Investičná výnimka v ústavnom zákone o rozpočtovej zodpovednosti

   Na Slovensku aj po 25. rokoch stále chýba dostatočná diaľničná infraštruktúra. Na nekonečné sľuby vlád o prepojení Bratislavy a Košíc sme si už zvykli. No výsledok stále nulový. Súčasné nastavenie financovania výstavby diaľnic a rýchlostných ciest z európskych zdrojov ( okrem D4 a R7 vo forme verejno-súkromného partnerstva PPP projekt)  sa javí ako nedostačené a nedokáže financovať všetky potrebné nedostavané úseky. Z operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014-2020 ( s možnosťou čerpania do roku 2023), ktorého súčasťou sú aj prostriedky na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. S predpokladom, že na konci programového obdobia budú vyčerpané všetky prostriedky, stále bude chýbať niekoľko nedostavaných úsekov, ktoré štát nedokáže v dostatočnej  miere financovať zo štátneho rozpočtu.

   Na dobudovanie kompletnej diaľničnej infraštruktúry horizonte niekoľkých rokov vďaka súčasnému  nízkemu deficitu -1,29%  a štátnemu dlhu 51,9 HDP v popravní s ostanými krajinami EU,  ako najvhodnejšia forma financovania výstavby nových úsekov je získanie finančných prostriedkov z dlhopisných trhov za výhodné úverové podmienky. Jediný problém s čerpaním takýchto finančných prostriedkov je ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti, ktorý v súčasnom znení takúto možnosť neumožňuje. Zákon bol prijatý na konci roka 2011 po páde vlády Ivety Radičovej všetkými vtedajšími koaličnými a opozičnými  politickým stranami s účinnosťou od 1. marca 2012. Prijatie ústavného zákona zaväzovalo budúce vlády udržovať, prípadne znižovať verejný dlh pod 60 % HDP, čo bola jedna s podmienok Maastrichtských kritérií pre krajiny platiace eurom vrátane Slovenska. Boli  vytvorené sankčné a korekčné mechanizmy, ktoré majú zabrániť vysokému nárastu dlhu na veľmi kritické úrovne, jednoducho povedané ak si  štát požičia prostriedky na výstavbu infraštruktúry  zvýši tým pádom svoj dlh a pri prekročení určitej percentuálnej hranice dlhu budú spustené spomínané mechanizmy a vznikol by tým pádom začarovaný kruh. V čase prijatia zákona bola v EU prítomná finančná a hospodárska kríza, ktorá spôsobila vysoké zvýšenie verejných dlhov HDP členských štátov a vďaka spomínaného ústavného  zákona  nemôže vláda si bezhlavo požičiavať a zvyšovať verejný dlh. Dnes v čase konjunktúry, ako som už spomínal je logické a možné pri verejných investíciách ako sú diaľnice si výhodne požičať na dlhopisných trhoch, ale súčasné znenie zákona takúto možnosť vylučuje.  Preto vo vládnej koalícii prebiehala pol roka diskusia, ktorá má nájsť vhodné riešenie so zavedením tzv. investičnej výnimky. Štát bude môcť za určitých podmienok získať finančné prostriedky, ktoré tak nevyhnutne potrebujeme dobudovanie diaľničnej infraštruktúry.

Koaliční poslanci predložili návrh uznesenia do NR SR, ktorý ma finančnému výboru nariadiť prípravu novely ústavného zákona. Aby bol ústavný zákon prijatý musí zaň zahlasovať minimálne 90 poslancov. Je jasné, že koalícia bude potrebovať aj hlasy opozície. Rokovania ministra financií Petra Kažimíra ( SMER –SD) s opozičnými stranami sú na bode mrazu a je dosť možné, že návrh nebude prijatý. Opozícia považuje súčasné nadstavenie zákona za dostatočné a  poslanec SAS Eugen Jurzyca argumentuje tým, že podľa súčasných pravidiel  sa  nachádzame v sankčnom pásme dlhovej brzdy so súčasným dlhom 51,9% HDP. Strana OĽANO- NOVA Igora Matoviča môže argumentovať s tým, že nemieni podporovať ďalšie šafárenie verejných financií spojné s výstavbou diaľnic a s tým, že skončia opäť na účtoch firiem, ktoré sú napojené na súčasnú vládnu koalíciu. Je pravdepodobné, že aj ostatné opozičné strany nezahlasujú za koaličný návrh, preto vláda bude musieť hľadať iné riešenie financovania výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Minister dopravy Arpád Érsek ( MOST-HÍD) naznačil, že náhradným riešením by mohlo byť aj financovanie výstavy cez PPP projekty s čím má už Slovensko skúsenosti.

Asi sa všetci zhodneme, že výstavba diaľnic je potrebná a nevyhnutná s tým rozdielom, že koalícia a opozícia majú rozdielne názory ohľadne spôsobu financovania. Nájsť spoločný konsenzus bude v súčasnom rozložení síl veľmi náročný. Bohužiaľ najviac tým trpia obyvatelia regiónov s chýbajúcou diaľničnou infraštruktúrou, ktoré majú najvyššiu nezamestnanosť v rámci Slovenska. V spomínaných regiónoch preto chýbajú pracovné príležitosti, ktoré vďaka chýbajúcej dopravnej infraštruktúre budú aj naďalej absentovať. Pre ťažkú dopravnú dostupnosť regiónov absentuje aj cestový ruch, ktorý by vďaka kvalitnému dopravnému prepojeniu mohol prilákať mnoho slovenských aj zahraničných turistov.

