolu so svojím tímom sa takmer od samého nástupu do svojej funkcie snažil spochybniť zmluvy s dopravcami, ktoré boli právoplatne podpísané jeho predchodcami, a práve on nezákonne začal ponúkať služby vo verejnej doprave v našom kraji iným dopravcom zo Slovenska a ostatných susedných krajín. Možnosť uchádzať sa o „nové“ zmluvné obdobie však akosi zabudli dať aj aktuálnym zmluvným partnerom, a to SAD Zvolen a SAD Lučenec.

    Tieto konzultácie a pokusy vsunúť na trh verejnej dopravy v BBSK iných dopravcov však skončilo fiaskom. Žiadny dopravca neprejavil záujem. Hlavný dôvod bola práve nestabilné prostredie a neúprimný prístup k týmto službám zo strany vedenia BBSK.

    Na jednej strane je to urážka aj pre súčasných dopravcov, keď tu robíte zodpovedne a nepretržite takmer 70 rokov dopravu, poznáte všetky spoje a potreby ľudí v regióne, dokonca niektoré zastávky v obciach sú pomenované podľa rodín, ktoré tam žijú, a títo dopravcovia sa na jeseň 2018 dozvedeli z médií (nie oficiálne!), že nový predseda BBSK Ján Lunter má pocit, že zmluvy medzi BBSK a nimi sú neplatné. Ťažko si vysvetliť jeho pohnútky, ktoré si nechal podložiť právnymi analýzami za niekoľko stotisíc eur. Vedenie župy to tajilo aj pred poslancami či inými subjektmi.

    Pred koncom roka 2018 po konzultáciách župy s inými dopravcami sa však napätie stupňovalo. Podľa zástupcov kraja predsa mali skončiť dopravcovia k 31.12.2018, lebo predĺženia zmlúv podpísané ich predchodcom M. Kotlebom boli podľa nich neplatné. Asi málokto si uvedomuje reálne dôsledky, ktoré by nastali, ak by po 1.1.2019 nejazdili žiadne prímestské spoje v celom kraji… 

    Po tomto neúspešnom kroku by si súdny človek v pozícii predsedu kraja mal priznať chybu a ospravedlniť sa dopravcom za mylný postup. Toto gesto však neurobil. Na jednej strane žiadal od dopravcov, proti ktorým de facto bojoval od nich pomoc, aby teda jazdili aj naďalej, ale že si stále bude trvať na svojom stanovisku, že zmluvy sú neplatné.

    Treba povedať, že takýto stav je nezákonný. Každá zmluva o službách  medzi samosprávou a dopravcom musí byť riadne uzatvorená v písomnej podobe. Kraj predsa narába s verejnými financiami a práve táto zmluva má presne definovať spôsob poskytovania príspevku dopravcom a výpočet jeho výšky!

    Na Slovensku ani v zahraničí tento stav nie je legitímny a Európska komisia môže voči kraju vyvodiť dôsledky. Tváriť sa, že zmluvy sú neplatné, ale užívať výhody, že dopravcovia jazdia ďalej za pôvodné ceny, aj keď už dnes majú náklady nižšie, je skôr vypočítavosť a účelná špekulácia. Nemá to však nič spoločné so zákonným postupom.

    Pozitívne kroky pre ľudí v kraji sa nedajú robiť prostredníctvom vojny s domácimi subjektmi

    Treba si uvedomiť, že dopravné spoločnosti SAD Zvolen a SAD Lučenec sú tu skutočne domácimi spoločnosťami, ktoré tu spolu zamestnávajú približne 1 500 pracovníkov, to je 1 500 rodín v našom kraji. Nie sú to žiadne nadnárodné koncerny, ale subjekty s overenou históriou, ktoré tu poskytujú stabilitu nielen pre svojich zamestnancov, ale pre všetkých ľudí, ktorí využívajú verejnú dopravu. Mnohokrát sa stalo, že pred zrušením spojov z obcí sa ich spoločne so starostami zastali aj títo dopravcovia a ľudia tak nemali narušenú dochádzku do práce či školy.

    V iných krajoch na Slovensku sa snažili rovnako vysúťažiť pri skončení zmlúv s dopravcami nové subjekty, avšak ich stabilita v regióne za tých 70 rokov je tak vysoká, že nový dopravca by musel účtovať takmer dvojnásobnú cenu za výkony, aby dokázal plnohodnotne nahradiť súčasných domácich dopravcov.  

    Dnes je už situácia iná ako bola napríklad pred desiatimi rokmi. Zmenil sa trh, podmienky, ceny. Dopravcovia musia na to reagovať a ich náklady prirodzene rastú, keď musia platiť vyššie mzdy vodičom, ktorých je už v celej EU nedostatok. Zatiaľ všetky výberové konania na nových dopravcov na Slovensku v posledných rokoch potvrdili, že aj napriek transparentnému výberu dopravcov, bola cena nakoniec vyššia.

    Preto by si zástupcovia BBSK mali uvedomiť, že v súčasnosti môžu skôr ťažiť zo situácie, že pred nimi niekto zazmluvnil overených dopravcov na ďalších 5 rokov za adekvátnu cenu bez akýchkoľvek problémov v prevádzke a zabezpečení spojov pre ľudí. Bojovať s nimi je 5 krokov späť.

    Dôkladne poznám prostredie medzi BBSK a dopravcami SAD Zvolen a SAD Lučenec, a preto sa čudujem, aký prístup vedenie župy zvolilo. Na jednej strane pred voľbami sľubovali ľuďom skvalitnenie dopravy, no zatiaľ každý pozitívny krok urobili len dopravcovia.

