Cestovný ruch patrí u nás k tým odvetviam, ktoré boli koronakrízou postihnuté najviac. Jedným z opatrení, ako udržať zamestnanosť v cestovnom ruchu a zabezpečiť zamestnancom vyšší príjem, je oslobodiť prepitné od zdanenia a odvodov.
V oblasti cestovného ruchu pracuje asi 160 000 ľudí. V dôsledku povinného zatvorenia ubytovacích zariadení a reštaurácií v mesiacoch marec – máj boli mnohí zamestnanci prepustení, ďalším bola znížená mzda. Zníženie miezd v tomto odvetví je a, bohužiaľ, ešte bude realitou.
Na podporu a oživenie cestovného ruchu bude potrebné urobiť celý balík opatrení. V opačnom prípade hrozí, že o prácu prídu tisíce ľudí. Vítam návrh ministerstva dopravy o rekreačných poukazoch, aby štát preplácal za zamestnávateľov príspevok vo výške 55 %. Obávam sa však, že to nebude stačiť. Musíme v prvom rade zachrániť pracovné miesta a tiež ľuďom pracujúcim v cestovnom ruchu zabezpečiť adekvátne finančné ohodnotenie. Tzv. obslužné či prepitné tvorí podstatnú časť príjmov týchto zamestnancov (priemerná mesačná mzda v oblasti gastro a hoteliérstva bola v 1. štvrťroku tohto roka 594 eur, pričom pokles miezd v mesiaci máj bol takmer 10 %). Preto oslobodenie prepitného od daní a odvodov by veľmi pomohlo všetkým, ktorí v cestovnom ruchu pracujú.
Prepitné je svojou povahou dobrovoľným finančným darom zákazníka, ktorý ním vyjadruje svoju spokojnosť so službami reštaurácie či ubytovacieho zariadenia. Napriek tou, že plnenia, ktoré majú povahu daru, sú oslobodené od daňových povinností, v prípade prepitného to tak nie je a prepitné podlieha daňovým a odvodovým povinnostiam.
Prepitné ako formu odmeny dáva zákazník obsluhujúcemu personálu, ak je spokojný s jeho službami. V súčasnosti po zdanení dostane zamestnanec podstatne nižšiu čiastku, ako pôvodne poskytol spokojný zákazník. Vyplácaním celého prepitného podporíme všetkých tých, ktorí dnes pracujú v cestovnom ruchu a ktorých platy boli a stále sú v dôsledku koronakrízy výrazne znížené.
V neposlednom rade je potrebné reflektovať aj na skutočnosť, že v dôsledku prevencie ochorenia Covid-19 sa stávajú dominantnou bezhotovostné platby kartou. Nemožnosť prijímania prepitného bezhotovostne je v praxi často dôvodom, prečo zákazník, ktorý nemá pri sebe hotovosť, prepitné jednoducho neposkytne. Cestovný ruch tak prichádza o časť príjmov, ktoré by mohol dosiahnuť.
Som presvedčený, že toto opatrenie bude mať celkový pozitívny vplyv na celú oblasť cestovného ruchu. Vysoké daňové a odvodové zaťaženie je totiž aj jedným z dôvodov odchodu zamestnancov cestovného ruchu do zahraničia. Napríklad v susednom Rakúsku je prepitné oslobodené od dane z príjmov.
Už na septembrovú schôdzu parlamentu predložím návrh na zadefinovania obslužného/prepitného ako dobrovoľného finančného daru a návrh na jeho oslobodenie od zdanenia a odvodov. Pevne verím, že aj týmto krokom sa nám podarí napomôcť oživeniu cestovného ruchu a predovšetkým pomôcť všetkým ľuďom, ktorí v v tomto segmente pracujú.