Korupcia, alebo úplatkárstvo a predajnosť činiteľov verejného života je stará asi ako politika samotná. Mocnosti v súperení o svetovú nadvládu sa snažili a budú snažiť o presadenie svojich geografických záujmov voči svojim konkurentom dvoma spôsobmi.
Prvý spôsob sa deje použitím vojenskej sily, buď prítomnosťou svojej mašinérie, ako výstraha, alebo aj jej priamym zásahom a vyvolaním vojnového konfliktu. Často aj nepriamo a sprostredkovane pomocou svojho vojnového spojenca – krajiny na to zmanipulovanej.
Druhý spôsob sa deje použitím korupcie. Budovaním , organizovaním a podporou opozície znepriatelenej krajiny , manipuláciou alebo ovládnutím médií, vyvolávaním umelých nepokojov, organizovaním protestov, podporou a šírením rozkladných ideológií, a všetkého zlého čo môže mať v budúcnosti vplyv na oslabenie vnútornej sily štátu. Rôzne nátlakové organizácie , s obľubou ukryté pod zjemnené prívlastky , ako mienkotvorné, mimovládne, občianske, demokratické …sú predĺženou rukou cudzích záujmov priamo v srdci štátu a plnia svoju úlohu Trójskeho koňa. Prvý krát pod názvom „Piata kolóna“ boli takéto vnútorné deštrukčné skupiny pomenované v čase puču generála Franca v Španielskej občianskej vojne, odvtedy tento termín označuje skupinu ľudí navonok vystupujúcu ako súčasť zriadenia alebo štátu, ale v skutočnosti ich aktivity zvyčajne smerujú k jeho oslabeniu, alebo dokonca zničeniu.
Tento druhý spôsob ovládnutia krajiny bol a bude vždy obľúbenejší. Z logického dôvodu, pretože je lacnejší a menej bolestivý pre obe strany. Táto forma agresie je v niektorých krajinách otvorene kritizovaná pripadne aj právne sankcionovaná, niekde sa štát chráni iba otvoreným označovaním týchto organizácií ako zahraničných agentov s povinnosťou preukazovať svoje financovanie zo zahraničia (napríklad v USA je to zákon FARA). Keďže na Slovensku zo strany štátu chýba osveta , je situácia benevolentná a takýto cudzí agenti sa paradoxne dokázali etablovať na úroveň politikov, politických poradcov, analytikov a šíriteľov zdeformovanej “demokracie ” pripadne liberálnej agendy. Ďalším paradoxom je, že tieto organizácie sú dotované práve krajinami kde je táto činnosť zakazovaná prípadne označovaná ako vlastizrada, rozvratná činnosť prípadne ako špionáž. Príčiny tejto tolerancie súvisia so spôsobom práce týchto nátlakových subjektov. Slovensko je z geografického hľadiska málo zaujímavá krajina ,ktorá nikdy nedosiahne úroveň ani lokálnej mocnosti, tak aj forma politického nátlaku je jemná a menej agresívna postačujúca na krajinu, ktorá ma problém vyformovať silného a politicky pre mocnosti “nepríjemného” vodcu, ktorý by musel byt zlikvidovaný fyzicky ako sa to dialo a deje pri závažnejších geopolitických šarvátkach. Ako príklady poslúžia odstránení vodcovia ako Miloševič , Husajn, Arafat, Kaddafi , Mubarak, z histórie napr. Peter Veľký, Karol XII, Katarína I, Pavol I, Alexander II, Mikuláš II , Stalin.
Je múdre sledovať historické paralely tohto skrytého nepriateľa, ktorý vždy bude prítomný v politike. Slovensko aj keď malá a menej významná krajina môže byť v budúcnosti zahrnutá do vyššej a zložitejšej geopolitickej hry a bolo by jej len na škodu ak by vodcovia štátu prehliadali takéto snahy a nechápali ich súvislosti. Na záver pripájam pre ilustráciu linky na zoznam niektorých nátlakových , oficiálne jemne nazývaných “mienkotvorných” subjektov pôsobiacich v našich zemepisných šírkach. Nie je ich málo a podľa počtu a skladby ľudí v nich pôsobiacich môžeme usudzovať o dôležitosti tohto moderného ideologického boja pre cudzie záujmy a o ich nebezpečenstve pre Slovensko ale aj ostatné zvrchované krajiny.
Karol Jerguš
https://raraskovzoznam.blogspot.sk/p/ngo-mimovladky-3sektor-reps-5kolona.html
https://necenzurovane.net/ukrajina/ukrajina28.html
https://afinabul.blog.cz/1409/slovensko-piata-kolona