    Naopak, hneď po voľbách sa vedenie župy vrhlo do boja s dopravcami a úmyselne chceli vyvolať zrušenie platnej zmluvy s nimi, pričom táto je v súlade s Európskym nariadením a v ničom nebráni rozvoju verejnej dopravy v kraji tak, ako to pred voľbami deklarovali všetkým.“ – vyjadril sa Marek Modranský – predseda Inštitútu verejnej dopravy.

    Význam verejnej dopravy si uvedomili aj v iných krajoch, kde utrpeli prehru rovnako v ich nesprávnych pokusoch dotlačiť dopravcov pod ich reálne náklady. Dopravca nemôže jazdiť pre samosprávu tak, že bude v mínusovom hospodárení. Spoločnosti SAD sú bežné obchodné akciové spoločnosti a ich zákonnou povinnosťou je podnikať tak, aby dosahovali zisk. Ten však majú prísne kontrolovaný a znížený na úroveň 3 až 4 %, pričom do toho vkladajú okrem vozidiel a vodičov aj svoje obrovské technické zázemie.

    Ľudia v kraji potrebujú dopravu, spoje, ktorými sa dostanú do ich cieľa. Preto samospráva nemôže obyvateľov kraja vystavovať riziku, že im v najbližších dňoch doprava úplne zastane a budú mať problém sa dostať do práce či k lekárovi. Je to nezodpovedné a nebezpečné konanie pre ekonomiku v celom regióne. Ak neprídu ľudia do práve, nepôjde fabrika, nebudú výplaty a takto to na seba naväzuje.

    Aktuálny trend v Európe je zamerať sa na rozvoj verejnej dopravy, neustále skvalitňovať služby a transparentne zabezpečovať výkony vo verejnom záujme s plným rešpektom k príslušnej legislatíve. Stav v BBSK je ojedinelý, keď samospráva hľadá len spôsoby, ako nebyť v pozícii objednávateľa týchto výkonov v autobusovej doprave, a to napriek tomu, že im to prikazuje zákon.

    Situáciu nakoniec zachránili dopravcovia. Ale dokedy, keď kraj neplatí to, čo má?

    Mylné pohnútky súčasného vedenia BBSK pod vedením Jána Luntera a jeho syna Ondreja Luntera priviedli kraj do patovej situácie, kedy naďalej trvá na tom, že zmluvy sú neplatné, no žiada od dopravcov, aby jazdili aj naďalej.

    Miesto toho, aby sa venovali úprimnej spolupráci a rozvíjali služby pre ľudí, tak sa tejto pozície chopili sami dopravcovia a tí v auguste 2019 sami bez akéhokoľvek pričinenia župy zjednotili dopravné karty v celom kraji, aby cestujúci mohli jazdiť v ktoromkoľvek okrese len s jednou kartou.

    Právny stav dnešnej situácie, ktorú zavinili Lunterovci, však nie je uspokojivý. Ak tvrdia, že zmluva nie je platná, majú len dve možnosti. A to postupovať ako iné kraje – akceptovať zmluvy, ktoré podpísali ich predchodcovia, a začať konečne konať v rozvoji služieb, čo aj ľuďom pred voľbami sľubovali.

    A druhá možnosť je pre celý kraj obrovské riziko tým, že si aj dopravcovia môžu rovnako osvojiť právny názor vedenia župy, že zmluvy sú neplatné. Podľa toho zaujmú svoj postoj, a doprava v celom kraji zastane…

    koniec článku, dúfam že to otvorí oči verejnosti a ľudia sa presvedčia, ako sa zo služby obyvateľstvu dokáže urobiť predvolebná politika. V tomto prípade som len spravodajca a vlastne ďakujem odvážnemu človeku, Marekovi Modranskému, za objasnenie. Napísal i to, že Kotleba je v tom nevinne.

    25.1.2020

     


    Autor v číslach

    Počet článkov: 16
    Celkové hodnotenie: 29.43
    Priemerná čítanosť: 1148

    ...

    Žiaden obsah na tejto stránke nie je spoplatnený

    Vážení čitatelia, žiaden článok na tejto stránke nie je spoplatnený, čo je dôvodom, prečo musí byť na nej viac reklamy. Chceme vás preto poprosiť o trpezlivosť a zhovievavosť. Vieme, že reklama je niekedy otravná, ale pomáha dofinancovať prevádzku vášho obľúbeného portálu. Chceme sa tiež obzvlášť poďakovať tým, ktorí nás finančne podporujú. Ak sa k nim chcete pripojiť, kliknite sem.

    Varovanie

    Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidla preštudovali a porozumeli im.

    Vybrali sme z Hlavných Správ

    Strany Za ľudí, SaS, PS/Spolu a KDH sa nezúčastnia na hlasovaní o skrátenom legislatívnom konaní o zákonoch pre deti a dôchodcov. Kiska otvorene: Poistku máme v prezidentke

    Bratislava 20. februára 2020 (SITA/HSP/Foto:Screenshot:Video)   Strany Za ľudí, Sloboda a Solidarita (SaS), koalícia Progresívne Slovensko/Spolu – občianska demokracia (PS/Spolu) a Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) sa nezúčastnia na hlasovaní o skrátenom legislatívnom konaní pre vládne návrhy zákonov na mimoriadnej 58. schôdzi Národnej rady SR (NR SR). Na dnešnej spoločnej tlačovej konferencii…

