Kauza dotácií na vedu a výskum, padajúca na hlavu ministerstva školstva v garancii koaličnej strany SNS má zjavne klientelistické, protekcionistické a korupčné pozadie. Pozornejšiemu sledovateľovi so záujmom nemôže ale uniknúť, že pri podrobnejšom skúmaní, podobné znaky vykazuje aj prideľovanie a prerozdeľovanie dotácií ľudsko-právnym neziskovkám, v rámci Programu Domáce a rodovo podmienené násilie:
https://www.eeagrants.sk/55-sk/domace-nasilie/
https://www.crz.gov.sk/index.php?ID=700101&l=sk
Istanbulský dohovor bol Slovenskom podpísaný v roku 2011 a ratifikovaný mal byť do roku 2013, čo sa dodnes nestalo.
Ministerka Žitňanská, garant procesu ratifikácie ID, jeho pokračovanie “nateraz” pozastavila s verejným odôvodnením (dva protichodné názorové prúdy, nedostatok politickej vôle, potreba verejnej diskusie…):
https://www.justice.gov.sk/Stranky/aktualitadetail.aspx?announcementID=2229
Podľa ľavicových neoliberálov ho zablokovali konzervatívci (mieni liberálny Denník N):
https://dennikn.sk/815384/konzervativci-sa-boja-ze-muzi-budu-tehotni-dohovor-o-nasili-na-zenach-opat-odlozili/
Tvorba štátnej legislatívy a politík vo veci SK-09 pokračuje ako by bol ID ratifikovaný a teda platný, účinný a záväzný pre Slovenskú republiku. Mechanizmus a podmienky prideľovania dotácií neziskovkám, venujúcim sa násiliu, je nastavený na plnení kritérií, ktoré určuje “záväzný” (?!) Istanbulský dohovor. Pokračuje aj proces indoktrinácie spoločnosti rodovou ideológiou, významne poznačenou sociálnou filozofiou “dúhy” a feminizmu.
Za vzdelávanie detí a mládeže je zodpovedné ministerstvo školstva, ktoré ale, hoc je politicky riadené SNS, ktorého tribúni rodovú ideológiu a Istanbulský dohovor odmietajú, nevie sa brániť silnému tlaku agresívneho ľudsko-právneho tretieho „dúhového“, rodového a feministického sektora, ktorého riadiaca, koordinačná, ideologická základňa sa nachádza na pôde a v gescii MPSVaR (Odbor rodových rovností a rovnakých príležitostí, ktorý vedie Ing. Pietruchová) a zároveň ministerstva spravodlivosti, ako garanta ochrany a podpory ľudských práv, medzi ktoré náleží aj ochrana, prevencia a boj proti násiliu, do ktorého MPSVaR iniciatívne implementovalo aj údajne „rodovo podmienené násilie“. Ministerstvo zahraničných vecí je zasa zastrešujúcim garantom dohľadu nad dodržiavaním medzinárodných dohovorov a zmlúv vo veciach ľudských práv. Toto všetko “rozmieňajú” na drobné” vo svojej rétorike ultra ľavicové “ľudsko-právne” mimovládky a popri tom aktuálne chystajú tohtoročný dúhový pochod na 19 augusta. Záštitu prevzala Lucia Nicholsonová (voľte SaS!) a verejne sa k nemu prihlási priamo na mítingu a pochode nová ochrankyňa ľudských práv Mária Patakyová…
https://www.gender.gov.sk/dokumenty/
Ak si vypočujete reláciu Slobodný vysielač, dozviete sa, že viacerým neziskovkám, ktoré sa dlhé roky prakticky venujú ochrane a pomoci obetiam násilia, boli žiadosti o dotácie zamietnuté. Zároveň i to, že odborný a administratívny personál zmienených ministerstiev a najmä MPSVaR tvoria členovia, tvoria štátni zamestnanci z radov aktivistov ľudsko-právnych mimovládok, zameraných na ochranu a podporu „dúhy“ a feminizmu.
Viac tu:
https://slobodnyvysielac.sk/relacia/v-prvej-linii-56/
Z nórskych fondov bola vyradená trebárs aj Spišská charita:
„Výberová komisia vo veci vášho projektu odporučila jeho vyradenie s odôvodnením: Zdôvodnenie je založené na liste úradu pre finančný mechanizmus zo dňa 9. apríla 2017, v ktorom sú vybavené obavy, že organizácia, ktorej sa toto týka, podpísala petíciu proti ratifikácii Istanbulského dohovoru, čo je v rozpore s návrhom Programu Sk 09, že hodnoty, vyjadrené týmto subjektom sú nekonzistentné s úsilím nórskych grantov, podporovať ľudské práva a základné slobody a, že odporúčanie poskytnúť financovanie takejto organizácii môže byť porušením článku 1/6 nariadenia.
