Najskôr pozrieme na tú časť formovacieho procesu, ktorej produktom má byť skutočný dôstojník, slovenský vojak-patriot. Ako už z názvu vyplýva, nemôžeme produkovať zhumanizované a zliberalizované, globálno-internacionalistické paneurópske bábovky, ktoré poznajú len svoje práva a privilégiá. Ktoré podávajú sťažnosť na veliteľa za to, že ich popreháňal. Čo je choré, to nepatrí do vojsk.
Vojenský program kadetov sa mal uskutočňovať v Akadémii ozbrojených síl, ale mal podliehať veliteľovi Národnej akadémie obrany, dnes už deformátormi zrušenej. Nie rektorovi s nelogickým titulom rektor-veliteľ! Ak sa časť čitateľov z vojenského prostredia po prečítaní nadpisu urazila, je to ich problém. Neurážam, a tí jednotlivci, ktorí sa napriek zvrátenému prostrediu vyformovali na skutočných dôstojníkov, nie na bábovky, sa nemôžu uraziť. Medzi ich charakteristiky totiž patria odolnosť, dôstojnosť, stavovská česť. Ak sa niekto urazil, tak tým dokazuje, že patrí medzi bábovky. Tiež som mal byť produkt dobového hybridu. Dokonca systémovo protislovenského, čechoslovakistického. A práve ten vo mne vyformoval presný opak. Nekompromisného slovenského patriota, skutočného dôstojníka. Lebo som mal oči aj hlavu otvorené, srdce na mieste a slovenskú dušu vlastenca.
Výcvik kadetov v oblasti vojenstva, vojenských umení, vojenských vied a na vojenskej technike nemal byť vykonávaný v rámci akademických študijných programov, nemal byť súčasťou kreditného systému. Nástupkyňa vysokoškolskej katedry vojenského umenia mala byť organizačne zaradená do Centra kariérneho rozvoja, ktoré malo zodpovedať za vojenské aspekty akademického vzdelávania. Tento program, aj keď nebol súčasťou akreditovaného programu, si vyžadoval čas a úsilie. Bol jedným z dôvodov, prečo sa v koncepcii počítalo so štvorročným trvaním bakalárskeho programu v rámci AOS.
Oproti typickej dĺžke štúdia na civilnej vysokej škole študenti vojenských škôl robili v skutočnosti o viac ako jeden semester navyše oproti 3-ročným civilným bakalárom. Totiž školský rok mal 11 mesiacov, z čoho priemerne 6-7 týždňov mal tvoriť vojenský program. To je stále viac ako 4×9 mesiacov na akademické študijné programy. Preto bola ďalším z dôležitých dôvodov tejto dĺžky štúdia aj možnosť získania druhého stupňa vysokoškolského vzdelania už po ročnom dennom štúdiu v tých civilných univerzitách, ktoré takúto možnosť ponúknu.
Vojenský výcvik mal byť na rozdiel od zdedeného systému sústredený do kratších zimných a dlhších letných vojenských blokov, ktorých obsah sa mal v každom akademickom roku meniť tak, aby postupne pripravil kadeta na splnenie podmienok na vymenovanie do prvej dôstojníckej hodnosti poručíka. Študent-kadet sa mal rozhodnúť o svojej vojenskej špecializácii spravidla do konca tretieho ročníka. Časť letných výcvikových programov mala po ich rozhodnutí závisieť aj od budúcej vojenskej špecializácie kadeta. Obsah a charakter vojenských programov bolo treba nanovo vytvoriť. Zdedené boli nepoužiteľné.
Tento systém umožňoval nepomerne flexibilnejšie zohľadňovať potreby vojsk v jednotlivých odbornostiach. Zatiaľ čo predtým bol potrebný predstih plánovania potrieb najmenej 5-6 rokov, po novom stačil predstih plánovania maximálne 2 roky, niekedy menej. V prípade pilotov 2,5 roka, polovica zdedeného stavu.