    Dobrá voľba: Prezidentka by sa mala vyjadriť, či využije právo veta pri prípadnom odsúhlasení 13. dôchodku, zvýšených prídavkoch na deti a zrušení diaľničných známok

    Bratislava 20. februára 2020 (HSP/Foto:TASR-Pavol Zachar)   Mimoparlamentná strana Dobrá voľba reagovala na sociálnej sieti na dianie v parlamente. Podľa ich názoru je potrebné vrátiť parlamentu dôstojnosť a pomôcť by tomu mohla aj prezidentka Zuzana Čaputová Situácia uplynulých dní v parlamente a správanie sa niektorých poslancov nemá podľa predstaviteľov Dobrej…

    Dôvera občanov v políciu je nízka, dôvodom sú slabé výsledky vyšetrovania káuz, tvrdí opozícia

    Bratislava 20. februára 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR/MTI-Szilard Koszticsak)   Dôvera občanov smerom k polícii je v súčasnej dobe nízka. Zhodujú sa na tom viaceré opozičné politické subjekty. Vo svojich programoch pritom konštatujú, že medzi dôvody nedôvery patria predovšetkým nedostatočné výsledky pri vyšetrovaní citlivých káuz. Zároveň tiež strany deklarujú potrebu kvalitného personálneho obsadenia…

    Heger: OĽaNO má jasno v tom, kto bude premiér, ak budú matovičovci pri zostavovaní vlády. Hrnko ku kandidátke: „Jožo Pročko a medzinárodný lobista Jaro Naď?

    Bratislava 20. februára 2020 (HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian)   Poslanci Národnej rady Anton Hrnko zo SNS a Eduard Heger z OĽaNO vo štvrtok diskutovali v televízii denníka Pravda o predvolebnej kampani. Otázkou bolo aj to, kto je reálnym kandidátom OĽaNO na post predsedu vlády V médiách sa v posledných dňoch diskutuje o tom, kto by bol kandidátom OĽaNO na post…

    Miriam Lexman bude pôsobiť vo výboroch EP pre zamestnanosť, sociálne veci a zahraničnú politiku

    Bratislava 20. februára 2020 (SITA/HSP/Foto:SITA-Branislav Bibel)   Europoslankyňa Miriam Lexmann (EPP/KDH) bude pôsobiť vo výboroch Európskeho parlamentu (EP) pre zamestnanosť a sociálne veci (EMPL), zahraničnú politiku (AFET) a ako náhradníčka v podvýbore pre bezpečnosť a obranu (SEDE). Agentúru SITA o tom informovala v tlačovej správe jej asistentka Monika Píšová Vo…

    Budaj: Igor Matovič je na politickej scéne od začiatku nechcené dieťa. Do konfrontácie s voličmi kotlebovcov nemôžeme ísť, lebo porastú

    Bratislava 20. februára 2020 (TASR/HSP/Foto:SITA-Jana Birošová)   Líder OĽaNO Igor Matovič bol podľa Jána Budaja (OĽaNO) na slovenskej politickej scéne od začiatku nechceným dieťaťom, lebo odmietal zaužívané partokratické schémy. „Ja tomu veľmi dobre rozumiem, lebo niečo také občas cítim tiež,“ povedal Budaj v Tablet.tv Ideály občianskej demokracie z čias Nežnej…

    Druhý Štefanec? Šimečka sa kvôli výrokom Sakovej obrátil na Európsku komisiu

    Bratislava 20. februára 2020 (HSP/Foto:SITA-Branislav Bibel )   Europoslanec Michal Šimečka na sociálnej sieti informoval o tom, že sa na Európsku komisiu obrátil kvôli nedávnym výrokom ministerky vnútra Denisy Sakovej, ktorá na zverejnenom zázname hovorí, že nesmú dovoliť Slovákom v zahraničí, aby rozhodli voľby „Dalo sa nad tým mávnuť rukou:…

    Štatistický úrad: Dve skúšky spracovania volebných výsledkov skončili úspešne

    Bratislava 20. februára 2020 (TASR/HSP/Foto:TASR-František Iván)   Štatistický úrad (ŠÚ) SR vykonal dve skúšky spracovania volebných výsledkov hlasovania vo voľbách do Národnej rady (NR) SR. Obidve skončili úspešne. Pre TASR to potvrdila špecialistka pre styk s verejnosťou ŠÚ SR Viera Hutt "Pre ŠÚ SR z Harmonogramu organizačno-technického zabezpečenia pre voľby…

    Miera nezamestnanosti na Slovensku v januári stúpla

    Bratislava 20. januára 2020 (SITA/HSP/Foto:Pixabay)   Miera evidovanej nezamestnanosti na Slovensku v januári tohto roka stúpla o 0,06 percentuálneho bodu na 4,98 %. Medziročne bola miera nezamestnanosti v minulom mesiaci nižšia o 0,28 percentuálneho bodu. V tlačovej správe o tom informovalo Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Úrady práce…

    Opitý muž strašil bombou v autobuse prímestskej linky smerujúcom do obce Veľká Ida, už čelí obvineniam

    Bratislava/Košice 20. februára 2020 (SITA/HSP/Foto:Facebook-Polícia SR - Košický kraj)   Akčnú cestu zažili v stredu cestujúci v autobuse prímestskej linky smerujúcom do obce Veľká Ida. Ako informovala košická krajská polícia, opitý 52-ročný muž začal vykrikovať, že v autobuse je bomba. Vodič autobusu zastavil na zastávke v košickej mestskej časti Šaca…

