Európsky dvor audítorov – Tlačová správa
Luxemburg 11. októbra 2018
Červenou farbou sú písané moje komentáre.
Podľa stanoviska, ktoré dnes uverejnil Európsky dvor audítorov, navrhovaná reforma spôsobu vyberania prostriedkov na financovanie EÚ zostáva zložitá. Audítori zistili v navrhovanej reforme niekoľko problémov a žiadajú zmeny, ktorými by sa zlepšilo jej fungovanie.
Ak je niečo zložité, zahmlené a nejasné – potom sa to bude aj takto vysvetľovať a aplikovať v praxi. Ak reforma nedosiahne požadované navýšenie príjmov EÚ, bude sa musieť prijať reforma reformy – čo situáciu ešte viacej sťaží.
Od roku 1988 sú finančné prostriedky vyberané od členských štátov do rozpočtu EÚ, známe ako „vlastné zdroje“, zoskupené do troch hlavných kategórií:
- clá,
- daň z pridanej hodnoty a
- percento hrubého národného dôchodku (HND).
Európska komisia navrhla zmenu tohto systému v novom viacročnom finančnom rámci na roky 2021 – 2027.
Ak by sa clo a DPH začalo vyberať v súlade s v súčasnosti platnej legislatíve, tak by percentá z hrubého národného dôchodku zostali v národných rozpočtoch. To by mohlo zapríčiniť – nezavádzanie nových daní, nezvyšovania súčasných sadzieb.
V návrhu Komisie by sa ponechali clá, ale s nižšou mierou finančných prostriedkov, ktoré si ponechávajú členské štáty na pokrytie nákladov spojených s výberom, ponechal by sa príspevok založený na HND ako významný zdroj príjmov a zjednodušila by sa zložka DPH. Tieto tri vlastné zdroje by tvorili 87 % príjmov EÚ. Taktiež by boli tri nové vlastné zdroje založené na
- novom spoločnom daňovom systéme pre spoločnosti v EÚ,
- na obchodovaní s emisiami EÚ a
- na nerecyklovanom odpade z plastových obalov.
Každý rok sa vyberie približne 20 miliárd € cla. V súčasnosti 80 % ide do rozpočtu EÚ, 20 % si rozdelia štáty kde sa tovar preclieva.
Už dnes boj o tých spomínaných 20 % – to je približne 5 miliárd € – zapríčiňuje tvrdý konkurenčný boj medzi colnými správami. Áno, namiesto spolupráce v jednom priestore, tvrdý konkurenčný boj. Ten pokračuje aj v neustálom boji o investorov a investície.
V návrhu rozpočtu chce EK znížiť odmenu za administratívnu náročnosť z 20 % na 10 %. To sa o polovicu zníži aj administratíva, alebo sa tak EK jednoducho rozhodla ?
Spoločný daňový systém má spoločnosti zaťažiť daňou, ktorá sa bude rovno odvádzať do rozpočtu EÚ. Ako sa budú správať národné rozpočty – budú zvyšovať národné dane ?
Nechápem prečo potom 499 miliárd € nechce EÚ vybrať pri dovoze tovaru z tretích krajín ?? Nepotrebovali by zvyšovať sadzby a zavádzať nové dane !!
Okrem toho Komisia navrhuje postupné zrušenie súčasného systému korekcií, z ktorého majú prospech niektoré členské štáty, zvýšenie stropov príjmov ako kompenzáciu vplyvu brexitu a začlenenie Európskeho rozvojového fondu do rozpočtu EÚ.
„Financovanie EÚ nebolo významne zrevidované za posledných 30 rokov,“ uviedla Eva Lindström, členka Európskeho dvora audítorov zodpovedná za toto stanovisko. „Niektoré časti tohto návrhu pomôžu zjednodušiť systém, napríklad zjednodušenie zložky DPH a postupné ukončenie korekcií.” Navrhovaný systém však zostáva celkovo zložitý a podľa nás nie je vždy založený na úplne spoľahlivých predpokladoch.“
Ak sa za posledných 30 rokov neudiala reforma, potom tých 499 miliárd € tečie do čiernej ekonomiky a daňových rajov.
Audítori identifikovali niekoľko problémov v návrhu Komisie:
• návrh dane z príjmov právnických osôb podlieha prijatiu smernice o daniach na úrovni EÚ a vnútroštátnej
úrovni a pri najlepšom bude zavedený po niekoľkých rokoch trvania nového rozpočtového obdobia;• návrh založený na emisiách neposkytuje členským štátom dodatočné podnety, aby znížili skleníkové plyny, a je nestabilný, pretože ceny emisných kvót sú veľmi nestále;
• sú potrebné lepšie údaje pre výpočty v návrhu týkajúceho sa odpadu z plastových obalov a pri analýze by sa mali zohľadniť zmeny správania.
• zjednodušený systém DPH zahŕňa predpoklady, ktoré nezodpovedajú niektorým vlastným krokom Komisie, ako počítať tento zdroj. Audítori preto odporúčajú, aby Európsky parlament a Rada požiadali Komisiu:
• posúdiť pravdepodobnosť uplatňovania zdroja založeného na dani z príjmov právnických osôb v priebehu nasledujúceho rozpočtového obdobia;
• objasniť, prečo návrh založený na emisiách neposkytuje členským štátom dodatočné podnety, aby znížili skleníkové plyny, a analyzovať vplyv jeho nestability;
• zvážiť, ako príjmy zo zdroja založeného na plastovom odpade môžu klesnúť pre zmeny v správaní spotrebiteľov;
• opätovne zvážiť návrh DPH.
Záver
Stále neviem pochopiť, prečo sa EK, ale aj Európsky dvor audítorov, nezmieňujú o reforme colnej únie. To je práve príčina únikov ktoré by niekoľko násobne prevýšili príjmy predpokladané z uvedenej reformy ktorú predkladá EÚ ??
Kto vlastne rozhoduje v EÚ ??? – Viem kto to zaplatí – my daňoví poplatníci.
Prečo by sa mala reforma colnej únie realizovať ?
Colná únia – moje komentáre, príspevky, odpovede.
https://miroslavjurco.blogspot.com/
https://twitter.com/miroslavjurco1?lang=sk
https://blog.hlavnespravy.sk/moje-blogy/
https://www.linkedin.com/in/miroslav-jur%C4%8Do-b85183155/detail/recent-activity/posts/
https://disqus.com/by/miroslavjurco/
https://www.youtube.com/channel/UCBVUAK9C1t5UnhGGWl_zkbA?view_as=subscriber