Zdroje verejných informácií
V minulých článkoch bol komentár, že aké vierohodné sú zdroje mojich odhadov a analýz ?
Kontrolné zistenia si vyhľadávam aj v Európskom dvore audítorov – v ich osobitných spravách. Je to napríklad Osobitná správa číslo 19/2017.
Podľa jednotlivých zistení EDA, použitím údajov Európskeho štatistického úradu, využitím mojich dlhoročných skúsenosti v oblasti colníctva – dávam do logických súvislostí verejnosti prístupne fakty.
Čísla ktoré mi vychádzajú sú ohromujúce. Nenechávam si ich pre seba – moje odhady som zaslal všetkým relevantným inštitúciám v EÚ, Slovensku a čiastočne aj Českej republiky. Odpovede sú viac-menej v duchu – preskúmali sme vaše analýzy, sú zaujímavé a posielame ich vecne príslušným inštitúciám.
Tieto inštitúcie po preštudovaní zistia :
-
- zdroje údajov sú relevantné
-
- sumy únikov sú tak obrovské, že presahujú rozpočet EÚ mnohonásobne
-
- okamžite zistia nepríjemnú skutočnosť – aj ich inštitúcia sa na špatnom stave značne podieľa a nesie určitú zodpovednosť za krátenie príjmov rozpočtov
-
- namiesto objektívneho riešenia zaujme obranný postoj v znení “ja nič, ja muzikant”
-
- k tomu pridajme tlaky : politické, lobistické, kriminálne, korupčné
-
- zametie sa analýza pod koberec, naďalej sa predstiera, že je všetko v úplnom poriadku
-
- chýbajú financie v rozpočtoch – zvýšime sadzby, zavedieme nové dane a odvody
-
- my ktorí nemáme podiel na čiernej ekonomike, ani nemáme účty v daňových rajoch to pekne zaplatíme – to sa volá cesta “ľahšieho odporu”
Vráťme sa k uvedenej správe
Zhrnutie
O tejto správe
I
Tovar vstupujúci do EÚ z krajín mimo Európskej únie podlieha colným kontrolám členských štátov pred tým, ako je prepustený do voľného obehu v EÚ. Preskúmali sme, či Európska komisia a členské štáty zabezpečujú dovoznými postupmi ochranu finančných záujmov EÚ. Zistili sme závažné nedostatky a medzery, ktoré poukazujú na neúčinné vykonávanie kontrol. To má nepriaznivý účinok na financie EÚ. Komisii a členským štátom vyjadrujeme niekoľko odporúčaní na zlepšenie koncepcie a vykonávania kontrol.
Odpoveď Komisie
Zhrnutie
I
Komisia konštatuje, že dôležité zistenia uvedené v tejto správe sa týkajú nedostatočnej kontroly zo strany členských štátov a implementačných úloh, za ktorých vykonávanie sú v plnej miere zodpovedné vnútroštátne orgány.
Už v prvej vete našla Komisia toho správneho vinníka – národné colné správy. Pozabudla, že v Lisabonskej zmluve má Komisia výhradné právomoci v oblasti colnej únie. K tejto právomoci prislúcha aj výhradná, alebo aspoň hlavná zodpovednosť za súčasný chaotický stav colnej únie !
Komisia však vykonáva inšpekcie zberu a sprístupnenia tradičných vlastných zdrojov (TVZ) členskými štátmi a tieto inšpekcie majú korekčný vplyv.
Namiesto riadenia a metodického usmerňovania si Komisia zvolila “silové” inšpekcie.
Ak Komisia zistí, že kontroly členských štátov nie sú účinné a vedú k stratám tradičných vlastných zdrojov, členské štáty sa za tieto straty stávajú zodpovedné, pričom za oneskorenú platbu sa uplatňujú významné úroky. Znamená to, že Komisia inšpekciami zabraňuje nepriaznivým účinkom neúčinných kontrol členských štátov na finančné prostriedky EÚ. Úrok z oneskorenej platby viac ako kompenzuje oneskorenia v sprístupnení tradičných vlastných zdrojov do rozpočtu EÚ, čo znamená, že inšpekciami Komisia zabezpečuje komplexnú ochranu finančných záujmov EÚ.
Aké je to jednoduché – zodpovední sa našli, dostanú zaplatiť aj úroky z omeškania – takto komisia zabezpečuje komplexnú ochranu finančných záujmov EÚ. Čo sa dá k tomu dodať ? Sú len dve možnosti – obidve zlé :
- buď Komisia nevenuje problematike colnej únie dostatočnú starostlivosť, nerozumie problematike v ktorej má vyhradenú právomoc
- zámerne klame aj v roku 50 výročia založenia colnej únie
Komisia víta všetky návrhy na zlepšenie kontroly.
Záver I. časti
Od roku 2015 posielam do inštitúcií Európskej únie množstvo analýz a odhadov. Problém je tak zanedbaný, že zlepšenie sa nedá ani len tušiť. To sme sa pustili do obchodnej vojny s USA, kde pri odvetných clách je kontrolná činnosť colnej únie nenahraditeľná. Príklad fungovania je – Komisia nevie zabezpečiť ani len takú základnú skutočnosť – aby sa colnej deklarácii uvádzal ODOSIELATEĽ tovaru – čo potom akési kontroly ?
“nevadí, my to zvládneme, zaplatíme vyššie sadzby, nové dane a odvody” !