    Paška: Migrácia už Britom neohrozí

    Bratislava 20. februára 2020 (HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian)   Poslanec Jaroslav Paška reagoval na rozhodnutie britského premiéra Borisa Johnsona, ktorý podľa neho ukázal, čo znamená sloboda rozhodovania suverénneho štátu. V stredu totiž jeho rozhodné opatrenia na stopnutie nekontrolovanej imigrácie, ktorej sa Spojené kráľovstvo v legislatívnom prostredí Únie doposiaľ nedokázalo efektívne brániť, zverejnila Agentúra…

    Slováci splácajú svoje záväzky, zlyhané úvery postupne klesajú

    Bratislava 20. februára 2020 (SITA/HSP/Foto:Pixabay)   Slováci sú v splácaní svojich záväzkov disciplinovaní. Podiel zlyhaných úverov domácností už tri roky postupne klesá "Slováci sú najvzornejší a najzodpovednejší pri hypotékach. Podiel zlyhaných úverov na celkovom objeme úverov na bývanie v roku 2017 bol 1,6 %, ku koncu roka 2019 to bolo…

    Putin: Moskva pomôže Washingtonu bojovať proti terorizmu

    Moskva 20. februára 2020 (TASR/HSP/Foto:SITA/AP-Pavel Golovkin)   Šéf Kremľa Vladimir Putin vyjadril vo štvrtok vďačnosť Washingtonu za poskytnutie informácií, ktoré pomohli zabrániť teroristickému útoku v Rusku koncom roka 2019. Sľúbil, že Moskva pomôže Washingtonu bojovať proti terorizmu Putin na schôdzke s vedením Federálnej bezpečnostnej služby (FSB) konštatoval, že "vďaka dobre…

    Greta Thunberg použila peniaze z alternatívnej Nobelovej ceny na založenie nadácie

    Kodaň 20. februára 2020 (SITA/AP/HSP/Foto:SITA/AP/The Canadian Press-Dave Chidley)   Mladá švédska aktivistka Greta Thunberg využila peniaze, ktoré získala k Cene za správny život (Right Livelihood Award), na založenie eponymnej nadácie. Uviedla to Right Livelihood Foundation, ktorá ocenenia označované tiež ako alternatívne Nobelove ceny, každoročne udeľuje. Cieľom neziskovky Greta Thunberg Foundation…

    Pellegrini Beblavému a spol.: Máme čakať, že sa zajtra vyberiete na súd a zabránite sudcovi vstúpiť do miestnosti, lebo s pripravovaným rozsudkom vopred nesúhlasíte? Naozaj sú všetci hlupáci a len vy máte patent na rozum?

    Bratislava 20. februára 2020 (SITA/HSP/Foto:SITA-Branislav Bibel)   Vystúpenia predsedu vlády SR v Národnej rade SR. Celý záznam vystúpenia nájdete na facebooku: https://www.facebook.com/pellegrini.peter/. Tlačový a informačný odbor Úrad vlády SR Vážené dámy, vážení páni, ctení hostia, hneď na úvod mi dovoľte odsúdiť správanie opozičných poslancov, ktorí svojím divadlom urazili jeden zo…

    Vlhová v tréningu zjazdu siedma, najrýchlejšia Rakúšanka Ortliebová

    Bratislava 20. februára 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR/AP-Alessandro Trovati)   Slovenská reprezentantka v zjazdovom lyžovaní Petra Vlhová obsadila siedme miesto vo štvrtkovom tréningu zjazdu pred pretekmi Svetového pohára vo švajčiarskej Crans Montane. Vo štvrtok bola na trati najrýchlejšia Rakúšanka Nina Ortliebová, ktorá triumfovala časom 1:29,05 min s takmer sekundovým náskokom pred druhou Taliankou…

    OH 2028 v Los Angeles majú podporu vlády, potvrdil Trump

    Bratislava 20. februára 2020 (SITA/HSP/Foto:SITA/AP-Evan Vucci)   Prezident Spojených štátov amerických Donald Trump prisľúbil výraznú vládnu podporu Los Angeles pri usporiadaní olympijských hier v roku 2028. Hlava štátu podpísala dohodu so šéfkou exekutívy Olympijského a paralympijského výboru USA Sarah Hirshlandovou v Montage Beverly Hills Trump potvrdil, že vláda podá organizátorom…

    Magoniho nezaujímali peniaze, Vlhová podľa neho ešte nelyžuje na plný plyn

    Bratislava 20. februára 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)   Spolupráca Petry Vlhovej s talianskym trénerom Liviom Magonim prináša úspechy a bude pokračovať minimálne do zimných olympijských hier v čínskom Pekingu, ktoré sa uskutočnia v roku 2022. Výsledky uznávaného odborníka so slovenskou lyžiarkou vzbudili pozornosť aj u konkurenčných tímov, ale Magoni napokon prijal…

    TopDesat

    Je Bigfoot skutočný? Aký príbeh sa skrýva za jeho hľadaním?

    0

    Zrnité video dlhé skoro tri a pol minúty rozpútalo kedysi konšpiračné teórie o tom, či niekto alebo niečo ako Bigfoot môže skutočne existovať. ,,Boli sme práve na koňoch pri potoku, jazdili sme krajinou a užívali si slnečný deň, a zrazu sa Bigfoot len tak vynoril z lesa. Všetko sa stalo tak…

    Nešťastie nechodí po horách, ale po ľuďoch: Títo ľudia o tom vedia svoje

    0

    Vravieva sa, že nešťastie nechodí po horách, ale po ľuďoch. Musíme uznať, že trocha pravdy na tom vidíme aj my v redakcii. Nasledujúce fotografie ti ukážu, ako vyzerá skutočné nešťastie. Samozrejme, nemôžeme to porovnávať s obrovskými tragédiami. Preto by si celý tento príspevok mal brať trocha s úsmevom na tvári.…

    Vitamín A: Kedy ho tvoje telo nutne potrebuje?

