Snáď všetko, čo človek robí, opiera o svoj svetonázor, či už si to uvedomuje alebo nie. Ak ho má vhodný, tak aj jeho konanie je prevažne (žiaľ nie vždy, ale to je iná téma) zmysluplné. Väčšina ľudí na „Západe“ (to je to, kam sa teraz hrabeme aj my) si však tento súvis neuvedomuje a napríklad aj na Hlavných správach, keď sa pozriete do rubriky „Svetonázor“, tak tam nájdete takmer výlučne iba články vzťahujúce sa na cirkev, ako keby ateisti nijaký svetonázor ani nemali. Lenže oni ho nielenže majú, a síce ateistický a materialistický, ale navyše ho pretláčajú vojnami (zhruba od meruôsmych rokov), politikou, ateistickou a materialistickou „vedou“, školstvom. Dnes žijeme v dobe brutálnej diktatúry ateizmu a materializmu.
Vybrali sme (ste) si staronovú vládu a zase sa tu začína spomínať akási školská reforma. Detaily nepoznám, ale dovolím si ich ignorovať, lebo starého psa novým kúskom nenaučíš. Aká je tu pravdepodobnosť, že sa niekto tentokrát pozastaví pri tom najdôležitejšom, teda pri svetonázore? 0.00001? Nula? Pod „reformou“ sa tu zase bude mieniť zrejme niečo na spôsob ako pretlačiť súčasnú politickú agendu do myslí nastupujúcej generácie, ozdobenú nejakými kučierkami ako „naučiť sa žiť s umelou inteligenciou“ alebo „lepšie pripraviť na život“ a podobne. To je síce dôležité, ale samo o sebe to nie je „reforma“, akú by si predstavovala moja maličkosť. Vyzbrojiť deti, vrátane tých najchudobnejších, ipadmi, je len technická výpomoc pri vyučovaní.
Nestrieľajme, ale hľadajme spoločenskú diskusiu. Opakovane sa pýtam: viete o nejakej? O koľkej v poradí reforme školstva sa na Slovensku teraz uvažuje, tretej, piatej, alebo vari dvadsiatej siedmej? Čo priniesli tie predošlé a prečo potrebujeme ďalšiu? Všimli ste si aký ľahký bol prechod ľudí Východného bloku z tzv. „socializmu“ do tzv. „liberálnej demokracie“ a prečo? – Nuž najmä preto, lebo spoločnosť má stále ten istý svetonázor a tú istú vedu. A oboje je nepodložené.
Keď som nedávno zatelefonoval do Slobodného vysielača do relácie s príznačným názvom „Ako ďalej? (185)“, kde práve o „reforme školstva“ jednorázovo diskutovali a spomenul som aj dôležitosť svetonázoru, tak dotyčný redaktor najprv nechcel na moju pripomienku ani zareagovať. A vraj je to bývalý učiteľ. Našťastie jeden z hostí, pani učiteľka, dosť dobre pochopila, kam som mieril.
Tí, ktorí poznáte moje blogy, viete, že Koperníkove a Galileove špekulácie ohľadom Slnka a Zeme dodnes neboli vedecky dokázané, hoci mnohí to skúšali. Napriek tomu ich názory viedli v 19. st. k ateistickému nasmerovaniu vedy a cez školstvo aj celej „západnej“ civilizácie. Ako sa to stalo?
Až do konca 18. st. bolo vzdelanie detí možné prakticky len v školách zriadených popri farách. Na vrchole osvietenstva však Mária Terézia, naša vtedajšia panovníčka, urobila dve zmeny vo svojom habsburskom domíniu: povolila cigáňom usadiť sa a r. 1774 zaviedla školskú dochádzku pre deti od 6 do 12 rokov, ktorú potom r. 1788 jej syn Jozef II aj uzákonil. Nasledujúce Darwinove a Einsteinove teórie už mali teda pripravené prostriedky na šírenie a indoktrinovanie nasledujúcich generácií. Toto je dnešný stav nášho školstva.
Pred akoukoľvek reformou školstva sa teda treba najprv konečne hlbšie zamyslieť nad smerovaním vedy.
Linky:
Youtube – Zdenko Drdol
Genesis of the Western Worldview (kniha; kto má kindle, tak zadarmo)