Ježiš nám dáva svoj pokoj, ktorý svet nemôže dať
Štefan Kónya
Úvod
„Pokoj vám zanechávam, svoj pokoj vám dávam. Ale ja vám nedávam, ako svet dáva. Nech sa vám srdce nevzrušuje a nestrachuje“ (Jn 14,27). Biblicky verš je súčasťou Ježišovej rozlúčkovej reči učeníkom pred svojou smrťou počas Poslednej večere (porov. Jn 13-16).
Ježiš zanecháva svoje posledne posolstvo svojim učeníkom a pomaly sa vydáva na cestu kríža a smrti. Ježiš svojim učeníkom hovorí o pokoji, ktorý im zanecháva. Nejde o pokoj, ktorý svet dáva pretože svet ani nemá pokoj, ktorý by dokázal ľudské srdce natrvalo upokojiť. Ježišov pokoj je darom Ducha Svätého, ktorého im pošle až keď odíde (Jn 16,7).
Ježišov pokoj je uzdravujúci, vyháňa strach a upokojuje naše srdce. Ježiš učeníkov vyzýva, aby sa radovali, že odchádza k Otcovi. Treba povedať, že pri čítaní rozlúčkovej reči sa nič nespomína o utrpení alebo smrti ako je to v paralelnej rozlúčkovej reči (Lk 22,14- 38) ale ak berieme do úvahy kontext a ďalšie nasledujúce kapitoly tak vieme, že evanjelista Ján píše
vo svetle blížiacej sa Ježišovej smrti. V tomto príspevku sa zameriavam na tému o Ježišovom pokoji, ktorý je darom spásy pre všetkých a ako si ho môžeme zachovať vo svojom srdci v každodennom živote.
Ježiš nám dáva svoj pokoj
Nie je ľahké žiť v pokoji keďže žijeme v modernej dobe, kde sme ovplyvnení veľkým množstvom informácií z médií a sociálnych sietí. Mnohé starosti a problémy nás často oberajú o pokoj. Pokoj vo svete nenájdeme iba falošný, ktorý môže trvať krátko. Ježiš nám dáva pokoj, ktorý upokojí naše srdce. Naše srdce je stvorené pre pokoj a lásku. V našom srdci pôvodne mal prebývať trvalý Boží pokoj. Mali ho prví ľudia v raji Adam a Eva, ktorých stvoril Boh. Oni mohli zažívať v plnosti Boží pokoj avšak dovtedy kým do raja nevstúpil prvý hriech.
Avšak všetko sa narušilo prvým hriechom a do ich sŕdc vstúpil nepokoj, ktorý pochádzal od pokušiteľa Zlého ducha. Všetci sme poznačení dedičným hriechom, sme slabí a náchylní k pokušeniu a hriechu. Žiaľ Každý hriech prináša do nášho srdca nepokoj.
Ak sme žili dlho bez Boha, bez jeho lásky, odpustenia a milosrdenstva stratili sme pokoj v srdci.
Diabol je plný nepokoja od neho pochádza nepokoj. V ľudských srdciach rozsieva nepokoj a potom tí čo dlho žijú v nepokoji šíria ho ďalej medzi ľuďmi. Diabol je označený slovom žalobca (Zjv 12,10) použije ľudí na to, aby na nás žalovali a poukazovali na naše chyby.
Zlý duch je veľmi inteligentný na vytváranie vnútorného nepokoja v ľudských srdciach. Diabol robí všetko preto, aby nás priviedol do nepokoja. Je to často vtedy, keď sa pre nejaké maličkosti alebo chyby ktoré vidíme na druhých dokážeme znepokojiť. A môže sa stať že v takom nepokoji ostávame dlho, čo neprospieva nám ani druhým.
Boh nás povolal žiť v pokoji
Prorok Izaiáš píše aký bude predpovedaný Mesiáš: ,,Zázračný radca, mocný Boh, večný Otec, Knieža pokoja“ (Iz 9,5). Ježiša označuje slovami: Knieža pokoja. Apoštol Pavol píše v Liste Efezanom: ,, Veď on je náš pokoj!“ Áno Ježiš je naším pokojom. Kristus prišiel na svet, aby priniesol pokoj tam, kde je nepokoj, lásku, kde je nenávisť a spásu všetkým ľuďom.
