Voliči nemajú čas sledovať hospodárstvo a masmédiá im pre istotu radšej nič o tom nepovedia. Slovníkom masmédií naše automobilky “úspešne prechádzajú na elektromobilitu” (aj keď ešte nebol vyrobený “slovenský” elekromobil) – slovníkom nemeckých masmédií :”Kríza v automobilkách zaútočila na nemecký priemysel.”
Dve malinké okrajové správy priniesli v týchto dňoch – jeden na Finweb hnonline (Hospodárske noviny) a jednu veľmi okrajovo a bez prílišného opakovania TA3 pod názvom Slovensko: “Kríza automobilového priemyslu.”
Tie minimalizované správy v médiách majú svoj význam:
Nerušiť “predvolebnú idylku” politických lídrov, ktorí sa hádajú o parlamentné pultíky, o to, kto je väčší …ale takto im nemá kto položiť kardinálnu otázku: “pán politik, v roku 2020 padne automotive priemysel na Slovensku, čo zamestnáva asi 230 tisíc ľudí a štátny rozpočet sa teší z ich príjmov na daniach a odvodoch…čím to nahradíte?”
Lebo:
Taký článoček v hnonline z 20.februára by mohol vyvolať predsa paniku:
“Tikajúca bomba v Nemecku. Súmrak automobilového priemyslu šíri strach”
“Hrozba masového prepúšťania bude mať kľúčový vplyv na nadchádzajúce kolektívne rokovania v nemeckom kovopriemysle. “
a pod tým informácie:
“Keď si Kristin a Thomas Schmittoví vlani v lete vzali hypotéku a kúpili dom, zdalo sa, že sny tohto nemeckého manželského páru sa stávajú skutočnosťou. O dva mesiace neskôr však zistili, že továreň na výrobu pneumatík, kde obaja pracujú, sa začiatkom budúceho roka zatvorí. Píše o tom agentúra Reuters.Problémy nemeckého automobilového priemyslu, za ktorými je slabší zahraničný dopyt, prísnejšie emisné pravidlá a elektrifikácia, majú na najväčšiu európsku ekonomiku čoraz výraznejšie dopady, zvyšujú nezamestnanosť a ovplyvňujú mzdy.”
“Je to nočná mora. Akoby nám niekto podtrhol koberec pod nohami,” povedala k plánovanému uzavretiu továrne štyridsaťročná Kristin. Manželia, ktorí majú tri deti, stále dúfajú v zmenu postoja manažérov závodu, ktorý patrí spoločnosti Michelin. O svoje pracovné miesta však majú obavy. A nie sú jediní. Podľa združenia VDA sa predpokladá, že v nemeckom automobilovom sektore počas budúceho desaťročia zanikne takmer desatina z 830-tisíc pracovných miest. Niektoré inštitúty aj vládni predstavitelia sa obávajú, že straty pracovných miest budú ešte výraznejšie. Výroba elektromobilov je totiž menej náročná na prácu než produkcia tradičných vozidiel, výrobné procesy sa čím ďalej tým viac automatizujú a firmy presúvajú výrobu do zahraničia.”
“Situácia v Nemecku ešte nedospela tak ďaleko ako v americkom Detroite, ktorý bol kedysi veľmi známym centrom automobilového priemyslu, ale kvôli odlivu výroby začal chátrať. Nebezpečenstvo však podľa automobilových podnikov, zamestnancov, odborárov i regionálnych politikov narastá.
“Nemecko vstupuje do nezmapovaných vôd. Transformácia môže znamenať koniec zlatého veku automobilového priemyslu ako masového zamestnávateľa,” uviedol Stefan Bratzel z výskumného inštitútu Center of Automotive Management. “Pre politikov je to tikajúca bomba,” dodal.”
prameň:
KOMENTÁR: A čo u nás? Tradične si Nemecko chráni svoju pracovnú silu a robí všetko preto, aby hospodárstvo Nemecka bolo “Erste” čiže “najprv…a až potom ostatné filiálky po svete – aj u nás.
Máme tu štyri automobilky, kam zainvestovali cudzí investori: dokonca VW už uvažuje premiestniť výrobu Superba z M.Boleslavi sem lebo “sme lacneší”… a ďalej?
Máme tu stovky “automotive” firiem, ktoré dodávajú do kompozícií, čiže zostáv automobilov do Nemecka aj inde tisícky komponentov – a ich objednávky sa potichu zastavujú…
U nás sa o tom nehovorí, je to PREDVOLEBNÉ TABU!
A tak sa nečudujte, že som zachytil na podcast to čo som verejne počul z TA3 –
https://narodohospodari.sk/podcast-spolku-narodohospodarov-slovenska/
je to ozaj vzrušujúcejšie ako topiace sa ľadovce na Antarktíde – vlna krátenia objednávok sa už valí aj na Slovensko, vraj už teda zahraničných pracovníkov automobilky poprepúšťali -…a ďalej? Čo štátny rozpočet 2020? Ako sa to dotkne “vyhubenej” nezamestnanosti?…čo zostane na lúkach a na zhrnutých orniciach po montážnych jamách?
Máme odpoveď – a tá je ukrytá v 15 Programových prioritách programu Ľudová strana Naše Slovensko…nuž ale kto by o tom TABU diskutoval? A s nami? Počkáme si do 1.marca, potom sa to prevalí …
Ing.Peter Zajac-Vanka, som tu kvôli hospodárstvu a nie kvôli politike
kandiát za Ľudovú stranu Naše Slovensko (č.24) a v pozícii 73.
p.s.
priskoro si zareagovalm “hruška”, ešte som písal: štyri automobilky na luxusné osobné vozy sú ekonomickou deformáciou Slovenska a nie strategickými podnikmi, nuž, rozumieš tomu …