Z úvodnej časti PVV týkajúcej sa bezpečnosti obyvateľstva vyplýva, že nová vláda má v pláne meniť všetky základné materiály vrátane legislatívy. To je pomerne veľké bremeno, pričom neboli pomenované príčiny zmien a kvalita súčasných dokumentov. Čiže nevieme čoho sa budú zmeny týkať a ako budú naformulované vzhľadom k bezpečnostnej situácii Slovenska. Otázka je, či sa to tejto vláde podarí splniť, pretože takéto materiály trvajú približne rok alebo aj viac, kým sa zavedú do praxe. V každom prípade bude treba všetkým novým návrhom dokumentov venovať zvýšenú pozornosť odbornej, ale i laickej verejnosti, aby v nich neprešli také ustanovenia, ktoré budú v rozpore so záujmami Slovenska a Ústavou SR.
Ako vyplýva z textu, predstavitelia policajného zboru (PZ) nemajú dôveru tejto vlády, keďže ich chce posielať na detektor lži. Tento nástroj uplatňovania moci je smiešny pretože ak nejaký predstaviteľ PZ nemá dôveru, treba konkrétne pomenovať príčinu a dokázať dôvody vedúce k nedôvere. Detektor lži nevie zabezpečiť tento cieľ. Ak vláda presadzuje takéto riešenie, tak je pravdepodobné, že si chce zabezpečiť alibi pri presadzovaní personálnych zmien. Detektor lži je totiž iba pomocný nástroj, ktorý má odhaliť len pravdivosť odpovedí človeka, ktorý sa skúške podrobuje. Výsledky sú často diskutabilné pretože nemusia zodpovedať skutočnosti. Okrem toho, existujú tréningy, pomocou ktorých sa skúšaný môže naučiť odpovedať tak, že prístroj jednoducho oklame. A už vôbec jeho výsledky nemožno pokladať za žiadny dôkaz.
Presadenie tejto časti PVV je populistický a alibistický počin premiéra, ktorý je zvyknutý ešte z opozície hejtovať svojich politických súperov detektorom lži. Verejnosť mu na takéto vyhlásenia skočí lebo väčšinou nemá informácie ako detektor lži vlastne funguje.
Čo sa týka preukazovania majetku a majetku príbuzných osôb vrátane pôžičiek a pasív tak to považujeme za normálne. Vláda by však mala ísť príkladom a jej členovia by tiež mali preukazovať svoje majetky, majetky svojich príbuzných, ale aj dosledovať či tieto majetky sú odôvodnené, prípadne z akých zdrojov pochádzajú, vrátane bankových účtov nielen slovenských, ale aj zahraničných. Majetky treba dohľadať spätne až do obdobia, kedy sa dohľadať dajú. Zvlášť treba byť dôslední pri skúmaní pôvodu majetku, či bol získaný legálne alebo nie. Ak nebol získaný legálne, ale bol legalizovaný z nejakého dôvodu, treba zistiť príčinu a vyvodiť z toho dôsledky.
A ak sa presadí vyššie uvedené uplatnenie detektora lži, tak aj tu by predstavitelia vlády a parlamentu mali ísť príkladom. Pre objektivitu treba pripomenúť, že treba nájsť taký vyšetrovací subjekt, ktorý bude nezávislý a nemanipulovateľný.
Čo sa týka korupcie, nie sú uvedené konkrétne nástroje ako korupciu efektívne odhaľovať. V tejto časti PVV absentujú opatrenia ako chce vláda odhaľovať obrovské daňové úniky, ako chce riešiť schránkové firmy a to aj v zahraničí vrátane preverovania účtov v daňových rajoch.
Chýbajú tiež opatrenia ako chce vláda zabezpečiť potravinovú bezpečnosť Slovenska vrátane dovozových potravín.
Čo sa týka environmentálnej záťaže absentujú opatrenia na to akým spôsobom sa bude chrániť územie od odpadov, nelegálnych skládok, sanácia gudrónov, ochrany vôd, pôdy a vzduchu a pod. Treba poznamenať, že tieto úlohy sa prelínajú s úlohami iných rezortov.
Absentujú tiež opatrenia na zníženie zločinnosti ako takej vo všetkých oblastiach od vrážd, po ekonomickú kriminalitu, lúpeže atď.
Jednou z hlavných zásad zaistenia bezpečnosti v krízových situáciách alebo živelných pohromách je koordinácia bezpečnostných zložiek, vojenských zložiek, hasičského zboru, zdravotníctva, prípadne iných relevantných zložiek. V tejto časti to ostalo bez povšimnutia.
HASIČSKÝ A ZÁCHRANNÝ ZBOR
Sme svedkami prehlbujúcich sa klimatických negatívnych zmien a hrozieb súvisiacich so zmenou počasia. Absentujú opatrenia, na zabránenie odstraňovania negatívnych javov, ktoré sprevádzajú tieto zmeny a prevencia pri požiaroch. Napríklad zvýšený výskyt požiarov. Slovensko nemá dostatočný počet helikoptér s bambi vakmi na efektívne hasenie požiarov. Nevieme efektívne predchádzať požiarom. Napríklad po ťažbe dreva ostáva obrovské množstvo konárov a odpadu po spracovaní guľatiny v lesoch. Nikto sa nezaoberá s odstraňovaním ani spracovaním tohto odpadu tak, aby sa zabránilo vzniku požiarov. Potom je iba otázka času, kedy požiar vznikne. Taktiež je čas začať budovať požiarne nádrže v prostredí pre prípadné využitie pri požiaroch.
