Ako žiť v pokoji v dnešnom uponáhľanom svete
Štefan Kónya
Dá sa vôbec žiť v pokoji v dnešnom svete v ktorom je veľa nepokoja, hluku, stresu, rýchlosť práce , chaosu, nervozity,… ? Je pravdou, že nám to vôbec neprospieva. Skutočne sa potrebujeme zamyslieť a zastaviť a nenechať sa unášať týmto zrýchleným tempom každodenného života. Apoštol Pavol v Prvom liste Korinťanom píše: „Boh nás povolal žiť v pokoji ”(1Kor 7,15).
Nie je ľahké žiť v pokoji keďže žijeme v modernej dobe, kde sme ovplyvnení veľkým množstvom informácií z médií a sociálnych sietí. Mnohé starosti a problémy nás často oberajú o pokoj. Pokoj vo svete nenájdeme iba falošný, ktorý môže trvať krátko. Ježiš nám dava pokoj, ktorý upokojí naše srdce. Naše srdce je stvorené pre pokoj a lásku. V našom srdci pôvodne mal prebývať trvalý Boží pokoj. Mali ho prví ľudia v raji Adam a Eva, ktorých stvoril Boh. Oni mohli zažívať v plnosti Boží pokoj avšak dovtedy kým do raja nevstúpil prvý hriech.
Avšak všetko sa narušilo prvým hriechom a do ich sŕdc vstúpil nepokoj, ktorý pochádzal od pokušiteľa Zlého ducha. Všetci sme poznačení dedičným hriechom, sme slabí a náchylní k pokušeniu a hriechu. Žiaľ Každý hriech prináša do nášho srdca nepokoj. V Bohu je prameň pokoja od neho pochádza pokoj a preto potrebujeme často byť v kontakte s Bohom v pravidelnej modlitbe, čítaní Božieho slova a prijímaní sviatosti.
Ak sme žili dlho bez Boha, bez jeho lásky, odpustenia a milosrdenstva stratili sme pokoj v srdci.
Diabol je plný nepokoja od neho pochádza nepokoj. V ľudských srdciach rozsieva nepokoj a potom tí čo dlho žijú v nepokoji šíria ho ďalej medzi ľuďmi. Nepokoj nikomu neprospieva. Diabol je označený slovom žalobca (Zjv 12,10) použije ľudí na to, aby na nás žalovali a poukazovali na naše chyby pred všetkými a takýmto spôsobom nás uviedol do nepokoja.
Zlý duch je veľmi inteligentný na vytváranie vnútorného nepokoja v ľudských srdciach. Diabol robí všetko preto, aby nás priviedol do nepokoja. Je to často vtedy, keď sa pre nejaké maličkosti alebo chyby ktoré vidíme na druhých dokážeme znepokojiť. A môže sa stať že v takom nepokoji ostávame dlho čo neprospieva nám ani druhým.
My dobre vieme, že Ježiš nám prináša pokoj on môže upokojiť naše srdcia a preto je dobré aby sme sa k nemu často obracali v modlitbe, aby nám mohol darovať svoj pokoj (Lk 24,36). Každý hriech malý či veľký prináša nepokoj lebo sme stratili posväcujúcu milosť a potom prichádzajú výčitky svedomia. Diabol dosiahol svoj cieľ hriechom sme urazili Boha a v srdci máme vnútorný nepokoj.
Čo v takej situácii treba robiť? Zostať v pokoji a dôverovať Božiemu milosrdenstvu a čo najskôr ako je možné pristúpiť k sviatosti zmierenia. Niekedy nás môže znepokojovať obavy a strach z minulosti a budúcnosti. Čo všetko zle sme urobili v minulosti pamätáme si a máme spomienky a pritom nie je potrebné sa zaoberať minulosťou keďže sme všetko úprimne oľutovali a vo sviatosti zmierenia nám už bolo odpustené. Tak, že nás nemusí veľmi znepokojovať minulosť ale ani budúcnosť pretože nevieme ako ju prežijeme nevieme, čo nás čaká. Je potrebné, aby sme všetko čo nás čaká odovzdali vopred s dôverou do Božích rúk. To je jediná správna cesta pre nás.
Čo je to pokoj z biblického pohľadu?
