Na verejnej diskusii v priestoroch Starej radnice vo Zvolene bol za účasti všetkých dotknutých strán prezentovaný zámer rozvoja severnej časti Zvolena – Rákoš. Zámer našiel názorovú zhodu naprieč širokým spektrom verejnosti najmä kvôli ekologickým prvkom spojeným s plánovanou výstavbou logistického centra. Pozitívnym faktorom je tiež zapracovanie schválených štúdií cyklistických prepojení v nadväznosti na plánovanú výstavbu v lokalite Rákoš. V súvislosti s novou výstavbou sa počíta aj s väčším prehustením automobilovej dopravy. Projektový zámer aj v tomto smere počíta s dopravnými riešeniami, ktoré sú však stále v nedohľadne. V prvom rade je to výstavba rýchlostnej cesty R3 Budča – Šahy. Ak sa dokončí logistické centrum bude trasovanie vozidiel v smere na juh po ceste prvej triedy I/66 popri sídlisku Zvolen-Západ. Vozidlá smerujúce na východ Slovenska budú taktiež využívať najprv cestu I/66 a následne Lučeneckú cestu, ktorá je už pri súčasnom počte vozidiel preťažená. K tomu sa počíta v rozvojom území Zvolen – Sever ešte s ďalšou výstavbou bytových domov za Rezidenciou Hron. Aj tento zámer navýši počet vozidiel na cestách v intraviláne Zvolena. Takže možno predpokladať ešte väčšie prehustenie dopravy. Severný obchvat Zvolena už mohol byť dávno postavený. No najprv to bolo tvrdenie, že sa poškodia podzemné pramene minerálnych vôd. A teraz je to paradoxne ohrozenie rozvojového územia Sliača, kde sa plánuje výstavba rodinných domov. Teória s prameňmi akoby utíchla po medializácii súdneho sporu medzi Hornonitrianskymi baňami a Bojnickými kúpeľmi. Bojnické kúpele sa teraz musia ospravedlniť a zaplatiť pokutu. Proti rozsudku sa kúpele odvolali.
Úprimne si neželám, aby nastal súboj rozvojových území Zvolena a Sliača, kde z jednej strany katastrálneho územia bude logistické centrum, supermarkety a výrobné haly a z druhej strany výstavba rodinných domov s preletujúcimi americkými stíhačkami F-16 ponad ich strechy.
Chýbajúca cesta R3 Budča – Šahy znehodnocuje bývanie obyvateľom miest a obcí v smere na Šahy od Zvolena. Stále sa im iba sľubuje a odďaľuje termín. Stále sa začína nanovo plánovať a otvárajú sa nové a nové štúdie.
Chýbajúci severný obchvat Zvolena R2 robí Zvolen takmer neprejazdným v poobedňajších hodinách. Za chvíľu prídeme skorej zo Zvolena do Lučenca ako z Podborovej na Sekier.
Nie len Zvolen, ale aj rozvoj ostatných miest na Slovensku najviac spomaľuje chýbajúca dopravná infraštruktúra. Keď investori, zástupcovia samospráv aj občianski aktivisti nájdu spoločnú zhodu v zámeroch výstavby, tak to celé potom pripadá ako Pyrhovo víťazstvo, lebo si uvedomíme čo nás vodičov na cestách čaká. Pri výstavbe dialničných a rýchlostných úsekov spôsobujú komplikácie Slovenské zákony, najmä zákon o verejnom obstarávaní. Znie to až komicky, keď si uvedomíme, že rozvojové zámery mesta brzdia chýbajúce rýchlostné cesty a obchvaty.
Byrokracia a časové prieťahy pre dokončenie územnoplánovacej dokumentácie neraz pripomínajú nekonečný príbeh. Od okamihu kým sa spustí zámer výstavby cesty cez prvý výkop až po dokončenie cesty ubehnú na Slovensku celé roky, niekedy desaťročia. V najhorších prípadoch je dokončenie ciest v nedohľadne. Stačí spomenúť tunel Branisko alebo tunel Ivachnová – Hubová a opustené piliere za Ružomberkom.
Celosvetové štatistiky v kvalite cestnej siete radia Slovensko dokonca za niektoré Africké krajiny. Či sa na tom smiať alebo plakať nevedno. Ale ak v „nedemokratickej“ Číne dokážu postaviť nemocnicu za desať dní alebo po zničujúcej tsunami v Japonsku opravia strhnutú diaľnicu za pár týždňov, problém bude v prvom rade v našich zákonoch a neschopnosti politikov riešiť problémy s ktorými sa denne musíme trápiť.
Úprimne ďakujem aj organizátorom verejnej diskusie. S ďalšími témami sa plánuje pokračovať v nasledujúcich mesiacoch.
Peter Košík
Bývalý vyšší dôstojník letectva OS SR
Kandidát za stranu VLASŤ