<!–
@page { margin: 0.79in }
P { margin-bottom: 0.08in }
–>
Nedávno som sa dočítal, že Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky pripravilo projekt k celonárodnej diskusií o aktuálnych témach EÚ s dôrazom na miesto Slovenskej republiky v ďalšom smerovaní európskeho projektu. Na základe toho sa začali organizovať podujatia s názvom „Slovensko diskutuje o EÚ“. Zaujímavé je zistenie, pre koho je tento projekt určený. Účasť na podujatiach bude zabezpečovaná z radov študentov, akademickej obce, zástupcov politických strán a mimovládnych organizácií.
Už z týchto informácií o projekte k celonárodnej diskusií o aktuálnych otázkach EÚ je jasné, že sa nesie plne v duchu politiky vládnej koalície a že neprinesie také iniciatívne návrhy a odporúčania, ktoré prinútia vládnu moc nejako meniť smerovanie SR v duchu iných dôležitých hodnôt a princípov. Výber účastníkov celonárodnej diskusií nie je náhodný. Je to „delegovanie“ do projektu ľudí, ktorí z titulu svojho veku, záujmov, profesionálnej orientácie nebudú komplikovať jednoznačnú proeurópsku orientáciu v doterajšom poňatí a smerovaní, hoci sa toto smerovanie skrýva za slovné spojenia, že „chceme byť v jadre EÚ“, či „chceme byť v srdci EÚ“.
Pán predseda vlády SR presne vie, aký charakter EÚ podporuje. Dovolím si za neho povedať, že ďalšie smerovanie je jednoznačne orientované len na vybudovanie EÚ ako super štátu. Toto vybudovanie super štátu s centrálnym postavením Bruselu naša vládna moc a politické elity nazývajú ochranou a naplnením proeurópskych hodnôt. Táto cesta má však svoj jasný politický extrém ( – izmus ) a síce v tom, že pôjde o zradu národných záujmov, štátnej suverenity bez súhlasu tých najkompetentnejších – občanov Slovenskej republiky.
Smerovanie k ustanoveniu EÚ ako super štátu a poníženie Slovenska na význam „Región Slovensko“ nemôže byť založené na primitívnej propagande, ale iba na súhlase občanov Slovenska, že nechcú mať štátnu moc na zodpovedajúcej úrovni a bude im postačovať iba moc na úrovni napríklad Prešovského samosprávneho kraja. Postupné ( tiché ) odovzdávanie kompetencií – právomoci Bruselu sa deje bez súhlasu občanov, iba za orientácie, že naši ministri aj na čele s predsedom vlády chodia do Bruselu a tam na všetky návrhy či iniciatívy pritakávajú.
Aká je to primitívna propagandistická kampaň k EÚ ? Názorne to vyjadruje postoj ministra Lajčáka. Ten zdôraznil, že jednoducho lepšiu alternatívu nevidí. Nepopierateľne sa podľa neho zvýšila životná úroveň a aj to, že dnes nie je problém nájsť prácu na Slovensku. Nepostačujú nám diskusie o niektorých aktuálnych témach EÚ v „uzatvorenej“ komunite pravoverných občanov. Odmietam EÚ v terajšej podobe alebo v podobe absolútnej integrácie – vytvorenie super štátu. To je úloha, ktorú chcú ( plánujú ) presadiť spoločnými silami Nemecko a Francúzsko. A o tejto silnej integrácií EÚ mal jeden nemecký minister hovoriť aj na zasadaní krajín V 4.
Projekt celonárodnej diskusie je v každom prípade veľmi potrebný. Musí však zahŕňať nielen všetky aktuálne témy EÚ, ale hlavne musí hľadať odpoveď na otázku, aký bude mať či má mať charakter EÚ, aké to má byť spoločenstvo národných krajín z priestoru Európy. Organizácia členských krajín z Európy má mať taký charakter a poslanie, aby členské krajiny svoj národný charakter, svoju štátnu suverenitu upevnili – posilnili práve aj z dôvodov, že majú spoločnú medzinárodnú organizáciu, ktorá podporuje ich vzájomnú pomoc a spoluprácu.
To, čo EÚ na čele s Bruselom a v koordinácií predstaviteľov jednotlivých členských krajín vystrája, to nemá nič spoločného s potrebami národných krajín, ale veľmi jasne to vyjadruje podriaďovanie sa mocenským chúťkam nadnárodných štruktúr, ktoré na svojej strane nemajú občianstvo ako zákonitý zdroja štátnej moci. EÚ neostala ako organizácia rovnoprávnych národných krajín na medzivládnom základe, ale zmenila sa na samostatnú nadnárodnú politickú štruktúru, ktorá si osobuje právo rozkazovať celej Európe, pričom občania ako základ každej štátnej moci už nie sú pre tento prípad dôležití. Brusel má na svojej strane politické elity jednotlivých členských krajín a preto rôznymi tajnými a tajomnými spôsobmi vstupuje do prípravy a priebehu volieb v členských krajinách.