    0

    Všetky vitamíny sú nevyhnutné pre telo, aby bolo schopné vykonať neuveriteľné množstvo každodenných funkcií. Za dobrým zrakom, zdravým reprodukčným systémom a zdravou pokožkou hľadaj vitamín A. Je prítomný v širokej škále potravín, ale existuje riziko, že ho budeš mať nedostatok. Toto riziko je vyššie hlavne u tehotných žien, dojčiat a detí v skorých…

    Prekliatie cintorínu Pri čiernej nádeji 3. Časť

    0

    Po sérii dvoch článkov z edície Prekliatie cintorínu Pri čiernej nádeji, sme sa spoločne dostali k tomu, že nie len jedna rodina zažíva nadprirodzené javy, ale aj ďalších najmenej tucet. Spočívajú predovšetkým v druhoch aktivít, ako sú napríklad samovoľné otváranie a zatváranie dverí až po podivné zjavenia. Poďme sa pozrieť, aká tragédia rodiny spomínané…

    Jarný detox: 6 skvelých tipov, ako si naštartovať metabolizmus

    0

    Aj Vy chcete mať v lete krásne telo do plaviek? Už teraz je ten najvyšší čas začať! Prinášame Vám skvelé tipy, ako naštartovať metabolizmus a odštartovať tak Vaše zdravé stravovanie. Ako vyzerá správny jarný detox?   1. Jarný detox a hrubé črevo Ak sa chcete vo zvýšenej miere zbavovať rizikových látok, mali by…

    Tieto vynálezy spravia tvoj život oveľa jednoduchším

    0

    Nové vynálezy a vychytávky sa na internete objavujú snáď každý deň. Nie všetky nás však dokážu dostatočne zaujať. A tie vynálezy, ktoré nás naozaj zaujali už tak ľahko z hlavy nepustíme, a preto sa pomerne často stáva, že takúto vychytávku musíme vlastniť. Podľa Forbes, vynálezy z minulého roka sa poväčšine…

    Vo svete IT

    Android 11: Google sprístupňuje náhľad novej verzie Androidu

    0

    Začiatkom týždňa sme Vám priniesli správy, v ktorých sme písali, že predstavenie nového Androidu 11 je na spadnutie. Dôvodom bolo, že spoločnosť Google pravdepodobne omylom na krátko publikovala stránku, v rámci ktorej bol sprístupnený náhľad novej verzie Androidu. V priebehu dnešného dňa spoločnosť opäť sprístupnila túto stránku, z ktorej je…

    POTVRDENÉ: Huawei 24. februára usporiada online konferenciu. Predstaví nové produkty a novú víziu spoločnosti

    0

    V prvej polovici februára obehli technologický svet správy, že MWC 2020 v Barcelone sa ruší. Dôvodom sú obavy zo šíriaceho sa koronavírusu. Počas tejto udalosti malo byť predstavených viacero nových technologických noviniek vrátane smartfónov. Jednou zo spoločnosti, ktorá mala v pláne predstaviť nové produkty bol aj čínsky Huawei. Začiatkom týždňa…

    iPhone 9: Starý dizajn, ale parametre roku 2020 s lákavou cenou. Zaujal by Vás?

    0

    Začiatkom januára sa do obehu dostali obrázky, ktoré mali údajne zachytávať zariadenia iPhone SE 2, resp. iPhone 9. Okrem toho, hovorilo sa o 4,7“ LCD displeji bez zárezov a dizajne, ktorý vychádza zo smartfónu iPhone 8. Podľa najnovších správ, bude však vzhľadovo vychádzať ešte zo staršieho modelu. V priebehu dnešného…

    Analytici z McAffee oklamali systémy Tesly použitím jednoduchej nálepky

    0

    V znepokojivom experimente boli vedci z bezpečnostnej firmy McAffee schopní „oklamať“ dve Tesly, z roku 2016. Tím prilepil kus pásky na značku obmedzenia rýchlosti, čím prinútil Teslu ísť rýchlejšie, než bolo dovolené. Ide o ukážku toho, že autonómne riadenie nemusí byť zatiaľ tak spoľahlivé, ako si niektorí ľudia myslia. Tento…

    Vedci po prvýkrát našli molekuly kyslíka v inej galaxii

    0

    V divokej galaxii, vzdialenej pol miliardy svetelných rokov od nás, našli astronómovia molekuly kyslíka. Ide o tretí objav mimo našej Slnečnej sústavy a prvý objav mimo našej galaxie. Kyslík je zároveň tretím najrozšírenejším prvkom vo vesmíre, hneď za vodíkom a héliom. Jeho chemické zloženie a rozšírenosť v medzihviezdnych oblakoch je…

    Samsung Galaxy Z Flip: Pozrite si reálne fotografie smartfónu, ktorý vyčnieva nad konkurenciou

    0

    V priebehu dnešného dňa sme sa zúčastnili slovenskej premiéry zariadení Galaxy S20, S20+, S20 Ultra a Galaxy Z Flip, počas ktorej sme mali príležitosť pohrať s týmito technologickými hračkami. Väčšinu redakcií, tak ako aj našu, primárne zaujímal Samsung Galaxy Z Flip, 2. oficiálne ohýbateľný smartfón z kuchyne najväčšieho výrobcu smartfónov…

    TopSpeed

    Elektrická Dacia sa ukáže už v Ženeve. Zabojuje nízkou cenou

    0

    Elektrifikácia modelovej ponuky je dnes pre automobilky jedinou cestou, ako znížiť flotilové emisie a úspešne eliminovať pokuty za nadlimitnú produkciu oxidu uhličitého. S rovnakým problémom dnes pritom bojujú všetci výrobcovia, od prémiových až po cenovo dostupné značky, akou je napríklad aj Dacia. Výroba elektromobilu v blízkej budúcnosti preto neminie ani…

    Jazdené Porsche 911, typ 997 je za "smiešne" sumy. A čo potom?