Viacerí členovia komisie aj pozorovatelia vyjadrili presvedčenie, že by bolo veľmi prínosné, ak by sa organizácia aj naďalej zapájala do implementácie programu…“
https://slobodnyvysielac.sk/relacia/v-prvej-linii-56/
https://www.eeagrants.sk/55-sk/domace-nasilie/
https://www.crz.gov.sk/index.php?ID=700101&l=sk
Na jednej strane boli dotácie priznané subjektom, ktoré dvadsať rokov bojujú proti násiliu spoza stola a organizujú ho „na ulici“, a zamietnuté boli pro life a pro rodinne orientovaným subjektom, vykazujúcim dlhoročné praktické výsledky preto, lebo boli signatármi petícií za ústavnú definíciu manželstva ako zväzku muža a ženy a proti ratifikácii Istanbulského dohovoru.
Zoznam schválených dotácií:
https://www.employment.gov.sk/files/slovensky/ministerstvo/poskytovanie-dotacii/dotacie-2017/schvalene-dotacie-k2_2017.pdf
Zoznam neschválených dotácií:
https://www.employment.gov.sk/files/slovensky/ministerstvo/poskytovanie-dotacii/dotacie-2017/neschvalene-dotacie-k2_2017.pdf
Do pozornosti dávam Koordinačno-metodické centrum pre rodovo podmienené a domáce násilie (KMC) a MPSVaR (Odbor rodových rovností a rovnosti príležitostí ) v oblasti prevencie a eliminácie násilia na ženách a sexuálneho násilia, ktorého náplňou je tvorba a koordinácia komplexnej celoštátnej politiky pre danú oblasť v súlade s Národným akčným plánom na prevenciu a elimináciu násilia páchaného na ženách na roky 2014-2019
KMC je vytvorené v rámci Inštitútu pre výskum práce a rodiny v rámci rovnomenného projektu, podporeného Úradom vlády z Nórskeho finančného mechanizmu, program SK09 Rodovo podmienené a domáce násilie
https://www.zastavmenasilie.gov.sk/index.php?f5a255e9=45
Definície a pojmy “rodovo podmieneného násilia” sú chápané v zmysle definícií Dohovoru Rady Európy o predchádzaní násiliu na ženách a domácemu násiliu a o boji proti nemu nasledovne
a/ pojmom „násilie na ženách“ chápaným ako porušenie ľudských práv a forma diskriminácie žien sa rozumejú všetky činy rodovo podmieneného násilia, ktoré majú alebo môžu mať za následok telesnú, sexuálnu, duševnú, ale aj ekonomickú ujmu alebo utrpenie žien vrátane vyhrážania sa takýmito činmi, nátlaku alebo svojvoľného zbavenia slobody, či už vo verejnom alebo v súkromnom živote,
b/ pojmom „domáce násilie“ sa rozumejú všetky činy telesného, sexuálneho, duševného a ekonomického násilia, ktoré sa vyskytujú v rámci rodiny alebo domácej jednotky alebo medzi bývalými alebo súčasnými manželmi alebo partnermi, či už páchateľ má, alebo v minulosti mal s obeťou spoločný pobyt,
c/ pojmom „rod“ sa rozumie súbor spoločnosťou vytvorených rolí, vzorov správania, činností a atribútov, ktoré daná spoločnosť považuje za primerané pre ženy a mužov,
d/ pojmom „rodovo podmienené násilie na ženách“ sa rozumie násilie, ktoré je nasmerované proti žene, pretože je žena alebo ktoré postihuje ženy disproporcionálne,
e/ pojmom „obeť“ sa rozumie každá fyzická osoba, ktorá je predmetom konania špecifikovaného v odsekoch a ), b) a d).
Pod pojmom „násilie“ sa rozumie násilie v zmysle právneho poriadku SR.
