Neprispôsobiví. Nekonečne dlho, nekonečne múdro sa v našom štáte diskutuje o špecifickej národnej skupine žijúcej – podľa niektorých prameňov – na tomto území už 700 rokov. Múdre hlavy nedospeli k ničomu. Aspoň k ničomu, čo by problém riešil. Zatiaľ iba našli mnoho spôsobov ako “zarobiť”. Vedia čerpať zo štátneho rozpočtu aj z prostriedkov EU. Ruky doširoka a hlasy doďaleka zviditeľňujú aj príslušníkov etnika. Aj keby dostávali desať krát viacej nie len že by to nestačilo, ale nič by to na ich postavení nezmenilo. Oni vedia pýtať a my viacej menej musíme dávať. Majú zdravotníctvo aj školstvo zadarmo, prídavky aj príspevky zo zákona. Staviame im byty aj domy. Oni ich vedia “vybývať” za niekoľko rokov. Napriek všetkému čo dostávajú, dokážu spoločnosť, ktorej sú súčasťou, okrádať. Neraz kradnú – energie, vodu, drevo, železo, meď, …, .
Jediné čo spoľahlivo funguje sú deti. Ak prídete ktorýkoľvek deň, v ktorúkoľvek hodinu do ktorejkoľvek osady obklopí vás húf štebotajúcich šarvancov. Prvé čo si všimnete je, že im nerozumiete a ani oni nerozumejú vám.. Česť výnimkám. A tu je ukryté pudlo záhady. Je ich určite viacej, ale tento považujem za najväčší a podľa mňa prvotný. Ak deti na Slovensku s ktorejkoľvek society nepoznajú ani najzákladnejšie slová úradného jazyka, nemôžu sa socializovať, vzdelávať a v neskoršom veku sa nemôžu ani zamestnať. Aj keby chceli.
Situácia okolo neprispôsobivých je zo dňa na deň vážnejšia. Etnikum je možné ľahko rozdeliť na dve skupiny. Prvá je vzdelaná, bezproblémová. Žije usporiadaným životom rovnako ako ktorýkoľvek iný občan ak nie lepšie.
Pre druhú časť skupiny, ktorú aj nazývame neprispôsobivá, ponúkam riešenie. Jalové programy na zlepšenie situácie nezabrali. Ich propagátori iba premrhali čas a finančné prostriedky. V osadách vyrastajú ďalšie generácie odtrhnuté od reálneho života, bez základných sociálnych návykov, bez akejkoľvek zodpovednosti voči okoliu a už vôbec nie voči štátu. Ich príslušníci sú dokonale zorientovaní v právach a nárok, no o povinnostiach voči spoločnosti od ktorej sú existenčne závislí nemajú ani tušenie. Sú nevzdelaní, tešia sa z nezamestnanosti, sexu, krádeží a sociálnych dávok. Zdokonaľujú sa najmä v násilnostiach, krádežiach a trestnom práve. Keďže poznajú zákonné hranice, ich činy zostanú väčšinou nepotrestané.
Minulý režim mal mnoho chýb, ale tento problém vedel riešiť. Mal účinné prostriedky na uplatnenie všeobecne platného práva. Patrila k tomu aj povinná školská dochádzka, základná vojenská služba a pracovná povinnosť. Mužská časť populácie na vojne získala elementárne návyky, základnú znalosť úradného jazyka, dôsledky nezodpovednosti, povedomie o štátnom zriadení a často aj pracovnú odbornosť.
Už takmer tri generácie “neprispôsobivých” sa v osadách nudia a majú dosť času vystrájať. Náš trestný zákon pozná iba jednosmerne orientovanú trestnú zodpovednosť, t.j. iba proti majoritnému obyvateľstvu. Jasný príklad je posudzovanie rasovej motivácie trestného činu
Čo vieme o nich vieme.
- nemajú predstavu o čase,
- žijú iba pre dnešok,
- nemajú záujem o vzdelanie,
a naopak:
- dokážu dokonale parazitovať na majoritnom spoločenstve,
- majú vzťah k vlastnej rodine,
- sú vždy v práve kradnúť (zima, hlad, smäd, fajčenie, alkohol, …,)
- uprednostňujú život v komunite.
Z vyššie povedaného vyplýva, že ich prítomnosť je na ťarchu pre akékoľvek prostredie. Či ide o bytový dom, obec, mesto, štát. Na probléme sa priživujú „neziskovky“, niektoré politické strany aj konkrétne osoby.