Je potrebné pripraviť skutočný projekt organizovania celonárodnej diskusie o EÚ „Slovensko diskutuje o EÚ“, ktorý bude určený pre všetkých občanov Slovenska. Príprava celonárodnej diskusie si bude vyžadovať prípravu alternatívnych návrhov k tomu, aký má mať EÚ charakter a poslanie. Rozhodne budú potrebné rôzne analýzy toho, čo je v dokumentoch o EÚ problematické, čo je možné ponechať na dopracovanie a čo sa musí vrátiť do pôsobnosti Slovenskej republiky. Predpokladám, že vzhľadom na analýzu základných dokumentov o EÚ bude potrebné pripraviť návrhy na určité úpravy v Ústave SR, aby jasne boli garantované všetky tie právomoci a práva štátu a občanov, ktoré ustrážia bez ohľadu na morálny profil ústavných činiteľov štátnu suverenitu a vnútornú bezpečnosť krajiny.
Vnútorná bezpečnosť krajiny podľa štátneho tajomníka Ministerstva obrany SR pána Ondrejcsáka je vraj v súčasnosti ohrozená extrémistami a fašistami. Je to výplod fantázie politika, ktorý má veľmi ďaleko zo svojho kreslá k občanom SR. Keď sa štátna suverenita rozpadáva v prospech Bruselu, potom slabne aj vnútorná bezpečnosť. Aby takáto bezpečnosť bola dostatočne zabezpečená, musíme mať na všetkých riadiacich postoch takých politikov, ktorí ochranu štátnej suverenity pokladajú za niečo sväté a dbajú o ňu ako o ochranu svojho zdravia. Dnešné politické elity svoju „nemohúcnosť“ na váhach spravodlivosti dali vyvážiť bremenom extrémizmu a fašizmu. Občania majú veriť, že je to tak, že je to nebezpečenstvo, ktoré ich ohrozuje. V skutočnosti politické elity si „vybudovali“ týmto bremenom svoj ochranný štít proti tomu, aby ich politické aktivity boli dostatočne chránené od „nespokojného“ občana.
Aký jednoduchý príklad môžem použiť pre pochopenie ? Konfrontačnú politiku demokratického Západu s Ruskom nevymysleli „extrémisti“ a „fašisti“ z radov občanov Slovenska, ale politické elity. Táto konfrontačná politika je nebezpečná, pretože môže viesť k vojne. Z uvedeného vyplýva, že prípravu celonárodnej diskusie je potrebné doplniť aj o problematiku politickej etiky, ktorá má za úlohu nastavovať zrkadlo práve politikom.
Projekt celonárodnej diskusie o EÚ nemôže byť organizovaný bez účasti a súčinnosti verejnoprávnej RTVS. Občania majú právo, aby RTVS sa podieľala na organizovaní podujatí „Slovensko diskutuje o EÚ“ a aby tieto podujatia boli vysielané na celé územie Slovenska. Veľmi dôležitá je finančná otázka projektu, pretože pre potreby občanov bude potrebné pripraviť balíčky základných informácií k problematike EÚ. V rámci finančných zdrojov bude spravodlivé, ak sa dodrží zásada rovnoprávnosti nákladov pre každú zainteresovanú stranu orientovanú buď proeurópsky alebo protieurópsky. Keďže ide o životne dôležitú záležitosť, prostriedky štátneho rozpočtu určené pre realizáciu samotného projektu nemôžu byť viazané iba na stranu vládnej moci.
Celonárodná diskusia „Slovensko diskutuje o EÚ“ má byť projektom vlády SR. Tento projekt na úrovni ministerstva zahraničných veci a európskych záležitosti nemôže priniesť zásadné oživenie problematiky EÚ. Vládna moc stále opakuje tú istú chybu: namiesto verejného zdôvodňovania politiky spojenej s členstvom Slovenska v EÚ a zasväcovania občanov do existujúcich problémov, neustále sa prednášajú politické mantry o úspechoch Slovenska, o výhodnosti členstva a využitia príležitosti byť v jadre EÚ. Namiesto zasväcovania občanov sa robí politika redukovania na niekoľko otrepaných fráz, ktoré v skutočnosti môžu pomáhať formovať formálnych a zaslepených fanúšikov integračného procesu v rámci EÚ, ktorý sa pokladá za hodnotu proeurópsku.