V Príručnom lexikóne biblických vied je napísane: Šalóm (hebr. šalȏm – pokoj; gréc. eirene – pokoj,mier), bibl.pojem. V Biblii sa týmto slovom neoznačuje predovšetkým alebo výlučné «pokoj», «mier» v dnešnom zmysle slova. Vyraz šalóm v Biblii môže znamenať hmotný blahobyt (porov. Jób 5,19-26; Ž 37,11), spokojnosť (porov. Sdc 19,20; Iz 55,12), štastie (porov.Ž 73,3), zdravie (porov. Iz 57,18n.), dlhy život (porov. Gn 15,15), úspech v podnikaní (porov. Sdc 18,6) a pod. Izraeliti však boli presvedčení, že šalóm je v každom spomenutom prípade Božím darom (porov. Lv 26,6; Nm 6,26; Ž 29,11). Pokoj je teda predovšetkým náboženský pojem, i keď jeho ovocím môže byť aj hmotný blahobyt. Pokoj je výsledkom a znamením Jahveho spásy (porov. Ž 85,9-14). Najmä veľkí proroci spájali pokoj, spásu a spravodlivosť v jeden celok (porov. Jer 33,8-14; Zach 8,16-19). V intertestamentárnej literatúre sa pokoj postupne stal ekvivalentom požehnania. Pozdravy ako «Pokoj vám!» a «Choď v pokoji!» znamenajú v neskoršom judaizme želanie Božieho požehnania.
V Novom zákone eirene – pokoj, je uskutočnením eschatologickej spásy v osobe a diele Ježiša Krista. Je eminentne mesiášskym dobrom, darom spásy a všetkého, čo s ňou súvisí; je darom vydobytým Ježišovou smrťou a zmŕtvychvstaním (porov. Jn 20,19-23). Pavlov pozdrav na začiatku listov:
«Milosť vám a pokoj» (porov. Rim 1,7; 1Kor 1,3; 2Kor 1,2 atď.) je prehĺbením zmyslu zvyčajného helenisticko-židovskeho pozdravu, lebo Pavol mysli na milosť a pokoj (t.j. spásu) uskutočnenú Ježišom Kristom. Možno povedať, že pokoj je novým životným princípom veriaceho človeka, jeho novým normálnym stavom, stavom spásy. Tento stav spásy (pokoj) sa prejavuje ako zmierenie s Bohom (porov. Rim 5,1.11), pokoj medzi ľuďmi (porov. Ef 2,14-17; Rim 14,17n.) a pokoj duše
(porov. Rim 15,13).
Ježiš je naším pokojom
Prorok Izaiáš píše aký bude predpovedaný Mesiáš: ,,Zázračný radca, mocný Boh, večný Otec, Knieža pokoja“ (Iz 9,5). Ježiša označuje slovami: Knieža pokoja. Je to naozaj pravdivé, lebo Ježiš nám priniesol pokoj ako sám povedal: ,,Pokoj vám zanechávam, svoj pokoj vám dávam. Ale ja vám nedávam, ako svet dáva. Nech sa vám srdce nevzrušuje a nestrachuje“ (Jn 14,27).
Apoštol Pavol píše v Liste Efezanom: ,, Veď on je náš pokoj!“ Áno Ježiš je naším pokojom. Naše srdce bude naplnene pokojom vtedy ak budeme častejšie prijímať Ježiša do svojho srdca. Môžeme ho prijímať v pravidelnom čítaní Božieho slova najmä evanjelia a tiež v eucharistii.
On je náš pokoj chceme prijať pokoj do nášho srdca? Ježiš je láska chceme lásku prijať do nášho srdca? Apoštol Pavol nás povzbudzuje, aby sme žili v pokoji:
,,Napokon, bratia, radujte sa, zdokonaľujte sa, povzbudzujte sa navzájom, rovnako zmýšľajte, žite v pokoji a Boh lásky a pokoja bude s vami. Pozdravte sa navzájom svätým bozkom. Pozdravujú vás všetci svätí“ (2 Kor 13,11-12). Kristus prišiel na svet, aby priniesol pokoj tam, kde je nepokoj, lásku, kde je nenávisť a spásu všetkým ľuďom.
