Ekonomické teórie SaS sa v mainstreame proklamujú za „najsprávnejšie“ a „odborníkmi preferované / oceňované“. Skúsim zhodnotiť ich ekonomickú časť programu Agendy 2020 – priame a DPH dane z môjho neobjektívneho pohľadu
- V časti 1.1.1. a 1.1.2. sa píše vrátime rovnú daň z príjmov na úroveň 19% (k 1. 1. 2017) a znížime sadzbu rovnej dane z príjmov na úroveň 15% (k 1. 1. 2019)
Už v časti 4 bludov som písal, že daňové optimum demokratickej spoločnosti nie je v rovnej dani, ale aspoň v čiastočne progresívnej. Pri rovnej dani sa väčšina spoločnosti dobrovoľne vzdáva svojho demokratického nároku si prilepšiť na úkor lepšie zarábajúcej menšej časti spoločnosti a rovná daň ochraňuje týchto lepšie zarábajúcich.
SaS chce týmto opatrením marketingovo povedať, že nižšie dane „zvýšia hospodársky rast“. Nehovorí ako. Zabúda povedať aj to, že v dnešnej dobe lacných peňazí banky požičajú na väčšinu dobrých projektov a jediný rozhodujúci bod celej investície je v tom, či projekt je alebo nie je úspešný. Koľko sa odvedie štátu v tomto zmysle, či 19% alebo 25% je pre rozvoj ekonomiky nepodstatný. Je podstatný len pre rozdelenie zisku medzi podnikateľa a štát. Teórie reinvestovania zo zisku v dobe lacných peňazí sú preč
Ďalším argumentom SaS spomínaným mimo tejto agendy je, že podnikateľom sa pri nízkych daniach chce platiť dane a pri vyšších podnikatelia umelo znižujú základy dane, aby platili čo najnižšiu daň. To je možno pravda pre určitú skupinu podnikateľov, avšak väčšina podnikateľov tak či tak nechce platiť dane a ani 19% sadzba tomu nepomôže. Tí, ktorí zase platia dane a majú úspešné projekty efekt nie je pre nich natoľko významný pre samotný projekt, len pre deľbu výnosov z neho medzi podnikateľa a štát. Úspešný projekt nebudú rušiť, pretože si štát vezme viac. Preto úspech tohto opatrenia je viac ako otázny. Ak je problém s umelým znižovaním základu dane, tak mi tu chýba aktivita, ktorá by viedla k zlepšeniu výberu daní tých podnikateľov, ktorí pri tom podvádzajú. Táto aktivita nemusí byť iba represívna je množstvo spôsobov, ako to dosiahnuť, len je nutné sa zamyslieť a hlavne chcieť
V celej ich časti venovanej daniam však nebadám zmienku o tom ako sa budú zdaňovať veľké medzinárodné korporácie. P. Sulík by mohol v euro parlamente ako euro poslanec lobovať za celoeurópske riešenie ich zdanenia tak, aby sme neboli pre nich iba trh, ale aj zdroj príjmov. Takisto nevidím aktivitu ako by mohol získať peniaze z prirodzených monopolov, ktoré sú automatickým kumulátorom bohatstva na nekompetetívnom trhu. Nechválim ekonomický program Smeru, ale v tomto je oveľa ďalej ako SaS, aspoň v častiach monopolnej ekonomiky, ktorú už aspoň čiastočne zdaňujú
Sumár tejto časti by sa dal zhrnúť, že časť priame dane je zameraná na zvýhodnenie podnikateľov s chabou argumentáciou výhod pre zvyšok elektorátu. A toto sú body ich programu 1.1.1. a 1.1.2.! Nechápem, ako môže táto hlavná časť programu zaujať inú ako okrajovú časť bohatých ľudí, ktorým sú sľubované nižšie dane
V časti o priamych daniach navrhujú niekoľko ďalších menej významných opatrení jemne zvýhodňujúcich podnikateľov, pričom niektoré z nich sú zamerané aj na zníženie zbytočnej administratívy
- V časti 1. 3. Daň z pridanej hodnoty (DPH) okrem opatrení ľahko zvýhodňujúcich podnikateľov oproti súčasnej situácii a znižovaní administratívy je aj bod 1.3.4. zjednotíme a znížime DPH na sadzbu, ktorá je rozpočtovo neutrálna.
Tento bod je veľmi silný, ak by SaS chcela znížiť DPH. Je to však otázne, či k zníženiu dôjde, pretože už v samotnej formulácii bodu je dvoj význam – k zníženiu dôjde iba počas procesu zjednocovania a ešte aj celkový výber daní musí byť neutrálny. Možno som iba nedostatočne čítal Agendu 2020, ale skutočne som sa nedozvedel ako pri DPH chcú sadzbu DPH znížiť tak, aby sa vybralo na dani rovnako. Skôr to čítam tak, že záujem je zrušiť zníženú DPH na vybrané tovary – predovšetkým vybrané potraviny a z výnosu zvýšenia (nazývajú to zjednotením) tejto dane znížiť základnú daň, teda k žiadnemu reálnemu zníženiu nedôjde. Iba ľudia, ktorí míňajú na potraviny vrámci svojho príjmu relatívne viac, tak zaplatia vyššie dane
Čo mi chýba sú konkrétne opatrenia, ktoré by viedli k potláčaniu DPHčkarov. K tomu som tu nenašiel nič. V rámci kauzy Bašternák kritizujú typického DPHčkara, avšak všetko je iba v slovnej a politickej rovine. V praktickej programovej rovine tu nie je opatrenie v časti DPH, ktoré by situáciu zlepšilo. Žiaden nápad v zmene návrhu zmeny zákona, či v inej rovine
Nechcem týmto odhovárať voličov SaS od ich voľby, len som chcel poukázať na to, že main streamom prezentovaný perfektný program SaS v základných bodoch nerieši pálčivé ekonomické problémy v základných parametroch – dane. Venuje sa zlepšeniu situácie úzkej skupiny ľudí a presviedča zvyšnú časť populácie, že je to pre nich samotných dobre. Nehovorím, že ostatné strany sa zlepšovaniu ekonomiky nejako inak výrazne venujú, ale SaS nijako výrazne z toho radu netrčí