    1

    Sen o vlastníctve Porsche je pre mnohých veľmi špecifický a vo väčšine prípadov aj nedosiahnuteľný. Avšak nie vždy je to tak a niektorým šťastlivcom sa to podarí. Jazdené Porsche 911? Bláznovstvo? Možno. Veď čítajte ďalej. Čo tak generácia 997, o ktorej sa donedávna hovorilo ako o minulej generácii s vysokou cenovkou? Ako sú na tom…

    Zberateľ áut odhalil výdavky za ich údržbu. Lacné hobby to nie je

    1

    Autá sú vášňou väčšiny tých, ktorí na náš web zavítajú. O garáži plnej superšportov snívame od detstva. Pre väčšinu ľudí na celom svete je to takmer nesplniteľný sen. No svet pozná pár šťastlivcov, ktorí si garáž plnú superšportov môžu dovoliť. Zberanie áut je samo o sebe neuveriteľne drahý koníček, no mnoho z nás…

    Práve testujeme Opel Astra ST 1,5 D - čo vás zaujíma?

    0

    Máme na test typického zástupcu nižšej strednej triedy, známeho segmentu C. Astra bojuje o priazeň zákazníkov desaťročia (samozrejme, nie jednou generáciou). Toto je už piate pokračovanie auta, ktoré svet predtým dlho poznal ako Opel Kadett. Preto má súčasná Astra typové označenie K, keďže v písmenách abecedy nadväzuje na predchodcu. Opel má v triede, ktorej sme kedysi hovorili…

    Ďalšie Maserati SUV príde v roku 2021

    0

    Nastala doba, kedy aj tradiční výrobcovia superšportov ponúkajú SUV. Tie aktuálne vládnu svetu. Dopyt je obrovský a každá automobilka sa chce s vidinou zisku zviesť na tejto vlne. Výnimkou nie je ani Maserati, ktoré malo v portfóliu skvelé autá ako MC12, GranTurismo či Quattroporte. Teraz však pripravuje v poradí už druhý…

    Mercedes AMG GLE 63 Coupé vám zlomí krk

    7

    Mercedes ešte stále nemá dosť a neprestáva chrliť svoje AMG modely. Vadí to niekomu? Nemyslím si. Najnovšie nám predstavuje svojho elegantného mamuta v podobe AMG GLE 63 Coupé. Jeho technické parametre sľubujú, že krkolomný bude nielen jeho názov, ale aj jeho dynamika. Okrem spaľovacieho motora si pomôže aj elektrifikáciou v podobe EQ Boostu, ktorý…

    KAMzaKRÁSOU

    Čo pomáha na svalovicu? Poznáme 5 účinných tipov na jej zmiernenie

    0

    Ak po cvičení máte svalovicu a tento nekomfort spôsobuje u vás úvahy, či radšej so všetkým neseknúť, tak je tento článok pre vás. Čo pomáha na svalovicu?

    Netradičné ingrediencie na pizzi: Už nielen ananás, ale aj iné bizarnosti!

    0

    Stretli ste sa s niečim podivnejším ako sú netradičné ingrediencie na pizzi? Napríklad ochutnali by ste pizzu s čučoriedkami, kivi, banánom či morskými plodmi?

    Vyhraj 2-krát ENVY Therapy® Mezo Stamp v hodnote 24 €

    0

    Skúšali ste už niekedy mezoterapiu? Ak ste sa na pichanie ihličkami nikdy neodhodlali, tak to zmeňte. Zapojte sa do súťaže a vyhrajte ENVY Therapy® Mezo Stamp

    Video Dula Lucia Vančo: Cvičenie v tehotenstve – áno či nie?!

    1

    Cvičenie v tehotenstve je viac než vítané, i keď mnohé nastávajúce mamičky sa ho obávajú. Prečo by však tehotná žena vždy mala myslieť aj na pravidelný pohyb?

    Ako sa prejavuje brušný týfus? Zisti, čo ho spôsobuje a ako sa lieči!

    0

    Brušný týfus predstavuje infekčné horúčkovité ochorenie, ktoré postihuje tráviaci trakt človeka. Bežne je táto choroba označovaná ako brušná horúčka. Jej pôvodcom je baktéria Salmonella enterica, ktorá spôsobuje spomínanú salmonelózu, no konkrétne jej sérotyp typhi. Je patogénny iba pre človeka. Táto baktéria je odolná voči mrazom, no pri vyšších teplotách zakrátko hynie. Zdrojom…

    Sprievodca denimom: Ako si vybrať džínsy podľa typu postavy?

    1

    Je čas na nákupy a hlavne na nákup rifľových módnych kúskov. Ako si vybrať džínsy podľa typu postavy, ktoré by lichotili vašim krivkám? Poradíme vás!

