Investičná výnimka v ústavnom zákone o rozpočtovej zodpovednosti

   Na Slovensku aj po 25. rokoch stále chýba dostatočná diaľničná infraštruktúra. Na nekonečné sľuby vlád o prepojení Bratislavy a Košíc sme si už zvykli. No výsledok stále nulový. Súčasné nastavenie financovania výstavby diaľnic a rýchlostných ciest z európskych zdrojov ( okrem D4 a R7 vo forme verejno-súkromného partnerstva PPP projekt)  sa javí ako nedostačené a nedokáže financovať všetky potrebné nedostavané úseky. Z operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014-2020 ( s možnosťou čerpania do roku 2023), ktorého súčasťou sú aj prostriedky na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. S predpokladom, že na konci programového obdobia budú vyčerpané všetky prostriedky, stále bude chýbať niekoľko nedostavaných úsekov, ktoré štát nedokáže v dostatočnej  miere financovať zo štátneho rozpočtu.

   Na dobudovanie kompletnej diaľničnej infraštruktúry horizonte niekoľkých rokov vďaka súčasnému  nízkemu deficitu -1,29%  a štátnemu dlhu 51,9 HDP v popravní s ostanými krajinami EU,  ako najvhodnejšia forma financovania výstavby nových úsekov je získanie finančných prostriedkov z dlhopisných trhov za výhodné úverové podmienky. Jediný problém s čerpaním takýchto finančných prostriedkov je ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti, ktorý v súčasnom znení takúto možnosť neumožňuje. Zákon bol prijatý na konci roka 2011 po páde vlády Ivety Radičovej všetkými vtedajšími koaličnými a opozičnými  politickým stranami s účinnosťou od 1. marca 2012. Prijatie ústavného zákona zaväzovalo budúce vlády udržovať, prípadne znižovať verejný dlh pod 60 % HDP, čo bola jedna s podmienok Maastrichtských kritérií pre krajiny platiace eurom vrátane Slovenska. Boli  vytvorené sankčné a korekčné mechanizmy, ktoré majú zabrániť vysokému nárastu dlhu na veľmi kritické úrovne, jednoducho povedané ak si  štát požičia prostriedky na výstavbu infraštruktúry  zvýši tým pádom svoj dlh a pri prekročení určitej percentuálnej hranice dlhu budú spustené spomínané mechanizmy a vznikol by tým pádom začarovaný kruh. V čase prijatia zákona bola v EU prítomná finančná a hospodárska kríza, ktorá spôsobila vysoké zvýšenie verejných dlhov HDP členských štátov a vďaka spomínaného ústavného  zákona  nemôže vláda si bezhlavo požičiavať a zvyšovať verejný dlh. Dnes v čase konjunktúry, ako som už spomínal je logické a možné pri verejných investíciách ako sú diaľnice si výhodne požičať na dlhopisných trhoch, ale súčasné znenie zákona takúto možnosť vylučuje.  Preto vo vládnej koalícii prebiehala pol roka diskusia, ktorá má nájsť vhodné riešenie so zavedením tzv. investičnej výnimky. Štát bude môcť za určitých podmienok získať finančné prostriedky, ktoré tak nevyhnutne potrebujeme dobudovanie diaľničnej infraštruktúry.

Koaliční poslanci predložili návrh uznesenia do NR SR, ktorý ma finančnému výboru nariadiť prípravu novely ústavného zákona. Aby bol ústavný zákon prijatý musí zaň zahlasovať minimálne 90 poslancov. Je jasné, že koalícia bude potrebovať aj hlasy opozície. Rokovania ministra financií Petra Kažimíra ( SMER –SD) s opozičnými stranami sú na bode mrazu a je dosť možné, že návrh nebude prijatý. Opozícia považuje súčasné nadstavenie zákona za dostatočné a  poslanec SAS Eugen Jurzyca argumentuje tým, že podľa súčasných pravidiel  sa  nachádzame v sankčnom pásme dlhovej brzdy so súčasným dlhom 51,9% HDP. Strana OĽANO- NOVA Igora Matoviča môže argumentovať s tým, že nemieni podporovať ďalšie šafárenie verejných financií spojné s výstavbou diaľnic a s tým, že skončia opäť na účtoch firiem, ktoré sú napojené na súčasnú vládnu koalíciu. Je pravdepodobné, že aj ostatné opozičné strany nezahlasujú za koaličný návrh, preto vláda bude musieť hľadať iné riešenie financovania výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Minister dopravy Arpád Érsek ( MOST-HÍD) naznačil, že náhradným riešením by mohlo byť aj financovanie výstavy cez PPP projekty s čím má už Slovensko skúsenosti.

Asi sa všetci zhodneme, že výstavba diaľnic je potrebná a nevyhnutná s tým rozdielom, že koalícia a opozícia majú rozdielne názory ohľadne spôsobu financovania. Nájsť spoločný konsenzus bude v súčasnom rozložení síl veľmi náročný. Bohužiaľ najviac tým trpia obyvatelia regiónov s chýbajúcou diaľničnou infraštruktúrou, ktoré majú najvyššiu nezamestnanosť v rámci Slovenska. V spomínaných regiónoch preto chýbajú pracovné príležitosti, ktoré vďaka chýbajúcej dopravnej infraštruktúre budú aj naďalej absentovať. Pre ťažkú dopravnú dostupnosť regiónov absentuje aj cestový ruch, ktorý by vďaka kvalitnému dopravnému prepojeniu mohol prilákať mnoho slovenských aj zahraničných turistov.