Ten, kto najviac v ľudských srdciach rozsieva nepokoj je Zlý duch
Môžeme si pozrieť ako Biblia nazýva diabla:
Protivník, revúci lev (1Pt 5,8) vrah, luhár a otec lži (Jn 8,44); pokušiteľ (Mt 4,3; 1Sol 3,5); veľký drak, starý had, ktorý sa vola diabol a satan, žalobca (Zjv 12,9-10). Satan sa tvári ako anjel svetla
(2Kor 11,14). Knieža tohto sveta (Jn 12,31; 14,30; 16,11). Ježiš povedal nad nim nemá nijakú moc
(Jn 14,30). ,,Kto pácha hriech, je z diabla, pretože diabol hreší od počiatku. A Boží Syn sa zjavil preto, aby zmaril diablove skutky“ (1Jn3,8). Diabol je plný nepokoja a chce ho rozšíriť aj medzi ľuďmi. Dá sa povedať, že svet je plný nepokoja lebo ma nedostatok lásky.
Ďalej sa môžeme pozrieť ako Biblia nazýva Ježiša a ako Ježiš nazýva seba samého:
Dobrý pastier položí svoj život za ovce (Jn 10,11-14); Ja som brána k ovciam (Jn 10,7); Ja som pravý vinič (Jn 15,1); Ja som cesta pravda a život (Jn 14,6); Ja som vzkriesenie a život (Jn 11,25); Ja som chlieb života. Kto prichádza ku mne, nikdy nebude hladovať, a kto verí vo mňa, nikdy nebude žízniť (Jn 6,35); Ja som svetlo sveta (Jn 8,12); Knieža pokoja (Iz 9,5); Mesiáš (Sk 17,3); Syn človeka
(Lk 7,34); Spasiteľ sveta (Jn 4,42); Ja som Koreň a Rod Davidov; Žiarivá ranná hviezda (Zjv 22,16); Baránok a Pán pánov a Kráľ kráľov (Zjv 17,14).
Ako sa starať o pokoj v srdci
Aby sme si zachovali pokoj v srdci je potrebné:
1. Dôverovať Bohu, že mi pomáha, že sa stará o mňa a dáva mi všetko, čo potrebujem k životu;
2. Pravidelná modlitba;
3. Pravidelne čítanie Božieho slova;
4. Pravidelná sviatosť zmierenia;
5. Ochota odpustiť druhým;
6. Odovzdať všetky aktuálne problémy do Božích rúk aj minulosť a budúcnosť;
7. Každému priať dobro;
8. Pozitívne myslieť a vyhýbať sa negatívnym myšlienkam;
9. V pokore sa prijať taký aký som. Prijať svoje chyby a nedokonalosť a neporovnávať sa s druhými kto je lepší a kto horší.
10. Nespoliehať sa sám na seba na svoje sily a schopnosti ale s dôverou sa obracať na Božiu pomoc a ochranu.
Náš dom môže byť domom pokoja
– ak v našej rodine žijeme vo vzájomnej láske a porozumení,
– keď si odpúšťame jeden druhému,
– keď sa modlime a čítame Sväté písmo,
– keď konštruktívne komunikujeme,
– keď chceme riešiť problémy s cieľom pomôcť druhému,
– keď si navzájom pomáhame.
Čo nám bráni prijať pokoj do nášho srdca
To, čo nás môže často oberať o pokoj je nedôvera, že Boh sa stará o naše potreby, nedostatok lásky,
odmietnutie Boha zo svojho života, obviňujúca komunikácia, vnútorné zranenia, nespokojnosť, perfekcionismus, keď nejde všetko podľa našich predstav, negatívne naladenie sa na svet, ľudí, vzťahy a život, sklamanie, neúspechy, workoholizmus – neprimeraná pracovná záťaž, prehnane kritizovanie druhých, finančné problémy, frustracia, pesimizmus, úzkostlivosť, smútok, niekedy aj depresia, stres, pocity beznádeje či zúfalstva, výčitky svedomia, časté konflikty, neochota odpustiť, opustenosť a pocit samoty,
nízka sebahodnota, negatívne myšlienky, strach, neistota, závisť, klamstvo, nerešpektovanie druhého človeka.