    Svetlo sveta

    V Nitre bol Modlitbový deň k úcte Panny Márie, Matky všetkých národov

    0

    Po po ôsmy raz sa v Mestskej hale na Klokočine v Nitre uskutočnil v sobotu modlitbový deň k úcte Panny Márie, Matky všetkých národov. Zúčastnilo sa na ňom takmer tritisíc mariánskych ctiteľov nielen z Nitry, ale aj celého Slovenska. Nechýbali ani Poliaci, Maďari, Česi, Nemci, či Rakúšania. Pre účastníkov podujatia…

    Bude parlament tretíkrát hlasovať o Istanbulskom dohovore?

    0

    Vypovedanie ratifikácie Istanbulského dohovoru už začína pripomínať na Slovensku nedôstojnú frašku. Vláda a prezidentka napriek dvom rozhodnutiam parlamentu doposiaľ neposlali list Rade Európy, v ktorom by oznámili, že sa Slovensko nehodlá stať zmluvnou stranou dokumentu. Opoziční politici obviňujú koalíciu, že proces naschvál naťahuje, pretože sa nádejá, že takto z danej…

    SMER podporil v Bruseli potraty a LGBTIQ+

    0

    Ako europoslanec vás musím upozorniť na čerstvé uznesenie Európskeho parlamentu o nových prioritách EÚ v oblasti “ochrany žien”. Je to niečo ako Istanbulský dohovor. Niektoré veci tam síce boli dobré, ale ako vždy, opäť k nim bola nabalená aj ťažko liberálna agenda. Potichučku to prešlo aj vďaka hlasom všetkých SMERákov,…

    Kňaz, ktorý Boha poprosil o utrpenie, dostal rakovinu mozgu

    0

    Katolícky kňaz John Hollowell, ktorý patrí k popredným kňazom aktívnym aj na sociálnych sieťach, požiadal nedávnom Boha o zaslanie utrpenia, ktoré by vedel obetovať za obete sexuálneho násilia spôsobené kňazmi. Podľa najnovších informácií bol kňazovi diagnostikovaný nádor na mozgu. John Hollowell danú informáciu zverejnil na svojom portáli včera. Zároveň uviedol,…

    V Devíne si pripomenú 1151. výročie úmrtia Konštantína – sv. Cyrila

    0

    V piatok 14. februára sa v Bazilike sv. Klementa v Ríme stretnú veriaci slovanských národov pri tradičnej slávnosti ku cti sv. Cyrila a Metoda. V Pápežskom slovenskom kolégiu sv. Cyrila a Metoda bude slávnostná svätá omša ku cti spolupatrónov Európy v nedeľu 16. februára o 16.30. Už 1151. výročie smrti Konštantína – sv. Cyrila si pripomenú aj na…

    Kalendár liturgických slávení Svätého Otca na Pôst a Veľkú noc 2020

    0

    Svätá stolica zverejnila kalendár liturgických slávení pápeža Františka na obdobie Pôstu a Veľkonočné sviatky (mesiace február – apríl). Organizované sú podobne ako po predchádzajúce roky. Na duchovné cvičenia pôjde Svätý Otec opäť do Ariccie pri Ríme.  Začiatok Veľkého pôstu na Popolcovú stredu 26. februára bude Svätý Otec sláviť na rímskom…

    Armádny Magazín

    Bitka o "Moskvu": Politika bráni vráteniu historického názvu slovenskej lode

    0

    Česko 20. februára 2020 (Sputniknews) - Nové meno pre rekreačné plavidlo, ktoré bude po rekonštrukcii spustené v českom meste Brno, vyvolalo polemiku medzi miestnymi úradmi. Zástupcovia magistrátu z Pirátov a KDU-ČSL nesúhlasili s výsledkami prieskumu, podľa ktorého si obyvatelia mesta priali vrátiť historický n

    USA na ponorky triedy Virginia mienia inštalovať hypersonické rakety

    0

    USA, 20. februára 2020 (zdroj: Sputniknews) - USA do roku 2028 plánujú nainštalovať hypersonické rakety na viacúčelové útočné ponorky triedy Virginia, informuje o tom portál Námorného inštitútu Spojených štátov amerických s odkazom na návrh obranného rozpočtu na finančný rok 2021.  

    Obete amerického bombardovania Prahy. Tam kroky vzácnych hostí nepovedú

    0

    Česko 20. februára 2020 (Jana Petrova, Sputniknews) - Históriu neprepíšeš, ale pripomínať niektoré momenty je pre spojencov nepríjemné. V tomto roku na tradičné oslavy pri príležitosti oslobodenia Plzne je pozvaný americký minister zahraničných vecí Mike Pompeo. To je logické, veď

    NATO si narobilo do gatí? Americká vplyvová organizácia v Bulharsku chce zastaviť dodávku ruského systému Pancir S1 do Srbska

    0

    Bulharsko, 20. februára 2020 (zdroj: Sputnik ) - Rusko do konca týždňa dodá Srbsku prvý zo šiestich protivzdušných systémov Pancir S1, zaznelo v bulharskej Atlantickej rade. Organizácia vyjadrila znepokojenie ohľadom toho, že dodanie týchto zbraní opäť prebehne cez bulharský vzdušný priestor.  

