Nemám nič proti jazde na bicykli, dokonca som od malička veľmi často bicykloval. Som za to, aby tam, kde je to z hľadiska priestoru v Bratislave možné, aby v symbióze mestá vyznačili chránené cestičky pre cyklistov aj na frekventovaných miestach. No, nie despoticky na úkor automobilovej dopravy. Spomeniem najskôr jeden menej verejne spomínaný prípad. Je to dolná časť Štefanovičovej ulici od Žilinskej po Mýtnu, kde sídli Ministerstvo dopravy. Horná časť spomínanej ulice je už dlhý čas jednosmerná aj kvôli električkovej trati teda od začiatku. Náhradné trasy sú však logické a ľahko zvládnuteľné. No spodná časť slúžila ako spojnica v oboch smeroch. Zaujímavé, že cyklisti chodia viac po chodníkoch.
No pre cyklistov v dolnej časti obetovali jeden jazdný pruh spojovacej ulice a nastúpili cyklisti so svojou uličkou. Autá tak zamorujú Bratislavu podstatne viac výfukovými plynmi pri nelogických obchádzkach. Pritom sa uvoľnil široký chodník, na ktorom predtým parkovali autá a cestička pre cyklistov by v jednom smere nezabrala veľa miesta. Ani cyklistov ani chodcov tam hromadne vôbec nie je vidieť. Toto dokumentuje absolútnu zadubenosť realizátora, ktorý sa potrebuje na úkor ostatnej individuálnej dopravy realizovať, len aby dokazoval sám sebe i nám, že cyklistika je totálnym kráľovským pánom Bratislavy, samozrejme spolu s ním osobne a všetko ostatné, vrátane bezpečnosti ničím a žiadnymi bariérami nechránených cyklistov, musí ísť bokom. Doslova cyklistický despotizmus cyklistického Nera!!!.
Keď má „Veľký pozelenený brat cyklista“ takú moc, veď mohol zrealizovať zjednoľajenie električkovej trate na 300 metrov. Pri frekvenciách prejazdov električiek by to nebol žiadny problém a ani spomalenie. Električka, ktorá nevybočuje z koľají a smeru ako auto, prejde tento 200 – 300 m dlhý úsek v priebehu 10 sekúnd. Lenže „superzeleného odborníka“ na magistráte v Bratislave dopady a dôsledky zavádzania výhod pre malý počet cyklistov nezaujímajú. Jeho nabublané progresívne zmýšľanie siaha do formy diktátorstva a komunistických manierov. Jednoducho si povie, tadiaľto pôjde cyklistická trasa a žiadny odborník nie je odbornejší nad jeho jednosmernú super bublinkovú mozgovňu.
Vrcholom jeho progresívno – zeleného pseodosarkastického umenia je frekventované Vajanského nábrežie, kde absolútne odignoroval problémy automobilovej dopravy. Touto trasou často nechodím a tak raz som si asi okolo 14 hodiny išiel preveriť, čo sa tam deje. Pripájal som sa pri dominantnej budove Allianz Slovenskej poisťovne a prešiel som úsek po most SNP teda asi 1,5 km asi v priebehu 12-tich minút. Chodec prejde kilometer v priebehu 6-8-ich minút!!! A to aj vďaka tomu, že logicky som sa vždy radil do pravého pruhu a dostal som sa skôr dopredu. Myslel som si, že podľa zvyklostí sa ľavý jazdný pruh bude včleňovať do pravého. No tu je to presne naopak.
Zaujala ma sveteľná pojazdná tabuľa na ostrovčeku tesne pred križovatkou na Šafárikovom námestí. Vyzývala nás na jazdu po Einsteinovej ulici, pretože Vajanským nábrežím až 70 % vozidiel iba prechádza (To dnes platí o každej prejazdnej ulici nielen v spomínanom úseku!)!!!