Nesprávne riešenia by sa dali zhrnúť do niekoľkých bodov:
- neúmerná pozitívna diskriminácia
- finančné zvýhodňovanie oproti bežným pravidlám
- bezodplatné prideľovanie rôznych komodít (múka, drevo, …)
- netrestanie inak trestných činov
- prehliadanie priestupkov
Navrhujem riešenie na niekoľkých úrovniach a v niekoľkých krokoch.
- Požiadať Biskupskú konferenciu o pridelenie misionárov do osád.
- Upraviť predškolský systém tak, aby v blízkosti osád pre deti od veku 3 rokov sa učitelia prostredníctvom matiek mohli zamerať na:
- základné hygienické návyky
- zásady stolovania,
- používanie školských pomôcok,
- oboznámenie so slovenským jazykom (piesne, básničky, riekanky,…)
- zásady spolužitia.
Ťarcha a zodpovednosť by bola na odborne vzdelaných a primerane zaplatených učiteľoch ovládajúcich kodifikovanú Rómčinu, prípadne príslušné nárečie. Tak bude zabezpečená zrozumiteľná komunikácia.
Dochádzka musí byť dobrovoľná. Učiteľ(ka) vedie výchovu (a) výlučne prostredníctvom matiek, aby nedošlo ku konfliktom. Je to v záujme bezpečnosti učiteľa(ky) aj detí.
Učiteľ nespolupracujúcu matku aj s dieťaťom kedykoľvek vykáže, prípadne z procesu vyučovania vyradí.
Úspech tohto systému by zaručovala výplata konkrétnej sumy napr. 1 € za každú absolvovanú hodinu vyplatené bezprostredne po skončení vyučovacieho dňa. (Ak matka s dieťaťom odíde skôr, dostane alikvotnú časť).
Týmto spôsobom by matka s jedným dieťaťom za deň mohla získať 5€ za týždeň 25€. Ďalších 8€ by mohla dostať po mesiaci za ochotu a spoluprácu s učiteľkou. Matka s dvomi deťmi dvojnásobok. Verím, že toto je forma ktorej by rozumela nie len matka, ale aj otec! Predškolská príprava prebieha podľa Komenského – hrou. Dôraz bude kladený na socializáciu a poznávanie úradného jazyka. Verím, že tri roky budú dostatočné a umožnia absolventovi nastúpiť do riadnej základnej školy bez sociálneho hendikepu.
V pokračovaní vyučovacieho procesu je potrebné upraviť skladbu jazyka pre základnú školu:
- prvý ročník ………………………………… 30% Rn / 50% Rk / 20% Sj
- druhý ročník………………………………. 20% Rn / 50% Rk / 30% Sj
- tretí ročník………………………………………….. 60% Rk / 40% Sj
- štvrtý ročník ……………………………………….. 50% Rk / 50% Sj
- piaty ročník …………………………………………. 40% Rk / 60% Sj
- šiesty ročník ………………………………………… 30% Rk / 70% Sj
- siedmy ročník………………………………………. 10% Rk / 90% Sj
- ôsmy ročník …………………………………………. len Slovenčina
- deviaty ročník……………………………………….. len Slovenčina
Poznámka: Rn – rómske nárečie, Rk – kodifikovaná Rómčina, Slovenčina
Každý ročník ukončiť testom zo Slovenského jazyka. Do vyššieho ročníka postúpi iba ten žiak, ktorý preukáže požadované predpoklady.
Som presvedčený, že dieťa, ktoré absolvovalo predškolskú prípravu a ukončilo ôsmy ročník, sa môže smelo zaradiť do spoločnosti a pokračovať v príprave na vybrané povolanie resp. ďalej študovať.
Viem, že ide o beh na dlhú trať a výsledok nebude 100%, ale aspoň za pokus by to stálo aj preto, že cesty ktoré vedú nikam už poznáme. Ak čo i len v jednej osade metódu vyskúšame, môže byť jedna generácia neprispôsobivých prispôsobivá. Úspech tejto metódy garantuje odmenená dobrovoľnosť.
Dlho sa meditovalo nad internátnym spôsobom výchovy. Neviem si predstaviť internát v ktorom sa ubytuje 100 nesocializovaných výrastkov a odvahu vychovávateľov, ktorí musia niesť zodpovednosť za ich skutky. Za rovnako fantazmagorický považujem aj zákonom stanovujúci hranicu pre predškolskú výučbu v akomkoľvek minimálnom veku. Kto zvládne výchovu detí, ktoré nepoznajú jazyk, dovtedy nevideli WC, …, . A kto preberie zodpovednosť a následky, keď nedaj Bože, príde k úrazu. Tu nepomôže inštitút verejného činiteľa. Nohy osadníkov sú rýchlejšie ak zákon.
Brezová18. marca 2021 René Pavlík