Pred pár dňami bola zverejnená analýza Útvaru hodnota za peniaze, ktorá tvrdí, že výstavba rýchlostnej cesty R2 smer Zvolen- Košice v plnom profile je ekonomicky nerentabilná a navrhuje ekonomicky lacnejšie riešenie výstavby. Podľa spomínanej analýzy, ktorá zahŕňa možné ekonomicky rentabilné  varianty výstavby a to vybudovanie R2 v polovičnom profile, alebo modernizáciu existujúcej cesty I. triedy s vybudovaním obchvatov miest a obcí. Negatívne stanovisko voči analýze sa postavili minister hospodárstva Peter Žiga ( SMER-SD) a koaličná strana MOST-HÍD.   Pokiaľ by Vláda SR akceptovala pripomienky tejto analýzy výstavba tzv. južnej diaľnice v pôvodne plánovanom plnom profile bude zastavená. Takéto možné rozhodnutie vlády len prehĺbi vysoké regionálne rozdiely na Slovensku a platí staré známe ak by sa diaľnica stavala z východu na západ už by bola dávno postavená.

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidla preštudovali a porozumeli im.

author photo

Matej Mindár

O AUTOROVI

Absolvent politológie Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíne

AUTOR V ČÍSLACH

Počet článkov: 5

Celkové hodnotenie: 8.98

Priemerná čítanosť: 847

icon Top za 7 dní

iconNajnovšie z HS

icon Najčítanejšie z HS

  • POČASIE NA DNES

    FOTO DŇA

  • Vybrali sme

    USADA vyzvala na nezávislé vyšetrovanie prípadu čínskych plavcov

    0icon

    Americká antidopingová agentúra (USADA) vyzvala na nezávislé vyšetrovanie dopingového prípadu 23 čínskych plavcov. Svetovú antidopingovú agentúru (WADA) zároveň obvinila z toho, že v tejto afére…

    Pre zosuv svahu vyhlásili v Budatíne mimoriadnu situáciu

    0icon

    V žilinskej mestskej časti Budatín je pre zosuv svahu a následné poškodenie komunikácie na ulici Ku zvonici vyhlásená mimoriadna situácia. Po štvrtkovom zasadnutí krízového štábu…

    Ministri vidia priestor na optimalizáciu počtu zamestnancov v štátnej správe

    0icon

    Viacerí ministri vidia priestor na optimalizáciu počtu zamestnancov v štátnej správe a plánujú vykonať personálne audity. Niektoré ministerstvá už dokonca počty zamestnancov či pracovníkov na…

    Nehoda motorkára v Bratislave si vyžiadala jeho prevoz do nemocnice

    0icon

    Motorkár skončil po stredajšej (1. 5.) dopravnej nehode, ktorá sa stala na ceste druhej triedy v smere do bratislavskej Rače, v nemocnici.

    Podpora členstva SR v EÚ a NATO oproti vlaňajšku vzrástla

    0icon

    Členstvo Slovenskej republiky v Európskej únii (EÚ) a Severoatlantickej aliancii (NATO) podporuje približne 70 percent Slovákov. Podpora oproti roku 2023 vzrástla. Vyplýva to z prieskumu,…

    Požiar v Dobročskom pralese je podľa CHKO - BR Poľana uhasený

    0icon

    Zvolen 2. mája 2024 (TASR/HSP/Foto:Facebook/Správa CHKO-BR Poľana)   Požiar, ktorý v stredu 1. mája vypukol v ochrannom pásme Národnej prírodnej rezervácie Dobročský prales, je už…

    Žiga: Vstup SR do EÚ bol najdôležitejším rozhodnutím v moderných dejinách

    0icon

    Bratislava 2. mája  2024 (TASR/HSP/Foto:TASR - Martin Baumann)   Vstup Slovenskej republiky do EÚ bol najdôležitejším rozhodnutím v dejinách. Po 20 rokoch je jasné, že…

    Prešovská nemocnica otvorila novú detskú ambulanciu

    0icon

    Prešov 2. mája 2024 (TASR/HSP/Foto:Facebook/Fakultná nemocnica J.A Reimana Prešov)   Fakultná nemocnica s poliklinikou J. A. Reimana v Prešove vo štvrtok otvorila novú detskú ambulanciu.…

    Boris Susko nevidí problém v presunutí voľby kandidátov na sudcu ÚS

    0icon

    Presunutie voľby kandidátov na sudcu Ústavného súdu (ÚS) SR na ďalšiu schôdzu parlamentu nepovažuje minister spravodlivosti Boris Susko (Smer-SD) za problém. Uviedol to po štvrtkovom…

    KDH kritizuje odvolanie dvoch členov Súdnej rady

    0icon

    Bratislava 2. mája 2024  (TASR/HSP/Foto:TASR - Lukáš Mužla)   Odvolanie Andreja Majerníka a Jána Mazáka z funkcie členov Súdnej rady SR dokazuje, že premiérovi Robertovi…

    Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

    Erik Majercak

    Marek Brna

    Matúš Pestrý

    Marian Kotleba

    Milan Šupa

    Vášeň v Tebe

    Auto Trendy

    Reklama

    Armádny Magazín

    TopDesať

    FOTO DŇA