Pred pár dňami bola zverejnená analýza Útvaru hodnota za peniaze, ktorá tvrdí, že výstavba rýchlostnej cesty R2 smer Zvolen- Košice v plnom profile je ekonomicky nerentabilná a navrhuje ekonomicky lacnejšie riešenie výstavby. Podľa spomínanej analýzy, ktorá zahŕňa možné ekonomicky rentabilné  varianty výstavby a to vybudovanie R2 v polovičnom profile, alebo modernizáciu existujúcej cesty I. triedy s vybudovaním obchvatov miest a obcí. Negatívne stanovisko voči analýze sa postavili minister hospodárstva Peter Žiga ( SMER-SD) a koaličná strana MOST-HÍD.   Pokiaľ by Vláda SR akceptovala pripomienky tejto analýzy výstavba tzv. južnej diaľnice v pôvodne plánovanom plnom profile bude zastavená. Takéto možné rozhodnutie vlády len prehĺbi vysoké regionálne rozdiely na Slovensku a platí staré známe ak by sa diaľnica stavala z východu na západ už by bola dávno postavená.

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidla preštudovali a porozumeli im.

author photo

Matej Mindár

O AUTOROVI

Absolvent politológie Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíne

AUTOR V ČÍSLACH

Počet článkov: 5

Celkové hodnotenie: 8.98

Priemerná čítanosť: 847

icon Top za 7 dní

iconNajnovšie z HS

icon Najčítanejšie z HS

  • POČASIE NA DNES

    FOTO DŇA

  • Vybrali sme

    Predpoveď počasia na piatok

    0icon

    Do našej oblasti prúdi vlhký morský vzduch. Dnes bude postupne zamračené a na väčšine územia dážď. Teploty 7 až 12 stupňov C.

    Po náraze do zvodidiel na D1 pri Beluši sa zranil vodič osobného auta

    0icon

    Zranenie vodiča osobného auta si vyžiadala dopravná nehoda na diaľnici D1 pri Beluši v okrese Púchov. Pri udalosti zasahovali štyria príslušníci Hasičského a záchranného zboru s…

    Vodič na Pezinskej Babe prekročil rýchlosť o 67 kilometrov za hodinu

    0icon

    Vodič išiel na Pezinskej Babe rýchlosťou 137 kilometrov za hodinu. Za prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti o 67 kilometrov za hodinu mu bola uložená bloková pokuta…

    Ministerstvo kultúry upozorňuje - Slušne ale rázne: Prestaňte robiť hanbu slovenskej kultúre aj v zahraničí!

    0icon

    Bratislava 19. apríla 2024 (HSP/Foto:screenshot)   Výrazné žlté farby, amplióny, exriaditeľ Kunsthalle Bratislava Jen Kratochvíl v ružovej šiltovke, s náušnicou v uchu a k tomu…

    Slovensko a Taliansko by mohli uzavrieť dohodu o policajnej spolupráci

    0icon

    Slovensko a Taliansko by mohli uzavrieť dohodu o policajnej spolupráci. Jej návrh predložilo Ministerstvo vnútra (MV) SR do medzirezortného pripomienkového konania. Krajiny majú kooperovať za…

    Zelenského nočná mora

    0icon

    Kyjev 19. apríla 2024 (HSP/svpressa/Foto:TASR/AP-Russian Defense Ministry Press Service)   Bloomberg: v Rusku nie je mobilizácia, desaťtisíce ľudí sú ochotní slúžiť na základe zmluvy, sumarizuje…

    Ostrá debata v parlamente : "Shut Up! Idiot!"

    0icon

    Bratislava 19. apríla 2024 (HSP/ Telegram / Foto: TASR - Jaroslav Novák)   Dnes to v parlamente opäť raz iskrilo. Do slovného konfliktu sa dostal…

    Frühauf ocenil hru Nemcov: "Je na nás ako zareagujeme v sobotu"

    0icon

    Kaufbeuren 19. apríla  2024 (TASR/HSP/Foto:TASR - Jaroslav Novák)   Sedem zápasov trvala šnúra víťazstiev slovenských hokejistov. Odštartoval ju novembrový duel na Nemeckom pohári proti domácemu…

    Blaha: "Zľakol sa, a tak sme išli po sebe..... Takíto sú tí liberáli hrdinovia!"

    0icon

    Bratislava 19. apríla 2024 (HSP/Telegram/Foto:Screenshot Telegram video)   Vo svojom príspevku na sociálnej sieti Telegram Ľuboš Blaha (SMER-SSD) pripomenul, že progresívci chodia po Bruseli a…

    Takto sa progresívno - liberálne sily krásne odhalili

    0icon

    Bratislava/Kyjev 19. apríla 2024 (HSP/Foto:Facebook)   Máme tu dennú informáciu o tom, ako Slováci posielajú peniaze na nákup mierovej munície pre Ukrajinu. Podľa dostupných informácii…

    Vášeň v Tebe

    Auto Trendy

    Reklama

    Armádny Magazín

    TopDesať

    FOTO DŇA