Pilpa bola firma s bohatou, vyše štyridsaťročnou históriou, ktorá v Carcassonne, (neďaleko Narbonne, južné Francúzsko) vyrábala zmrzlinu. Patrila k obrovskému poľnohospodárskemu spoločenstvu 3A, pre ktoré bola výroba zmrzliny iba jednou z oblastí pôsobenia, okrem nich ku nim patril napríklad aj veľký francúzsky obchodný reťazec Carrefour. V septembri 2011 však 3A kvôli finančným ťažkostiam Pilpu predala.
O firmu sa začal zaujímať výrobca zmrzliny R&R (patriaci pod americký investičný fond Oaktree Capital Management), ten však známu obchodnú značku chcel iba vyvlastniť, čo by mu pridalo na hodnote (navyše investičný fond beztak plánoval predaj R&R v apríli 2013). V júli 2012 R&R ohlásil, že Pilpa sa bude zatvárať a výroba bude premiestnená, čo pre 113 zamestnancov znamenalo prepustenie. Robotníci odporovali, okupovali závod a začali organizovať hnutie solidarity. Ich cieľom bola záchrana výrobnej fabriky.
Pracovníci nastavili 24-hodinový dohľad nad továrňou, aby zabránili vlastníkovi demontovať závod a odstrániť jeho zariadenie. V decembri 2012 získali pracovníci prehlásenie súdu, ktoré uvádzalo, že navrhnutý plán ochrany pracovných miest od R&R a vyplácania výpovedi je “neprimeraný”. Kým R&R formuloval nový návrh, 27 pracovníkov sa dohodlo na novom pláne premeniť bývalú fabriku Pilpa na zamestnancami vlastnenú a zamestnancami kontrolovanú kooperatívu s novým názvom – La Fabrique du Sud (Fabrika z juhu).
Nový majiteľ R&R na jar 2013 nakoniec súhlasil s vyplatením odstupného pre všetkých zamestnancov vo výške od 14 do 37 mesačných výplat a 6000 eur na preškolenie. Okrem toho súhlasil, že zaplatí družstvu viac ako 1 milión € na finančnú a technickú pomoc pre výcvik zamestnancov a analýzu trhu a odovzdá stroje pre jednú výrobnú linku s podmienkou, že Fabrika z juhu nebude fungovať na rovnakom trhu. Obec Carcassone sa dohodla na kúpe pozemku, na ktorom je továreň postavená. Rachid Ait Ouaka, zakladajúci člen družstevnej samosprávy, vysvetľuje, že požiadavky nového majiteľa neboli problémom:
“Budeme vyrábať zmrzlinu a jogurty, oboje šetrné k životnému prostrediu a vyššej kvality. Budeme používať iba regionálne ingrediencie – od mlieka po ovocie – a tiež distribuovať naše výrobky lokálne. Zároveň budeme udržiavať ceny pre spotrebiteľov na čo najnižšej úrovni. Nebudeme produkovať 23 miliónov litrov ročne ako to robila Pilpa, ale iba 2-3 miliónov litrov, ktoré môžeme rozdeliť lokálne. Zároveň sa znížil aj počet pracovníkov – z pôvodných ostalo len 21, pretože sme museli investovať ešte viac peňazí do družstva, pričom nie všetci chceli riskovať.”
Viac podobných článkov nájdete na stránke https://ekonomickademokracia.blogspot.sk/