Aby sme si zachovali pokoj v srdci je potrebné: dôverovať Bohu, že nám pomáha, že sa stará o nás a dáva nám všetko, čo potrebujeme k životu; potrebujeme pravidelnú modlitbu; čítanie Božieho slova; pravidelnú sviatosť zmierenia; ochota odpustiť druhým; odovzdať všetky aktuálne problémy do Božích rúk minulosť aj budúcnosť; pozitívne myslieť a vyhýbať sa negatívnym myšlienkam; v pokore sa prijať taký aký som. Prijať svoje chyby a nedokonalosť a neporovnávať sa s druhými kto je lepší a kto horší. Nespoliehať sa sám na seba na svoje sily a schopnosti ale s dôverou sa obracať na Božiu pomoc a ochranu.
Čo nám bráni prijať pokoj do nášho srdca
To, čo nás môže často oberať o pokoj je nedôvera, že Boh sa stará o naše potreby, nedostatok lásky,
odmietnutie Boha zo svojho života, obviňujúca komunikácia, vnútorné zranenia, nespokojnosť, perfekcionismus, keď nejde všetko podľa našich predstav, negatívne naladenie sa na svet, ľudí, vzťahy a život, sklamanie, neúspechy, časté konflikty, neochota odpustiť.
Ak dovolíme, aby druhí rozhodovali o tom ako sa budeme správať, keď dovolíme, aby nám druhí ovládali život, príliš veľké starosti o budúcnosť, zlosť, hnev, nenávisť, chcieť zmeniť ľudí okolo seba, utrpenie ktoré nebolo prijate a pod. Toto všetko prináša nepokoj do nášho srdca. Ďalej je to porovnávanie sa s druhými, čo prináša závisť, žiarlivosť, nepriateľstvo a nepokoj. Keď niekoho chceme porovnávať s ostatnými zraňujeme tým druhého lebo hľadáme na ňom chyby. Ak chceme budovať zdravé ľudské vzťahy musíme prestať sa porovnávať s druhými. Je potrebne sa naučiť milovať, chápať, počúvať a rešpektovať druhých ľudí.
Záver alebo Nepokoj, ktorý nás volá po zmene a k pokániu
Niekedy môžeme mať starosti spojené s nepokojom lebo chceme, aby bolo všetko urobené podľa našich predstáv a my už dopredu sa necháme znechutiť tým že sa to nepodarí, že to nebude tak ako sme chceli. Je dôležité aby sme sa nespoliehali na naše schopnosti a úspechy ale viac sa spoliehali a dôverovali Bohu.
Keď sme zanedbali vykonať dobro druhým, neboli sme láskaví a milosrdní voči druhým alebo sme urobili niečo zle a odmietame to napraviť. Vtedy môže prísť do srdca nepokoj, ktorý nás volá po zmene, k pokániu, aby sme vykročili na správnu cestu, na cestu zmierenia a odpustenia. Aby sme sa dokázali ospravedlniť ľuďom ktorých sme možno zranili. Toto je nepokoj, ktorý občas potrebujeme zažiť pre naše dobro aj dobro druhých. Je to vnútorný nepokoj, ktorý nás chce priviesť na správnu cestu. Je dobré ak to vieme rozlíšiť vo svojom srdci.
Sv. Augustín to dobre pochopil, keď povedal: „Nespokojné je naše srdce kým nespočinie v Bohu.“
Bez Boha nedokážeme žiť v pokoji a teda naše srdce nemôže byť v pokoji. My veriaci sme povolaní žiť v tomto svete v pokoji a láske podľa toho druhí spoznajú že nepatríme tomuto svetu ale že patríme Kristovi. Veľmi pekne nás k tomu povzbudzuje apoštol Peter keď píše že máme očakávať nové nebo a novú zem ale aj to, že keď príde Ježiš aby nás našiel nepoškvrnených a v pokoji (2Pt3,13-14).
Použitá literatúra:
Novy zákon s komentármi a margináliami Jeruzalemskej Biblie.
Vydavateľstvo Dobra kniha Trnava, 2008