Určite ste už viacerí z vás videli video výsledkov kontroly NKÚ, ktorá sa zamerala na fungovanie mýtneho systému (ak nie pozrite si video v linku naspodu článku). A určite ste z nich boli rozčarovaní rovnako ako ja!
Pretože z kontroly NKÚ vyplýva, že len 10 centov z 1 eura zaplateného prostredníctvom mýta za užívanie spoplatnených úsekov ciest bolo v rokoch 2014-2018 použitých na výstavbu nových diaľnic a rýchlostných ciest! Z jedného eura mýta dostávala 45 centov štátna Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a 48 centov išlo na účet súkromnej spoločnosti SkyToll, ktorá mýtny systém zavádzala a od roku 2010 prevádzkuje (7 centov získavajú ďalší zmluvní dodávatelia)!
Teda spoločnosti, ktorej vlastnícka štruktúra bola a je dlhodobo neprehľadná. Keď spoločnosť v roku 2009 vyhrala s najdrahšou ponukou tender na dodávku a prevádzku mýtneho systému, známe bolo len to, že desatinu akcií vlastní francúzska spoločnosť SanToll zo skupiny Sanef. Zvyšok akcií vlastnili cyperské schránky. Neskôr sa zistilo, že v tom bola aj skupina J&T a v roku 2012 získal 90% akcií český podnikateľ Syrovátka, financovaný skupinou PPF českého miliardára Kellnera.
NKÚ okrem zverejnenia výsledkov kontroly upozornila na neefektívne a nehospodárne nastavený systém aj vládu a políciu SR. Daný systém totiž podľa NKÚ do budúcnosti so sebou prináša vážne riziká, ktoré súvisia s vlastníctvom celého technického zázemia (nie je vo vlastníctve štátu) pre výber mýta a z toho vyplývajúce obmedzené možnosti, ktoré má NDS pri rozhodovaní o prevádzkovateľovi mýta po roku 2022, kedy zmluva so spoločnosťou SkyToll skončí.
Z kontroly NKÚ tak zovšeobecnene vyplýva jedno – takmer polovica z výberu diaľničného mýta, ktorý od jeho spustenia činí cca 1,6 miliardy eur, končí na účte súkromnej spoločnosti SkyToll! Na výstavbu nových ciest z tohoto za posledných 6 rokov šlo iba cca 100 miliónov eur, t.j. suma, za ktorú sa u nás postaví len niekoľko kilometrov ciest! A ako bonbónik – štát za mýtny systém zaplatil 235 miliónov eur a napriek tomu nie je tento systém v rukách štátu!
Aj kvôli tomuto, plus vysokým cestným daniam, došlo k spusteniu nedávnych protestov autodopravcov, ktoré sú a boli oprávnené, aj keď sa k nim neskôr pripojili a svoju politickú polievočku si prihriali politickí kandidáti do NR SR ako Magdoško z Iniciatívy poľnohospodárov či celá liberálna opozícia. Nie je totiž možné, aby vláda takúto megazlodejinu tolerovala, resp. aby sa na nej spolupodieľala! A aby na to doplácali len obyčajní slovenskí autodopravcovia! Na Slovensku totiž patria mýtne poplatky k najvyšším v EU, cestná daň zostala a je cca v štvornásobnej výške ako v iných štátoch EU. Stále vysoká je aj spotrebná daň z paliva. A nedoplácajú na to len autodopravcovia. Doplácajú na to aj obyčajní ľudia, najmä vodiči, ktorí z tak gigantickej sumy nevidia žiadny pokrok v opravách ciest, pretože výťažok z mýta nejde ani správcom komunikácií na údržby a opravy ciest a mostov ako v iných štátoch!
A preto je naozaj najvyšší čas túto absurdnú megazlodejinu zastaviť! Okrem zníženia cestnej dane či poplatkov autodopravcom treba hlavne zefektívniť výber mýta – drvivá väčšina peňazí z neho musí ísť jednoznačne NDS, t.j. štátu a nie súkromnej spoločnosti! Ten musí tieto finančné prostriedky prerozdeľovať správcom komunikácií na údržby a opravy ciest a mostov, plus používať na výstavbu nových rýchlostných ciest a diaľníc! A vlastníkom zakúpeného mýtneho systému sa musí tiež stať výhradne štát! A to budem vždy presadzovať! Inak žijeme a budeme aj naďalej žiť v absolútnom megazlodejskom absurdistáne!
Martin Bago
kandidát na poslanca NR SR za HLAS ĽUDU
(strana č. 21)
Video kontroly NKÚ si môžete pozrieť tu:
https://youtu.be/DFwf2LL_mSg