Názor autora a záver:
Slovenská republika by mala proces ratifikácie Istanbulského dohovoru ukončiť a odmietnuť a uzavrieť s tým, že ním nechce byť a necíti sa ním byť viazaná a má vlastné dostatočné nástroje na ochranu a prevenciu proti násiliu akéhokoľvek druhu…
Slovenská republika má reálne dostatok vlastných platných legislatívnych nástrojov na prevenciu a elimináciu všetkých druhov a foriem násilia, pričom rezervy sú v ich dôslednom uplatňovaní. V tomto záujme Slovenská republika nepotrebuje byť viazaná medzinárodným inštitútom GREVIO (monitoring, kontrola a represia), ktorého podriadenosti by sa musela podrobiť po ratifikácii a tým nadobudnutí platnosti a účinnosti Istanbulského dohovoru a ako zatiaľ len vágne definovaný inštitút GREVIO by mohol priniesť nepredvídané následky (obava z represie) na uplatňovaní slobôd a práv…
Počnúc Radičovej a obomi Ficovými vládami možno mať výhrady aj proti statusu ľudsko-právneho mimovládneho sektora, ktorému bol umožnený prienik do vládnych štruktúr na úrovni ministerstiev, prístup k štátnym dotáciám, nórskym grantom a ich prerozdeľovaniu a tvorbe legislatívy.
Súčasná vládna koalícia udržiava status quo, vo veci kontroly mimovládneho sektora nekoná, a „naháňa“ najmä pravicových extrémistov, pričom ľavicový extrémizmus je obchádzaný (možno k nemu priradiť aj radikálne a pološialené feministické odnože feminizmu a v rámci neho aj totálnu ultra liberálnu pro-potratársku loby…).
Za zmienku stojí aj to, že hoc Akčný plán na ochranu a podporu LGBTI osôb nebol vládou prijatý, pod predsedníctvom ministerky spravodlivosti sa stretáva na svojich „pokútnych“ zasadnutiach výbor pre LGBTI osoby a skupiny, pričom verejnosť je navzdory štatútu výboru (zasadnutia majú byť verejné) vytesnená, lebo sa vyžaduje osobná akreditácia osôb, majúcich záujem o prítomnosť (…), o čom sa záujemca dozvie až pred zatvorenými dvermi miestnosti, kde zasadá výbor. Členstvo výboru tvoria aktivisti ľudsko-právnych mimovládok pre LGBTI a feministických mimovládok, pričom mnohí/hé z nich sú zamestnaní/né na zmienených ministerstvách. Výstupy zasadnutí nie sú prezentované verejnosti tak, ako by (transparentnosť) byť mali, ale prejavia sa až v záväzných dokumentoch, bez priebežnej verejnej diskusie. Teda, takýto obraz poskytuje takzvaná otvorená občianska spoločnosť sorosovského typu a proveniencie…
Takzvané „ľudsko-právne“ mimovládky „neoliberálneho ľusko-právneho“ sektora a „uzavretá, vybraná, otvorená občianska spoločnosť“ postupne preberajú moc nad ľudskými právami a ľudsko-právnymi politikami na Slovensku, súc financované z vládneho rozpočtu, miliardárom „filantropom“ Sorosom a z nórskych fondov…
Takzvané „tiež slobodné, ešte vraj aj liberálne, demokratické a nezávislé“ médiá sa aj v tejto veci (podpora rodovej ideológie, “dúhy” a feminizmu a ratifikácie ID), správajú ako politické strany.
Takže, kto vládne na Slovensku?
V kontexte s riešením vnútro koaličnej krízy by autor rád videl aj vyjasnenie si stanovísk koaličných partnerov vo veci vzťahu k rodovej ideológii, ktorá je v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky: “Slovenská republika je zvrchovaný, demokratický štát. Neviaže sa na nijakú ideológiu ani náboženstvo.“
Ústava zvrchovanosťou mieni nielen vonkajšiu, ale aj vnútornú zvrchovanosť Slovenska.
Autor článku: Juraj Režo
P.S. Ako potenciálne alebo reálne obete násilia, predsa nebudete nad hlavou mávať ratifikovaným Istanbulským dohovorom, ten vám bude málo platný, ale budete sa dožadovať reálnej ochrany ako obete alebo osoby v ohrození, a účinných konzekvencií voči reálnemu agresorovi a páchateľovi…
Ratifikovaný Istanbulský dohovor vám takú ochranu reálne neposkytne.
Reálna ochrana a prevencia je možná aj bez neho.
Násilie je násilie, ktoré vy, vyhodnotíte ako násilie, teda to, čo je na vás a proti vám páchané proti vašej vôli a bez vášho dobre informovaného súhlasu, bez ohľadu na vaše pohlavie, rod a Istanbulský dohovor.