Na rozdiel od zdedeného systému číslo vojenskej odbornosti nezáviselo od civilného študijného programu kadeta v AOS. Všetci absolventi museli prejsť klasickou vojskovou praxou začínajúcou spravidla funkciou veliteľa čaty až po úroveň veliteľa roty. Bolo pravdepodobné, že v budúcich vyšších funkciách v oblasti plánovania, programovania, rozpočtovania, alebo finančnej administratívy sa skôr uplatnia absolventi pripravovaného študijného programu manažment organizácií. Na druhej strane v technických a časti logistických špecializácií sa lepšie uplatnia absolventi plánovaného študijného programu dopravné strojárstvo. V spojárskych špecializáciách absolventi plánovaného študijného programu elektronika. Na rozdiel od zámerov si dnes na zdeformovanej AOS karieristickí protištátni šarlatáni robia doktoráty napr. na témy hybridných vojen. Pritom tak doktorandom, ako aj ich školiteľom, uniká podstata hybridnej vojny byrokracie EÚ proti členským štátom, ich štátnostiam.
Program výcviku dôstojníkov sa potom mal skladať zo základného vojenského výcviku pred nástupom do AOS, pokračovacieho vojenského výcviku počas štúdia a z kurzov kariérneho rozvoja. Zavedením typického prvku pre veľkú časť profesionálnych armád s názvom „kadetské zbory“ bol predpoklad, že výraznú časť prihlásených by tvorili kadeti, ktorí už prešli nevojenskou vojskovou prípravou v kadetských zboroch. Pre nich by sa program upravil.
Pred ustanovením študenta do jeho prvej funkcie v operačnej vojenskej jednotke (nie v štábe) malo ísť o nasledujúce výcvikové bloky:
-
- a) základný výcvik kadetov pred začiatkom prvého školského roka,
-
- b) sústredený výcvik kadetov po skončení prvého, druhého a tretieho školského roka (niekoľko týždňov) tak, aby kadet postupne získal vojenské a líderské zručnosti na úrovni posádky, družstva až čaty (22 týždňov vojenského výcviku),
-
- c) výcvik vo vstupných odborných dôstojníckych kurzoch pre jednotlivé odbornosti podľa zaradenia, uskutočňovaných po promócii a po vyradení v hodnosti poručíka. Pre tankistu tankový, pre pilota letecký a podobne.
Dĺžka kurzov mala závisieť od vojenskej odbornosti. Pre niektoré špecializácie logistického charakteru pár týždňov, väčšinou zopár mesiacov. Pre pilotov 15-18 mesiacov. Pilot v hodnosti poručíka v rámci operačnej jednotky bude slúžiť veľmi krátky čas tak, ako je to typické pre všetky moderné ozbrojené sily.
Určite sa nájde dostatok demagógov, ktorí budú tvrdiť, že aj po deforme vojenského vzdelávania a zachovaní nesprávnej školy (AOS namiesto NAO) to oni dnes robia presne podľa popísaných princípov. Totálny nezmysel. Dá sa to prirovnať procesu prestavby dopravného lietadla na dopravnú loď. Presne to urobili a ešte tvrdia, že stále je to lietadlo, akurát sa plaví!!! Nečudo, politicky ten proces riadili amatéri, alebo proti štátu zameraní, svoj štát nenávidiaci nedovzdelanci, poskokovia, taktizátori.
Poznámka autora: Cenzor pod tlakom antidemokratických modroknižkárov ovládajúcich rezort obrany už zabraňuje, aby sa moje blogy dostali do rúk uniformovancom v skupine FB pre vojakov a policajtov, tak zabraňuje vojakom, aby sa dozvedeli fakty a pohľady z inej strany. Verím, že ich svojim známym postúpia moji civilní priaznivci. Pokračovanie v nasledujúcej časti.
Publikované 15. októbra 2020