Vážený d. p. Martin Kramara, hovorca KBS,
prepáčte som iba laik, bez teologického vzdelania vo veku 70 rokov s poznaním katolíckej náuky sprostredkovaným kázňami, Sv. písmom s rozjímaním, duchovným vedením vo sviatosti pokánia a štúdiom náboženskej literatúry. Bol som aj študentom na Slovenskej katolíckej akadémii založenej pátrom Antonom Hlinkom po jeho príchode z Mníchova. Skúšku z Teórie poznania (Gnozeológie) som absolvoval u prof. Ing. Jána Letza, PhD. Skúšku z etiky som absolvoval u pátra Antona Hlinku.
Zaujalo má otče Vaše vysvetlenie k výhrade vo svedomí zo dňa 20. decembra 2021.
S tým, že svedomie sa môže mýliť s Vami súhlasím. V mladosti som bol škrupulant následkom úrazu hlavy. Veľmi dobre rozumiem, čo je úzkostlivé svedomie a musel som ho formovať častou sviatosťou pokánia s poslušnosťou voči spovedníkovi.
Voči tomu, že „vlastné svedomie nemožno klásť kedykoľvek a akokoľvek nad zákony a pravidlá, ktoré platia v spoločnosti“ mám výhradu. Tu namiesto „pravidlá, ktoré platia v spoločnosti“ je potrebné nahradiť „nad náuku Katolíckej cirkvi“.
Ďalej uvádzate: „Výhrada vo svedomí sa týka takého konania, ktoré je vo svojej podstate zlé. Preto ho niekto odmieta, hoci by ho k tomu nútili…… Očkovanie ako také však vo svojej podstate zlé nie je.“
Neviem odkiaľ beriete tú istotu, že očkovanie v podstate zlé nie je.
Sú známe úmrtia následkom očkovania, problémy športovcov po očkovaní, trombózy, vzácne krvné zrazeniny, ochorenia srdca, ochorenia nervového systému/prionové ochorenia mozgu a vysoký výskyt nežiaducich účinkov u mladých žien.
Čo nevedia garantovať ani odborníci v danej oblasti, sú dlhodobé účinky. V televíznej relácii prof. Krčméry uviedol, že dlhodobé účinky vakcín spoznáme po piatich rokoch. Nezdôraznil, že hovorí o dobrých účinkoch. Francúzky virológ Dr. Luc Antoine Montagnier, nositeľ Nobelovej ceny za medicínu sa vyjadril, že účinky po očkovaní budú známe po troch rokoch. Nehovoril o dobrých účinkoch.
Renomovaný virológ a bývalý vysoký úradník Nadácie Billa a Melindy Gatesovcov nedávno varoval pred nebezpečenstvami experimentálnych vakcín COVID-19 prenášajúcich gény, vyzval neočkovaných, aby “zostali neočkovaní”, a predpovedal nevyhnutný “kolaps nášho zdravotného systému” v dôsledku zdravotných komplikácií u očkovaných.
Obava zo zlých účinkov po vakcínach je dôvodom pre výhradu vo svedomí.
Ak si veriaci takto uplatňujú výhradu vo svedomí, tak by im Katolícka cirkev nemala odmietať slúženie sv. omší.
Tiež uvádzate: „Takisto v prípade, ak niekto odmieta prijímanie do rúk. Nemôže sa odvolávať na výhradu vo svedomí.“
Ak má človek taký dar bázne Božej a úctu k Najsv. Eucharistii, že nevie prijať Krista do rúk, lebo je to pre neho znesvätenie Najsv. Eucharistie, tak potom sa to nedá ináč vyhodnotiť ako výhrada vo svedomí.
Táto časť Vášho vyjadrenia nie je v súlade s vyjadrením biskupov na začiatku pandémie, kde bolo uvedené, že veriaci si môžu uplatniť výhradu vo svedomí voči prijímaniu do rúk.
Nasledovné Vaše zdôvodnenie o vakcínach je už zastarané, neaktuálne a ubližujúce ďalším liekom:
„Vakcíny (ako napr. Pfizer alebo Moderna), ktoré sa u nás často používajú, nie sú vyrobené z buniek potrateného plodu. Pri ich testovaní boli využité látky veľmi vzdialeno súvisiace s bunkovou líniou vypestovanou z tkaniva odobratého pred desiatkami rokov z potrateného plodu. Podobným spôsobom však boli pri vývoji testované takmer všetky bežne používané lieky.“
Z novších vyjadrení je vhodné si všimnúť vyjadrenie Leona Pereira (11. júna 2021):
„Som lekár, morálny teológ a dominikánsky kňaz. Názory, ktoré tu uvádzam, sú moje vlastné, a v nijakom prípade nie sú postojmi inštitúcie, do ktorej patrím, ani funkcie, ktorú v súčasnosti zastávam. Tento text píšem ako vedec, morálny teológ a veriaci katolík. O vakcínach proti Covid-19 existuje veľa informácií (pravdivých aj nepravdivých). V tomto článku by som chcel bližšie objasniť vedecký aspekt, morálny aspekt a učenie Cirkvi v tejto oblasti.