Aby sme chránili dostatočne lesy, žiadala by sa úprava legislatívy smerom k vyšším trestným sadzbám za zanedbanie povinnosti starostlivosti o lesy, za úmyselné vypaľovanie tráv, drevných odpadov v prírodnom prostredí a škody na majetku. V tomto smere nie je v PVV žiadna zmienka.
Žiadalo by sa tiež spracovať postupy pri ekologických haváriách a zabezpečiť hasičský zbor príslušnou technikou a prostriedkami. Absentuje prevencia alebo opatrenia pri predchádzaní havárií. Iba jeden príklad za všetky. Ako by sme dokázali sanovať pretrhnutie hrádze gudrónového odpadu pri Dubovej? Vznikli by obrovské škody a zatiaľ napriek medializácii tohto problému, zodpovedné miesta neurobili nič.
MIGRAČNÁ POLITIKA
Okrem zmienky o vytvorení dokumentu Migračnej politiky SR na obdobie rokov 2021 – 2025 sa v tejto krátkej časti nenachádza nič podstatné.
Treba predovšetkým rozlišovať medzi migrantmi, platenými migrantmi, ekonomickými migrantmi a utečencami. Pretože existuje aj kategória, kedy ľudia migrujú a dostávajú za to peniaze od rôznych nadácií alebo nelegálnych štruktúr štátov, ktoré majú za cieľ destabilizovať Európu. Potom je tu kategória utečencov, ktorí utekajú z krajín, rozvrátených vojnou. Ide väčšinou o utečencov z krajín bohatých na ropu. Tiež sú platení nelegálnymi štruktúrami pod rúškom rôznych nadácií. Ide o riadenú migráciu migrantov a utečencov. Je namieste si zodpovedať otázku kto môže za vyvolanie vojen v Sýrii, Lýbii, Afganistane, Iraku a ďalších konfliktov na Blízkom východe. Prečo by mala Európa znášať dôsledky agresívnej americkej politiky?
Okrem toho vzniklo nové bezpečnostné riziko v Európe v podobe zvýšenej kriminality zapríčinenej migrantmi. Prístup Európy hneď od začiatku bol zlý.
Európa nedokázala zabezpečiť svoje hranice proti nelegálnej, násilnej a platenej migrácii. Namiesto toho otvorila svoje hranice a EÚ začala s politikou diktatúry rozmiestňovania migrantov. Neskôr dávala obrovské peniaze Turecku na zastavenie migrácie, ktoré si toho urobili výnosný biznis. Keďže EÚ prestala s týmto poskytovaním „výpalného“ Erdoganovi, ten otvára hranice do Grécka pričom hrozí medzi Tureckom a Gréckom otvorený vojenský konflikt. Zaujímavé je, že tento problém NATO nerieši, hoci ide o konflikt medzi dvomi štátmi – členmi NATO.
Pritom stačilo hneď na začiatku tzv. migračnej krízy urobiť jednu vec. Dôsledne ochrániť hranice EÚ pred prílevom migrantov a investovať vyhodené miliardy eur do obnovy materských krajín migrantov. Migrácia by sa zastavila a EÚ by mohla hospodársky s týmito krajinami spolupracovať.
V tejto časti dokumentu sme si nevšímali všeobecné frázy ani popis toho čo chce vláda urobiť vo forme želaní.
SPRAVODAJSKÁ OCHRANA SR, NBÚ A OCHRANA UTAJOVANÝCH SKUTOČNOSTÍ
K tejto časti len zopár poznámok. Nie je predpoklad, že SIS si bude plniť zodpovedne svoje povinnosti v zmysle chránenia záujmov Slovenskej republiky, ak na jej čele bude stáť toxická osoba Vladimíra Pčolinského.
SIS sa má podieľať aj na odhaľovaní korupcie, hospodárskej kriminality a iných negatívnych javov v spoločnosti svojimi špecifickými metódami a prostriedkami. Nič takého PVV neobsahuje. Zato obsahuje jednoznačnú podriadenosť EÚ a NATO, čo je v rozpore so záujmami Slovenska. Ďalej v tejto časti chýba informácia o zabezpečení toku informácií smerom navonok a hlavne o kontrole čo sa s týmito informáciami deje tak, aby nedošlo k ich zneužitiu. V smerniciach SIS by mal byť zakotvený postup, aby k tomu nedochádzalo. Ak napríklad SIS zistí konkrétnu ekonomickú kriminalitu, informuje oprávnené príslušné orgány tak, aby mohli efektívne zasiahnuť bez toho, aby bol páchateľ nejakou osobou vystríhaný.