    Juhoafrické obrnené vozidlo Rooikat takmer zvalcovalo komisárov na tribúne. Video

    0

    Južná Afrika, 20. februára 2020 (AM) - Žiadni členovia Juhoafrických ozbrojených síl neboli zranení po tom, čo ľahké obrnené vozidlo Rooikat takmer zrámovalo tribúnu s hodnotiteľmi.   Počas tréningu pred každoročnými spomienkami na deň ozbrojených síl v Polokwane v pondelok, kolesové obrnené vozidlo počas demonštrácie spôsobilosti SANDF AFD 2020 -

    Rusko dodá Srbsku protiraketový systém Pancir S1 v tomto týždni - Srbskí vojaci sú už trénovaní

    0

    Srbsko, 20. februára 2020 (AM) - Prvý protilietadlový raketový kanón Pancir S1 bude dodaný do Srbska pred koncom týždňa. Podľa správ kanála RTS  to bude prvý zo šiestich komplexov.   Skutočnosť, že Srbsko objednalo protilietadlové raketové systémy z Ruska oznámil po dohode m

    Tvoja Svadba

    Svadobné šaty po mame alebo babke: Nosia skutočné šťastie?

    0

    Niekedy vám vaši predkovia dokážu vyber uľahčiť. Svadobné šaty po mame, babke a celkovo po predkoch majú svoju históriu, ale aj tradíciu. Akú?

    Ako vybrať dátum svadby? Urči si ho pomocou numerológie

    0

    Po mesiacoch alebo rokoch randenia si konečne pokľakol a vy ste povedali ÁNO? Tak už to začína! Ako vybrať dátum svadby? Pomôžte si pri výbere s numerológiou.

    Kto platí za svadbu: Aké sú zvyky a s čím všetkým počítať?

    0

    Začali ste plánovať, ale predtým, než sa pustite do tých príjemnejších záležitostí, musíte si stanoviť rozpočet. Kto platí za svadbu a koľko taká svadba stojí?

    Svadba doma na záhrade: Ako ju naplánovať a aké sú jej pre a proti?

    1

    Premýšľate nad svadbou v domácom prostredí? Svadba doma na záhrade môže byť dobrý nápad, ale má svoje podmienky a rovnako aj svoje pre a proti.

    Trendy svadobné kytice na rok 2020: Aké kvety zvoliť?

    5

    Trendy svadobné kytice na rok 2020 budú zaujímavé rovnako, ako boli zaujímavé trendy v minulom roku. Aké kvety voliť do kytice v tomto roku?

    Vyhraj 3-krát BVLGARI OMNIA CORAL - každá v hodnote 70 €

    1

    Vôňa inšpirovaná vzácnym a noblesným červeným koralovým drahokamom. BVLGARI OMNIA CORAL vás dostane svojou kompozíciou zložiek. Zapojte sa a vyhrajte!

    Tvoje Zdravie

    Viete, aké účinky má čaj rooibos? Tu sú dôvody, prečo si ho dopriať!

    0

    Rooibos predstavuje čaj či vo všeobecnosti nápoj, ktorý sa pripravuje z čajovca kapského, nesúceho latinské meno Aspalathus linearis. Ide o suchomilný ker z čeľade bôbovité, ktorého domovinou je juh Afriky. Hojne rozšírený je napríklad v suchých až piesočnatých oblastiach Juhoafrickej republiky. Dorastá do výšky okolo dvoch metrov, má jemne ihličkovité listy…

    TOP zaujímavosti o ľudskej krvi: Z čoho sa skladá a koľko jej máme?

    0

    Krv v podstate predstavuje tekuté tkanivo. Ide o tekutinu tvorenú krvnou plazmou a v nej rozptýlenými krvnými bunkami. Medzi krvné bunky radíme červené (erytrocyty) a biele krvinky (leukocyty) a krvné doštičky (trombocyty). Krv má jasnočervenú až tmavočervenú farbu, záleží na tom, či je okysličená alebo odkysličená. Za jej červenú farbu je zodpovedný…

    Ako znížiť vysoký tlak? Najlepšími pomocníkmi sú tieto bylinky!

    0

    Nakoniec nemôžeme zabudnúť ani na známy a u nás rozšírený nechtík lekársky. Táto bylinka má vskutku všestranné využitie. Napomáha upravovať tlak, posilňuje srdcovú činnosť a podporuje regeneráciu ciev. Priaznivo vplýva aj na tráviaci trakt. Uľavuje podráždenému žlčníku i pečeni. Uvoľňuje kŕče a tíši nervový systém. Pri použití zvonka podporuje hojenie…

    Ako bojovať proti zápalom? Čo tak skúsiť korenie?

    0

    Aj vy máte občas problém dvihnúť sa z postele a fungovať po celý deň? Tak vám pomôžeme! Ako bojovať proti zápalom kĺbov a užívať si úplnú pohodu?

    Tráviacie aj dýchacie ťažkosti či reumatizmus – ktorá bylinka pomôže?

    0

    Deväťsil lekársky, ktorý nesie latinský názov Petasites hybridus, predstavuje trvácu bylinku z čeľade astrovité, dorastajúcu do výšky okolo 50 centimetrov. Je hojne rozšírená naprieč celou Európou, taktiež sa vyskytuje na západe či severe Ázie. Nájdeme ju často vo vyšších polohách, v podhorských aj horských oblastiach. Obľubuje najmä vlhšie stanovištia. Zvykne…

    Trápia vás vo dne aj v noci? Zistite, aké sú príčiny svalových kŕčov!

    0

    V mnohých prípadoch je za svalové kŕče zodpovedný nedostatok minerálov a stopových prvkov. Problematický je hlavne deficit horčíka, draslíka, sodíka či vápnika. Je treba myslieť na to, že pri zvýšenej fyzickej námahe telo stráca potením nielen vodu. Pri nadmernom potení je potrebné doplniť aj stratu minerálov a solí. Okrem toho…