1. Fetálne bunkové línie
Problémom svedomia mnohých ľudí je, že pri výrobe mnohých moderných vakcín sa používajú bunky z potratených detí (známe ako „fetálne bunkové línie“). Hoci sa tvrdí, že tie deti neboli potratené kvôli získaniu vzorky tkaniva, argument opomína existenciu úzkej spolupráce medzitým, kto vykonáva odber, a tým, kto vykonáva potrat, ktorá je nevyhnutná pri odoberaní živých vzoriek. Tvrdí sa tiež, že fetálne bunky sú už časovo veľmi vzdialené od pôvodného plodu, ale opomína sa skutočnosť, že aj bunky nášho tela sú takisto časovo veľmi vzdialené od našich pôvodných buniek, ktoré sme mali v stave embrya, a predsa rozoznateľne zostávajú našimi
Vykonávateľom potratu je zavádzajúcou polopravdou tvrdiť, že tieto deti neboli zabité kvôli svojim tkanivám. Taktiež sa argumentuje, že na získanie takýchto bunkových línií už nie sú potrebné ďalšie potraty. V skutočnosti nikdy nijaký potrat nebol výslovne požadovaný a ani nebude – ale honba za novými fetálnymi bunkovými líniami pokračuje. Tým, že proti tomu zásadne nenamietame, tento „priemysel“ veselo pokračuje v tejto svojej praxi bez toho, aby niekto voči nej vznášal výhrady.“
Možno dnes sa už aj vyžadujú potraty na fetálne bunkové línie.
Ďalej Leon Pereira vysvetľuje typy covidových vakcín:
„Vakcíny Pfizer a Moderna používajú fetálne bunkové línie pre navrhovanie a vývoj vakcín a na následné testovanie v dávkach (batch testing). Na výrobu vakcín nepoužívajú bunkové línie, sú priamymi vedľajšími produktmi plodových buniek. Výroba však zahŕňa modifikáciu proteínu Spike, následné rekódovanie fragmentov messengerovej RNA (mRNA), expresiu pseudovírusov a neutralizáciu. Pri všetkých týchto krokoch boli použité potratené fetálne bunky.
Zahrnutie fetálnych buniek do niektorých vakcín ich robí pre ľudí „odpornejšími“, ale sú rovnako zlé ako vakcíny, ktoré používajú fetálne bunky bez toho, aby konečný produkt obsahoval zvyšky plodu.“
Ďalšie Vaše vyjadrenie je poznačené učením Martina Luthera:
„Lebo vo svete, v ktorom žijeme, žiaľ, nie je možné dosiahnuť absolútnu nespojitosť s hriechom pri všetkom, čo robíme. Ako kresťania sa usilujeme, aby táto spojitosť bola čo najmenšia. Zároveň v pokore chápeme, že ju nie sme schopní na 100 percent odstrániť…. lebo nulová spojitosť so zlom v našom živote, žiaľ, neexistuje.“
Možno tento názor sa k Vám dostal prostredníctvo šírenia myšlienok od modernistov (progresivcov), ktorí sa snažia do katolíckej náuky zapracovať Lutherove názory. Sv. Pius X., svätec každodenného svätého prijímania, sa snažil tieto názory modernistov (progresívcov) nevpustiť do Katolíckej Cirkvi.
Martin Luther trpel obsesívno – kompulzívnou poruchou. Následkom toho rezignoval na zápas o dokonalosť a boj o čistotu srdca. Ako katolícky kňaz mal s rehoľnou sestrou päť detí. Sv. Terezka z Lisieux tiež trpela obsesívno – kompulzívnou poruchou, ale nevzdala sa a pre lásku k Ježišovi sa stala dokonca učiteľkou Cirkvi.
My, katolíci, potrebujeme vnútornú odlúčenosť od hriechu a to úplnú. To nevieme dosiahnuť z vlastných síl a preto potrebujeme sviatosť pokánia, aby sme mohli žiť v milosti posväcujúcej a v prítomnosti Božej stretajúc sa s Najsv. Eucharistiou čím častejšie aj každý deň pri sv. omši. Čo s nezaočkovanými?
Tiež by sme nemali zabúdať na cudzie hriechy a aby sa predišlo pohoršeniu.
Leon Pereira ďalej vysvetľuje, že: „ Hriech pohoršenia nie je o tom, že sme šokovaní alebo pohoršení. Znamená, že konanie osoby mylne vedie inú osobu k presvedčeniu, že hriešna vec v skutočnosti nie je hriešna, a tým zvyšuje pravdepodobnosť, že sa tohto hriechu dopustí.“
„ Mystický stupeň lásky k Ježišovi Kristovi pretvára ľudskú dušu ohňom spaľujúcim všetko, čo je v ľudskosti nedokonalé,“ – blahoslavený Henrich Suso.
Ešte je potrebné upozorniť na jednu vec. Ak píšete vyjadrenie v mene biskupov, tak by bolo potrebné uviesť v mene ktorých biskupov. Ktorí biskupi súhlasia s Vaším vyhlásením. Pokiaľ viem, tak každý biskup vykonáva vlastnú jurisdikciu vo svojom biskupstve.
S pokornou úctou
Jozef Kuzma