Ak dovolíme, aby druhí rozhodovali o tom ako sa budeme správať, keď sme v minulosti urobili nesprávne rozhodnutia, keď dovolíme, aby nám druhí ovládali život, keď sa cítime nepochopení, príliš veľké starosti o budúcnosť, hostilita – náš nepriateľský postoj voči druhým, zlosť, hnev, nenávisť, chcieť zmeniť ľudí okolo seba, utrpenie ktoré nebolo prijate a pod. Toto všetko prináša nepokoj do nášho srdca.
Veľký nepokoj prináša aj porovnávanie sa s druhými.
Porovnávanie sa s druhými prináša závisť, žiarlivosť, nepriateľstvo a nepokoj. Keď niekoho chceme porovnávať s ostatnými zraňujeme tým druhého lebo hľadáme na ňom chyby. Ak chceme budovať zdravé ľudské vzťahy musíme prestať sa porovnávať s druhými. Je potrebne sa naučiť milovať, chápať, počúvať a rešpektovať druhých ľudí.
Nepokoj, ktorý nás volá po zmene a k pokániu
Niekedy môžeme mať starosti spojené s nepokojom lebo chceme, aby bolo všetko urobené podľa našich predstáv a my už dopredu sa necháme znechutiť tým že sa to nepodarí, že to nebude tak ako sme chceli. Je dôležité aby sme sa nespoliehali na naše schopnosti a úspechy ale viac sa spoliehali a dôverovali Bohu; veď On chce pre nás to najlepšie aj keď nám možno nevyjdú plány. Avšak s Božou pomocou môžeme dosiahnuť veľa dobrých veci. Len nechajme, aby Boh konal v našom živote dovolíme mu to? Chceme mu dôverovať ?
Keď sme zanedbali vykonať dobro druhým, neboli sme láskaví a milosrdní voči druhým alebo sme urobili niečo zle a odmietame to napraviť. Vtedy môže prísť do srdca nepokoj, ktorý nás volá po zmene, k pokániu, aby sme vykročili na správnu cestu, na cestu zmierenia a odpustenia. Aby sme sa dokázali ospravedlniť ľuďom ktorých sme možno zranili. Toto je nepokoj, ktorý občas potrebujeme zažiť pre naše dobro aj dobro druhých. Tento nepokoj nepochádza od Zlého ducha ale môže to byť taký malý impulz Božieho Ducha, ktorý nás chce priviesť na správnu cestu. Je dobré ak to vieme rozlíšiť vo svojom srdci.
Sv.Augustin to dobre pochopil, keď povedal: „Nespokojné je naše srdce kým nespočinie v Bohu.“
Bez Boha nedokážeme žiť v pokoji a teda naše srdce nemôže byť v pokoji. My veriaci sme povolaní žiť v tomto svete v pokoji a láske podľa toho druhí spoznajú že nepatríme tomuto svetu ale že patríme Kristovi. Veľmi pekne nás k tomu povzbudzuje apoštol Peter keď píše že máme očakávať nové nebo a novú zem ale aj to, že keď príde Ježiš aby nás našiel nepoškvrnených a v pokoji (2Pt3,13-14).
Otázky k zamysleniu
– Ako sa ľudia cítia v tvojej prítomnosti? Radi zostávajú pri tebe alebo sú pri tebe ešte viac v nepokoji?
– Dokážeš komunikovať s druhými ľuďmi v pokojnej atmosfére?
– Chceš šíriť pokoj všade tam kde sa stretneš s ľuďmi ?
– Chceš, aby sa tvoj dom stal domom pokoja?
– Maš naozaj rád ľudí ako svojich priateľov?
– Čo ťa často hnevá a prináša ti nepokoj?
– Usiluješ sa cely deň zotrvať v pokoji?
– Odovzdávaš Bohu v modlitbe všetky starosti ?
– Dôveruješ Bohu, že môže uspokojiť všetky tvoje potreby túžby a plány?
– Aká je tvoja modlitba? Prináša ti pokoj do každodenného života?
– Usiluješ sa budovať dobre vzťahy s ľuďmi?
Použitá literatúra:
Novy zákon s komentármi a margináliami Jeruzalemskej Biblie.
Vydavateľstvo Dobra kniha Trnava, 2008
HERIBAN, J.: Príručný lexikón biblických vied. SÚSCM Rím,1992