Poznáte okrem slepých uličiek, aby to číslo bolo podstatne menšie. Nuž, je to teoretická blbosť nad blbosť na ospravedlnenie doslovnej kraviny. Cesty sú na to, aby autá po nej jazdili a nie aby obyvatelia na nich stolovali a hodovali či hrali hokej alebo futbal. To bolo za mojich mladých čias, keď prešlo auto raz za hodinu dve. Na tejto tabuli prezentuje Magistrát svoju obmedzenosť, hlúposť, nevzdelanosť, neznalosť, nepredvídavosť a najmä sjúper vykoľajenú noninteligenciu. Veď barani za volantom to zhltnú!!! Čudujem sa, že im tú svietiacu tabuľu nikto niečim ešte neprekryl. Sporne právna otázka je aj šírka jazdných pruhov. Zákon stanovuje šírku 3,5 metra. Nech si pán primátor sadne na bicykel a ide do Holandska. Šírky ciest sa nedotkli, vedľa nich je minimálne metrový pás zelene a cyklistická cestička s chodníkom pre peších vytvorená na zeleni. Zúžených a nebezpečných miest kvôli cyklotrasám je po celej Bratislave neúrekom. Neprekáža to pri rovných menej frekventovaných cestách cestách, ale v uličkách pri kolíziách budú na vine vždy vodiči motorových vozidiel. Navyše Krajský dopravný inšpektorát neodsúhlasil dnešný stav na Vajanského nábreží, ktorý majú Progresívci na svedomí a odporúča nábrežie dať do pôvodného stavu. Ale ako nám zaklamal primátor v rozhovore v televízii JOJ24, alebo TA3, KDI odsúhlasil cyklotrasu na Vajanského nábreží!!! Lenže ich zrušenie v tejto forme bude problematické kvôli eurofondom. Za sumu, ktorá sa spomína 600 000 až 800 000 Euro by stavebník postavil dva a pol luxusného rodinného domu. Toľko stáli chorý nápad, blboprojekt, farba, piktogramy, obrubníky a značky. Trochu prisilná káva!!! Asi by to musel zaplatiť primátor Vallo so svojou progresívnou tlupou Team Bratislava, ktorá takýmito hlúpymi progresívnymi nápadmi z nevzdelanosti sa len tak hemží. Nerozumiem, prečo cyklotrasa nemôže viesť pri vyletných peších trasách popri nábreží až na Šafárikovo nábrežie, kde sa realizoval aj zelenobiele stĺpikové magistrátne i magostrojové Valloplážo!.
Za všetko stoja slová primátora pre Refresher News z ktorých vyberáme:
„Cyklotrasu hodnotí primátor celkovo ako „dobré rozhodnutie, avšak zle načasované“. Iné by to podľa neho bolo, ak by ju otvorili v máji, nie až v septembri. „Hystéria“, ktorá sa pred voľbami okolo toho vyvolala, je podľa neho neprimeraná. Okrem zlého načasovania však priznal aj podcenenie komunikácie v tejto veci, magistrát mal podľa neho o tom hovoriť viac. Význam cyklotrasy však obhajuje, odvoláva sa aj na zvýšenie počtu cyklistov v danom úseku za vhodného počasia.“ Naozaj tvrdenie hodné Nobelovej ceny za oduševnenú fantazmagorickú paradigmu!!! Ak má byť toto argument na dennodenné stresy, kolízie s obrubníkmi i s električkami a oberanie vodičov o čas, tak bravó pán Vallo!!! Verím, že ešte čakáte od vodičov ďakovné listy a darčeky, ktoré by zaplnili ulicu pred vaším honosným domom. Len či nebudú protestovať aj známi to susedia Majský, B.Kollár či Lexa, ktorí tam majú svoje hniezda a hniezdočka.
Ešte by som sa zastavil pri viditeľnosti cyklistov. Zväčša používajú sivé a tmavé farby oblečenia, nemusia mať zapnuté svetlá a potom sa čudujú, že ich vodiči vidia na poslednú chvíľu. Stalo sa to aj mne pri výjazde uličky z Horského parku. Z pravej strany bolo voľno a z ľavej išlo auto so zasvietenými svetlami, pričom vľavo parkovalo biele auto a biela farba i svetlá vždy opticky ťahajú oči. A cyklistu v tmavých farbách som zbadal v poslednej chvíli. Zastavil som ešte včas, ale zlízol som si, či som slepý. No po mojom vysvetlení, že ak by mal niečo svietiace na sebe, alebo aspoň žiarivé, zbadal by som ho o sekundu dve skôr a nemuselo dôjsť k obmedzeniu jeho jazdy. Nakoniec to uznal, keď zbadal za sebou zaparkované biele auto. A trošku nás to aj zblížilo.
Preto apelujem na zákonodárcov. Všetky dopravné prostriedky musia svietiť, prečo nie aj bicykle a aj kolobežky nielen dole, ale vpredu i vzadu aspoň 80 cm od zeme.
A chcel by som apelovať aj na progresívcov Team Bratislava, lenže po niekoľkých skúsenostiach s jej „najmúdrejšími“ zástupcami a voličmi som dosť skeptický. Veď majú ten jediný patentovaný diktátorsky „správny“ názor a debata s nimi je neprípustná, aj keby viedla do pekla! Veď majú 85 percent poslancov vďaka Bratislavčanom, ale skôr tých prisťahovalcov, ktorí vzťah k hlavnému mestu nemajú. A tých neskúsených mladých, ktorí na vás za iný názor začnú ziapať ako patentisti na rozum je neúrekom!!! Aspoň na Vianoce sme si od ich genitálnych výmyslov a nedokonalých riešení, vďaka nerozhľadenosti, skúseností, býčieho despotického prístupu a zadubenosti oddýchli.
Pavel Jacz