Ľudia sú v každej minúte dňa i noci nepretržite monitorovaní. Je zaznamenávané každé naše cítenie, každá naša myšlienka, každé naše slovo i čin. Dávne generácie o tom vedeli, a ako výstrahu pred realitou nepretržitého monitorovania človeka vyššou Mocou, zobrazovali na oltároch svojich chrámov takzvané Božie oko.
Bol to trojuholník, v ňom bolo zobrazené oko a z trojuholníka sa všetkými smermi šírili lúče. Išlo o symbolické vyjadrenie toho, že každého z nás Stvoriteľ nepretržite vidí a ľudia by si mali túto skutočnosť neustále uvedomovať a zariadiť sa v živote podľa nej.
A Stvoriteľ nás nielenže ustavične vidí, ale zároveň nám aj vystavuje účet z každého nášho citu, myšlienky, slova a činu. Úplne zo všetkého, čo z nás vychádza, sú voči nám vyvodené dôsledky Božou Spravodlivosťou. V prípade, že boli naše city, myšlienky, slová a činy dobré, aj dôsledky budú dobré. Avšak v prípade, že boli zlé, budú aj dôsledky zlé.
Ľudia dávnych dôb o týchto skutočnostiach vedeli a symbolicky ich zobrazovali vo svojich chrámoch. Ale pretože nepoznali pravý mechanizmus toho, ako to funguje, predstavovali si to tak, že Stvoriteľ skutočne osobne pozoruje každého človeka a podľa zásluhy ho odmeňuje za dobro dobrom a za zlo zlom.
V súčasnosti však už dozrel čas, aby sme poznali tento mechanizmus, pretože predstava Stvoriteľa, pozorujúceho každého z ľudí osobne je nesprávna. Je nesprávna preto, lebo Stvoriteľ to nerobí. Stvoriteľ má na to svojich služobníkov. Má na to vykonávateľov svojej Vôle.
Ide o ten istý druh služobníkov, ktorí spravujú prírodné dianie, pretože aj v tomto prípade prebiehajú procesy, podobné procesom v prírode. V prírode sa bytosti prírody starajú o všetko, čo v nej rastie, dozrieva a prináša plody. Starajú sa o stromy, kvety a rastliny. Starajú sa o nich od semienka, cez malú rastlinku, až po veľký strom, ktorý nakoniec prinesie svoje ovocie.
A presne toto isté sa deje aj vo vzťahu k monitorovaniu jednania človeka a vyvodenia dôsledkov, ktoré musí za svoje jednanie prijať. Každé naše cítenie, každá naša myšlienka, každé naše slovo a čin sú semienka, ktoré sejeme do záhrady Pánovho stvorenia. A bytostní služobníci Najvyššieho tieto semienka, nech už sú dobré, alebo zlé, polievajú a starajú sa o ne, aby vyrástli a priniesli svoje ovocie. Ovocie, ktoré bude musieť prijať, požívať a prežívať ten, kto ich zasial.
Toto ovocie požívame jednak počas nášho pozemského života a jednak aj potom, keď odídeme na druhý svet. Na druhom svete nás čaká ovocie a dôsledky všetkého, k čomu sme dali podnet svojimi citmi, myšlienkami, slovami a činmi. Čakajú nás rajské záhrady, plné krásneho a dobrého ovocia, alebo záhrady pekelné, plné trpkého a jedovatého ovocia.
Aj to, čo práve teraz a v tejto chvíli prežívame, nech už je to pozitívne, alebo negatívne, je iba ovocím toho, akým spôsobom sme cítili, mysleli, hovorili a jednali v minulosti. V minulosti dávnej, nedávnej, alebo v minulosti, presahujúcej tento náš momentálny pozemský život.
Mali by sme preto začať na tieto skutočnosti konečne dbať s oveľa väčšou vážnosťou. Mali by sme dbať predovšetkým na čistou svojho vnútra. Na čistotu svojho vnútorného života, čiže na kvalitu nášho cítenia a myslenia.
Toto je rozhodujúce a toto je základ. Lebo to, ako cítime a myslíme sa automaticky odzrkadľuje v našej reči i v našom jednaní. Preto svoju bdelosť nemusíme koncentrovať na každé jednotlivé slovo a každý jednotlivý čin, čo sa v podstate v aktivite dňa ani nedá. Stačí, ak uprieme svoju pozornosť predovšetkým na čistotu svojho vnútra. Na čistotu svojho srdca. Na čistotu svojich citov a myšlienok. Naše slová a činy budú potom automaticky také, akí my sami vnútorne sme. Dobré a ušľachtilé v prípade čistého a ušľachtilého vnútra, alebo zlé, nízke a neušľachtilé v prípade ignorovania kvality svojho vnútra. Čiže v prípade absolútne nekontrolovaného vnútorného života, ponechaného napospas úplne všetkému.
Preto udržujme krb svojich myšlienok čistý. A zároveň v sebe udržujme silné a pevné chcenie k dobru. Tak budeme siať iba dobré semienka, ktoré ruky bytostných služobníkov Pána privedú k rastu a k tomu, aby priniesli dobré ovocie, prinášajúce požehnanie našim blížnym i nám samotným.
Dávajme si však veľký pozor, aby sme vo svojom vnútri nepestovali a netolerovali veci zlé, nízke a nečisté, pretože aj tieto semená privedú ruky bytostných služobníkov Pána k rastu a k tomu, aby priniesli svoje zlé ovocie, prinášajúce nešťastie a skazu našim blížnym i nám samotným.
Bdelosť nad čistotou krbu našich myšlienok a pevné chcenie k dobru nás uchráni od všetkého zla a povedie nás k Svetlu.