Je možné tvrdiť, že samotné mantry či redukcionizmus vo verejnom zdôvodňovaní politiky vládnej moci predstavujú v skutočnosti vyhýbanie sa čestnému, pravdivému, otvorenému dialógu vládnej moci s občanmi. Preto aj samotný projekt celonárodnej diskusie z úrovne ministerstva zahraničia je postavený tak, že rešpektuje toto vyhýbanie sa. Náhradnou skupinou za celé občianstvo, podobne ako v prípade boja proti extrémizmu a fašizmu, sa stali študenti, ktorých dokonca používajú aj pre falošný boj proti korupcií.
Posilňovanie integrácie EÚ až do podoby super štátu politické elity pokladajú za hodnotu proeurópsku. Vôbec im pritom nevadí, že ide o jasný klam pre obyvateľstvo Európy, pretože tu ide o zásadu „kto z koho“. Brusel má jednoznačnú tendenciu – jeho moc má byť štátnou mocou, ktorú si privlastňuje na úkor národov Európy a ich štátnej suverenity. Kto je proti súčasnému stavu EÚ a jej smerovaniu k vytvoreniu – ustanoveniu super štátu, tak je pokladaný za človeka, ktorý podlieha protieurópskym hodnotám. Práve toto je silná demagógia zo strany vládnej moci a politických elít.
Orientácia na vzájomnú pomoc, spoluprácu a priateľstvo medzi národmi Európy už z princípu predstavujú hodnotu, ktorá je jasne v prospech národov samotnej Európy. Vychádzajúc z tejto orientácie je výhodné budovať EÚ nie ako súper štát, ale ako organizáciu na medzinárodnom základe. Úlohou vládnej moci v súčasnosti nie je za každú cenu bez súhlasu občanov zavliecť našu krajinu do osídiel súper štátu, k srdcu draka. Úlohou vládnej moci je pripraviť návrhy a získať súhlas občanov na takú spoločnú medzinárodnú organizáciu národných krajín, ktorá umožní ľahšie a efektívnejšie zvládať úlohy rovnakého významu a zároveň posilňovať štátnu suverenitu.
Nedávno pán predseda vlády SR vyhlásil, že Európa potrebuje normálnu otvorenú diskusiu. Nemôžem vedieť, čo myslel týmto svojim vyhlásením, ale keď položím dôraz na slovo Európa, potom základ takejto normálne a otvorenej diskusie sa má v prvom rade odohrávať v rámci národného projektu a medzi vládnou mocou a občanmi danej krajiny. Len od tejto úrovne celonárodnej diskusie je možné pokračovať v ďalších otvorených diskusiách na vyšších úrovniach. Ako už poznáme nášho predsedu vlády, je ťažko predpokladať, že jeho slová o otvorenej diskusií nájdu svoje uplatnenie aj v praxi. Celonárodná diskusia v rámci projektu „Slovensko diskutuje o EÚ“ nebude zrealizovaná tak, ako som to naznačil. Pod vedením pána Róberta Fica vládna moc nemá odvahu takúto verejne a široko koncipovanú diskusiu so svojimi občanmi zorganizovať, pretože určite nemá pripravené žiadne analýzy z prostredia EÚ. A k chýbajúcej odvahe možno bude potrebné doplniť aj predpokladanú neschopnosť a nezáujem zorganizovať celonárodnú diskusiu a na základe nej prijať závery pre politické rozhodnutia.
Ak sa neuskutoční celonárodná diskusia pre projekt „Slovensko diskutuje o EÚ“, potom celá debata o EÚ bude na Slovensku ďalej cez média vedená ako monológ predsedu vlády. Všimnime si, čo za niekoľko dní sme sa mohli dozvedieť od pána Róberta Fica:
-
Európa potrebuje normálnu otvorenú diskusiu.
-
problém existuje v komunikácií, pretože mladí nerozumejú, aké výhody plynú z EÚ.
-
v otázke hlbšej integrácie každé rozhodnutie v eurozóne má byť realizované v spolupráci s krajinami, ktoré euro nemajú.
-
vytvára sa nový francúzsko – nemecký integračný motor a Slovensko chce byť v jadre procesu.
-
pán predseda vlády nie je za otváranie zakladateľských zmlúv !!!
-
na európsky stôl by sa nemali predkladať témy, ktoré štáty rozdeľujú. Poznámka: podľa tohto prehlásenie napríklad nebude možné rozhodovať o ilegálnej migrácií.
-
prvoradou témou v EÚ sa musí stať bezpečnosť.
Dušan Hirjak